maanantai 31. lokakuuta 2022

Kuka uskoo?

 Vihreä lappunen kynnyksellä. Mikäs tämä on? Uskontohan tämä! Eikö maailmassa ole jo tarpeeksi uskontoja? One Way? Miksi savolaisille tarjotaan englistä? Miksi ei voi sanoa: tulehan tänne!                                                                                                                            Yhteistä laulua, Raamatun tutkistelua ja iltapala.

Sama jankutus Jeesuksesta ja Raamatusta? Miksi? Eihän Raamatussa mainita Jeesusta? Raamattu on israelilaisten eepos. Semmoiseen hassuun käsitykseen olen tullut, ettei israelilaisten Jumalalla ole Jumalan poikaa!

- uskoontulotodistuksia "Mun stoori". Takavuosina jankuttivat samaa. Poikasena kuuntelin lahkolaisten riemastuneita julistuksia "pelastuksestaan". Mahtoivatko pelastua tai hukkua? 

Entä tämä, "one way ticket". Tarkoittaako suorinta tietä Helvettiin kaltaisilleni. Kohdaltani olen vakuuttunut; - en joudu Taivaaseen, enkä pääse Helvettiin.

Enkä mene yksikaistaisten kokoukseen. 

Päivästä toiseen

 Vakavasti epäilyttää asialla olleen jonkinlaisen viiruksen. Ruokani on jatkuvasti samantapaista, joten myrkytystä ei liene. Suolisto kävi niin sekaisena, että luulen olleen jotain syytä. Jääkaappini kymmenen lämpöastetta voisi olla osasyy. Ainakin porkkanoihin kasvoi siellä pitkä karva. Uusi kaappi poisti ainakin sen ongelman.

Sydänoireet ovat jo toinen juttu. Pienestäkin liikkeestä kohoaa syke, mutta palautuu nopeasti.   Jonkin aikaa syke pysyi korkealla levossakin. Tosi korkealla, yli sata! Ei kuitenkaan tuntunut pahalta, mutta eihän se normaalia ole. Tällä hetkellä on rauhallinen ja tasainen.

Aamupäivän lepäilin. Mittasin sykkeen mittasin yli sadan. Pienen hetken päästä se oli jo viidenkymmenen paikkeilla? Kuntolaite on kolmosella. Eilen sain vaivoin 17 - 18. Ruokailun jälkeen löhöttyäni lukema oli 20. 

Lauantaina uin 300 metriä sillä lailla, että altaanmitan jälkeen hengähdän hiukan. Sunnuntaina olin heikompi. 200 m jälkeen tuntui väsymys. Tuntui ensimmäisen kerran 24 vuoteen sydänoire. Lievä, mutta selvästi ilmaus sydämen hapen puutteesta. Altaan veden viileys jäähdytti. Eihän tuo ole mikään ihme. Ihme on, kun näinkin pitkään olen "pötkinyt". 

En hurjastele!    

sunnuntai 23. lokakuuta 2022

Kotitaloutta

 Keskiviikkona tuli kylmäkaappi. Tilasin kotiin tuotuna. Entisen vienti olisi maksanut. Entisestä uuteen selvittely oma prosessinsa. Kuski kuljetti uuden laitteen olohuoneen lattialle. Purin pakkauksesta ja annoin seistä seuraavaan päivään. Torstaina aloin sommittelemaan paikoilleen. 

Tiistaina oli suolisto reistannut. Kolme kertaa istuin pytyllä. Suunnittelin uimahallia. Menin autolle. Piti viskata kamppeet autoon ja palata vessaan. En kerennyt, meni housuun. Melkoinen lieru. Olin hyvilläni, kun kukaan ei ollut näkemässä. Ei uimahallille. Jaksoin polkea huonosti.

Kaappien vekslaaminen otti voimille. Entisen alle laitoin aikanaan korokkeen. Uuden sulloin vaivoin entisen tilalle. Ei hyvä, se lenkkasi. Kaappi pois ja purin alustan. Taas uusi tilalle. Käy hyvin. Väsyin totaalisesti. Varsinkin sairaampi puoliskoni. Oikea käteni kipeytyi. 

Entinen kaappi on vapaasti seisovaksi tarkoitettu. Komeroon sopimaton. Uudella on jalat, saa ilmaa alapuolelta.

