sunnuntai 13. heinäkuuta 2025

"Hyvä elämä. Hyvä kuolema."

Moni välttää sanomasta tiettyjä sanoja. Joku poppoo pohti, millä sanalla voisi korvata sanan, ikääntynyt???? 

"Ikääntyneiden" karonkassa Kehotin arpalippuun kirjoitettavaksi Ikivanha Erkki. Kohtasi kovaa vastustusta. Eihän nyt ikivanha vaan ikinuori. Mutta kun en ole ikinuori. Huumorin tajuttomat eivät ymmärtäneet. Joka kerta takertuivat vanhuuteen. Enhän minä sillä ketään pilkannut, en itseänikään. Mielestäni IkiWanha Erkki on nimimerkkinä erinomainen, ainut-laatuinen. Tuskinpa kukaan muu käyttää? En minäkään enää kovin monta vuotta.

Panin television kiinni. Ohjelma lapsen sairaudesta aiheutti mielipahaa. Suren Tuijan tilannetta. Tuija on aikuinen lapsi.

Se nyt vaan on niin, että en minä enää pitkälle pötki. Ei tarvitsekaan.

Harrastaja kirjoittaja, nuori nainen kirjoitti isoilla kirjaimella: - AJATUKSET OVAT KARHUJA. Niin ovat. Pitkiä pätkiä ovat valvottaneet

IkiWanha Erkki



perjantai 11. heinäkuuta 2025

Tuumailuja

"Terveenä" ollessani mietin, kunhan ei tarvitsisi missään "laitoksessa" kovin pitkään virua kitumassa. Se toive on toteutunut. Toden näköisiä vuosia ei enää ole jäljellä kymmentäkään. En ole koskaan kuvitellut eläväni sata vuotiseksi. Enkä halua.

Tällä hetkellä tunnen pääni yllättävän selkeäksi. Lopun lähellä? Ajatukset ohjautuvat itsestään "elämän arvoituksiin." Kirjailijasta oli maininta: "Kuin tulivuori sammuessaan." En ylpeile. En ole tulivuori. Enkä jääpalatsi. Luonnon lain mukaan poistun rivistä pian. Tuskin kirjoittavat muistokirjoituksia, enkä ole lukemassa niitä.  Kukan seuraksi kirjoitin: "Jokainen on laulun arvoinen."

Enpä tiijjä? Kyseinen ihminen ansaitsi kunnian.


 

keskiviikko 9. heinäkuuta 2025

Oireilut

 Valvoin eilen illalla. Nukahdin puolen yön jälkeen. Aamulla heräsin puoli kuudelta. Tällä hetkellä olo tuntuu hyvältä, kuin ei mitään vikaa olisi. Hyvä kahvin maku suussa. Menneellä viikolla köpöttelin keppien kanssa. Istahdin rautatie aseman penkillä. Mielestäni en kylmettynyt. Jatkoin matkaa kodin suuntaan. Kohta tunsin jalkojen väsyvän. Ei tuntunut kipua. Piti pysähtyä Asemakadun luona. Raahauduin nojaamaan pylvääseen. Nostin keppiäni merkiksi. Auto pysähtyi, kaarsi taakseni. Vaivoin pääsin kyytiin. Mieshenkilö sanoi asuneensa joskus Asemakadulla. Varon sen jälkeen.

Tämän viikon aluksi tuli sydän oire. Kylmää ei ollut muuta kuin nopeasti juotu lasillinen kylmää piimää. Todella kylmästä jääkaapista. Sekava ajatukseni suunnitteli kahvia. Pian muistin, onhan minulla nitrot. Otin kolme. Hellitti sen verran, että nukahdin. Herättyäni oli kipu lakannut. Terveen virkeä olo. Ei huolta. 

Kirjoittaminen on tuntunut rasittavan. Pitänee harrastaa. Päälle pieni aherrus tekee hyvää.

tiistai 8. heinäkuuta 2025

Tyhmä

 Kone kertoo: 2 hyväksymätöntä laskua. 

En osaa hyväksyä

Ajan kulu

 Meni melkoinen tovi kun katselin teeveetä suhteellisen vähän. Nyt on enemmän aikaa harrasteisiin. Kun satun avaamaan töllön, kuinka ollakaan menneillä saattaa ollakin mielenkiitoista. Äsken katsoin avaruuslentojen historiaa. Monta mieltä kiehtovaa olen nähnyt. Vaikka en etukäteen plaraa ohjelmatietoja, yllätyn, tämäkö?

Muistan useita tapahtumia. Aikanaan sai niukasti informaatiota. Nyt katsoessani näen monipuolisemmin. Aikakin oli joskus "kortilla". Televisio tekniikkakin on huikeasti laadukkaampaa. Isompi ruutu ja kirkkaampi kuva ja selkeämpi ääni, tekevät seuraamisen nautinnolliseksi.

Jatkuu "seuraavassa numerossa". 

 

perjantai 4. heinäkuuta 2025

Torstai 3 heinäkuuta

 Puolilta öin laskin lehden käsistäni. Sitä myräkkää odottaessa vilkaisin ikkunasta. Päiväkodin takana puut seisovat lähes liikkumatta. Pilviverho on ohut, paljastaa osan taivasta, jossa pilvet rientävät tuulen voimalla. Kello kertoo juuri ylittyneen puoliyön.

Viime yönä nukuin "pommiin". Heräsin, kello oli viisi. Luulin ajan aamuksi. Televisio korjasi erehdyksen, olikin kello viisi illalla. En osannut ruveta nukkumaan oikeana aikana. Esikypsensin soppalihan. Laitan aamulla perunaa, porkkanaa, sipulia. Hyvää ruokaa.   

torstai 3. heinäkuuta 2025

Ennusteet

 En pysty ennustamaan säätä, enkä paljon muutakaan. Kajoan tämän hetken tilanteeseen. Kerron yhden talven tilanteen menneiltä vuosilta. Tuli lumimyräkkä. Lounaasta, kuten tavallista. Säätieteilijä Erkki Harjama tvssä laati aikataulun myrskyn etenemisestä itään päin paikkakunnittain. Siihen uskoen varautuivat. Varasivat kaluston siinä uskossa. Odottivat aikataulun mukaan runsasta lumen tuloa.

Kuinka ollakaan, pyryttäminen heikkeni itään päin tullessaan. Loppui suunnilleen Keski-Suomeen ennättäessään. Koko Suomen kalusto varattiin turhaan. Harjama joutui vitsailemaan. Piikittelevää palautetta riitti. 

Odotan mielenkiinnolla. Kello löi yhdeksän. Suonenjoella vallitsee maltillinen sää. Oikeastaan melko miellyttävä. Saas nähdä?