keskiviikko 15. helmikuuta 2012

Komissaari

Mistäköhän syystä Olli Rehn kelpuutettiin EU:n korkeaan virkaan? Siitäkö syystä, että juuri ne virat ovat paskaduuneja? EU:n laajentuminen oli mahdoton tehtävä. Laajentumiseen oli käytettävissä vain taloudellisesti surkeita valtioita. Viro on ainoa, jolla on mahdollisuuksia ja käyttävät niitä järkevästi. Tulee mieleen touhakka, jota poliitikot harrastivat, kun piti saada Suomi EU-kelpoiseksi. Ihmettelin silloin, että mitä vikaa Suomessa on? Suomi oli ennen liittymisen suunnittelua monin verroin korkeammalla tasolla, mihin Itäisen Euroopan entiset kommunistivaltiot ikinä pystyvät. Olli Rehn ei elä niin vanhaksi, että nuo valtiot kehittyvät silloisen Suomen tasolle.

Virkansa ja työnantajansa puolesta joutuu Olli Rehn selittelemään konkurssivaltioiden avustamista. Suomen hallitus vetoaa siihen, että jos Kreikka sortuu, Suomikin sortuu! Sitä eivät tunnusta, että minkään maailman raha ei riitä loputtomiin. "Kyllä Välimereen mahtuu!" Puolustelevat Suomella olevan vähemmän velkaa kuin pahimmilla kumppaneilla. Entä sitten? Suomellakin on liikaa velkaa. laskettakoon millä prosentilla tai tunnusluvulla tahansa. Ja lisää otetaan. Muilla valtioilla on vielä enemmän velkaa. Koko eurooppa on ylivelkantunut, eikä yritetä vähentää velan ottamista, puhumattakaan, että lyhennettäisi.

Soinia syyttävät, ettei lähtenyt hallitukseen kantamaan vastuuta. Pelkkää hurskastelua. Päinvastoin pitivät kaikin voimin Soinia paitsiossa ja puhuivat ovelasti. Valehtelivat niin että vieläkin korvat heiluvat.

Kreikassa mellakoivat, koska kansa ei suostu elintasoa laskettavaksi. Koko Eurooppa ei suostu vähentämään valtioiden menoja. Ei suomalaisetkaan. Palkkoja nostetaan lakkoilun uhalla, vaikka työpaikat karkaavat kauas kuin pilvet elokuvassa. 

torstai 9. helmikuuta 2012

Pakkanen

Pakkanen kiristää otettaan -30. Papparaiset, nuoret ja vanhat kulkevat karvahattujen reunat korvilla. Nuoruudessani nuoret miehet eivät vetäneet korvuksia alas, se ei ollut silloin pop. Kukaan itseään kunnioittava nuori herra ei ilennyt esiintyä hatun korvukset alhaalla. Turkishattua kallistelivat voroin toisen korvan peitoksi, siihen se riitti nipin napin. Oli sota-aikaa, eikä lomalla käyneet sotilaatkaan poikenneet muodista.
Joku oli saanut hankituksi korvaläpät. Mustat lappuset näkyivät karvahatun reunojen alta. Sota meni ja jouduin aikanaan armeijaan. Siellä vedettiin korvien päälle suoja esimiehen käskystä; - korvukset alas!
Nuoret naiset palelluttivat pakkasella nailonsukkien verhoamia sääriään. Kuulemma villasukissa sääret näyttivät paksuilta. Jos sääri ei ollut paksu, niin mitä merkitsi muutama milli lisävahvuutta? Jos sääri oli paksu, se näytti paksulta nailonissakin.

