lauantai 4. kesäkuuta 2022

Ekonomistin esitys

Ekonomistin titteli viittaa talouteen. Niinpä. Vaikutusvaltaisen Ay-liikkeen ekonomisti ehdottaa ylimääräisiä palkan korotuksia. Sanoo; viisi prosenttia ylimääräisiä. Miksi tommoinen pölvästi pääsee asemaansa? Ei minkäänlaista suhteellisuustajua. Parhaillaan kirvistellään hoitajien palkan korotuksista. Mistä rahat? Vaikuttaa, että eduspaikoille päätyy pelkkiä typeryksiä, jotka eivät osaa laskea edes kansakoulun oppimäärän mukaan. Osaavatko pelkästään irrationaalisilla luvuilla?

Yhteiskunta on huomattava palkan maksaja, ehkä suurin? Mitä palkkojen nosto maksaa yhteiskunnalle? Mistä rahat? Vuosikausia vouhottaneet veron alennusten taikavoimaa. Miksi veron alennukset eivät tehneet ihmeitä, vaikka ekonomistit sitä ennustivat? Ekonomistit ovat typeriä. Ehkä ei sentään kaikki. En minä tunne.

Verojen alennukset ja korkea elintaso, ostovoima kustannettiin valtion lainarahalla. 

KUKA MAKSAA?  

Hymypoika

 Kouluissa jaettavissa hymypoikapatsaista yrittävät tehdä "sukupuolineutraaleja". Joku arvelee, ettei tyttöpoika-asetelma häviä. Miksi pitäisi hävitä? Sehän olisi luonnon vastaista. Luonto sen järjesti. Nämä "imettäjät", joihin itsekin kuulun, jatkavat sukua tälle porukalle kuuluvalla tavalla. Koivun norkot ja pajun kissat tekevät sen tavallaan. Luonnon ainoa tehtävä ja tavoite on lisääntyminen. Sukupuolineutraaleja ei ole. "Muun sukupuoliset" ovat poikkeavia, valuvikaisia. Jumalanpilkasta rangaistiin. Jossain kai rangaistaan vieläkin. Suomessa saa jumalaa pilkata, mutta homoja ei saa pilkata. Homojen pilkkaamisesta joutuu käräjille. 

Sukupuolineutraaleja ei ole. "Muun sukupuoliset" ovat ihmisiä siinä missä me heterotkin. He pystyvät Suomen lakien mukaan toimimaan yhteiskuntaa rakentavasti. Se on tosiasia. Näyttää vain kehitys vievän siihen suuntaan, ettei tosiasioita ja luonnon järjestystä hyväksytä "edistyksellisyyttä" vannovien nimissä. Pitääkö minun hävetä, että olen "taantumuksellinen" hetero?  Luonto sen on määrännyt. "Muun sukupuolisetkin" ovat saaneet alkunsa "luonnollisella tavalla". Häpeävätkö he sitä? Minä olen hävennyt syntyperääni. En syntynyt "perusperheessä". 

Vouhottakoot sukupuolisista mitä tahansa, luonnon järjestystä eivät pysty kumoamaan. On poikia ja tyttöjä. On miehiä ja naisia. On uroksia ja naaraita. On kukkoja sekä kanoja. Onneksi niin! En pysty neuvomaan, miten suhtaudutaan "edistykseen", mutta olen sanonut: - En ole uskonnollinen ja olen hetero, mutta en sylje homojen päälle, enkä polta kirkkoja.       

keskiviikko 1. kesäkuuta 2022

Ukraina

 Neuvostoliiton johtajista Hrustshev ja Bresnev olivat ukrainalaisia. Sellaista tietoa oli. Sellaistakin, että Hrustshevin vaimo olisi kuollut tunnetusti vaikeina aikoina. Samalla tavalla nälkään kuin jokunen miljoona ukrainalaista. 

Sodassa ollut käytäntö, että vastakkaisille puolille valittiin kansalaisia, jotka eivät ymmärtäneet toistensa kieltä. Niinpä Suomussalmelle määrättiin ukrainalaiset. Puna-armeijan joukoissa Stalinin rikollisen määräyksen mukaan hyökkäsivät Suomeen. Siinä rytäkässä kärsi enemmän ukrainalaiset kuin suomalaiset.

Kirjoitan muistinvaraisesti, enkä tietenkään voi sanoa upseerin nimeä. Tiedustelu-upseeri lähetettiin tarkastamaan tilannetta Suomussalmella. Suomalaiseen lumitalveen tottuneena yritän kuvitella upseerin tuntoja. Upseeri oli tataari. Kasvanut tasangolla.                                                                                               - Pimeää. Ympärillä kaksimetriset lumikinokset. Läpitunkematon aavemainen metsä. Kertovat suomalaisten ampuvan puusta konepistoolilla, Pudottautuvan maahan ja pakenevat pimeyteen ennen kuin ennättää suunnata valokeilaa. Jotkut taikauskoiset luulevat, ettei ne kuolekaan, kun ruumiita ei näy. Särkynyttä kalustoa suuret määrät. 

