torstai 8. maaliskuuta 2018

Naisten päivä

Googlen teksti kehottaa juhlistamaan Naisten Päivää. Milläpä ja mitenpä minä sitä??
Sopinee kuitenkin vähän sohaista.  Sanovat naisen palkan olevan prosentteja miehen palkasta. Se näkyy havainnollisesti. Esiintyipä televisiossa minkä tahansa valtakunnan nainen. Prosentti vähyys pistää silmään. Naisilla ei ole tarpeeksi rahaa hamekankaaseen! Kenenkään hame ei yllä polven päälle, saatikka polven peitoksi.

Olipa valtio köyhä kuten Suomi tai rikas kuin Amerikka, aina on liian lyhyt hame. Se estää kunnollisen vapaan istumisen. Jalat pitää nipistää keskenään solmuun. Sitten kuvaajan kamera yrittää tunkeutua reiden ja hameen väliin. Kamera herkuttelee.

Katsoin äsken Ylen uutisia. Piia Pasanen. Mitä hänestä. Havaitsin hänen saaneen palkan korotuksen.
Tasa-arvon lisääkö?  Tyylikkäällä Piialla oli yllään tyylikäs ja tyylikkään pituinen hame. Että näytti hyvältä!!

Pikkutakki. mitä siitä? Joonas Koskelalla oli todellinen pikkutakki. Tuntemani naiset sanoivat semmoisesta: "Kitale". Mittojen mukaan tehty. Kuka mahtoi kustantaa? Silmiini pisti takin rintataskun suu.
Kun minä aikoinaan sain opetusta, piti valkean nenäliinan näkyä kaksi milliä ulos taskun suusta. Tyyliopetusta sain jo silloin, kun minulla ei ollut pikkutakkia.
Tyylin hylkäsivät paljon ennen Joonas Koskelan Syntymää. Joku kuraattori opetti meitä K-kaupan myyjiä. Kuraattori tempaisi monivärisen nenäliinansa, tyrkkäsi sen etusormellaan "mallin" rintataskuun, niin että suurin osa pursotti ulkopuolella: "Näin on hyvä!"

Minä en sitä hyväksynyt. En pitänyt ollenkaan mitään, joka pilkistäisi taskustani. Joonas Koskela on palanut vanhaan hyvään tyyliin!  Pitäiskö minunkin? Vaikkapa sisareni 80-vuotispäiville.
Joskus aikaisemmin Piialla oli pitkät mustat housut. Tyylikkäät. En ollut kyllin valppaana nähdäkseni selvästi. Housujen heilahduksessa luulin näkeväni levenevät lahkeen suut?  

Vaatekaapissani roikkuu leveä lahkeiset vaaleat housut. Ostin Helsingissä Sotsiin mennessäni Jäännösparin Turon valmistamia housuja. Laadukkaat, muodikkaat housut v 1976. Sain halvalla.
Sotsista menimme illanviettoon Kaukaasialaiseen Kylään. (Кафкаский Аул) Valtavalla kivisellä korokkeella laulajalla oli samanlaiset housut, vaaleat, laadukkaat, muodikkaat housut. Kuopiolainen vaatetustehdas myynyt Venäjälle.

Television nelosella näyttivät vanhoja James Bond elokuvia. Kas kummaa? Roger Moorella oli muutamissa kohtauksissa saman laiset housut. Hiukan levenevät lahkeet. Ennättääkö muoti muuttua niin nopeasti että ennätän ylpeillä seniorien tansseissa tyylikkäillä, laadukkailla, vaaleilla housuillani?    

tiistai 6. maaliskuuta 2018

Diktaattorit

Diktaattoreita tunnetaan monissa valtioissa. Useimmat valtioista ovat sen kokoisia, etteivät vaikuta koko maailmaan. Diktatuuri määrittyy henkilöön. Kuitenkaan kukaan ei nouse yksinvaltiaaksi ilman tukijoukkoja. Stalin kahmi valtaa salaisen poliisin avulla. Stalin nousi valtaan sen avulla. Loi koneiston, joka toimi kansalaisten keskinäisen urkinnan voimalla. Vakoiluorganisaatio toimi automaatin tavoin. Mieltäni askarruttaa ilmiön alkaminen. Stalinilla luulisin olleen luotettavia apureita. Ehkä ei tarvinnut? Onnistuiko juonittelemaan ihmisiä toisiaan vastaan?
Nerokkaan ovela ja häikäilemätön. Valtaan päästyään hallitsi pelolla. Ymmärränkö oikein?

