tiistai 31. joulukuuta 2013

Tasapuolista

Ahdinkotilassa jouduin ottamaan varhennetun vanhuuseläkkeen.  Sen vuoden alusta, jolloin täytin 62 vuotta.  Varsinainen eläkeikäni oli 65 vuotta. Varhennusta tuli 40 kuukautta. Lopullista vähennystä 0,5 %  kuukautta kohti, siis 20 %. Sillä vähennettiin lopullista eläkettä mutta katsoin sen parhaaksi, kun pääsin nauttimaan pienennettyä eläkettä heti.
Muutaman vuoden kuluttua muuttivat vähentävää prosenttia 0,4- ksi. Tarkoittaa että 20 kk vähentää vain 16 % . Siis joudun kärsimään 4 prosenttiyksikköä pienempää eläkettä.  Eduskunta toimii "tasapuolisesti".  Taitaa olla rasismia.

Tammikuussa 2011 korottivat kansaneläkkeen osuutta 0,4 %. Työeläkkeen osuutta 1,35 %. Kansaneläkkeen osuus ihmetyttää. Korotukset tiesivät sitä, että reaaliarvo alenee. Eläke ja asumistuki yhteenlaskettunakin alittaa virallisena pidetyn köyhyysrajan.

Vanhasen lupaama 20 € kuussa teki huvittavan tempun. Eläkkeeni on juuri niin pieni, että perusvähennys ja eläketulovähennys riittää nollaamaan veron.
Mutta.
Edelliseltä vuodelta meni veroa 20 € . Korotetulta vuodelta meni veroa 402 €.  Lisäksi vaikutti niin, että asumistuki väheni 7 € kuussa kahden vuoden ajan.  Yhteensä 168 € .
Tulopuolta 240 € ja menopuolta 570 € . Ja Vanhanen vakuutti kaikkien ostovoiman lisääntyvän??!!

Onneksi en elä niin pitkään, että eläke nollautuisi vähitellen.  "Pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä".     

Kulutusjuhla

Muutamia vuosia aikaisemmin meni ruokakauppaan satanen tai muutamia euroja yli.  Tarkistin joulukuun ostot.  136 €.  Vaikka sain runsaasti kuhafilettä ja joulun seutuun söin "kylillä". Eläkettä korottavat 1,37 %.  Korotus ei kata ruuan hinnan nousua.  Energiakin kallistuu.  Ostovoimani kutistuu.
Plarasin kuitit. Että mitäkö ostin?  Tässä lajikkeet:
oivariini, kuohukerma, viljaporsaan uuniliha, ab-piimä, rypäleet, sipuli, suodatinpaperi, kastikeliha, nenäliina, juhlamokka, kidesokeri, tomaatti, täysmaito, karjala olut, keräkaali, banaani, isokaurahiutale, unkarilainen kukkaishunaja, vapaan kanan munat, omena, taikaruis 100% palaleipä, porsaan kylkiviipaleet, paikkakunnan peruna, porkkanapussi, kosteusemulsio hajustamaton, viljaporsaan kasler, hieno merisuola, pikkukinkku 1 kilo.
Ei turhia purkkeja ja purnukoita.

tämmöinen dokumentti

maanantai 30. joulukuuta 2013

"Verot köyhälistön verta juo"

Nuoremmille kerrottakoon että otsikko on lainattu "työväen laulusta".
Halusin tarkistaa yhden verolipun, mutta tallella oli kaksi. Toinen on tilillepanokortti Joroisten kunnalle. Vuoden 1954 tuloista.  Tulojen summaa ei näy.  Kansaneläkevakuutusmaksu 4080 mk . työnantajan osuus 2040 ja ennakkona peritty palkasta 2040 mk.
Kunnallisvero 2040 äyriä à 10:-  yhteensä 20400 mk.  Veron ennakot 19960 mk. Maksettava kannossa 440 mk..  Kirkollisvero omalla lipullaan. Se ei ole tallella.
Nuoret eivät tiedä eivätkä kaikki muista aikaa jolloin kunnallisvero oli 10 %.  Hiukan eri lukemat nykyään.  Tämä vero on tarkasti lainmukainen ja maksettu Joroisten Osuuskassaan 9. 11 1955. Maksaja liikeapulainen Jauhiainen Erkki s. 24.4 .32 .