Joskus sukulaismiehet käyvät hilaamassa se autoni takakonttiin, saan viedä jäteasemalle. 

Tänään on vointi parempi, olen elpynyt. Jaksan mennä uimaan. 

lauantai 22. lokakuuta 2022

Terveys

 Oliko suoliston reistailu vanhuuden oire, vai ehkä jotain muuta? Kun näin jääkaapin ensimmäisen kerran, ihmettelin, kun se romotti hyllystä puretun romukasan päällä. Eihän koneisto saa jäähdytystä, kun se ei saa alhaalta ilmaa. Rustasin korotetun alustan. Jatkoin asumista. Vihdoin älysin panna kaappiin lämpömittarin. Näytti kymmentä lämpöastetta, vaikka nappula oli viitosella. Toistakymmentä vuotta. Kymmenessä plusasteessa elää jo monenlaiset pöpöt. Semmoisessa lämpötilassa kasvitkin kasvavat, luultavasti ötökätkin. 

Ai, että on kylmää! Ehkä kuitenkin vain viileää? Laitteen oma taulu näyttää neljää! Piimäpurkki tuntuu käteen kylmältä. 

Selvisi yksinkertaisella, vuosien viivyttelyn jälkeen tilasin Gigantilta uuden. Miksi viivyttelin? Kun koko ikäni oli kamppailua köyhyyttä vastaan. "Rahat eivät riitä jumalauta."  

Kuulumisia

 - Mitenkäs kesä meni?                                                                                                                                      -  Häh !                                                                                                                                                              - Niin, että mitenkäs kesä meni?                                                                                                                        - Aivan kuin olisi viettänyt talvilomaa!                               

tiistai 18. lokakuuta 2022

Mikään ei kestä

 Kone ei saanut partaa pois. Tilasin uuden, leikkaa kevyesti. Yhtenä yönä valvoin, ei se nujertanut. Viime yönä nukuin syvää unta pitkään. Kun sattui todellinen paskajuttu siihen syytä aprikoin. Sapuskat totutun laisia. Mietin jääkaappia? Ei se ole jääkaappi, se on haaleakaappi. Säätönuppi on viitosella ja lämpötila kymmenen astetta. Se ei vastaa mitään standardia. Joskus tuntuu voimariini tavallistakin pehmeämmältä.

Terveyden tähden tilasin uuden. Tulee huomenna!  

tiistai 11. lokakuuta 2022

Sotarikokset?!

Että minua ärsyttää. Vaikka minun ärsyyntymiseni ei hetkauta ketään viiden kopeekan vertaa. Ärsyynnyn silti. Ärsyyntyminen ei ole älyllistä, se on tunnetta.

Mikä on sotarikollista?? Onko sallittua, laillista sotaa? Mikä on sotaa ilman rikollista? Ukrainassa rikollista oli ensimmäiset pommittamiset ja rajan ylittäneet panssarit. Kaikki sen jälkeiset ovat rikosta! En käsitä, miksi osat sodan tapahtumista ovat rikoksia ja toiset ei? Mielestäni sota on rikollista "ihmisyyttä vastaan" ja äärimmäistä hulluutta. 

Brittiläinen maailman valta alisti puolet maailmasta orjikseen, eikö se ollut rikollista? Ja mikä mahdollista sotarikosta? Jospa se oli kokonaan rikollista? Kristinuskon nimissä mentiin ensin miekan mahdilla, sen jälkeen menivät "lähetys-saarnaajat" valloittajien hallitusten välineinä.

"Luomiskertomuksen" aloittaisin: - Alussa oli valhe. Kaikki valehtelevat. Kristityt valehtelevat tuplasti. Valehtelevat israelilaisten jumalan olevan totta. Sitten valehtelevat uskotellulla jumalalla olevan poika. Israelilaisten jumalalla ei ole poikaa, jos olen ymmärtänyt. Kristityt kuitenkin väittävät olevan. 

Kristittyjä on monen sorttisia. Venäjän maalla yhdensorttiset kannattavat Putinin mielipuolista valloituspolitiikkaa, ikään kuin Jeesus olisi Putinin tukena! Entä jos onkin? Entä jos Jeesus ei olekaan virtuaaliolento? Kohta on Joulu!!!!!