keskiviikko 25. maaliskuuta 2020

En arvannut näin rajuksi

En arvannut tätä virusta niin ärhäkäksi. En tunne kuuluvani riskiryhmään. Sepelvaltimotautinen 88 v.
Nuoruudessani joskus 1940-luvulla kuulin puhuttavan influenssasta. Sen tarkempaa ei muistini kerro.  Savossa "oikaisivat" lausumisen. Kallen Anni käytti muotoa insulensu. Joskus semmoinenkin kuin "italian viiru". Ei ole harmaata aavistusta, sairastinko minä niitä? Sairastelin paljon.
   Ensimmäinen kosketus tapahtui asevelvollisena Lappeenrannassa. Aliupseerikoulun aikaan. Epitemia kuritti koko rykmenttiä. Palvelin tykistössä. URR lie ollut saman kourissa.
   Sairaita tuli paljon yhtäaikaa. Yhden yksikön järjestivät sairaalaksi. Sieltä terveet evakkoon toisiin yksiköihin. Melkoinen kato kävi aliupseerikoulussa. En muista, miten se vaikutti palvelukseen?
Niinä aikoina olin harvinaisen terve. Nuoruuden sairastelut vain häive. Illalla valmistauduimme yöpuulle. Pääsin naureskelemaan: -Huomenna lasarettiin! Yhtäkkiä nousi kuume tuntuvaksi. Mittaria ei ollut, mutta selvät merkit. Sairauden tuntu ja luonostaan punaiset poskeni hehkuivat "tulipunaisina".
Nkuin yön sikeästi. Aamulla ei mitään merkkiä, sairaus ei tullutkaan! Tunsin olevani loistokunnossa. Ei kun menoksi!   

Sanoivat sitä aasialaiseksi. Se nujersi minut v 1957. Koetteli kovin kourin. Kertoivat sen kurittaneen kaikkein kovimmin vähiten sairastelleita. Päti minuun. Sen jälkeen vieraili influenssa toistuvasti.
Hongkongilainen vaikutti kovin. Ei joutanut sairastamaan. Pakersin hamaan sortumiseen. Lisäksi harmitus ja taloudellista vahinkoa. Harhailin silloin korpivaelluksellani Pielavedellä yrittäjänä. Piti olla päiviä poissa verstaalta. Palkolliset tekivät sutta. Jos olisin viisas, olisin tiennyt, ettei minusta ole yrittäjäksi, eikä paljon muuksikaan. 
   Saattoi olla vuosi 1997. Televiossa virkeä 90 v papparainen selitti valkosipulin taikaa. Päivittäin yksi kynsi. Sen voi salakuljettaa voileivän päällä voin alla. Sanoi, ettei koskaan vilustu. Tarkoittavat yleensä influenssan yhteydessä. Useimmiten väitetyt "taikauskot" jäävät omaan arvoonsa. 
   Naureskelin itselleni. Pitää koettaa piruillessakin. Jos vaikuttaa kaksi vuotta, alan uskoa.  Kokeilu jatkuu edelleen. Voileivän päälle silppuan valkosipulia. Sen päälle voita. Sitten, mitä sattuu olemaan: kalaa, lihaa, tomaattia, juustoa ....
    Seuravana talvena ei iskenyt insulensu. Mutta sitä seuraavana kiusasi. Siis kahden vuoden päästä. 
Kun kerran totuin, niin jatkoin harjoituksia. Taika tuntui pätevän. Parikymmentä vuotta kulunut, eikä kovaa insua ole käynyt kopeloimassa. Joskus tuntuu pieni muutamana päivänä, mutta ei tarvitse potea sängyssä. 
    Tämä talvi on mennyt ilman isompia. Kun oli se "sikarutto", silloin sairastuin. Keuhkoputken tulehdus melko ankarana. Neljä päivää sairaalassa. Lääkettä suoraan suoneen. Paljon verikokeita, mutta ei merkkiä influenssasta. Viime talvena jonain iltapäivänä tuntui. Mittasin kuumetta: 38,7 !?   
Hämmästyin! En osaa sanoa, monenko tunnin kuluttua halusin tarkistaa: Mitä ihmettä 36,3 ? 

