maanantai 31. heinäkuuta 2023

Sateenkaari tamma, ehkä kuitenkin ori, tai kenties ruuna?

 Monisukupuolisuus meni yli, meni vouhottamiseksi. Uskonnot ei sitä tue. Poltetaanko Koraani, poltetaanko Raamattu? Tyhmiä kysymyksiä. Poltetaanko Erkki? Hyvin tyhmä kysymys. Erkin polttaminen ei saavuttaisi uutiskynnystä. Mitä tarkoittaa uskonnon vapaus? Onko islamisti valtioissa uskonnon vapaus? Vastaan: ei ole! Uutisten mukaan kivittävät kuoliaaksi naisia. Vanha kyynikko epäilee syyksi, kun ei suostunut arvohenkilön makuualustaksi. Halusi miehekseen rakastettunsa.

Vähäinen lukemiseni kohtasi määritelmät; oikeauskoinen tai vääräuskoinen. Kristinuskoisten määritelmässä törmäsin sanaan; "Paavinuskoiset"???!!! Termi tökkäsi silmiini jossain kirjoituksessa kolmikymmenvuotisesta sodasta. Silloin suomalaisetkin joutuivat ryöstämään Eurooppaa. Ruotsin eduksi.

Onko Suomessa uskonon vapaus? "Ehkä on, ehkä ei." Suurimmalla osalla suomalaisista on jossain määrin. Lähipiiri saattaa moniakin rajoittaa. Minulla on uskonnon vapaus. Tärkeintä on vapaus olla uskomatta. Vapaus olla uskomatta on itselleni arvokas. 

Keskenkasvuisena luin Raamatun kannesta kanteen. Ymmärrän, että kristittyjen Raamatussa ei ole Jeesusta, eikä jumalan pojan myyttiä. Israelilaisten Jumalalla ei ole jumalan poikaa. Ei neitseellistä syntymistä, ei ylösnousemusta, eikä iankaikkista elämää. Niinpä niin. Meitä petetään.

Olimme talvipäivänä Korpelan navetan takana. Mihinkään en pysty sitomaan ajan jaksoa, olinko viiden vai kuuden? Piirtelin jotain lumeen ja sanoin jotain Jumalasta.                                                                         - Ei Jumalaa ole olemassa, ei ole, isä sanoi. Isä sanoi, että ei ole. Sanonta on "imeväisten kuultua".    Matilaisen pölhöt pojatko? Heiltäkö paljastui totuus? Olen taipuvainen uskomaan, että ei kannata uskoa! Seuraavan kerran törmäsin samaan. Enhän muista kirjaa, enkä henkilöä. Kirjoittaja väitti olevansa Stalinin opiskelutoverinsa uskonnollisessa koulussa. Kertoo Stalinin sanoneen: "Tiedätkös, meitä petetään, ei jumalaa ole olemassa!"                                                                                                     Kirjoittaja ihailee "suurta viisautta, nerokasta oivallusta".  Saman totuuden, kuulin Matilaisen pojilta Korpelan navetan takana.

Naaraat, urokset ja muun sukupuoliset. Typerin kuulemani ehdotus sallisi lain perusteella jokaisen määritellä sukupuolensa ja rekisteröidä sen!? VOI ETTÄ! Luonto säätää ainoalla tavalla. Sukupuoletontakin lisääntymistä on. Kaikki luonnossa tähtää lisääntymiseen ja lajin säilymiseen. Tässä imeväisten joukossa on urokset ja naaraat. Siitä tuskin voi olla eri mieltä. 

Mediassa esitelty  "villivarsa",  joka ei ole ollenkaan villi, herättää ihmetystä, kun sillä ei ole minkään laisia "vehkeitä". Sehän olisi vetonaula Pride kulkueeseen. Vai eikö? 

Arvatkaapa uskoinko? Uutinen isoilla kirjaimilla: "Mies raskaana!"  Typerissä kommenteissa välähti mahdollisuus. Paskapuhetta, tietenkin. Sukupuolen korjaukset jätän omaan arvoonsa. Ei siitä tule kalua!

Varsasta tutkimalla löydetty "vikaa" ja pohtivat "operaatioita". Miksi! Miksi ei hyväksytä: muun sukupuolinen? Kuten "poikkeavista". Muun sukupuolinen on tyhmä määritelmä.

          

                      




         

torstai 27. heinäkuuta 2023

Illan suussa

 Osaakin olla viehättävä ilta. Taivaalla on monen sinisen vivahteita. Aurinko siivilöityy ohuimman kerroksen läpi. Vanhantalon taustalla kauttaaltaan tumman sininen taivas. Olen henkisessä jumissa. Tuntuu kirjoittamisen kyky menneen. Löytyyköhän enää?

