sunnuntai 22. toukokuuta 2022

Nato otan

 Natosta olen kirjoitellut piikikkäästi. Nyt sitten olen Natossa. Mukaudun. Päätös tehtiin paniikkitilanteessa. Toivottavasti hyödyllinen päätös. Mitäs onkaan sanottu hosumalla tehdyn tuloksista?

Media kertoo puolen vuosisadan takaisista. Joku pelotteli Natoon liittymisen vastustajia: " - Mitenkäs sitten käy, kun Neuvosto-Venäjä liittyy natoon, mihinkäs sitten Suomi turvaa?

Ajatus oli täysin mieltä vailla, enimmäkseen huvittava. Naureskeluni ei ollut paikallaan, erehdyin pahan kerran. Suuri Itäinen Naapuri on pyrkinyt Naton jäseneksi! 

Kuvittelen tilannetta jossa Suomi ainoana ei olisi Natossa. Hyökkääkö Suomeen Nato? Hyökkääkö Suomi Natoon? Olisiko maailma turvatumpi, kun kaikki maailman maat olisivat Naton jäseniä? Miten turvaton Suomi olisi ainoana Naton ulkopuolella?

YK:hon uskoin. YK on pettymys. Suurvallat eivät välitä, eikä pikkuvaltioilla ole mitään sanomista. Julkilausumat ovat tuuleen huutamista. YK ei voi määrätä sotia lopetettavaksi. 

perjantai 20. toukokuuta 2022

Huterat jalat

 "Jalat lyövät  setsuuria." Vuosia aiemmin kirjoitin tuolla otsikolla. Vuosien varrella on joku yksittäinen lukukerta näkynyt tilastossa. Äkkiä tullut kertaheitolla 28 lukukertaa. Joku selitys lienee. Kulkenut suusta korvaan. Missä porukassa? Ysikymppisissä, tai kenties terveyshenkilökunnassa? 

Sana, setsuuri ei hyvin istu aiheeseen. Ainoa tuntemani on setsuurileipä. Savolaista kekseliästä huumoria on sijoittaa käsite jalkojen toimintaan. Kukahan keksi? 

Kuulin sen joskus nuorelta mieheltä. Oikeastaan hyvin kuvaava. Tässä tapauksessa tarkoitti kohtuullisen hutikan aiheuttamaa kävelyn epävarmuutta.  

maanantai 2. toukokuuta 2022

Pääseekö kärpäset

 Mitä sanoikaan Putin? "- niin ettei sieltä pääse pakoon kärpänenkään. Kuitenkin uutisten mukaan sieltä evakoitaan ihmisiä linja-autoilla. Kärpäsiäkin isompia. Onko mahdollista, että Putin joutuu ottamaan huomioon muita? Vaikuttaa niin pöljältä, ettei ymmärrä eikä usko ketään.

Neuvostoliitto ei miehittänyt Suomea. Sota kesti sata päivää. Suomi joutui tekemään pakkorauhan. Sota näännytti Suomen. "Häpeärauhaan" ei kaikkien mielestä olisi pitänyt suostua. 

Synnyin ajallisessa saumassa, enkä kokenut ikäni aikana sotaa. Elin näennäisen huolettomana "karhun naapurissa". Olin sellaisessa uskossa, että niin kauan kuin olemme Venäjälle hyödyllinen, saamme hengittää.

Tänä päivänä en tiedä.

lauantai 30. huhtikuuta 2022

Kaasu

Venäjä uhittelee kaasulla. Maailma tulee toimeen ilman Venäjän kaasua. Vaikeuksiakin tulee. Vaatimus tuntuu olevan järkeä vailla, kuten muutkin Putinin "operatsijat". Mitä Putin niillä ruplilla tekee, eihän ne kelpaa muualla maailmassa?

