perjantai 22. joulukuuta 2023

Talven keli

 Keskiviikko aamuna näkyi tulleen lunta. Lumen torjujia ei näkynyt. Jossain vaiheessa näköjään käynyt huolimaton auraaja. Väylän pintaan jäänyt lumikuvio. Jossain kenties liukastakin. Tuuli puhalsi kunnolla. Ei mitään jakoa sähköajoneuvolla, tuuli viskaa. Ruokakauppaan läksin kärryä työntäen. Matkaa suunnilleen kilometri, ehkä vähän yli.

Lumipinta vastusti jonkin verran. Paluumatkalla vähän väsyin. Väsähtäminen,  muutaman asteen pakkanen ja tuulen kylmyys toivat pienen sydän oireen. Tuttu tunne. Osaan varoa. Oire tulee kuulemma  hapen puutteesta sydämessä. Sepelvaltimot pelaa heikommin.

Onkohan hiekka loppunut? Ikkunoista ei näe muruakaan. Jääkö "Silver Fox" virattomaksi? Vai nukkuuko kuskit?   

keskiviikko 20. joulukuuta 2023

Joulusää

Sää ei katso päivää, valitsee aina sopivan. Joulusää tuli mieleen 7 vuosikymmenen takaa. Valittelevat ettei ole, kuten ennen oikeita talvia. Jouluksi v 1950 sain lomaa Mustosen kaupasta. Suuntasin kotiseudulle Pielavedelle. Linja-autolla.

Lauha sää. Joroisissa paljaat sänkipellot. Lumiraja Kuopiossa. Korpelassa hain metsästä joulukuusen. Aivan vesikeli. Lumessa painui jalka aivan pohjaan. Märkää lunta ylti kumikengän vartta puoliväliin.

Nyt Joulun tienoilla melko lähellä noiden aikojen talven kehitys. Suomessa on lunta enemmän kuin silloin. Nyt lunta Etelä-Suomessakin runsaasti.

Lokakuussa näytti lumen ja marraskuussa kävi pakkanen. Tällä hetkellä lämpötila nollan vaiheilla. Huomiseksi lupaavat pikku pakkasta, Seuraavaksi  päiväksi lupaa säätieto hieman lauhtuvan.

Säätila itse asiassa totutun normaali jouluinen.       



  

lauantai 9. joulukuuta 2023

lauantai 2. joulukuuta 2023

Sanna Marin-kupla?

 Kuplat yleensä puhkeavat ennemmin tai myöhemmin. Tähän asti tapahtuneiden perusteella olen näkeväni Marin-kuplan. Rikki-viisaana syyllistyn ennusteluun. Huomaan usein ennusteluni virheellisiksi. Tällä kertaa varon, jätän ennustamatta. Matkin Sanna  Marinia, ennustan joskus jälkeenpäin. Kun en pysty edes hurmaamaan. 

Sanna Marin mainitaan pääministerinä. Kuka muistaa, mitä hän sai aikaiseksi Suomen pääministerinä? Vastaan itse: Lisä kuormaa valtion velkataakkaan.  Yrittäjät valittivat. Säikähdin, kun pääministeri henkeä vetämättä lipsautti: -Yrityksiä pitää tukea! Siinä oli aita matalin. Kukaan ei voinut olla eri mieltä. Niinpä jakoivat tukiaisia silmät ummessa. Meni vääriinkin osoitteisiin. Harkitsematon ja hallitsematon tukipolitiikka kuormittaa liikaa. 

Sanna Marinin ennustukset tänä päivänä tulevat vuosia myöhässä. Erkkikin ymmärsi Putinin valehtelevan. Erkkikin ymmärtää Trumpin valehtelevan. Valehteli Ehdokkaana, valehteli presidenttinä ja valehtelee edelleen, ei vaivaudu edes korviaan heiluttamaan. Että semmoisia valtioiden johtajia? Pelättävissä katastrofi.

Onneksi ei Trump pääsyt  presidentiksi Putinin aikaan. Vai päseekö? Siltä maailma varjeltukoon!

  

torstai 23. marraskuuta 2023

Ilotulitukset

Huomisen karonkassa mainitaan ilotulitus. Ilotulitukset pitäisi kieltää. Eivät ole ilmastoystävällisiä. Tuhlataan luonnon varoja.

Asevelvollis aikanani olimme muutaman viikon komennuksella Niinisalossa talvella 1953. Pakkastalvi, erittäin paljon lunta. Siellä tapahtunut ei ollut ilotulitus, se oli mahtava näytelmä. Olimme päivän viimeisenä harjoituksena kokoontuneet pienelle kukkulalle. Pilvinen päivä vaipunut sysipimeäksi yöksi.  