Hitler nousi valtaan demokraattisesti. Valittiin vapailla vaaleilla. Synnyin v 1932. Niinä aikoina Hitler rakenteli valtakuntaa. Kasvoin sota-aikana. Kansakoulun kirjat kertoivat. Historiaa sekä rotujen tyyppejä. Minua ihmetytti arjalaiset? Semmoista rotua tai kansakuntaa ei ollut missään kirjassa. Eurooppalaisista sain lukea. Mutta Hitlerin pohjoista rotua en ymmärtänyt. Tässä liikun alueella, josta en oikeastaan tiedä mitään. Jonkun verran asiaa valaisee kirja Taisteluni. Tässä yhteydessä mainitsen, että kukaan muu tuntemani ei ole lukenut sitä, vai eikö tunnusta. Ainoa lukenut oli Heikki Hirvensalo. Mahtoiko joskus olla natsi?  Kirja tuli puheeksi syystä, että suomentaja on Lauri Hirvensalo. Kuulemma toista sukuhaaraa.

Hitler ei keksinyt juutalaisvainoja. En ole historian tutkija, mutta ymmärrän   juutalaisvihan kehittyneen vuosisatoja ennen Hitlerin syntymää. Hitler käytti hyväkseen propagandassaan Saksan alennustilaa ensimmäisen maailmansodan jälkeen.
Saksa oli teknisesti kehittynyt valtio. Pystyi nousemaan diktatuurin vallitessa taloudellisesti voimakkaaksi, pystyäkseen kehittämään sotilaallisen voiman. Missään muussa Euroopan valtioissa se ei ollut mahdollista.

Miksi tätä sekavaa sepustusta värkkäilen?  Niin. Olen pohtinut mahdollisuutta jonkin valtion nousevan Saksan tavoin mahtimaaksi diktatuurin avulla? Montako sellaista on maailmassa? Venäjä? Kiina? Tuskin meidän aikanamme Intia?  Jäljelle jää USA. Sitä en pitänyt mahdollisena. Valitaanhan presidentti ja edustustot vapailla vaaleilla.

Tänään en osaa ennakoida ollenkaan. Tänään puhui propagandaa USA:n Presidentti. Miten muu maailma ryövää USA:ta!!!! Ovatko neuvonantajansa kopioineet Hitleriä? Samanlainen virsi vihamielisestä ympäristöstä. Erinomaiset diktaattorin ainekset. Suorastaan superlahjakkuus Supervaltion diktaattoriksi.  Ylivertaiset mahdollisuudet maailman herruuteen!  

Kuvitellaan. Trump valitaan toiselle kaudelle. Sen jälkeen ei tulekaan enää minkäänlaisia vaaleja, kuten ei Saksassakaan aikoinaan.
Supervaltion Superdiktaattori.
Huh-Huh!    

