lauantai 30. huhtikuuta 2022

Kaasu

Venäjä uhittelee kaasulla. Maailma tulee toimeen ilman Venäjän kaasua. Vaikeuksiakin tulee. Vaatimus tuntuu olevan järkeä vailla, kuten muutkin Putinin "operatsijat". Mitä Putin niillä ruplilla tekee, eihän ne kelpaa muualla maailmassa?

Viron ja Suomen yhteinen kelluva kaasuvarasto on äärimmäisen riskialtis. Jo se on virhe, että siitä kerrotaan kaikissa medioissa. Semmoinen näkyvä maali on helpompi kuin Venäjän sotalaiva. Putinin Venäjä tuskin katsoo hyvällä semmoista hanketta. Sota tai operaatio ei kysynyt keneltäkään. Kysyykö Putin lupaa kaasukellukkeen tuhoamiseen, olipa sota, tai operaatio?

Vanha suomalainen hokema näyttäytyy totena: "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistaisi." Tunnen surullisuutta ajatellessani Venäjän kansaa. Väitän, että suurin osa heistä haluaisi elää rauhassa ja tehdä rauhan töitä, eikä mitään "operatsijoita".

Sillähän tietysti ei ole mitään merkitystä, mitä ajattelen. Tyrkytän kuitenkin. Olin naiivi, uskoessani Venäjän käyttävän järkeään. Saattoi olla myös toiveajattelua, että Venäjä toimii edullisesti itseään kohtaan ja samalla tavalla muita kohtaan. Paskan marjat! Putin ei välitä tippaakaan sodassa kuolleiden määrästä, eikä ihmisten kärsimyksistä. Putinia ei kiduteta. Putinin kynsiä ei revitä. Putinilta ei vaadita tunnustuksia, eikä valheita. Putin itse valehtelee. Joutuuko Putin syytettyjen penkille? No, ei varmasti!

Seurailen maailman myllerryksiä omasta perspektiivistäni. Sivistyneemmät sanovat sitä sammakkopersvektiiviksi. Sammakko ei ymmärrä politiikkaa. Vai ymmärtääkö? Ymmärtääkö sammakko persvektiiviä?

Putin näyttää välittävän, kuten joku Venäjän valtias vuosisatoja aikaisemmin. Minä en välitä miljoonastakaan miehestä. Tunnustan nöyrin mielin, etten tunne historiaa tiedemiesten lailla. Enkä pysty väittämään, sanoiko noin Venäjän valtias ammoisina aikoina? Joku kuitenkin sanonut. Putin ei kuitenkaan välitä. Tavoitteleeko Putin, ettei välitä miljardistakaan ihmisestä? Tai kahdeksasta miljardista?

Jostain mielen sopukoista palautuu mieleen määritelmä: Maailman herra. Ei ainakaan Putin, ennustaa IkiWanha Erkki.  

torstai 21. huhtikuuta 2022

Putinin etiikka

Moittivat suomalaista toimittajaa epäeettiseksi. Niinpä! Venäjän uljaiden soturien kunnia ei kestä mennä ryömimään rotankoloihin. Helpompi on tappaa koloissa piileksivät Ukrainalaiset nälkään. Kärpäsetkin?!

Eihän Putin ole epäeettinen? 

keskiviikko 20. huhtikuuta 2022

Natottaa, voi että natottaa

Voi noita poliitikkoja. Vähän heillä on sanavarastoa, kun pitää hokea: nato, nato, aina vain nato. Suomi ei tähän asti tarvinnut Natoa. Ei kukaan tiedä, tarvitaanko koskaan? Nyt ei ole oikea hetki liittymiseen. Nyt ei Venäjä hyökkää muualle kuin Ukrainaan. Ukraina on Euroopan sijaiskärsijä. Jos länsivallat katsovat muuallekin kuin omaan napaansa, ei Venäjä hyökkää kohta huomenna.

Suomalaiset natokiimassa tekevät yltiöpäisiä ratkaisuja, pahoin pelkään. Rahaa tarvitaan lisää hoitajien palkkoihinkin. Natoon liittymistä voi lykätä. Kukaan ei tiedä, mitä tämän jälkeen tapahtuu. 

Olen Paasikiven linjalla. Ruotsin ja Suomen yhteinen puolustus. Paasikiven esityksessä olisi Ruotsi toimittanut riittävän varustuksen ja Suomi hoitanut sotimisen. Ei se tuolla tavalla hyvä olisi. Olen niin naiivi, että uskon periaatteessa Ruotsin ja Suomen liittoon, mutta Ruotsilla on isonveljen asenne, ehkä emme olisi tasapuolisia.

Venäjän höökiminen ei näytä loppumisen merkkejä. Nykyinen tsaari haluaa tulla Pietariakin suuremmaksi. Suuremmat valtiot vitkastelivat avun annossa Ukrainalle. Halusivatko katsoa miten Ukraina pärjää? Paremmin olisivat pärjänneet, jos tykkejä ja muita isoja olisivat saaneet kohta Venäjän hyökättyä.

