maanantai 18. toukokuuta 2015

Kampurakävely

Talvella oli kävely pitkän aikaa tosihuonoa.  Vähän parantunut viime aikoina. Kaatuilin.
Yritän treenata minkä pystyn. Kiipeilen jyrkkiä rinteitä, hengästyttäviä.
Tänä aamuna kaupalla käydessä oli kävely täysin normaalia.
Kävelen uimareissut 1,5 km suuntaansa. Uinnin jälkeen tuntuu kävely heikommalta.
Kylmä ilma 6 astetta. En mene vesille, vaan uimaan.  Aion testata. Viime perjantaina uin 500 metriä.
Jospa lyhennän matkan 300 metriksi ja uin sen pätkissä.
Lyhyen matkan uinti olisi voimien säilyttämisen kannalta parempi, jos vain voisin uida tehokkaammin. En vain pysty kovempaan rasitukseen.

Nyt suoritan aikomani ohjelman "titeellisen" tarkasti.
Sitten paluumatkalla arvioin miten meni.

sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Pientä rahanmenoa

En löytänyt vihreää oksaa. Etsin sitä monesta työpaikasta. Yksi erehdys oli mennä Keski-Savon Osuusliikkeen Tahiniemen myymälänhoitajaksi.
Lihan osaajana yritin järjestää lauantaiksi hyvät lihat. Paskan marjat. Akat lanttasivat pääliikkeelle. Sieltä palattuaan tulivat käymään myymälässä. Näkivät lihatiskin:
"Hyvän näköistä lihaa, mutta minä ostin pääliikkeestä."  Ensimmäinen suuri epäkohta; liian lähellä pääliikettä. Tarpeeton koko myymälä! 
Edellinen myymälänhoitaja mennyt ja sijaisena toimi asiallinen naishenkilö, mutta teki vain välttämättömän. Myynti painunut alas.

Myymälähenkilöt koko Suomessa kirosivat typerää lainsäädäntöä. Laki määräsi Tahinniemeenkin Kolmeosaisen myymälän. Sekaosasto, maito-osasto ja lihaosasto. Lain perusteella hätävarjelun liioittelua.
Siitä johtuen henkilökuntaa kolme; myymälänhoitaja sekä kaksi apulaista.
Jälkeenpäin ilmeni hajanaista putiikkia käytetyn hyväksi. Pystyi pelaamaan, kun oli näkymättömissä.

Pikkuhiljaa alkoi myyntinumerot hieman parantua. Parantuminen ei ollutkaan pelkästään hyväksi. En osannut epäillä. Joka kuukausi parani.

Myyjätytöt vaihtuivat. Yksi meni paremmin palkattuun hommaan.
Uutena tuli Hilja. Hiljainen pieni nuori nainen. Näppärä töissään, eikä turhia höpissyt. Hiukan salaperäisen oloinen.  Rehellisenä ja lapsellisena en osannut epäillä. Enkä minä aivan ensimmäinen ole epäilemään.

Sitten jonain aamuna ei Hilja tullut töihin. En tiennyt poisjäännistään mitään. Pääliikkeeltäkään eivät ilmoittaneet. Myyjätyttö tiesi Hiljan menneen jonnekin Pohjois-Karjalaan.  Eikä siitä sen enempää.

Inventaario neljännesvuosittain. Vuoden lopussa tilejä laskettaessa ilmeni isohko vajaus. Pyysin tarkan tiedon joka neljänneksen inventaariosta. Yhdessä neljänneksessä oli se koko vajaus. Se oli käsittämätön ja suuri harmitus. Jouduin maksamaan 70 000 markkaa. Summa oli kahden kuukauden bruttopalkkani. 
Minulle jäi täysin mysteeriksi, että miksi vajausta oli vain sillä yhdellä neljänneksellä ja muut täysin ojennuksessa?

Kunnes!
Iltahämärissä siivoilin ja järjestelin myymälää.  Kassasta repäistiin vastalippuja ostoksia vastaava määrä.     
Kassoja laskiessa oli joidenkin pennosien virheitä. Katsoin läpi sormien, kun niin pienillä ei mielestäni ollut merkitystä ja itsekin käytin samaa kassaa.
Nostin kassaa pyyhkiäkseni pölyt sen alta. Siellä oli isohko määrä vastalippuja.

Minkäs teet?  Miten todistaa?  Maksaisiko tyttö? Ei tietenkään. Minulla oli takausvastuu.
Jäsenet tallettivat lippunsa. Muut ostajat jättivät ne tiskille. Pantiin roskiin, mutta niitä ei pantu roskiin! Hilja talletti ja sumpli niitä uudelleen. Pisti rahaa pussiinsa ja antoi asiakkaille aikaisemmin kerättyjä lippuja.

Hilja tiesi kolmen kuukauden jaksoissa inventoitavan. Lypsämisjakson jälkeen painui livohkaan. Vähin äänin. Seuraava, kuten sitä edellisetkin neljännekset täsmäsivät.
Kuukausia kului, ennekuin tehtiin vuositili. Ja jonkin aikaa siihen kun tein löytöni.

