tiistai 30. kesäkuuta 2020

Odotan

Tietoa. Maanantaina lääkärisä. Lähete kirurgille Kuopioon. Kaiken kaikkiaan hiukan sekava olo. Kusi ja paska takkuaa. Selviää aikanaan.

Kävelin eilen iltamyöhällä. Upeaa harjumaisemaa. Aurinkoa ei näkynyt. Hieno illanhämy, eikä tuulen virettäkään.

Palasin kämpälle puoli kymmeneltä. Nukkumaan puoli yhdeltätoista. Nukahtanut ilmeisesti pian. Herättyäni aamulla yllätyin, kello oli puoli yhdeksän. Pitkän unen jälkeen virkeä. Pitkä makuullaolo kuitenkin häiritsi vessahommia. 

Tapahtuuko huomenna mitään? 

maanantai 29. kesäkuuta 2020

Saahan sitä ihmetellä

"Ruton" alkaessa kiirehti hallitus auliisti lupamaan yrittäjille apua = rahaa.  Ikiwanha kysyi: - mistä rahat?
    Sellainen vaikutelma tullut, että rahaa jakoivat puoliksi suljetuin silmin. Suoraa rahaa.
Nyt herättää ihmetystä hallituksen ja asianomaisten ministeriöiden avuttomuus, kun pitäisi auttaa ihmisten tuloa töihin. Marja-alan ammattilaiset kustantavat kaikki kulut, se kuuluu yritystoiminnan perusteihin.
    Valtion luulisi olevan kiinnostunut. Ei tarvitse lapioida seteleitä. Homman luulisi hoituvan kauppapolitiikalla. Haitat ovat vähäisiä. Sen sijaan hyödyt koituvat monille, kun sallitaan tulla Suomeen töihin. Hyötyy Suomi. Hyötyy tulijoiden valtiot. Pienellä vaivalla. Hyötyy töihin tulijat.
Kansainvälisyyttä?

lauantai 27. kesäkuuta 2020

Miten mahtaa käydä?

Lääkäriin maanantaina 9:30.  Taantuuko terveydenhoito tavalliselle jauhiaiselle. Pitkä viikko vierähtänyt. En osaa toimia. Torstaina tuli epävarmuus. Perjantaina yritin sinä aikana, jona luvataan. omahoitajalle klo 8 - 9 no 044 4131 203.
  ---" Yrität numeroon, joka on tilapäisesti poissa käytöstä."
????!!!! Mitä helvettiä.
"Kerro äänimerkin jälkeen".
Selitin jotain sekavasti. Vuosimittarin lukema ja sairaudet heikentävät ilmaisua.
Mainitsivat hätäkeskuksen. Eihän minulla ole hätä. Eturauhanen vain oirehtii. Eikä se ole kumma. Höyläyksestä on 13 vuotta. Tähän asti oli oireeton.

Miksi kehotetaan "äänimerkin jälkeen", kun kukaan ei kuuntele?! 

Saatan olla vähän ärtyisä kivun ja huolen takia.
Ensimmäisen kerran höylättiin v 2001. Sitä edelsi tuska ja vaiva, kun systeemi ei hoitanut, ennen kuin tilanne meni katastrofaaliseksi.

Hommassa on hometta! Selasin papereita. Siitä toimenpiteestä ei ole mitään dokumenttia, Ei ainuttakaan paperia.
Semoinen paperi löytyy käynnistä. Selostusta ja kokoarvio 43 gr. Siihen viittaava löytyy: Soittopyyntö KYS:iin Kirurgian poliklinikalle  18.6.01   9 - 10. Tämä sattuu höyläyksen ajankohtaan ja on ainoa dokumentti aiheesta. Tästäkään ei ilmene aihe.

Minkähän takia en protestoinut? Olin niin lopen uupunut, etten jaksanutkaan. Todellisempi syy on haluni suojella sairaanhoitajaa. Sairaanhoitaja syyllistyi puhumaan minulle. Hänellähän ei ole oikeutta. Vain lääkärillä.
Lääkäri pimitti minulta oleellisen. Enkä tietäisi asiasta mitään tänäkään päivänä.