Viron ja Suomen yhteinen kelluva kaasuvarasto on äärimmäisen riskialtis. Jo se on virhe, että siitä kerrotaan kaikissa medioissa. Semmoinen näkyvä maali on helpompi kuin Venäjän sotalaiva. Putinin Venäjä tuskin katsoo hyvällä semmoista hanketta. Sota tai operaatio ei kysynyt keneltäkään. Kysyykö Putin lupaa kaasukellukkeen tuhoamiseen, olipa sota, tai operaatio?

Vanha suomalainen hokema näyttäytyy totena: "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistaisi." Tunnen surullisuutta ajatellessani Venäjän kansaa. Väitän, että suurin osa heistä haluaisi elää rauhassa ja tehdä rauhan töitä, eikä mitään "operatsijoita".

Sillähän tietysti ei ole mitään merkitystä, mitä ajattelen. Tyrkytän kuitenkin. Olin naiivi, uskoessani Venäjän käyttävän järkeään. Saattoi olla myös toiveajattelua, että Venäjä toimii edullisesti itseään kohtaan ja samalla tavalla muita kohtaan. Paskan marjat! Putin ei välitä tippaakaan sodassa kuolleiden määrästä, eikä ihmisten kärsimyksistä. Putinia ei kiduteta. Putinin kynsiä ei revitä. Putinilta ei vaadita tunnustuksia, eikä valheita. Putin itse valehtelee. Joutuuko Putin syytettyjen penkille? No, ei varmasti!

Seurailen maailman myllerryksiä omasta perspektiivistäni. Sivistyneemmät sanovat sitä sammakkopersvektiiviksi. Sammakko ei ymmärrä politiikkaa. Vai ymmärtääkö? Ymmärtääkö sammakko persvektiiviä?

Putin näyttää välittävän, kuten joku Venäjän valtias vuosisatoja aikaisemmin. Minä en välitä miljoonastakaan miehestä. Tunnustan nöyrin mielin, etten tunne historiaa tiedemiesten lailla. Enkä pysty väittämään, sanoiko noin Venäjän valtias ammoisina aikoina? Joku kuitenkin sanonut. Putin ei kuitenkaan välitä. Tavoitteleeko Putin, ettei välitä miljardistakaan ihmisestä? Tai kahdeksasta miljardista?

Jostain mielen sopukoista palautuu mieleen määritelmä: Maailman herra. Ei ainakaan Putin, ennustaa IkiWanha Erkki.  

torstai 21. huhtikuuta 2022

Putinin etiikka

Moittivat suomalaista toimittajaa epäeettiseksi. Niinpä! Venäjän uljaiden soturien kunnia ei kestä mennä ryömimään rotankoloihin. Helpompi on tappaa koloissa piileksivät Ukrainalaiset nälkään. Kärpäsetkin?!

Eihän Putin ole epäeettinen? 

keskiviikko 20. huhtikuuta 2022

Natottaa, voi että natottaa

Voi noita poliitikkoja. Vähän heillä on sanavarastoa, kun pitää hokea: nato, nato, aina vain nato. Suomi ei tähän asti tarvinnut Natoa. Ei kukaan tiedä, tarvitaanko koskaan? Nyt ei ole oikea hetki liittymiseen. Nyt ei Venäjä hyökkää muualle kuin Ukrainaan. Ukraina on Euroopan sijaiskärsijä. Jos länsivallat katsovat muuallekin kuin omaan napaansa, ei Venäjä hyökkää kohta huomenna.

Suomalaiset natokiimassa tekevät yltiöpäisiä ratkaisuja, pahoin pelkään. Rahaa tarvitaan lisää hoitajien palkkoihinkin. Natoon liittymistä voi lykätä. Kukaan ei tiedä, mitä tämän jälkeen tapahtuu. 

Olen Paasikiven linjalla. Ruotsin ja Suomen yhteinen puolustus. Paasikiven esityksessä olisi Ruotsi toimittanut riittävän varustuksen ja Suomi hoitanut sotimisen. Ei se tuolla tavalla hyvä olisi. Olen niin naiivi, että uskon periaatteessa Ruotsin ja Suomen liittoon, mutta Ruotsilla on isonveljen asenne, ehkä emme olisi tasapuolisia.