50-luvulla oli radiossa ohjelma jossa sai kysyä käytännön asioista. Nuori nainen kysyi tästä samasta aiheesta, jota käsittelen.  Ainakin Pielavedellä ja arvattavasti muissakin kunnissa käyttivät hyväkseen nuoria, jotka muuttivat ansioon toiselle paikkakunnalle.  Lähettivät perään verolipun!  Asiasta kysyneelle vastasi asiantuntija:  "Se on täysin lainvastaista."  Radio-ohjelma vaikutti; päätin säästää saamani verolipun.  Säilynyt 63 vuotta. Säilyy edelleen. Tämmöiset dokumentit ovat historiaa.  Vähäpätöiseksi arvellut eivät anna aihetta.

Postileimat kertovat:  päivätty Pielavedellä -4.11.50.  Päivätty Joroisissa 30.11.50. Maksettu Joroisten postiin 30.11.50.  1200:--
Tekstiä Suomeksi ja Ruotsiksi.
VEROLIPPU valtiolle suoritettavasta tulo- ja omaisuusverosta vuodelta 1949.  Verovelvollisen nimi, ammatti ja syntymävuosi
Työmies Erkki Olavi Jauhiainen.  Säviä. Jokijärvi .
Maksettava
Veroa tulosta mk. 85 000:--          1000:--  Korotusta lain 96 pykälän perustella
                                                        200:--
Suoritettava vero                           1200:--
Pidätetty tulosta kunnan ja KEL osuus 460:--

Valitusaika päättyy 29.11 1950 klo 12 .  Kirjatun kirjeen sain  30.11. 1950.
Selvää "mätkyä".  Veron korotuksessa mielenkiintoista; mitä 96 pykälä sisältää? Josta antavat ylimääräisen mätkyn!  Edenkin kun koko prosessi on laiton.  Satunnaisia tienestejä oli. Muistaakseni propsien kuorinnasta.  Niistä tuo ennakon pidätys. 
En ymmärtänyt valittaa.  Myöhemmin ymmärsin. Jopa  legendaarinen Ville   Leskinenkin       hävisi  "viimeisen taiston" .  

Se oli silloin, nyt on nyt.  Nykyään "peräkamarin pojat" saavat päivärahoja.  Siihen tarvittiin erkkien työt.

torstai 19. joulukuuta 2013

Kaatumiset

Jälleen yksi viisas neuvoi.  Neuvoi kaatumaan oikein.  Nuorehko nainen, judoka. Näyttivät havainnollisesti. Kun huomaa kohta kaatuvansa, taivutetaan vartalo kippuraan, suojellaan käsiä, istutaan nätisti persuuksilleen  ja siitä pyörähdetään hallitusti selälleen.  Voi sentään!?

Kaatumiseni eivät olleet judoa, eikä myöskään Veskun hallittua akrobatiaa.
Viimeksi kaaduin harjanteella juostessani. Jalka hipaisi puun juurakkoon. Lensin hallitsemattomasti suoraan nenä edellä polulle.  Kaatumiset ovat perua leikkauksesta.  Tasapainon hallinta meni. Treenata olen yrittänyt.

Uimahallin edessä autojen tulon kohdalla on viettävää ja kaartuminen jyrkkä. Muodostuu juormuja.
Juormun päällä lipesi kenkä. Sadasosa sekunnissa olin pitkälläni kylki edellä. Sama juormu sattui olkavarteni alle. Teki kipeää, joka kesti kuukausia. Semmoisessa tilanteessa ei minun ikäiseni judokakaan ennätä suunnitella hallittua kaatumista.

Nuorena ja kunnossa olevana sattui "lipsahdus". Rahtasimme rautatievaunusta vehnäjauhosäkkejä. Umpipakettiautolla piti ajaa monta kertaa. Jauhot vietiin aittaan. Semmoiseen joka yleensä taloissa oli. Pakettiauton lattia oli suunnilleen ylärapun tasolla. Sopiva kulkea. Kantamismatkaa oli aitan sisälle, eikä kannattanut jäädä toisen siirtelemään säkkejä pakettiautossa.  Säkki syliin ja menoksi. Auton koppi ei ollut tarpeeksi korkea suorassa seisomiseen.