Ampuivat tykillä. Ammuksesta irtosi osa, syttyi valoammus, se laskeutui hitaasti valtavana sähikäisenä. Mikä näkymä? Avointa kenttää sillä kohtaa oli enemmän kuin viisi kilometriä. Koko alue valaistui täydellisesti. Musta taivas ja valkea kenttä rajoittui ympäröivään metsän reunaan. Valkea lumi oli todella valkoista mustaa taivasta vasten.

Mustan taivaan ja valkean hangen kontrasti muistuu vielä sataa vuotta lähestyessä suurenmoisen kauneuden ilmentymänä.

Kerrottakoon toinenkin tapahtuma siitä maisemasta. Pakkaskeli. Harjoituksesta helpottuneina käpsehdimme valmistautumaan yöpuulle. Saappaat ja asetakki laitettu paikalleen, mutta sitten! Tuli lähtökomennus! Jysähti kuin LI Anderssonille vaalitappio. Kaksi mokua oli kadoksissa. Heitä etsimään. Ennätin aprikoimaan alueen laajuutta, pakkasta ja pimeyttä. Ympäriltäni kuulin epämääräisen kirousten hurinan.

Onneksi emme hätiköineet, venyttelimme. Pian hälytys peruttiin. Kadonneet löytyivät. Koko alueen lähistöllä oli vain yksi asumus, pieni mökki. Miekkoset piipahtaneet sinne. Asukkaat tarjonneet kahvit, joita hörppivät.

   

Kaniiniko hatusta?

Vieras laji? Ylen erä ohjelmassa näyttivät kanien tappamisesta. Jonkin tasoinen ohjelma muodik kaasta vieraslajien torjunnasta. Näkyi monimutkaisuja ratkaisuja vieraslajien tuhoamiseksi. Mikä on vieraslaji? Käsitykseni mukaan olen vieraslaji. Ihminen on viheliäinen vieras laji. Tämän hetkisen näkymän mukaan ihminen on viimeinen laji maapallolla. Luonnon laki. Minkään laista mielikuvaa ei ole, mistä sain kaneja. Niitä kuitenkin oli ja ne sikisivät kuin kanit. Ensimmäistä paria suojelin porstuvassa. Rakentelin jonkin laisen pesän talveksi. Sota-ajan mielikuvat ovat hataria. Evakkoon joutumisen vaaraa ei ollut, riittävän kaukana itärajasta. Entä kanit? Ei ole harmainta avistusta, keneltä sain sen kaniparin. Tiesinkö siinä olevan pari? Luultavasti en tiennyt. Korpelan ikävien välillä nakien hoito saattoi olla terapiaa. Järkiperäistä se ei ollut, kuten ei mikään muukaan siinä huushollissa. Tyhjä talli ja navetta hallitsivat navettarakennusta. Rauhassa talvennut navettarakennus oli kanien hallussa. Kanit sikisivät kuin kanit. Ympäristö ruokki kesän ajan. Tanskalainen maajussi kertoi minulle nosdalgiaa. Kasvalttivat kaniineja ja teurastivat. On hupaisaa, vai onko? Käytännön asiaa. Tanskalainen maajussi teurasti lähes, kuin minä. Koivista kinttuihin ja kalikalla niskaan! Tanskalainen suoritti vielä pistämänkin veren poistamiseksi. Minä raakimus löin niin kovaa, että pää murskautui ja veri valui.

torstai 2. marraskuuta 2023

Väkivaltainen maailma

 Lueskelen uudemman kerran Arthur Rubinsteinin elämäkerran toista osaa. Teksti soljui suunnilleen Hitlerin nousun aikaan. Meidän aikanamme jälleen yksi diktaattori levittää kauhua ja kärsimystä ihmiskunnalle. 

Kirjan panin sivuun. Tovin askarreltuani avasin telkkarin. En katsonut ohjelmasta, siksi yllätyin, näkyi elokuva historiallisesta käännekohdasta. Virolainen esitys. Hitler ja Stalin valmistelivat valtansa kasvattamista. Valtio valtiolta. Elokuvasta repliikki: "Suomi ei taipunut, Suomi alkoi sotimaan." 50 vuoden päästä Viro oli jälleen itsenäinen. 

Muistan nuo ajat. Näen tänäkin päivänä silmissäni nuoren naisen ilmeen sanoessaan: "Sota on syttynyt." Olin 7vuotias, enkä  tietenkään pystynyt ymmärtämään. Nainen oli nuori perheen äiti, joka huolestui syystäkin. Tuntuu käsittämättömältä, miten pystyttiin selviämään viiden vuoden painajaisesta? 

Joskus tekstiini kirjoitin ihmetykseni. Syttyykö sota? Miten sota syttyy? Eihän sota syty! Sodan aloittaa joku hullu, jolla on valtaa ja mahdollisuus, hallitsija. Joka kerta pitää olla riittävästi kannattajia. Ovatko sodan kannattajat hulluja? Vai harhaan johdettuja? Isänmaallisia? Ketä ovat Jumalan sotilaat?