lauantai 21. maaliskuuta 2020

Emävalhe, tilasto

Bloggerista ei tartu viirukset. Tilastoja ja niiden tulkintoja on "syytä epäillä". Tilastoilla osoitavat rokotuksen hyötyjä. 
   Entäs nyt?   Vertailtavaksi otetuista seitsemästä maasta, koskien influenssa- ja keuhkokume-kuolleisuutta, kertoo tilasto vähiten kuolleita olleen Suomessa. Suomessa rokotettuja kaikkein vähiten! Britanniassa rokotettu melko kattavasti.  Kuitenkin Brittiläisiä kuollut eniten. Tilastoero Suomeen verrattuna huomattava.
   Voimmeko päätellä: Mitä enemmän rokotetaan, sitä enemmän kuolee?! En tietenkään väitä.
En ottanut kertaakaan influenssa rokotusta. Se ei johdu mistään tilastosta, vaan ihan omasta oikustani. Jos kuolee, niin sittenhän kuolee.
   Kun lääkäri kertoi puhelimessa: "-Syöpää osoittava lukema on kohonnut", olin pari päivää hiljainen. En kuoleman pelosta, vaan mahdollisesta tuskallisuudesta, jota kertovat siitä kärsineet. Kärsimystä kavahdin.
   Ei ollut syöpää. Kunnolla tuntuvasta influenssasta on ehkä neljätoista vuotta.

Tämän kertaisesta viruksesta puhuvat hieman sekavasti. Puhuvat ulkonaliikkumis-kiellosta. Väärin! Ei ulkoilma ole haitaksi. Pitäisi puhua väkijoukoista. Kävin pienellä kävelyllä. Enkä tartuttanut kehenkään. Terveyttäkään! Totakai liikun ulkosalla minkä pystyn!
 70 vuotiaita varotetaan. Miksi? Eikö riitä sama normi kuin nuoremmille?
Entä oma normini? 88 v. Sydänvikainen! Tällä viikolla toimin kuten viime viikollakin. Paitsi, että en pääse uimahallille, enkä Revontulen tansseihin.
 
Itsestäni tuntuu määritelmä; sydänvikainen, huomattavasti liioitellulta. Syön normaalisti. Nukun 5-6 tuntia heräämättä välillä. Lääkkeitä en tarvitse. Ainoastaan kiusallisia suonenvetoja torjun joka toinen päivä magnesiumia ja joka toinen päivä sinkkiä. Todistettavasti vaikuttavat ehkäisten. Lisäksi joko C- tai D-vitamiinia.
   Ohitusleikkauksesta on 22 vuotta.
Tässä kohtaa mittasin verenpaineen, uteliaisuudesta.    168  81  47.    Tämmöinen aktiviteetti ja vahvan kahvin maku suussa vaikuttavat nostavasti.             
Alhaisesta sykkeestä sanoo lääkäri: "-Vielä on urheilijan sydän."  Valtimosta tuntuu rytmi kellon tarkkuudelta, ja ilman yhtään virhettä.

Kait on uskottava, että olen vanhus. Kävelen kuitenkin kaupalle. Tarvitsen piimää ja kermaa.
Valmista ruokaa on kylmässä. Riittää yli viikon, Tarvikkeita pakkasessa. Hamstrasin ennen epidemiaa. Kuulun punaisen lipun ritareihin.