Kansakoululle mentiin reppu selässä. Minulla oli kotikutoisesta kankaasta äidin ompelema reppu. Kovin hyvältä se ei näyttänyt. Muutamia sukupolvia myöhemmin muoti ei suosinut reppua. Täytyi olla olkalaukku. Peyton Placessa Allison kanniskeli pelkkää kirjapinkkaa, joka pyrki leviämään tielle.
Nyt käyttävät kaikki reppua ja ylpeilevät merkkitavaroillaan, myös repuilla on eri "rotuja"

Poliitikot

Tylsimpiä tuotteita televisioon tekevät poliitikot. Sanovat keskusteluiksi. Poliitikot eivät osaa keskustella. Poliitikot jankuttavat. Poliitikot eivät kuuntele toista osapuolta. Poliitikot keskeyttävät, kun toinen aukaisee suunsa, ennenkuin saa sanotuksi yhtään lausetta. Poliitikot toistavat toistamistaan samaa asiaa ja vääristelevät totuutta.

Petteri Orpo väitti jatkettavan samaa, mistä on hyviä esimerkkejä onnistuneina kuntaliitoksina. Nykyisen hallituksen mammuttihankkeella ei ole mitään tekemistä tähänastisten kuntaliitosten kanssa. Tähänastiset kuntaliitokset on tehty vapaaehtoisesti ja tekijät ovat uskoneet hankkeisiin. Järjestäneet kansanäänestyksiä. Ne on suunniteltu kuntien parasta ajatellen.

Petteri Orpo mainitsi esimerkkinä Salossa tehdyn yhdistymisen. Salon esimerkki ei sovi vertailukohdaksi hallituksen diktaattorimaiselle esitykselle. Pitäisi edetä rauhallisesti ja katsoa kehityksen kulkua, ottaa opiksi. Mikkelissä liittivät useita kuntia. Pieksämäen tapausta seurasin mielen kiinnolla. Yleisön osastossa joku paheksui, kun tekivät liittymisen kahdessa vaiheessa. Paheksumiseen ei ollut aihetta. Pienemmät kunnat osoittivat suurta viisautta, kun tekivät liitoksen ilman Pieksämäkeä. Miksi? Suurin kunta haluaa noudatettavan omia ehtojaan, myös Pieksämäki. Kunnat eivä halunneet jahkailla, vaan synnyttivät Pieksänmaan kunnan.
Helppo oli ennustaa, että liitos Pieksämäen kanssa tehdään aikanaan. Se tapahtuikin yllättävän pian. Pieksänmaa kykeni tasavertaiseen neuvotteluun.

Kuntaliitoksia pitää  tehdä samaan tapaan harkitusti. Vastustajia löytyy jokaiseen hankkeeseen, eikä jokainen kunta suostu. Siitä ei tarvitse välittää, antaa jupistelijan jatkaa omillaan siihen asti, kun huomaa edunsa muuta vaativan.

Tuommoine ruljanssi maksaa maltaita ja kuluttaa ihmisten aikaa ja voimavaroja. Niitä ei ole laskettu, eikä tulla laskemaan. Pienemmistäkin seuraa monenmoista harmia, tietokoneetkin sekoavat, tarvitaan suunattomat määrät "nörttien" puuhastelua.

Sanoivat ennen: Hosumalla ei suaha kun kuspäetä jäläkeläesiä.  

keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Kreikka + muut

Sen sijaan, että panisivat taloutta kuntoon, lakkoilevat. Kreikkalaiset nimittäin. Sama se on muissakin valtioissa, varsinkin Etelä-Euroopassa. Rahaa ne vaativat. Kyllä Välimereen mahtuu, sitä ei hallituspuolueet tunnusta. Timo Soini ainoana uskaltaa sanoa valtioden tukemista järjettömäksi. Joihinkin verrattuna Eurooppa on taantuva maanosa. Rikkautta on niin paljon, että pitkän aikaa pärjätään tosiasioita tunnustamatta.