Venäjä ei omin avuin kaatanut Hitleriä, tarvitsi Euroopan ja Amerikan apuja. Venäjä pyrkii ottamaan kunnian itselleen. 

Nyt on maailman vuoro kaataa tämä diktaattori.  

sunnuntai 17. huhtikuuta 2022

Usko, uskonnot ja erkki

  - Miksi rahalla on arvoa?                                                                                                                                  - No.                                                                                                                                                                  - Siksi, kun ihmiset uskovat siihen.

Olin äimänkäkenä, kun tulin tietämään kryptovaluutoista. Eihän ne perustu eikä nojaa mihinkään!? Ei tarvitsekaan, ihmiset uskoo. Kiharaiset aivoni jälleen puntaroivat omiaan. Kannan huolta Ukrainan murhenäytelmästä, vaikka minun huolellani ei ole merkitystä.

Onko jumala Putinin avustaja? Kristitty Putin tekee ristinmerkin hyvin usein. Harras uskovainenko? Ei siltä vaikuta näin korpifilosofin vinkkelistä katsoen. Venäläisen kirkonjohtajan mielestä hyökkäys Ukrainaan on oikeutettu!? Onko hyökkäys oikeutettu Jumalan mielestä? Erkin mielestä ei. Ovatko kysyneet Jumalalta? Onko Jumala luvannut, tai jopa kehottanut? Enpä usko. Tai -  Minä vain rienaan. 

Tuttavani Virtanen oli Jehovan todistaja. Todisteli lahkonsa etevämmyyttä muihin nähden: " - Muilla on uskonto, meillä on usko." Kai se on uskottava? 

Venäläiset valehtelevat, Putin valehtelee, kaikki valehtelevat. Valtauskonnot perustuvat valheeseen, kuten kryptovaluutatkin. Homma toimii, kun ihmiset uskovat. Ihmisten uskosta huolehtivat uskonoppineet valistamalla kansaa. Mitä on uskonnon opetus? Kansakoulussa piti osata ulkoa, Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Gaad, Asser, Daan, Naftali, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin. Ihmettelin kovasti, kun vielä tyttärenikin piti hokea: Ruben, Simeon -   Sillä sukupolvella meni opetus harakoille. Viisastelivat: "- Sama jos opetellaan Kuikka Koposen tytön nimet. Tyttäreni muisti kuusikymppisenäkin koko litanian.

Kuultuani määritelmän, juutalais-kristillinen, tuli mieleeni vastaavana marxismi-leninismi. Ihmiset uskoisivat vähemmän jos ajattelisivat. Ajattelemaan ei opeteta, opetetaan uskomaan. Juutalais-kristillinen on mielestäni määritelmänä outo. Kristillinen palvoo ristiinnaulittua Jumalan Poikaa. Minulla on hatara käsitys; Israelin Jumalalla ei ole Jumalan poikaa. Jeesusta sanotaan Jumalan pojaksi.  

 - Tiijjätkös Erkki, minkä takia Joulua vietetään?                                                                                           - En.                                                                                                                                                                 - Kun Jeesus on sillon syntynyt.                                                                                                                    Kivimäen emäntä, Ohemäen tytär oli kummini ja hoiti valistusta.

Mielestäni siteeraavat joskus Raamattua, vaikka lainaavat kristittyjen Uutta testamenttia, eihän se ole Raamattua.  Jouluna televisiossa ovat lukevinaan Raamattua, mutta eihän Johanneksen evankeliumi ole Raamatussa. 

Ukrainan piina jatkuu. Lainaan iskelmälaulajaa: " Nukkuko Jumala, vai jatkaa luomistaan?         

tiistai 12. huhtikuuta 2022

Putinin strategia

 Putin väittää lännen pilkkovan Venäjän ja valloittaa. Onko Putin hullu vai viisas, vai suuri valtiomies?  Ei Nato halua valloittaa Venäjää. Putin on väärässä. Miksi ei halua? Siksi, että se on mahdotonta. Miksi  yleensä pitäisi valloittaa maailmaa?

Putin ei tiedä. Että maailma tietää. Että maailma ymmärtää. Totuuden, minkä alikersantti Aarne Saarinen sanonut jossain korpisodan aikana. "- Noin suurta maata ei voi valloittaa." Katson Bloggerin kartasta, todellakin, Venäjä on suhteettoman suuri alueeltaan. Ei sitä kukaan voi valloittaa. Aikoinaan de Gaulle totesi Algerian puolustaman tulevan liian kalliiksi. Algeria on nyt itsenäinen valtio. 

Eikö Putin tiedä sitä, minkä Aarne saarinen sanoi 1940 - luvulla? " - Noin suurta maata ei voi valloittaa." Miksi hän väittää Naton yrittävän hyökätä ja valloittaa Venäjän? Ei Nato yritä. Nato tietää: "noin suurta maata ei voi valloittaa." Nato tietää, eikä edes yritä! de Gaulle sanoi Algerian puolustamisen tulevan liian kalliiksi. Miten kalliiksi Natolle tulisi hallita maailmaa? Miten kalliiksi Putinille tulisi hallita maailmaa? 