maanantai 5. maaliskuuta 2018

Suomi on paha

Kuka niin väittää? Media. Myös valtion omistama media: Yle.fi
Tämän päivän huomio kiinnittyy irakilaisen, pakolaisena Suomesta käännytetyn miehen haastatteluun. Lukemastani välittyy omaan tajuntaani melkoinen veijari.
    Media näyttää suhtautuvan kaikkien tarinoihin kritiikittömästi. Kirjaan muutamia, joihin ei uskonut erkkikään. Haastateltu pakolainen mainitsi pääministerin lupauksen. Juha Sipilän harkitsematon lause jäi muhimaan hamaan tulevaisuuteen. Pääministerin lupaukseen "ei uskonut erkkikään".
    Menneellä viikolla esiintyi ulkomaisessa ohjelmassa nainen, jonka kertomus on   mahdollista olla totta.
Joudun nojautumaan tekstitykseen vähäkielisenä. Naisen kertomukseen ei uskonut erkkikään. Suomen media ei kritisoinut. Naisen ulkoinen olemus ei vastannut ollenkaan kertomusta. Väitti vaeltaneensa lapsien kanssa valtakunnasta toiseen. Suurin piirtein syömättä ja juomatta. Näännyksissä. Nainen oli suhteellisen pulska. Ei näyttänyt ollenkaan keskiverto painoindeksiltä. Tyylikäs, osittain hihaton,  vaatetus jätti naisellisen pyöreät  käsivarret paljaiksi. Miehen silmään näytti hyvältä. Olemuksesta voi päätellä nälkäisen päivän olleen varsin kaukana.    

Siitä on jo aikaa, kun väittivät viidakosta tulleiden lapsisotilaiden vallanneen julkisen laitoksen.
"Lapsisotilailla" oli puhtaat, silitetyt, juuri tehtaan paketista repäistyt vaatteet. Niillä ei ollut rymytty viidakossa! Ei uskonut erkkikään. Media näytti uskovan. Vai?

Aikoinaan oli käsitys "Biafran lapset".  Laihoja, tikkusäärisiä, suurimahaisia lapsia. Erkki uskoi.

"Voe minkälaenen rimpula!" Niin minua pilkkasi aikuistunut nuorukainen. Käsivarteni paljastui, kun vedin hihani ylös. Näkyviin tuli lituskainen kyynärpää, josta näkyi kumpaankin suuntaan nahkan peittämä luu.
Nälänhätää ei ollut, mutta vajavainen ravinto esti normaalin kehityksen. Biafran lapsissa oli vähän tuttua. Iso maha ja tikkumaiset raajat. Toistan Helmi Rytkösen lauseen:
 ---" Nouseppas Vesa seisomaan, että Eila näkköö, miten sutjakka maha sinulla on, ei oo tuommonen ryllykkä kun nuilla Kertun pennuilla."
Lause sisältää tahatonta komiikkaa: Eilakin oli Kertun pentu! Me silloiset ryllykkämahat olemme nykyään vanhuuden kynnyksellä "sutjakkamahoja".   Mainittu Vesa rappioitui.

Maailman syleilijät moittivat Suomen pakolaispolitiikkaa. Kaikki pitäisi ottaa vastaan ja hoitaa korkeatasoisesti. Saa minua sanoa rasistiksi, joka luulee, ettei itse ole rasisti. Olen kokenut rasismia Suomessa suomalaisena. Se ei oikeastaan tähän kuulu.
    Irakilainen kertoi utopiasta. Suomen kehuivat hänelle kuplille. Kehumiselle on katetta. Mutta väitteet Suomen ottavan kaikki ja saavan turvapaikan nopeasti, johtavat pyrkijöitä harhaan.
Jokunen vuosikymmen aikaa kun Suomeen tullut mies oli haastateltavana. Kertomuksestaan painui mieleeni vain yksi. Miehellä oli semmoinen ehto: Ei saa tehdä mitään työtä. Se rajoitus oli tyhmintä , mitä Suomen pakolaispolitiikassa on koskaan säädetty! Mielipiteeni oli jo silloin päinvastainen: Mahdollisimman nopeasti töihin!
    Kateelliset ammattiliitot luultavasti varjelivat etujaan "halpatyövoimaa" vastaan. Tänä päivänä jo ajattelevat virallisesti, jota silloin kannatin.

Pakolaiset eivät ymmärrä tosiasiaa: Jos jokin vaikuttaa olevan liian totta, se ei ole totta. Pakolaisissa on moneksi. On hädänalaisia. On myös veijareita ja koijareita. En tietenkään voi asettua mielessäni pakolaisen asemaan. En ole ollut pakolaisena.