Niinistökin sanoi, ettei Suomi ole ylivelkaantunut. Ehkä ei joidenkin mittareiden mukaan, mutta velkaa on ehdottomasti liian paljon. Hyvinhoidetussa taloudessa velkaa otetaan tarvittaessa ja maksetaan aikanaan pois. Kukaan ei tiedä, milloin Suomen velka on maksettu? Ainakaan vielä ei ole aloitettukaan velan maksamista, koko ajan otetaan lisää. Velkamäärä kasvaa joka vuosi, joka kuukausi, joka päivä ja jokaikinen sekunti.

Mistähän Suomi pyytää apua, kun Euroopan varallisuus loppuu?

torstai 2. helmikuuta 2012

Palloilu

Tämän päivän Savon Sanomissa oli juttua Pielavedeltä, lentopallopelistä. Siinä sivuttiin myös aikaa, jolloin Sampo ja Alku pelasivat sarjoissa. Asuin siellä siihen aikaan. Eräs urheilun ystävä valitteli sitä, että Alku häiritsi: "Pielavedellä olisi hyvä joukkue, jos Alkua ei olisi". Noinkin voi ajatella, mutta ei se niin yksinkertaista ole.
Siihen aikaan se oli urheilua, nyt se on sirkusta. Seurojen perustajat kääntyilevät haudassaan. Seuroja perustivat omia nuoria ihmisiään varten, Luodakseen harrastusmahdollisuuksia. Tarvitaanko Pielavedellä Liigaseuroja? Mitä ne tuottavat kunnan kassaan? Mihin kuntaan pelaajat maksavat veronsa?  Jälkipelikaljat tosin menevät kaupaksi.

Entiseen malliin urheilemalla sillä tasolla mihin rahkeet kestävät. Kun joukosta seuloutuu joku ylivertainen, hän pääsee etenpäin. Alun ja Sammon aikana kasvoi Jukka Tuovinen, joka on ainoa arvostamani nykyisten joukossa. Lentopallossa huipulle nousua rajoittaa pituus, mutta lentopallo on erinomainen peli kunnon kohentajana ja mahdollinen kiihoke urheilemisen jatkamiseen sellaisessa lajissa, mikä paremmin sopii. Sirkushevoset syövät urheilemisen eväitä. Suuri vapaaehtoisten joukko rehkii tähtien kanssa. Voisivat hyödyttää urheilun perustyötä.

   

Säätila

Osuuskaupan mittari näytti - 25. Todellinen kasvihuoneilmiö. Lämpimissä pukineissa ei kylmä haitannut, mutta vanhuksen silmistä valuva kyynelvirta pyrkii jäätymään poskille. Onneksi saa pysyä sisätiloissa ja nykyaikainen kaukolämpö pitää huolen hyvinvoinnista.

Termiä kasvihuoneilmiö en käsitä. Ettei vaan olis pseukotiedettä? Sanovat ilmakehän ylimpiin kerroksiiin kasaantuneiden kaasujen estävän heijastuneiden auringon säteiden estyvän avaruuteen palaamisen. Entäs sitten? Jos kaasut estävät palaamisen, eikö ne estä myöskin tulemista, vähennä sitäkin?
Kysyy korpifilosofi.

Vertaus kasvihuoneisiin ontuu pahemman kerran. Kasvihuoneen lasi- tai muovikatto estää säteilyn läpäisyä tarkalleen molempiin suuntiin; tulemiseen ja menemiseen. Tosin menevä säteily on tullessaan heikentynyt.

Kasvihuoneen lämpeneminen ei johdu heijastuvan säteilyn rajoittumisesta. Kasvihuoneen katto on mekaaninen este, se estää auringonsäteiden avulla tai muulla tavoin lämmitetyn ilman karkaamisen "harakoille". Tämmöisen mekanismin vertaaminen ilmakehässä tapahtuvaan tuntuu järjenvastaiselta. Ainakaan korpifilosofin älli ei tajua.