Sanotaan toimenpide tehtävän valveilla, puudutettuna. Minä kuitenkin olin kanttuvei heti sen jälkeen kun  tunsin pistettävän selkääni.
Kun havahduin, huoneen nurkassa sairaanhoitaja selvitteli vehkeitään. Ketään muuta ei näkynyt, eikä lääkärikään ollut enää läsnä.

   Sitten oleellinen.
Kysyin jotain sairaanhoitajalta. Vastasi ja lisäksi ihmetteli:
Miksiköhän sanotaan kokoarvioksi 43 gr ?  Kun höylättiin 90 gr!

Paperi, missä kokoarvio sanotaan on ohitusleikkauksen jälkeen kolmen vuoden takaa.
Kuka mahtoi kokoarvion antaa? En minä vaan tiedä!
Paperissa sanotaan Arto J. Salonen. Ei allekirjoitusta minkäänlaisella lääkärin käsialalla. Arto Salosen olin tavannut. Arto Salonen on minuun nähden huomattavan pitkä mies. Minua kopeloinut oli ja on kai vieläkin suunnilleen kokoiseni.
 Tämä virheellinen "todistus" aiheutti minulle psyykkistä ja fyysistä kärsimystä, niin paljon ettei kukaan usko.
Sairaanhoitaja oli mieshenkilö. Onkohan "rikos vanhentunut?" 

Oma digitaitoni ei yllä.
Taidan panna viisaamman asialle penkomaan. Netistä yritin. En tietenkään osaa. Sen sain selville, että tuon kaltaiset säilyvät 20 vuotta. Aika umpeutuu ensi vuonna. 

keskiviikko 24. kesäkuuta 2020

Kannattaako?

No, ei tietenkään. Niin,mikä? Minun hoito. Ei minusta ole mitään, eikä kellekään hyötyä. Eilen Ylen netissä laskeskelivat, miten kalliiksi tulee?
Hoitoni tuli kalliiksi v 1998. Ohitusleikkaus sydämeen oli kallis toimenpide. Eturauhasen höyläys kaksi kertaa; v 2001 ja 2007 ei sentään hinnaltaan päätä huimaa. Kalliista lääkkeistä keskustelevat; kenelle kanattaa kustantaa?
Minun lääkkeeni eivät paljon maksa. Käytössäni ei ole mitään apteekkilääkettä. Marketista ostan magnesiumia ja sinkkiä. Pitävät poissa lihaskouristelut. Ostan C- ja D-vitamiinia. Käytän vuoropäivinä magnesiumia, tai sinkkiä, sekä yhtä vitamiinia. Eivät paljon maksa. Päinvastoin, tuottavat yhteiskunnalle verotuloja pienen summan.

Kun tätä vilkasin, havaitsin köykäiseksi. En lisää.

maanantai 22. kesäkuuta 2020

Eikö muuta huolen aihetta ole?

Eskimo nimitys jäätelölle: onko se vihapuhetta? Onko se rodullistavaa? Onko se  halveksivaa?
   Lakritsinkin uskoivat halventavaksi.
Muuttaako tekohurskas sievistely todella maailmaa tasa-arvoiseksi? Suomen kielellä sanottiin: "Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä."
Jäätelömerkin määrätynlaisen tuotenimen  vaihtaminen ei tee sen syöjää yhtään paremmaksi.
   
Mustalainen on kielletty ilmaisu. Lisääkö ihmisen arvostusta, kun sanotaan romani? Anneli Sari nauttii suurta arvostusta taiteellisilla ansioillaan.
   Anneli Sari julkisessa dokumentissa sanoo itseään mustalaiseksi, eikä hänen olemuksestaan huomaa häpeilyä.  Anneli Sari henkilönä vaikuttaa oman heimonsa arvostukseen.

 On tosi, että meitä opetettiin. Opetettiin, että joku rotu on toista arvokkaampi. Niinpä valtaihmiset pyrkivät alistamaan ja orjuuttamaan itsestään poikkeavia kansallisuuksia.

Suomalaisia sanoivat alempiarvoisiksi: "tsuhna", "finnjävlna", (en tiedä oikeinkirjoitusta) Eikä Inglisman sano suomalaiseksi, vaan finn, emmekä me siitä pahastu. Eivät Eestin kansalaiset pahastu, kun sanomme heitä virolaisiksi.