Entä jos maailman syleilijäin tahto toteutetaan? Mihin he asettavat rajan? Varmaan vaikeaa. 
Rajan määrittely olisi heidän mielipiteidensä vastainen.

No. Paljonko? Haluavia on rajattomasti. Muutama tuhat ei aiheuta sekaannusta. Entä satatuhatta? Siitä nousee jo äläkkä. Miljoona? Siitä seuraisi katastrofi. Vaikka tulisi kymmenen miljoonaa, ei lähtöpaikoilla juuri näkyisi puuttuvia.
     Historian kirjassa kansakoulussa kertoivat kansainvaelluksesta. Siinä vaelluksessa saattoi olla nykyistä vähemmän vaeltajia.          

Lääkkeitä syödään liikaa

On se vaan kumma, miten tyhmän korpifilosofin järjellä ajattelu osuu joskus (usein) kohdalleen. Otetaan vaikka viralliset ravintosuositukset. Niille viittaan kintaalla. En tarkoita sellaisia, joita tarvitaan sairauksien takia. Mieleeni painuneista tunnustan monipuolisen ravinnon hyödyn. Diabeetikot, gluteenikot ym tarvitsevat omat sääntönsä. Tavallisempi ei tarvitse.

Olen lukutaitoinen ja luetun ymmärtäminen kohtuullisella tasolla. Kysyin joltakin henkilöltä: -- Oletko kuullut tai lukenut, että sianlihassa on 60 % hyviä rasvoja. Ei tiennyt sitä. Mielipide ja tosiasia ovat eri juttuja. Edellisen luin KYS:sä sairaalan aulasta löytämästäni opuksesta. Vahvistin tietoa Hanna-Kaisa Partasen taulukosta. Pitää paikkansa. Rasvajutuista luin sellaisenkin, että oliiviöljyssä on 20 % huonoja rasvoja. Kaikissa rasvoissa on sekä hyviä, että huonoja. Pitoisuus vaihtelee.
  Sen verran sivusin nuoruudessani elintarvikealaa, että on aavistus valmistuksesta. Vaikkapa margariini. Sitä keitetään, paistetaan, turjataan ja värjätään sekä lisätään monilukuinen määrä lisäaineita, jotka eivät ole ravintoaineita. Minkäänlainen auktoriteetti ei saa minua uskomaan margariinia terveellisemmäksi kuin voi. Voi on luonnontuote. käsittääkseni ei tarvitse muuta kuin suolaa.
Margariinin kohdalla ajatukseni sai vahvistusta: transrasvat. Joku puolusti ettei semmoisia ole, tai on kovin  vähän. Valmistuksessa muodostuu.

Vanhenemisen mukana tulee muutoksia elimistöön. Pieru lisääntyi rajusti. Muodostui jo haitalliseksi.
Joku arveli maitoa. Se ei tullut minulle ensiksi mieleen, kun vuosikymmenien aikana ei vaivaksi asti ollut. Helppo saada tieto, kun kokeilee. Jätin maidon pois. Pieru asettui, mutta tuli tavara kovaksi. Sitä koetan hoitaa. Kun erehdyin asiasta mainitsemaan, suosittelivat maitovalmisteita, eilaa ja mitä niitä lieneekään. Teollisia valmisteita. En käytä. Käytän piimää, voimariinia, juustoa ja kermaa. Kalat paistan voissa. Niistä uskon saavani tarpeita.

Kiminkinen kimittää: Pitää syödä kuusi kourallista heiniä. En tarvitse. Ruuan valmistuksessa käytän kaalia, porkkanoita, sipulia ja vähemmän perunoita. Proteesiturpaiselle sopii Taikaruis. Väittävät 100 prosenttiseksi. Yhden palan päivässä, harvoin useampia. Päälle valkosipulia ja reilusti voimariinia.
Pyrin syömään yhden tomaatin joka päivä. Sekä joskus omenan tai rypäleitä. Heiniäkin joskus. Ostan ruukkutilliä keittoa varten.