Sateen kastelemalle rapulle karisi jauhoja liukasteeksi.  Säkki sylissä astuin autosta rapulle. Askelta ottava etummainen jalka lipesi. Ei siinä ennättänyt "suunnittelemaan", kun jo olin selälläni jauhosäkki mahani päällä.
Pääni oli juuri alareunassa olevan lukon vastakappaleen kohdalla, terävän. Urheilu, voimistelu ja kaikenlainen tasapainoilu auttoi. Vaistomaisesti niskani jäykistyi pää eteen taipuneena, eikä takaraivo ulottunut auton lattiaan.  Vaikka kaatumiseni oli hallitsematon. Vatsalihasten jännittyminen esti 50 kiloisen säkin vaurioittamiselta.

Judokat osaavat kaatua ja suojelevat itseään. En ole judoka, en edes ole yrittänyt. Olen varjeltunut muutamassa vaaratilanteessa urheilukuntoni avulla.    

keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Ajankohta

Joulu on minulle päivä muiden joukossa. Kertaakaan en ole touhottanut. Jotkut sanovat joulun jälkeen: --- Joulu on lähellä, mutta huonolla puolella!  Mielestäni se on silloin paremmalla puolella.
Joulusta vouhottaminen tuntuu sairaalta.  Kun avaan töllöttimen, en voi välttyä joulusta.  Viinakaupassakin selasivat joulupakettipusseja.

Ensimmäinen joulukortti tuli jo viime viikolla. Hyvässä tarkoituksessa lähettävät. En heitä roskakoriin.  Kaikki vuosien varrella tulleet kortit panin talteen. Niistä voisi tehdä kirjoja.  Semmoisen harrastuksen huomasin lehden palstalla.  En osaa.

Vilkas puntarointi pohtii valkoista tai mustaa joulua.
Tämän tapaisen muistan v 1950 . Silloin matkustin ensimmäisen kerran Joroisista Pielavedelle jouluksi. Joroisista lähtiessäni näkyi sänkipellot paljaina.  Lumiraja oli Kuopion seudulla. Kun Pielavedellä menin metsään hakemaan joulukuusta, oli nuoskalunta puoleen kumikengän vartta.

Joskus nuorukaisena olin Korpelassa joulupukkina.  En ollut "oikea".  Anja huomasi:
--- Isoäetin kengät!

keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Pakkanen

Toosassa pohtivat pakkasrajoja. Puheista ei tullut hullua hurskaammaksi.  Tiedenainenkin puhui puolella suulla, matalalla äänellä. Epäilikö asiantietämystään? Kuitenkin korkea oppiarvo.  Varoi sanojaan, mutta miedoin sanakääntein toi julki tutkitun tiedon kasvojen voitelun vaikutuksesta.  Itse sanon sen jyrkemmin.

Voiteiden ja hajusteiden myyjät kehottivat ulos mennessä suojaamaan kasvonsa voiteella mennessään pakkasilmaan.  Että minua ärsytti puppupuhe. Pelkkää markkinointia, ei ihon suojelua! "Filosofoin" tähän tapaan.  Iho on elävää ja uudistuvaa organismia, joka reagoi vaihteluihin. 
Rasva on kuollutta ja jäähtyy jäähtymistään. Iho rasvan alla suljetuin huokosin. 
Tiedenainen sanoi saman viisaasti vältellen: "pikemminkin haitallista".

Tiedenainen ei uskaltanut (eikö osannut?) sanoa mitään lasten pakkasen siedosta.  Lapset torjuvat kylmää  luonnostaan yllättävän hyvin.
Kolmivuotias poika kuori paljain käsin auringonkukan siemeniä.  Ne pantiin ulos lintuja varten. Poika kuori siemenet ja popsi poskeensa.
Minua arvelutti. Menin holhoamaan. Tarjosin apuani turhaan. Laitoin käteensä lapasta. Havaitsin käden hyvin lämpimäksi!  Pakkasta 18 astetta!  Pakkasrajako????  Lakkasin huolehtimasta.

maanantai 9. joulukuuta 2013

Rahasta kiinni

Kukaan ei halua valtion menojen vähentämistä.  Tenavatkin  pantu ruutuun jankuttamaan: " lisää rahaa! lisää rahaa! lisää rahaa! lisää rahaa! 

