tiistai 27. joulukuuta 2011

Vaikutelmia

Televisiokin antaa joskus "jyväsiä": "Viides ilmansuunta löytyy ihmisen sisältä."
Entä jos ilmansuuntia on vieläkin enemmän?
En mielelläni usko "kummitusjuttuihin", olemattomiin. Silloin tällöin joudun kohtaamaan käsittämättömiä tapahtumia. En usko horoskooppeihin, ne ovat jonkun kirjoittamia ja sama teksti voi löytyä monestakin lehdestä.
Miten voi  maan sijainti kaukaisiin tähdistöihin vaikuttaa vastasyntyneen rääpäleen elämään. Samana ajankohtana syntyy tenavia maapallon joka kolkkaan, ei kai niillä kaikilla voi olla sama kohtalo.

Sitten. Olen kohdannut peräjälkeen monta henkilöä, joiden horoskooppimerkki on vaaka.
Jossain lehdessä oli artikkeli numerologiasta. Mielestäni huuhaata. Entä sitten? Testasin itseni. Laskin ohjeen mukaan numeroita, joista muodostui luku 7. Seiskalle annettu tulkinta vastasi hämmästyttävän tarkasti. Kuvauksessa kerrottiin sellaisia asioita minusta, joita ei ole pojissa puolissakaan.
Ei minun tarvitse uskoa, tai olla uskomatta. Olkoon.

lauantai 24. joulukuuta 2011

Vuodenvaihde.

Joulu on minulle päivä muiden joukossa. Tänään on todella joulurauhaa. Paksu pilviverho sallii vaivoin päivän valjeta. Yksin kammiossani naputtelen. Satanut vähän lunta. Lauhtuva sää pehmittänyt sen. Viiden aikaan koneet jyrsivät Asemakatua puhtaaksi. Pohkeitani kouristi, niinpä kompuroin pedistä ja valmistin puuroaamiaiseni. Koneet jyristivät muuallla ja nukahdin vielä muutaman tunnin.

Sain joulukorteja. Naisilta; tyttäriltä ja muiltakin. En ole lähettänyt kortteja, mutta nyt teen videon ja ehkä lähetän muutamia uudenvuoden tervehdyksiä levykkeellä. Jos jaksan?

tiistai 20. joulukuuta 2011

Joulu

Minulle joulu on päivä muiden joukossa. Kristityt kunnioittavat juutalaisten jumalaa, mutta juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta Jumalan pojaksi. Eikä tämmöisellä hurjastelujoululla ole mitään tekemistä niillä arvotuksilla, joita jouluun hurskastelevasti liitetään.

Miksi yhtä juhlapäivää varten varataan mahdoton määrä ruokaa ja kuten nuori nainen teeveessä sanoi:
 - Syödään itsemme kipeiksi.
Sekö on onnea ja jouluiloa? Miksi viinalla läträtään ylettömästi. Eikö tilkkanen riittäisi, ettei tarvitse rähjätä?

Joulun jälkeen käyn inventoimassa kaupan kinkkuvaraston. Jos myyvät viimeisiä kyllin halvalla, ostan. Siitä voi laittaa ruokaa monta kertaa. Talossa on mainiot kylmätilat. Brandypullon ostin rauhoittaakseni itseäni rintakivun jälkeen. Tuonelan soutaja ei ole kaukana. Saan joulukortteja. Ehkä lähetän muutamia omatekoisia kortteja uudeksi vuodeksi.

Mieshenkilö lähetti tavallista enemmän joulukortteja, herkistyneellä mielellä. Kirjoitti korttiin. Tarkoitti joulurauhaa, mutta sanasta jäi viimeinen u pois.

keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Joulutervehdys

Tuli joulukortti lapsenlapselta. Hän on jo aikuinen.
Vanha ihminen muistaa menneitä, vaikka ei eilistä päivää.
Asuivat Tuuloksessa. Seija toimi kirjastossa ja Matti jossain muualla. Elämänvaiheeni tilannetta en muista, enkä sitä; miksi oli aikaa lapsenlikaksi?
Sanja oli vauva ja tarvitsi vaihtaa vaippa. Riisuin pois märän ja laitoin uuden vaipan sängyn päälle, asetin Sanjan siihen. Sanjan suu vääntyi mutturalleen, aikoen itkemään. Mekaanikon sormeni toimivat rationaalisesti. Käärin vaipan suunnilleen sekunnissa. Sanjan kasvoille tuli hämmästynyt ilme, eikä itkua tullut. Hämmästyi vaipanvaihdon vaivattomuutta.
Voidaan kysyä: Miten on mahdollista, että sen ikäinen voi reagoida sillä tavalla?
Seijalle oli neuvolan täti väittänyt, ettei kukaan muista mitään alle viisivuotiaana tapahtunutta.
Mutta kun muistaa, sanokoot mitä tahansa!
Ehkä neuvolan täti itse ei muista, mutta se ei todista mitään!

maanantai 5. joulukuuta 2011

Eurooppa

"Euroopan asiat ovat olleet epäjärjestyksessä vuodesta 1914 lähtien, emmekä voi odottaa kunnes kaikki kansat oppivat käyttäytymään hyvin."
Tuo lause löytyy Rober F Kennedyn kirjasta kohti uutta maailmaa. Koskee ydinaseiden rajoitusta, mutta euroopassa ovat asiat epäjärjestyksessä muutenkin. Eivätkä niitä sa järjestykseen Jutta, Jyrki eikä Olli. 

sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Sunnuntai-illan hämyssä

Tänään oli hyvä päivä.
Plarailin ensimmäisen kerran tänne naputtelemia tekstejä. Lyöntivirheitä on, mutta olkoot editoimatta, tehköön sen joku muu, jos huvittaa.   Asioita mainitsen kahteen kertaan, muistini pätkii kuin Uunolla. Muistivaivaa on kuulemma liikkeellä. En korjaile, jää elämänmakuinen jälki. Yksi lause ansaitsee toiston:
Jos kohtaan hyvää, katson sitä silmiin.
Menneellä viikolla tarttui vaatteisiin lause:
"Kun ihminen saa hyviä asioita, ne näkyvät hänessä."

Aamu

Vanha tarvitsee unta vähemmän kuin nuori. Jotkut vanhukset kärsivät unettomuudesta. Joku nousee yöllä tupakalle, joku ihminen syö yöllä suklaata ja lihoo.
Muutamina öinä valvon tuntikausia. Kyllästyin valvomiseen ja ajatusten harhailuun tarpeettomien asioiden parissa. Viime yönäkin heräsin vaille kolmen. Pyöriskelin aikani, nousin ylös. Avasin ikkunan raikastaakseni makuupaikan. Keitin puuron. Käytän sekaisin Isokaura Elovenaa ja halvinta riisihiutaletta. Runsaasti mustikkasoppaa.
Popsin puuron ja huuhtasin astiat. Painuin pehkuihin, enkä tarvinnut piehtaroida pitkään, kun olin nukahtanut ja heräsin seitsemältä. Tuommoinen menetelmä on toiminut ennenkin.
Kun käyn iltapäivällä pitkällä lenkillä, silloin nukun melko hyvin, mutta liika rasitus vaikuttaa heikontavasti, enkä tunne oloani hyväksi.

Aamuyön valvokin aikana voisi käydä lenkillä, mutta yöllä elintoiminnat ovat vähimmillään, eikä kone lähde käyntiin nopeasti, liikunnasta ei saa hyötyä. Aamulla herätessä sydämen toiminta tuntuu hitaalta. En tiedä miten alhainen syke on maatessa, tuntuu harvalta.

 Olo tuntuu nyt hyvältä. Kahvin juotuani istahdin tuoliin ja tarkistin sykkeen kahteen kertaan. Kahvista huolimatta syke oli 41. Tuommoisille lukemille olen kuullut laitettavan tahdistimen. Aamuyöllä se on todennäköisesti alhaisempi.
Lääkäri Sinikka Kuusisto kysyi josko olen urheilija? Mittauksen aikana syke on yleensä 47 - 50. 
Huippukuntoisella kestävyysurheilijalla leposyke on alle 40. Lasse Virenillä 32.
Kuntoilen, mutta kaukana olen huippukunnosta.