Kohottelevat kulmakarvojaan, kun kerron ruokavaliooni kuuluvan säännöllisesti sianlihaa ja vispikermaa. Makkaraa ostan harvoin. Teollista valmistetta. Laitan itse ruuan.

Miksi tätä jälleen pränttäsin?
Lääkäri sanoi: "Vielä on urheilijan sydän, syke 49 ja ruokavaliokin oikein, veriarvot kohdallaan."
Hemoglobiinia korjaan nokkosella. Kaksi edellistä lukemaa 156 ja 155. Nokkosesta en ole enempää lukenut. Lääkäri mainitsi siitä muutakin hyötyä.

Tänä pänä näkyi ruudussa: "Antibiootteja syödään liikaa". Siitä ovat monet huolissaan. Luontoon joutuessaan aiheuttaa vahinkoa.
    Siinäkin asiassa tyhmä pääni ajatteli samoin mitä sain lukea. Ankarasti varoittavat, ettei saa poiketa annosteluohjeesta. Pitää syödä määrätyt lääkkeet maailman tappiin. En tottele, enkä syö, kun arvelen tarpeettomaksi. Leikkauksen jälkeen tarvitsin beetasalpaajaa. Sairaalasta päästyäni se jätettiin.  Mutta oudon rytmin takia lääkäri antoi jälleen. Vuoden kuluttua tutkimusta tekevälle lääkärille valitin, leposyke 39 eikä UKK-kävelytestissä nousut kuin 96:n. Semmoisella sykkeellä ei pysty kuntoilemaan. Jotkut lääkärit eivät ota sanomisiani kuuleviin korviinsa, pahimmillaan suuttuvat.
Aliarvioivat älyni kun lukevat paperista: "Eläkkeellä oleva autonasentaja." Jos olisin insinööri tai opettaja?
    Tämä lääkäri tutki aikaisemmat ja sen kertaiset tulokset, sanoi: "Ei se ole välttämätöntä. 
Leikkauksen jälkeen kolmen kuukauden kuluttua tarkasteleva lääkäri määräsi sen. Tarpeellisena, joka tuli todistetuksi. Sydämen rytmin takia. Vuoden kuluttua tieteellistä tutkimusta tekevä lääkäri sanoi: "Ei se ole välttämätöntä".            
Moniko lääkäri sanoo noin?
Lääke on Emconcord. Muistinkohan nimen oikein?
Tapaus on erinomainen esimerkki. Kolmivaiheinen. Ensiksi sitä määräsi terveyskeskuslääkäri, kun ensimmäisen kerran otin yhteyttä oireiden takia. Seuraavalla viikolla jouduin sairaalaan.
Leikkauksen jälkeen jättivät "tauolle". Luultavasti alhaisen  rytmin takia. Jälkitarkastuksessa se tuli uudelleen ohjelmaan. Syynä rytmivirhe, joka huolestutti itseäni. Söin vuoden. Leposyke ja verenpaine turhan alhaiset. En lopettanut omapäisesti, vaan käytin tarkasti ohjeen mukaan.
"Tieteellisellä" lääkärillä oli nähtävissä kaikki entiset ja sillä kertaa tarkasti tutkitut, joiden perusteella teki suosituksen.

Lähipiirini tuttava henkilö teki yksinkertaisen ihmisen yksinkertaisen päätelmän. Mitä varten minä käytän lääkitystä. Niistä tulee niin paha olo. Jos minä kuitenkaan en elä kuin puoli vuotta?
Henkilö ei kuollutkaan vielä puolen vuoden päästä.