tiistai 17. maaliskuuta 2020

Tappavat kulkutaudit

Rutto. Musta surma. Espanjan  tauti. Laji Ihmisenä selvisi noista. Entä nyt? Melkoinen kalabaliikki vallitsee mediassa. Mistä todella on kysymys? Tartunnan saaneita todettu parisataa. Herranen aika! Tehostettua hoitoa tarvitsee yksi? Ajatelkaa: Yksi on sairastunut! Aivan oikein: Siitä kertoo media!
   En voinut välttää itseltäni kysymystä: Mitä Katri Kulmuni todella pystyy esittämään ratkaisuksi ongelmiin?
    Esitän kysymykseen, oikeastaan epäilyn: "- Kynsissä jos kestää lakka..." "Huulipunahallitus" ratsastaa median myllerryksen aallon harjalla. Arki koittaa. Elämän tuomio on armoton.
    Surkuhupaisa totuus kertoo: Suomen kansa äänestää väärin! Suomen kansa ei halua talouden tasapainoa. Poliitikot eivät halua (uskalla) kertoa tosiasioita. Sinisilmin uskovat Vennamon hokemaa: "- Kyllä kansa tietää!"
    IkiWanha väittää: - Kansa ei tiedä! Gallupit kertovat tänään sitä, huomenna aivan muuta. Gallupit menevät ohi Raamatun.
   Kohentuuko Suomen valtion talous?  Ei hyvältä näytä! Poliitikkojen kynän jälki ei lupaa hyvää.
   IkiWanha väittää: Viruksen torjuminen vai joku muu: Toimii vakuttavasti. Luonnon valinta??  Mitä pahaa siinä? 

perjantai 28. helmikuuta 2020

Pientä häikkää

Sunnuntaista keskiviikkoon oli tasaista. Keskiviikkoiltana tuntui, kuin tulisi nuha. Ei tullut. Torstai-iltana tuntui saman lainen oire.  Se tiesi kiusaa. Mittasin joka päivä.

22.02 klo 10:30    145   75   48
25.02       10:00    157   78   47

Ei pahoja. Syke välillä  47 - 50       Perjantai aamu 28.02     171  88  53   huonompaan päin.

Torstai-iltana uni antoi odottaa. Nousin välillä. laitoin juomaa: mukiin vähän hunajaa, tilkka kermaa ja kuumaa vettä. Join haalean juoman. Pyöriskelin sängyssä. Joskus olin nukahtanut. Kun heräsin oli kello yksitoista. Suussa maku ja tuntui sairaammassa jalassa alkava kouristus, sain hellittämään.

Söin kahdentoista paikkeilla. Petasin ja tiskasin. Lojuin hetken sohvalla. Siihen asentoon näkyy kellon taulu. Tarkistanpa sykkeen.  Yllätys! Syke noin 51 ja tahti kellon tarkka, eikä yhtään virhelyöntiä.
Yöllä en mittaillut. Syke vaihteli arviolta välillä 50 - 60 .

Kävelin pienen matkan jäällä. Tuntuu, että voin mennä uimahallille.

tiistai 4. helmikuuta 2020

Hoivakodit, hoivako?

Hoivakoti-yrittäjät tuskailevat tuotto-odotuksilla! ??? Onko se kapitalistien juoni? Vai onko se sosialistien typeryyttä?
Miksi kukaan ei kerro ristiriidasta?  Torikauppias sanoi: "- Hyvää ja halpaa on, mutta ne ovat eri paketissa."
Tuo torikauppias selättää viisaudessa mennen tullen kaikki poliitikot, niin suomalaiset kuin EU:nkin.
Niin yksinkertaista. "Taidatkos sen selkeämmin sanoa?"
Typeryksien kultainen sääntö: "Pitää kilpailuttaa ja valita halvin tarjous!"
Torikauppias ????