Tyttöä ei saa sanoa tytöksi. Poikaa ei saa sanoa pojaksi. Entä naista? Voiko typerämpää ilmaisua läytää kuin on "miesoletus"?
Tyhmät muunnokset ei muuta tosiasiaa, että on tyttöjä, poikia, naisia ja miehiä. On ollut ja tulee olemaan. Ja on poikkeavia.   

Täytyy tunnustaa, ettei kirjoitus luista. Perimmäisten kysymysten äärellä. Ehkä vielä joskus?

lauantai 20. kesäkuuta 2020

Kaikenlaista harmia

Kuvittelin eturauhaseni kanssa pääseväni lopulliseen lepoon. En osannut kuollakaan, eikä rutto löytänyt minua eristyksestä.
Keskiviikon ja torstain välisen yön nukuin tarpeeksi. Torstaina menin uimahallille. En tuntenut hyväksi, poistuin kahden altaanmitan jälkeen.
Tuntui tulehdus. Kuseminen teki kipeää.  Puhelimella ei päässyt. Ei toiminut keskuksessa, eikä alueen hoiturilla. "Äänimerkin jälkeen" höpöttelin. Mutta eihän sinne pääse kuin arkipäivänä. Ääänimerkin jälkeisiin vastaavat vasta arjen tullen.

Hätäkeskukseen en alkanut soittelemaan. Eihän ole hengen hätä.  Tosiasiassa tähänkin kuolee.
Katsotaan.
Perjantaina varoin ja pystyin kusemaan.
Seuraavana yönä en paljon nukkunut. Pääsin perjantain yli. Nukahtelin yöllä. Valpastuin ani varhain. Sain kuseksittua. Puurottelin neljän maissa. Pystyin kusemaan kohtuullisesti. Sitten nukahdin. Nukuin kaksi tuntia. Vähän isompi houkuttelu, että sain lirisemään. Näinä päivinä kävelin pari - kolme kertaa. Ehkä vajaan kilometrin.

Nyt lauantai-iltana on kello kymmenen. Saa nähdä, pitääkö aamulla soittaa hätäkeskukseen?
Jos selviän huomisesta, sitten on jo maanantai.
Voin nukahtaa, kun panen kellon piipittämään aina tunnin päästä.

Elämäähän tämä vain on. Ennen kuolemaa.

Rajoituksin kanssa vouhkanneet. Mikä raja se 70 onkaan? Kun ei sais enää elää! Leenakin on kohta sen ikäinen.  88 eläminen on jo rikosluontoista! 

lauantai 13. kesäkuuta 2020

Pandemia

Täysi tunnustus Suomen viranomaisille ja halitukselle rajoitustoimista. Taudin kulku ja vaimeneminen noudatti yllättävän tarkasti ennusteita. Suomi voitti Ruotsin.

Kun Intia ilmoitti rajoituksista, ei uskonut erkkikään. Väkeä on kuin kusiaisia pesässä. Hallitsematon.
Mietin omassa majassani eri maita ja niiden mahdollisuuksia. Tuli ensiksi mieleeni Brasilia. Melko suuri maa pinta-alaltaan ja moninainen väkirikkaus.  En tiennyt ja mistä olisin tiennyt, ennen kuin näin TV-dokumentista. Surkea kaupunkiosa tyyppi: Favela. (miten kirjoitettaneen?) Toinen ääripää Amazoonin sademetsien asukit. Semmoisia porukoita ei saa kukaan käyttäytymään "sivistyneesti", hallitusti. Sitten vielä legendaariset presidentit Trump ja Bolsonaro.
    Aasia, etelä-Amerikka, afrikka ovat "sekalaista seurakuntaa". Niissä on turha yrittää järjestynyttä toimintaa. Eikä tarvitse mennä kauas: Venäjä. Harva tietää olosuhteista Venäjän Karjalasta. Henkilökohtainen kosketus oli karmaiseva kokemus. Suomen mittapuun mukaista terveyden ja sairauden hoitoa ei ollut.
    Kartasta näemme miten suhteettoman suuri on Venäjä maa-alaltaan! Otollista kauraa tuonen niitettäväksi. Ja kommunismin jäljiltä takapajula. Venäjällä on mittaamattomat mahdollisuudet. 
 
Tuntuu mahdottomalta poistaa moinen virus. Jossakin sitä aina pesii. Kiinassakin?