Taidan menettää vähäisenkin järkeni pohtiessani politiikan mielettömyyttä. Pohdinko politiikkaa, tai makaisinko "tuvan pankolla", se ei maailmaa hetkauta. Maailmaa järisyttää yhden diktaattorin vallanhimo. Yhdenkö? Ettei vain olisi kopla?   

lauantai 9. huhtikuuta 2022

Sukupuolet

  Suomalaisesta elokuvapalkinnosta sanovat: "ensi kertaa sukupuoleton jussi." Jussi ei ole sukupuoleton, hän on mieshenkilö. Ja miehenä pysyy, ellei salveta, kuohita. Luulisi jo olevan sen verran tietoa, ettei tarvitse hurskastella. Ollaan sitä nyt siveää, niin siveää, että. Jukolan veljekset äidistään: "äitimme oli jumalaa pelkääväinen - vaikka ei lukeakaan osannut." Nykyisten sukupuolineutraalien sanomisia voi verrata jumalauskoisiin. He ovat syntisiä, me vanhurskaita. Surkuhupainen oli oikeudenkäynti kristillistä poliitikkoa kohtaan. Jumalanpilkasta ei enää saa palloa jalkaan, mutta homojen pilkasta saa ainakin sakkoja. Ai niin, ei saakaan! Kristillistä ei tuomittu. Pettynyt syyttäjä aikoi valittaa tuomiosta.

Media ei viitsi kaivaa totuutta väitetyistä ahdisteluista. Siihen riittää yksipuolinen väite. Nainen syyttää mieshenkilöä ahdistelusta. Media repii otsikoita, pitää miestä selvästi syyllisenä. Syyttömyys on vaikea todistettava. Puolustelenko? En kiistä tosiasiaa. Ahdistelua ja raiskauksia tapahtuu paljon. Sellaiset on tuomittava, vaikka tuomio ei teekään uhrille oikeutta. Rikos ihmisyyttä vastaan. 

Miehiä on syytetty lapsensa isäksi. On tapauksia, että isäksi väitetty on maksanut elatusapua. Muuan Matti maksoi kymmenen vuotta, ennen kuin selvisi: - väärä isä. Nyt asian selvittää genetiikka. 

Tauno käveli muutaman kerran naisen kanssa. Nainen tuli raskaaksi, sanoi Taunoa isäksi, vaati elatusapua. Tauno älysi mennä asianajajalle. Asianajaja sanoi: "Jos todella et ole ollut hänen kanssaan sukupuoliyhdynnässä, teen sinulle todistuksen, joka vapauttaa."                                                                  Advokaatti laati lääkärintodistuksen Taunon kyvyttömyydestä. Toisessa paperissa nainen vahvisti allekirjoituksellaan luopuvansa jutusta.

Sitten Raamatusta. Kateelliset veljet toimivat niin että Joosef  joutui Egyptiin. Älykäs nuorukainen kohensi asemaansa. Pääsi "piireihin".  Raamattu kertoo: "Potifarin vaimo houkutteli Joosefia syntiin. Kun Joosef ei langennut, vihastui Potifarin vaimo. Väitti Joosefin houkutelleen häntä syntiin. Joosef joutui vankeuteen."                                                                                                                                             "Ei mitään uutta auringon alla."      

Ympäri käydään

 Mieleeni tuli vanha hokema katsoessani Ukrainan presidentin puhetta. Pyysi tukea kamppailuun sodan uhrina. Kuinka sattuikaan? Vuoden vaihteessa luin uudelleen Valentin Berezkovin kirjan Teheran 1943. Silloin kerjäsi Stalin apua sodassa Saksaa vastaan. Stalin, Roosevelt ja Churchill neuvottelivat. Vajavainen tietoni ei kokouksesta paljon tiennyt.

Neuvostoliitto piti Hitlerin kukistamista oman saavutuksenaan. Ilman USA:ta olisi ollut vaikeaa. Nyt Ukraina pyytää valtioilta aseita. Stalin pyysi Amerikkaa ja Englantia liittymään sotaan. Niin sitten tapahtui. 

Eurooppa ja USA taistelivat rinnan Hitlerin kukistamisessa. Tämän päivän asetelma on erilainen. Nyt  länsivallat epäröivät ja hidastelevat avun antamisessa Ukrainalle diktaattoria vastaan. Venäjän toiminta kauhistuttaa. Tuleeko Putinille riittävästi vastusta? Ukrainan kansa kärsii. 

Mikä on oikein tai mikä väärin? USA ei ole mikään pulmunen, vaan mahdin kasvattaja usein oikeudettomasti: Vietnam, Afganistan, Irak, Syyria - 

Mutta molemmat maailmansodat tarvitsi Amerikkaa. Eurooppa ei selvinnyt muuten. Miten käy nyt?  Kasvaako Putinin mahti? Venäjäkin todennäköisesi tulee kärsimään. Vai voittaako mielivaltainen hulluus?