Muutaman kerran satuin avaamaan tv:n ohjelman aikana: "Viimeiset sanat". Saattovaiheessa olevat ihmiset esiintyivät. Tarkoituksella loppuun saakka. Ja senkin jälkeen. Videoivat viimeisen tervehdyksen, joka näytettiin omaisille kuoleman jälkeen.  Ohjelmaa katsoin kolme kertaa. Kerran nainen sanoi lopettavansa lääkityksen. Siitä ei mainittu sen jälkeen.
   Kuinkas sattuikaan. Toiset kuuntelivat videoilta viimeisiä sanoja. Lääkinnän lopettanut ei videoinut. Siihen käsitykseen jäin. Toisten videoita katsoivat. Lääkinnän lopettanut oli tällä välin mennyt uudelleen naimisiin!

En sentään niin paksupää ole, että yrittäisinkään vastustaa lääkkeitä. Se vakaumus, että tarpeettomia ei pidä käyttää, eikä liian paljon, eikä liian pitkään. Tämän kuulee jo lääkärien suusta. Apteekkari haluaa myydä! Se on markkinataloutta.

Tähän pränttäämillä syöpätapauksilla en tietenkään halua osoittaa väärää lääkitystä, vaan arvelen lääkityksen tehonneen ja potilaiden omapäisyys saattoi sattumalta osua ajankohtaan, missä se oli lopetettava. Liian pitkälle viety osoittautuu monissa muissakin asioissa haitalliseksi. 


Oma probleemani liittyy veren hyytymisenestoon; Primaspan.  Kaksi annosteluohjetta. Minulle: "Tyhjään vatsaan aamulla". Ohje ei ole hyvä. Hukkuu verta ja seuraa anemia.
Julkkisuudessa esiintyville heidän mukaansa otettava ruokailun yhteydessä. Sopii vähän paremmin.
Havaitsin verta tulleen isommasta ja pienemmästä putkesta. Lopetin aspiriinin ja keräsin nokkosta.

Jalkajumi pysäytti. Lääkäri lohdutti: "Parannuskeinoa ei ole." Jalkajumin sairaus on laskimosuonissa.
Kun se selvisi, en ole vuoteen käynyt sen takia. Aspiriinia käytetään hyytymisen estona. Jaloissa on suonikohjuja. Ryhdyin ottamaan. Vähemmän rassaa kun otan ruuan yhteydessä, kuulemani mukaan.
Että välttyisin enemmiltä tukoksilta.

On vähän tarkan pelin aikaa. Ei passaa ottaa joka päivä. Reilu viikko sitten näkyi merkki.
Näillä tiedoilla jatkan. Saattaa olla, että jätän seuraavan kontrollin väliin. Sydän toimii normaalisti.

Lääkkeitä määrätään yleisen normin mukaan. Ihmiset ovat erilaisia ja erikokoisia.
Kun lääkkeitä määrätään, pitäisi myös tarpeen tullen määrätä pois.  

lauantai 3. maaliskuuta 2018

Yle .fi/uutiset

Mitä on uutiset ja mikä on uutinen? Saahan Korpifilosofi kysyä? Vai saako? Se siitä, kukaan ei kuule, eikä voi vastata. Onko puolueiden kannatuslukema uutinen? Sehän vaihtuu kolmesti viikossa ja puoluepamput pääsevät kommentoimaan. Sekin yksi suuri turhuus. En osannut edes nauraa kun ruutuun ilmestyi Paavo Väyrynen!!! Paavolla on kolme puoluetta, joihin kuuluu tahi ei?! Olettaisin Ylessä olevan sen verran suhteellisen tajua, että jättäisi Paavon "unhon yöhön"?!
    Eikö se ole yks hailee, miten monta puoluetta Väyrynen perustaa tai johtaa? Vai johtaako yhtäkään? Kun on kuitenkin yhden puolueen kunniapuheenjohtaja?!
    Annan kammiossani yhden neuvon, jota kukaan ei kuule: Unohtakaa koko juttu! Minulla on oma epäilykseni. Tämäkin Paavon erottamisjuttu on "väyrystelyä". Pysyy otsikoissa ja näkyvyys säilyy. Puheen aiheita tulee Paavon liukuhihnalta.
   Herää kysymys: Mitä hän sillä voittaa?. Paljonko mahtaa tienata "iltalehtien" haastatteluista? Lehdet hyötyvät menekin lisääntyessä. Paavo pysyy aina etusivun juttuna. Median kannattaa käyttää ja "maksaa"?
   Paavokin tienaa? Yrityksensä saavat julkisuutta. Minuakin kutkuttaa! Kävisinkö tanssimassa Paavon yrityksessä?  Siellä Keminmaassa.  Ehkä tulevana kesänä, jos saisin sopivaa seuraa?