Oli vain yhteinen kassa. Sekaosastolla. Maito-osastolta ja lihaosastolta piti mennä sinne hoitamaan kassa. Olin yleensä luonnollisesti liha-osastolla. Saatoin joskus antaa laskelman ja kehottaa käymään kassan kautta.

Sekaosastolla oli vähiten asiakkaita. Voi toimia rauhassa.  Ihmeen hyvin tyttö osasi pitää kassan niinkin järjestyksessä.  En aavistanut menettäväni suurehkon summan rahaa. "Sinisilmäinen."

perjantai 8. toukokuuta 2015

Ei hyvältä näytä

Sipilä nivoo hallitusta. Vastustajat juonivat entisillä konsteilla. Varaavat kapuloita tulevan hallituksen rattaisiin.
Varsin kaunis nuori nainen julisti: "demarit on arvoliberaali työväenpuolue". Mitä se sitten tarkoittaneekaan. Sivuun jääneet murehtivat. Tulee kauhistuttava porvarihallitus. Vieläpä persutkin mukana.
"Tulee kylmää kyytiä!" Kylmä kyyti johtuu monesta edellisestä hallituksesta. Antti Rinne hurskastelee. "Emme saaneet omia tavoitteitamme".

Suuri osa palkansaajista tekee kevyttä työtä. Eihän se ole aina työksi mainittavaa. Meidän ikäluokka teki työtä! Pienellä palkalla. Muutaman vuosikymmenen. Sanoimme: "eihän tämä ole palkkaa, vaan korvausta hukkaan menneestä työajasta." Ovat lakanneet puhumasta työstä. Puhuvat työelämästä, joka pitää olla kivaa ja hyvin palkattua.
Raskaitakin töitä tehdään. Entisaikoja vähemmän. Ei ole tasa-arvoa kun kaikille halutaan samat työehdot.  

Korpifilosofin mielestä lyhensivät työaikaa liian paljon liian nopeasti.
Tehtiin töitä huom. Töitä! Joka jumalan lauantai. Kesälomaa sai kaksi viikkoa.  Tulee mieleen mainos: "Eikö ollut floraa?.
V 1958 tein töitä 3 000 tuntia. Sopimuspalkka oli kohtuullinen. Tultiin toimeen. Semmoista en tietenkään kannata. Suomi rikastui.
Jonkinlainen paradoksi: kuta enemmän rikastutaan, sitä huonommin menee?!
Joku kirjoittanut kirjan: Onko maallamme malttia vaurastua. Kirjaa en lukenut, mutta kysymys oli aiheellinen, malttia ei ole, ahneus voittaa.

Eläkeiän alentamisesta puhuminen turhaa. Minun eläkeikäni oli 65 vuotta. Mutta eihän meikäläistä mitättömyyttä katsota minkään arvoiseksi.
Sen sijaan työaikaa voi pidentää palaamalla vähän taaksepäin.  Mauno Koivisto presidentin valtuudella poisti arkipyhät.  Sellaista kannatan.
Arkipyhien palauttamista kannatti tietenkin Kirkko.  Kerrankin kirkon periaatteellinen vastustaja vasemmisto oli kirkon kanssa samaa mieltä.
Uskosta ei ollut kysymys, vaan arkipyhien palkasta, joka maksettiin tekemättömästä työstä.

Viisi kahdeksan tunnin työpäivää viikossa sisältää 40 tuntia. Pyöristän kuukauden 160 tuntiin. 11 kuukautta työtä 1 760 tuntia. 1 kuukausi lomaa. Lomaa voi pitää muulloinkin kuin keskellä kesää. Viikossa kaksi lomapäivää, josta emme nähneet untakaan.

Työaikaa ei ollut viisasta lyhentää kaikilta, vain rasittavissa töissä.
Tällä hetkellä en tiedä kaivosmiesten eläkeikää. Aikoinaan herätti huomiota kaivoksen johtaja, joka  jäi eläkkeelle 52 vuotisena.  Käytti hyväkseen sääntöä kaivosmiesten eläkeiästä.
Katsoivat alhaisen eläkeiän kuuluvan kaikille, toimihenkilöillekin. Kuitenkin sääntöä suunnitellessa varmaankin ajateltiin maanalaisia töitä.

Aikoinaan ammattiyhdistyksen lehdessä verrattiin kaupan työntekijöiden palkkaa Suomessa ja Japanissa. Japanilaisen vuosipalkka oli suurempi, mutta tekivät enemmän tunteja. Japanilaisen vuosipalkka jaettuna tunneiksi oli suunnilleen sama.

Kauankohan menee, kun joku keksii uudet vaalit?  Demarit?       

torstai 7. toukokuuta 2015

Vanhat autot

"Nuoret joutuvat ajamaan lähes romutusikäisillä autoilla".  Nuorten ajamat kolarit, eikä vanhempienkaan, johdu aina auton kunnosta. Ei vanhuudestakaan. Hyvin usein syy löytyy ratin ja selkänojan seutuvilta.
Jos autossa ei ole turvatyynyjä, ei se aiheuta kolaria!