En odota maailman loppua. Syön ravitsevaa ruokaa. Keittoa kaapissa kolmeksi päiväksi. Ruoan laittoa aloittaessa vaikea muistaa kaikki tarvittavat. Kesken kaiken huomaa tarvitsevan sitä ja tätä. Yritän ennakoida. Menin kauppaan heti aamusta täydentämään varastoani. Syönnin jälkeen aloin kasaamisen. Porkkanoita, kaalia, perunoita, punaista sian lihaa, sipulia, inkivääriä, nokkosta, suolaakin. Täysinäisen kattilan päällystin kylkiviipaleilla. Pata uuniin odottamaan. huomenna yhdeksältä virta ja kaksisataa astetta. Yhdeltätoista virta pois.                                                                                                                             Ja Ei Kun Syömään! 

Maistuis varmaan sullekin?

Kraatterit

 Kiinnostavista ihmeistä on mediassa kerrottuna. En tiennyt Suvasvedessä olevan kaksi kraatteria. Ei haittaa, en tarvinnutkaan moista tietoa.

Kansakoulu aikanani tietämykseeni tuli tieto, että Lappajärvi on entinen tulivuori. Muistikuvani liittyy kouluun. En muista, tuliko tieto kirjasta, vai opettajalta. En ymmärtänyt. Mielestäni väite oli ristiriidassa opetettuihin. Jääkautta pohdin. Kuinka matalikolla voi olla vuori? Vuorihan on korkea. Ajankohta oli vv 1941 - 1942. Niinä vuosina koulun käyntini oli vaiheessa, jolloin tällaiset aiheet olivat esillä.

Ihmetyttää koko tulivuori juttu. Väärä päätelmä johtui, kun järven rannalta löytäneet kärventynyttä kiveä. Herää kysymys, miten laajalla harhakäsitys tulivuoresta oli? Maan tieteen tutkijat tuskin tuommoista keksivät. 

Keski-ikäinen rouva kauhisteli Maata kohti tulevaa planeettaa. Rouva koki sen ahdistavana. Jälleen aukaisin suuni väärässä paikassa: - Ei se ole planeetta. On asteroidi, eikä osu meihin. Ei pitäisi möläyttää. Rouva loukkaantui.   

perjantai 14. heinäkuuta 2023

Politiikan likapyykit

 Politiikan metkuja olen seuraillut suunnilleen 75 vuoden aikana. Vallankumoukselliset ja "Kekkosen konstit" ovat historiaa. Valtakunnallisia kahakoita kävivät jo silloinkin, kun perus-suomalaisista ei vielä nähty untakaan.

Johonkin pränttäsin ennustusta Petteri Orpon tulevaisuudesta. Arvelin koittavan ajan, jolloin Petterille saattaapi tulla orpo olo. Nyt koitti se aika. Suuri osa poliitikoista kampittaa Orpoa politiikan ja kateuden aseilla.

Oli helppo ennustaa tälle hallitukselle lyhyttä ikää. Paikallislehdessäkin moitittiin toimet verojen vähentämiseksi. Tyhmät kansalaiset äänestävät valtaan taloudesta ymmärtämättömiä edustajia. Sama se, oliko Paavo Lipponen, tai Sanna Marin; "sama kaiku on askelien," lupaavat kaikkea hyvää kansalle, vaikka varaa ei ole. Elintasomme kustannetaan valtion velalla, eikä sen vähentämistä kukaan kannata. Vanhana sosialidemokraattina hävettää. Vain yhdelle annan pisteet: Mauno Koivistolle. Demarit moittivat: "Koivisto on nuuka."

Koiviston aikaan oli valtion kassassa pennosia. Puolueet olivat sitä mieltä, että valtion kassassa ei saa makuuttaa rahoja, ne pitää jakaa hyvänä kansalle.

Esko aho ja Juha Sipilä ovat poliittisia ruumiita. Pärjäävät kuitenkin elämässä.