Herää kysymys: Kannattaisiko Paavon myydä jollekin medialle yksinoikeus? Vai onko Paavo jo "liian vanha"?

Lapsi nukkuu. Nukkuuko hyvin? Vaiko ei?

Tässä kysymyksessä kajoan vuoden takaiseen. Leena tulee eläkeikään. Lieneekö tässä vertailukohtaa? Olin nuori isä ja Leenan äiti nuori äiti. Leena syntyi, eikä siitä ihmeempiä kerrottavaksi. Entä siitä eteenpäin?  
   Ostin käytetyt lastenvaunut. Siinä oli jonkinlainen käännettävä kuomu ja kasvojen suojus. Ostin semmoiset kuin "varallisuus" antoi myöten. Leena syntyi heinäkuussa. Pieksämäellä asuessani hän kasvoi ensimmäiset kuukautensa.
   Alkutalven kylmillä Leena nukkui  melko pitkään ulkona. Naapurit ihmettelivät tuulen vavisuttamia vaunuja: "Onko tuolla lapsi?"
   Siellä oli lapsi: Leena!
   Tämän päivän media kiinnittää huomiota samaan.
   Lapsi nukkuu hyvin. Raikkaassa ulkoilmassa. Leena nukkui hyvin tuulen keikuttamassa vaunussa.
   Mahtoiko johtua isän järjen käytöstä?  Ohjeiden mukaan piti lapsi herättää aina neljän tunnin välein syömään. Mitä mahtoi seurata sen tarkasta noudattamisesta? Leena ei noudattanut virallisesti määriteltyä aikataulua. Leena nukkui kuin kello. Pantiin nukkumaan klo 18:00 . Heräsi oman aikataulukkonsa mukaan aamulla 06:00. Leenan äiti kiinnitti siihen aluksi huomiota. Sanoin: -- Mitä mieltä on herättää lasta kesken unien?"  Eikä herätetty. Kaikkien etu.
   Se oli korpifilosofin ratkaisu. Osoittautui toimivaksi!

perjantai 2. maaliskuuta 2018

"Ilimoja piisoo"

Digitalin anturi on talon ulkoseinällä ikkunan alla. Viimeisen päälle tarkka ei lukema siis ole. Virhe on kuitenkin vain muutaman asteen luokkaa. Pakkasjakson välillä oli yksi lauhempi päivä. Lauhempi mitä säätietä kertoi.
    Sen jälkeen oli kaksi vuorokautta niin kylmää kuin lupasivat. Aamulla esimerkiksi - 22 astetta. Päivällä viitisentoista.
   Katsoin "ruokatunnilla" eilisiä paikallisuutisia. Uhittelivat kylmemmällä säällä perjantaita. Tämän paikan koordinaateilla oli pienemmät lukemat Yöllä noin klo. 2:30 näytti digitali pakkasia hiukan yli seitsemän. Noustuani vähän alle seitsemän. Tällä hetkellä klo. 12 : 30
on lukema - 2,8 . Tänään näkemäni eilen julkaistut ennusteet näyttivät aivan muuta.  
   En viitsi ruveta perkaamaan muiden paikkojen lukemia. En harrasta tiedettä. Semmoisen kuitenkin havainnut, että pienilläkin matkoilla on huomattavia eroja.
   Savon Sanomat kertoi mittauskokeesta muutaman vuosikymmentä sitten. Virheen eliminoivat käyttämällä kolmea mittaria. Mittasivat Puijolla - 16 . Samaan aikaan satamassa - 26 .  Torilla mitattu jotain siltä väliltä.