Olen niin tyhmä, etten ymmärrä.
Kalevi Sorsa viimeisinä päivinään sairaana miehenä tunnusti haastattelussa:  "Minä ajattelin: kunhan kerätään veroja tarpeeksi, niin kaikki järjestyy."
Semmoisen lauseen talletin muistiini jostain: "Kun jotain asia viedään liian pitkälle, se kääntyy alkuperäistä tarkoitustaan vastaan."
Sorsan malli alkoi näivettämään elinkeinotaloutta. Kokoomus varoitti siitä. 
Entäs nyt?  Katainen pantu alentamaan veroja alentamisen jälkeenkin.  Valtion tulot vähenevät.  Kasvun nimeen vannominen vie harhaan.

Lipposen aikaan kiistelivät; pitääkö sopeuttaa kaksi vai neljä miljardia?  Paavo Lipponen oli kahden miljardin kannalla.   Tietävinään: "Kasvu tuo kuusi miljardia."  Mihinkä miljardit haihtuivat, kun velkaa pitää ottaa vuosittain seitsemän miljardia?

Viinan hintaa vaativat alennettavaksi "kilpailusyistä".  Matti vanhanen on siksi tietävä, että meikäläisellä ei ole siihen verrattuna kuin kynnen mustuaisen verran.  Kuitenkin "korvessa filosofoin":  Meni vikaan.  Liian raju alennus.  Sehän oli nähtävissä. Viinan ostajat laskelmoivat: Halpeni niin paljon, että kannattaa ryypätä.  Ryyppäsivät samalla rahalla enemmän.
Semmoisessa tilanteessa pitää muuttaa pienin askelin.  Viinassa kuin verossakin. Ja viinaverossa.

Sorsa veti veroja vauhdikkaasti.  Katainen yhtä vauhdikkaasti toiseen suuntaan ja liian pitkälle.

Lihavat eivät viitsi laihduttaa, kun se tapahtuu liian hitaasti.   Media hehkuttaa juorupalstoillaan suuria laihdutusmääriä.  Laihduttamisen voi aloitta siten, että aluksi lopettaa lihomisen. Sitten edetä pienin askelin. 

Poliitikot eivät tajunneet, että valtion menojen kasvu pitää hillitä.  Jos niin tekivät, ei tarvitsisi vouhkata leikkauksista:  Tasapaino tulee itsestään, kun lopetetaan tuhlaus. Mutta!  Poliitikot odottavat noususuhdanteita ja kasvua, kasvua, kasvua, kasvua, kasvua jne...  "Puutkaan eivät kasva taivaaseen."

Nyt on myöhäistä rypistellä.  On jo housuissa! Kuinka tästä selvitään???  Kukaan ei tiedä!  Valtion vuosipudjetti 50 miljardia!!!  Ja vuosittainen velanotto seitsemisen miljardia!!!  Eikä Kataista huimaa!  Fantastista! Fantastista Fantastista!  Kun Katainen nousi huomion kohteeksi, Jälleen "filosofoin korvessa": JyrkiBoy pieree vielä verta.  Ajattelin tulevia tehtäviään, joihin pääsee ja joutuu.
Katainen pääsee pälkähästä. EU:n lihapatojen ääreen!? 
Katainen ja Urpilainen eivät pysty.  Vapautuvat vastuusta, kun puolueiden kannatus laskee.
Kuka selvittää edellisten hallitusten sotkemat asiat?
Aaallonharjalla ratsastavat puolueet saavat enemmistön ja muodostavat hallituksen.  Uusi halltus joutuu samojen solmujen aukojaksi, eikä se muuksi muutu.  Eivät uskalla tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka romahduttavat "suosion".

Perus-suomalaisten galluppi osoitti taivasta kohti.  Vistbakka katsoi mietteliäänä, virkkoi "pelottavaa, tämä on pelottavaa".  Kokenut mies ei uhonnut.  Persut joutuvat tämän hetken näkymän mukaan seuraavaan hallitukseen.  Todella "iso jytky".   Vistbakka pelkäsi aiheellisesti "jytkyä". 

Yksi hullu korpifilosofi kysyy:  Mitä sitten, kun valtion velka on 200 miljardia ja korot nousevat äkkiä vaikkapa kuuteen prosentiin, ehkä kymmenneen tai enemmänkin?  On se mahdollista! Noussut joskus ennenkin.

Kreikan tilanteesta ja diktatuurista Halla-Ahon sanomana ajattelin itsekin samoin.  Ennen kuin nousi kohu Halla-ahosta.  Entä Suomessa?