Venäjän höökiminen ei näytä loppumisen merkkejä. Nykyinen tsaari haluaa tulla Pietariakin suuremmaksi. Suuremmat valtiot vitkastelivat avun annossa Ukrainalle. Halusivatko katsoa miten Ukraina pärjää? Paremmin olisivat pärjänneet, jos tykkejä ja muita isoja olisivat saaneet kohta Venäjän hyökättyä.

Venäjä ei omin avuin kaatanut Hitleriä, tarvitsi Euroopan ja Amerikan apuja. Venäjä pyrkii ottamaan kunnian itselleen. 

Nyt on maailman vuoro kaataa tämä diktaattori.  

sunnuntai 17. huhtikuuta 2022

Usko, uskonnot ja erkki

  - Miksi rahalla on arvoa?                                                                                                                                  - No.                                                                                                                                                                  - Siksi, kun ihmiset uskovat siihen.

Olin äimänkäkenä, kun tulin tietämään kryptovaluutoista. Eihän ne perustu eikä nojaa mihinkään!? Ei tarvitsekaan, ihmiset uskoo. Kiharaiset aivoni jälleen puntaroivat omiaan. Kannan huolta Ukrainan murhenäytelmästä, vaikka minun huolellani ei ole merkitystä.

Onko jumala Putinin avustaja? Kristitty Putin tekee ristinmerkin hyvin usein. Harras uskovainenko? Ei siltä vaikuta näin korpifilosofin vinkkelistä katsoen. Venäläisen kirkonjohtajan mielestä hyökkäys Ukrainaan on oikeutettu!? Onko hyökkäys oikeutettu Jumalan mielestä? Erkin mielestä ei. Ovatko kysyneet Jumalalta? Onko Jumala luvannut, tai jopa kehottanut? Enpä usko. Tai -  Minä vain rienaan. 

Tuttavani Virtanen oli Jehovan todistaja. Todisteli lahkonsa etevämmyyttä muihin nähden: " - Muilla on uskonto, meillä on usko." Kai se on uskottava? 

Venäläiset valehtelevat, Putin valehtelee, kaikki valehtelevat. Valtauskonnot perustuvat valheeseen, kuten kryptovaluutatkin. Homma toimii, kun ihmiset uskovat. Ihmisten uskosta huolehtivat uskonoppineet valistamalla kansaa. Mitä on uskonnon opetus? Kansakoulussa piti osata ulkoa, Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Gaad, Asser, Daan, Naftali, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin. Ihmettelin kovasti, kun vielä tyttärenikin piti hokea: Ruben, Simeon -   Sillä sukupolvella meni opetus harakoille. Viisastelivat: "- Sama jos opetellaan Kuikka Koposen tytön nimet. Tyttäreni muisti kuusikymppisenäkin koko litanian.

Kuultuani määritelmän, juutalais-kristillinen, tuli mieleeni vastaavana marxismi-leninismi. Ihmiset uskoisivat vähemmän jos ajattelisivat. Ajattelemaan ei opeteta, opetetaan uskomaan. Juutalais-kristillinen on mielestäni määritelmänä outo. Kristillinen palvoo ristiinnaulittua Jumalan Poikaa. Minulla on hatara käsitys; Israelin Jumalalla ei ole Jumalan poikaa. Jeesusta sanotaan Jumalan pojaksi.  

 - Tiijjätkös Erkki, minkä takia Joulua vietetään?                                                                                           - En.                                                                                                                                                                 - Kun Jeesus on sillon syntynyt.                                                                                                                    Kivimäen emäntä, Ohemäen tytär oli kummini ja hoiti valistusta.

Mielestäni siteeraavat joskus Raamattua, vaikka lainaavat kristittyjen Uutta testamenttia, eihän se ole Raamattua.  Jouluna televisiossa ovat lukevinaan Raamattua, mutta eihän Johanneksen evankeliumi ole Raamatussa. 

Ukrainan piina jatkuu. Lainaan iskelmälaulajaa: " Nukkuko Jumala, vai jatkaa luomistaan?