Likapyykkiä vatvoo eniten media. Tutkivat, onko lakanoissa tahroja?    

maanantai 26. kesäkuuta 2023

Naakat

 Naakka filmi odottaa valmistamista. Kaksi vuotta sitten värkkäilin. Saamattomuus vaivaa. Naakat virkistivät oloani. Viime kesänä eivät tulleet, vaikka talvellakin kävivät tarkastamassa paikkoja. Nyt keväällä näkyi kaksi paria arvatenkin omaksi katsomansa piipun päällä. Enemmänkin kävi katolla kisailijoita, näytti olevan kinaakin. Muut kaikki kuitenkin häipyivät, yksi pari selvästi valmistautui pesintään. Luultavasti tämä pari, ei ole se kahden vuoden takainen. Piippuun sukeltamisessa oli eroa.

Taloon tuli liikettä. Vaikutti siivoukselta. Ei näy vahtijaa piipun päässä. Joskus muutama käväisee, mutta pesintä häiriytyi. Talon väki kävi tekemässä tuhon. Ei näy ihmisiä, eikä naakkoja  vakituisina. Jonain päivänä ehkä saan aikaiseksi. Panen levylle. On se kuitenkin harvinaisena julkaisun väärti. 

lauantai 24. kesäkuuta 2023

Hiljaiseloa

  Leppoisa kesäilta. Tuulta ei näy lehvistössä. Hajanaiset pilvet sallivat auringon säteiden valaista. Viimeisiä aikoja vietän. Loppua en liikaa puntaroi, tulee aikanaan. 

Eniten kaipaan liikuntaa. Jää vähälle jalkojen heikentyessä. En voi käydä uimahallilla. Viime aikoina henkilökunta vaivautui. Haparoivin jaloin hiivin altaalle. Valvoja katsoi altaan luona koko lyhyen uintini ajan. Viime kerralla kävin vain saunassa. Väsyin.

Talossa on hyvä sauna. Kävin kokeilemassa. Kauhean kuuma. Saa kai säädettyä. En taida uskaltaa yksin mennä. Kaksi kerrosta petonirappuja tekee vaaramomentin. Pesen itseni suihkuhuoneessa. "Sauna on suomalaiselle tärkeä kaikissa elämän vaiheissa."  Lauseen luin jostakin vanhusartikkelista. Ei maha mittään.

Kirjoittaminen on henkireikä. Niinpä. Kun avaan koneen valkoisen alueen, eivät sormet suostu. Suljen koneen.     

sunnuntai 4. kesäkuuta 2023

Merkityksetön ihminen, merkityksetön elämä

Suomalaisessa tekstissä kirjoittava lainaa vieraskielistä lausetta. Olin ymmärtävinäni sisällön: "Silloin on ihminen (elämä) merkityksetön, kun on elossa, mutta ei elä."
Mielessäni hämärtyy ajankohta ja elämä päivämäärineen. Tänä aamuna olin muistavinani olevan kesäkuun kolmas päivä. Suunnittelin kotitaloustöitä. Ikkunaan näin vilahtavan Suomen lipun helman. Eihän tänään ole liputuspäivä?
Allakka kertoi olevan jo neljäs päivä. Määritelmä tullut Mannerheimin syntymäpäivän mukaan.

Olen tullut siihen ikään, että ajattelen sitä. Ajatukseni harhautuu. mieleeni tulee ensiksi kahdeksan... Mutta sehän onkin jo yhdeksän!
Sitten tyttäreni? Niinpä. En muistanut ja tuntuu uskomattomalta, kun Jaanakin  on kuudenkymmenen! Anteeksi antamaton virhe, en lähettänyt tervehdystä!?

Aamuisin herään jalkakipuun. Tänä aamuna lakkasi harvinaisen pian. Yksi lääke on käytössä. Tänä aamuna muistin. Todennäköisesti se unohtuu useinkin. 

Päivällä lämmitän ruokani. Suonen veto pysyy poissa tableteilla. Vatsa kestää paremmin, kun otan ruoan yhteydessä. Muistan vieläkin selvästi ottaneeni purkista mangnesiumia ja monivitaa. Kun jo tiskailin, juolahti mieleeni, etten ottanut pillereitä. Unohdinko ne pöydän reunalle? Ei niitä minkään pöydän reunalta löytynyt. Purkista ottamisen muistan vieläkin, mutta en muistanut, enkä muista niitä syöneeni.    
 
Yhtenä aamuna oli sanoin kuvaamattoman paha olo. Misään ei tuntunut kipua. Mietin, tältäköhän tuntuu kun kuolema on tulossa? Minä kyllä ounastelen noutajan tulevan huomaamatta. Sydän vain lopettaa  sykkimisensä ja tulee hiljaisuus.

Jotain ylimääräistä häikkää on ollut kevään tuloon asti. Korkeita verenpaineita ja syke yli sadan.  Syke normalisoitunut: 49 - 57.