Upseeri kirjoitti raportin. Siitä hyvästä oli vähällä päästä hengestään siinä paikassa. Joukkojen päällikkö ei lähettänyt sitä raporttia Moskovaan. Muotoili itse sopivan. 

Vakooja upseeri haistanut vaaran, pakeni Turkkiin ja sieltä amerikkalaisten palvelukseen. Sodan jälkeen kirjoittanut kokemuksistaan. Kirjansa luin Pielaveden kirjastosta.

Pielavetinen sotaveteraani näytti valokuvaa. Vartioi ruumiita konepistooli rinnallaan. Ruumiita oli u:n muotoisessa kolmessa rivissä. Rivit ehkä nelimetriset ja vartijaa korkeammat. Vartija siinä u:n sisällä. Tänä päivänä ajattelen: vainajat olivat ukrainalaisia!      

Eikö ukrainalaisten kärsimykset lopu koskaan? Suomessa toistaiseksi hyvin.

Sotarikokset

 Järkeeni ei mahdu määritelmä sotarikokset. Surkuhupaisalta näyttää tuomittu sotilas. Mitä sillä voitetaan? Kuka saa oikeutta? Maahan tunkeutuva Venäjä on sotarikollinen. Putin on sotarikollinen. Sota on rikos. Putinia ei tuomita. Mikä osuus on laillista sotaa? Mikä osuus on rikollista sotaa? Kansakunnan itsensä puolustaminen on oikeutettua. Rikollisten hyökätessä.

Televisiossa toimittaja sekä asiantuntijat käyttivät sanontaa: sota on syttynyt. Miten sota syttyy? Tämäkään sota ei syttynyt. Venäjä aloitti sodan (operaation) vyöryttämällä koneiston aikeissa nujertaa Ukraina. 

Balkanilla tuomitsivat pikku nilkkejä. Vietnamin sodan rikoksista ei tuomittu USA:n Presidenttejä.  

sunnuntai 22. toukokuuta 2022

Nato otan

 Natosta olen kirjoitellut piikikkäästi. Nyt sitten olen Natossa. Mukaudun. Päätös tehtiin paniikkitilanteessa. Toivottavasti hyödyllinen päätös. Mitäs onkaan sanottu hosumalla tehdyn tuloksista?

Media kertoo puolen vuosisadan takaisista. Joku pelotteli Natoon liittymisen vastustajia: " - Mitenkäs sitten käy, kun Neuvosto-Venäjä liittyy natoon, mihinkäs sitten Suomi turvaa?

Ajatus oli täysin mieltä vailla, enimmäkseen huvittava. Naureskeluni ei ollut paikallaan, erehdyin pahan kerran. Suuri Itäinen Naapuri on pyrkinyt Naton jäseneksi! 

Kuvittelen tilannetta jossa Suomi ainoana ei olisi Natossa. Hyökkääkö Suomeen Nato? Hyökkääkö Suomi Natoon? Olisiko maailma turvatumpi, kun kaikki maailman maat olisivat Naton jäseniä? Miten turvaton Suomi olisi ainoana Naton ulkopuolella?

YK:hon uskoin. YK on pettymys. Suurvallat eivät välitä, eikä pikkuvaltioilla ole mitään sanomista. Julkilausumat ovat tuuleen huutamista. YK ei voi määrätä sotia lopetettavaksi. 

perjantai 20. toukokuuta 2022

Huterat jalat

 "Jalat lyövät  setsuuria." Vuosia aiemmin kirjoitin tuolla otsikolla. Vuosien varrella on joku yksittäinen lukukerta näkynyt tilastossa. Äkkiä tullut kertaheitolla 28 lukukertaa. Joku selitys lienee. Kulkenut suusta korvaan. Missä porukassa? Ysikymppisissä, tai kenties terveyshenkilökunnassa? 

Sana, setsuuri ei hyvin istu aiheeseen. Ainoa tuntemani on setsuurileipä. Savolaista kekseliästä huumoria on sijoittaa käsite jalkojen toimintaan. Kukahan keksi? 

Kuulin sen joskus nuorelta mieheltä. Oikeastaan hyvin kuvaava. Tässä tapauksessa tarkoitti kohtuullisen hutikan aiheuttamaa kävelyn epävarmuutta.  

maanantai 2. toukokuuta 2022

Pääseekö kärpäset

 Mitä sanoikaan Putin? "- niin ettei sieltä pääse pakoon kärpänenkään. Kuitenkin uutisten mukaan sieltä evakoitaan ihmisiä linja-autoilla. Kärpäsiäkin isompia. Onko mahdollista, että Putin joutuu ottamaan huomioon muita? Vaikuttaa niin pöljältä, ettei ymmärrä eikä usko ketään.

Neuvostoliitto ei miehittänyt Suomea. Sota kesti sata päivää. Suomi joutui tekemään pakkorauhan. Sota näännytti Suomen. "Häpeärauhaan" ei kaikkien mielestä olisi pitänyt suostua. 

Synnyin ajallisessa saumassa, enkä kokenut ikäni aikana sotaa. Elin näennäisen huolettomana "karhun naapurissa". Olin sellaisessa uskossa, että niin kauan kuin olemme Venäjälle hyödyllinen, saamme hengittää.

Tänä päivänä en tiedä.