Torikauppias ihmettelee????!!!
Nyt ollaan pisteessä, jossa kysytään: Kuka maksaa ja miten paljon huonosti kannattavasta hoivasta?
Tuotto-odotukset toteutuvat huonosti. Seuraava etappini on 88. Hoivaamisellani on huonot tuotto-odotukset. En minä tuota mitään sellaista, jolla olisi markkina-arvoa! Nykyisen arvoajattelun mukaan minäkin olisin arvokas. En minä ole, olen vain kuluerä! Yrittäjälle sanon: - Revi siitä sitten!
Koko ongelman vyyhti juontuu siitä, kun poliitikoille on annettu valta. Poliitikot eivät välitä, hoivataanko erkki? He antavat arvon vain kannatusluvuille. Kyttäävät viikottaisia kannatuslukuja!

Hoitajat haluavat suurempia palkankorotuksia, kuin eräät. Muistan eräiden vaalien alla, miten kaikki puolueet lupasivat sairaanhoitajille lisää liksaa. Ja maksoivat. Maksoivatko? Eivät puolueet maksaneet, vaan suomalainen yhteiskunta. Mistä rahat? Valtion velalla! Hoitajien liksat ja Hornetien hankinnat ovat vieläkin maksamatta. Jos joku väittää muuta, huomautan; kirjanpitokikailu. Nämä kaikki sisältyy suruttomasti otettuun valtion velkaan.

Mikähän Esperi tai Kasperi tekee tappiota IkiWanha Erkin takia? 

Voittajat kirjoittavat historian

Tekee mieli sanoa: - Historia on, niin kuin se kirjoitetaan. Kirjoittavatko historian rehelliset ihmiset rehellisesti. Väitän kirkkain otsin: - Monet kirjoittajat valehtelevat.

Tänään Ylen sivulla kerrotaan erilaisista tulkinnoista ja näkökulmista suhteessa historiaan. Sananparsi väittää: "Totuus ei pala tulessakaan." - Kyllä sitä vaan paljon poltetaan.

Jo usean kerran törmäsin sanontaan: " - Neuvostoliitto murskasi Natsi- Saksan Suuressa Isänmaallisessa Sodassa."  Hitlerin Saksan mahti kukistettiin, mutta Neuvostoliitto ei siihen yksin pystynyt. Loppumattomilta näyttävät ristien rivistöt kertovat monien kansojen antamista uhreista.
Puolin ja toisin. Miljoonien nuorten ihmisten elämä tuhlattiin vallanhimojen alttarille.

Ihmisiä venäläisetkin ovat. "Kukas sen kissanhännän nostaa..." Kun venäläiset kertovat omilleen, silloin inhimilliseen tapaan selitetään koko ansio itselle. Kun tarpeeksi monta kertaa kerrotaan, he pitävät sitä ainoana totuutena.

Jokainen armeija tähän astisissa sodissa on syyllistynyt "sotarikoksiin". Kun itse sota on rikos!
Turhaa kinastelevat siitä, että syyllistyivätkö suomalaiset SS-joukoissa julmuuksiin. Niissä porukoissa ei voinut välttyä. Liittyessään piti ymmärtää. Joutui mukautumaan ankaraan kuriin. Tottelemaan käskyjä ehdottomasti. Hyödyllistä on kuvitella itsensä sellaisessa tilanteessa.

Itselläni on tapana kuvitella eri tilanteita. Tuskin olisin milloinkaan vapaaehtoisesti liittynyt vastaaviin? Luulen etten olisi käynyt armeijaa, jos se olisi ollut vapaaehtoinen.  Turha pohtia. Voimassa oli lakiin perustuva velvollisuus. Eikä henki ollut vaarassa.

 














Ilmasto

Ylen sivulla Antti Koistinen kirjoittaa aiheesta, johon eilen puutuin: " - Mukavista ilmastotoimista voidaan sopia, mutta vaikeita kysymyksiä on jonoksi asti."  Hallitukselle riittää hallitsemista.

Yrjö Kallinen sanoo: "Me elämme unessa". Poliitikot elävät unessa. Hallitus osoittautuu varsinaiseksi uneksijoiden kerhoksi.

Sattaa muuttua painajaiseksi. Katsotaan. "Kynsissä jos kestää lakka - " 


































2