Kansakoulussa sain semmoisen tiedon, että Lappajärvi on tulivuoren kraatteri. Uskoin siihen, vaikka ihmettelin. Kun emme olleet sen kaltaisella alueella, missä tulivuoria on. Huomautan, että asiaa tuskin muistaisin, ellen olisi ihmetellyt. Järkeenkäyvämpi selitys kertoo sen muodostuneen avaruudesta tulleen ilmakehän kuumentaman murikan räjähtäessä. Järven rannoilta löytyneistä palamisjätteistä johtuivat ajatukseen tulivuoresta. Kuka mahtoi keksiä selityksen tulivuoresta ja moniko piti selitystä vääränä?

Nyt nettiaikana voi kuka tahansa esittää totena mitä tahansa. Korpifilosofi saa vain ihmetellä. Panen kuitenkin ihmettelyjäni muistiin, jälkipolvet näkevät miten tyhmä olen.

keskiviikko 1. helmikuuta 2012

Rahoituskriisi

Kukaan muu poliitikko ei uskalla sanoa ääneen totuutta. Kreikkaa lainoittamalla ei Eurooppa selviä.
Naurattaa puheet kriisin tarttumisesta muihinkin kuin Kreikkaan, leviävän kui influenssa. Tauti ei ole vain Kreikalla, eikä se ole lähiajan ilmiö. Tauti muhi Euroopassa pitkän aikaa, vuosikymmeniä, eikä se ole rahoituskriisi, vaan poliitikkojen ja ammattijärjestöjen holtiton rahankylvö. Kaikki maat ovat velkaantuneet niin paljon, ettei sellaisten rahamäärien suuruutta meikäläisen järki tajua. USA:n presidentti joutuu pyytämään kongressilta lupaa lisävelan ottamiseen.

Jos kaikkien maiden velat lasketaan yhteen, herää kysymys: onko missään niin paljon rahaa? Vai onko kaikki vain virtuaalimaailmaa. Huomataanko yhtäkkiä ettei rahaa olekaan? Rahaa liikutellaan niin paljon ettei kukaan tiedä paljonko rahaa todella on! Huijataanko mediaa ja meitä? Vincapita oli pikku puuhastelua. USA:ssa paljastui todellinen superhuijaus. Rahaa tuli ja meni, kaikki näytti menevän loistavasti. Paljastui, että rahaa liikuteltiin, mutta pesää se ei tehnyt.

Erikoisen viisaalta ei kuulosta valtioiden budjettivajeen säätely. Budjettivajetta ei saa olla jatkuvasti, kuten nyt on kaikilla valtioilla. Pitää olla joskus ylijäämää niin paljon, että keskiarvo on tasan. Tuon ymmärtämiseen ei tarvitse korkeaa matematiikkaa. Einar Widgren sanoi olevansa hyvä päässälaskija.
Onko Europan poliitikoissa yhtään "Widgreniä"?

Ongelmat hellittävät vain valtioiden menoja vähentämällä ja tuloja lisäämällä. Mistä löytyy valtioihin johtajia, jotka uskaltavat. Suomea kehuvat, mutta itsekehu pitää muuttaa itsekritiikiksi. Suomella on liikaa velkaa. Päättäjät elävät harhaluulossa vai peräti Yrjö Kallisen sanoin: "Me elämme unessa".  Kun Suomella oli velkaa 50 miljardia €, sekin oli liikaa. Velkaa otetaan lisää niin ettei ylärajaa näy. Otetaan velkaa Kreikan pelastamiseksi. Nauroin ääneen perusteluille, että Suomi lainaa alhaisella korolla ja lainaa kalliimmalla. Epävarmojen saatavien korot saattavat kuivua olemattomiin.

Ainoastaan osakekurssit näyttävät olevan tärkeitä. Osakemarkkinatkin näyttävät toimivan virtuaalina. Eikö merkitse mitään, jos firma toimii ja maksaa osinkoja?

Valtioiden talouksia ei pysty tasapainottamaan, sillä kansat eivät halua, vaan rupeavat yleislakkoon. Ja lakot ovat pyhiä, niitä ei saa rajoittaa. "Ensimmäisessä luokassa Helvettiin!"