Lupaavat maksaa, kun romuttaa autonsa tarpeeksi ajoissa. Uusien autojen ostajilla ei useinkaan ole niin vanhaa vaihdokkia.
Autovero koskettaa varakkaita. Eniten kalliiden autojen ostajia. Ei minua. Joudun ostamaan romutusikäisen. Autoveron kerääminen on mutkatonta.

Kyllähän neljätoista vuotta vanhaa autoa voi sanoa vanhaksi. Mutta ajoneuvolla pitäisi ajaa niin pitkään kun huolto pysyy järkevissä rajoissa.
Eletään vuotta 2015. Toyotani on otettu liikenteeseen heinäkuussa 1998. Tänä vuonna tulee pyörineeksi seitsemäntoista vuotta.  En tarvitse parempaa autoa,  Kohta olen körötellyt kaksi vuotta.
Ensimmäinen katsastus läpäisi korjauskehotuksella ja rengassuosituksella. Pienet korjaukset; alle kahdensadan.
Tämän vuotinen katsastus läpäisi huomautuksetta. Ostin yhden kesärenkaan.
Virheetön maalipinta. Ainoastaan muovisessa takapuskurissa on raappiutumia. Sisustus ehjä. Kaipaa paria pientä korjausta, jotka eivät estä ajamista.  Ehkä korjautan ennen talvea.

Muutama vuosikymmen sitten kirjoittivat Suurilla Otsikoilla: "Suomi on kuin Huittisten hullu, syö enemmän kuin tienaa."
Tänä päivänä tuo vertaus on liian lievä!
Suomi elää velaksi, eikä pysty koskaan maksamaan!  "Ensimmäisessä luokassa Helvettiin!"        

Säätila

Lauha talvi meni nopeasti. Ennustelivat aikaista kesää. Kevään tulo alkoikin supsakasti. Lumet saivat kyytiä.  Huhtikuussa tuli kylmä jakso, joka jatkui toukokuulle.
Eilen, kuudes päivä, yllätyin. Mittari näytti ulkolämpötilaa 18.6 plussaa.  Lappeenrannassa yli 20.

Eilen ei voinut mennä vesille. Turhan kova tuuli. Nyt on lämpötila 10-11 astetta. Sakesumu estää näkymästä vanhan talon katon kulman yli metsän reunan. Pidän sitä mittarina. Metsää vasten havaitsen sateen. Sade himmentää näkymistä. Nyt ei näy yhtään. Sumu lepää maiseman yllä sakeana.
Sumu ei estä veneilemään menoa, mutta siellä ei ehkä ole viihtyisää. Rinteillä kiipeileminen saa jäädä. Viileällä sumuisella kelillä haittaa hengitystä. Olen viluinen ja saattaisi vaikuttaa haitallisesti hengityselimiin.

Kaakon, etelän ja lounaankin suunalta puhaltava tuuli saa vauhtia kymmenkilometrisen selän yllä. Veneellä joutuu lähtemään vastatuuleen.
Viimekesän paras hetki meni varkaiden takia moottorisouvissa.
Mitäköhän tuleva kesä tuo mukanaan? 

Hauet liikkuvat kutemisen jälkeen ruokailemassa heti kohta jäiden lähdön jälkeen. Siihen sesonkiin en ennättänyt. Sulattelevat entisen ja lähtevät uudelleen luonnon rytmin mukaisesti. Suonteesta on vähän kokemusta, mutta joissain järvissä sesonki sattuu koivujen hiirenkorvan aikaan.
Pitää kytätä vähemmän tuulisia aikoja päivästä.

Kalasta ei ole puutetta. Suolasiikaa voileivälle ja tämän päivän ruoaksi paistan kaksi pientä kuhafilettä.
Semmoista askartelua.   

keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Sipilällä pitkä kanto kaskessa

Yhteiskuntasopimuksen syntymiseen ei usko erkkikään. Jos syntyy niin syntyköön. Sipilä arvelee neuvottelujen venyvän yötä myöten.  Ammattiliitot eivät polvistu. Lauri lyly sanoi ei (peitellysti) jo ensimmäisessä julkitulossaan.
Aivan äsken samantapaisen kannan ilmaisi "herraskaisen" liiton edustaja.
"Elä niiden kanssa sitten jumalisesti" vaikka Sipilä kuulemma onkin uskovainen. Korpifilosofi katsoo uskovaisuuden negatiivisena. Meidän uskontojen  satuihin uskovia on maailmalla vähemmistö. Luulen niin, että muihin uskovia ja uskomattomia on enemmän.
Korpifilosofi ei usko jumalan poikaan, neitseestä syntymiseen, eikä ylösnousemukseen. Niitä uskottelevat sotivat luonnon lakeja vastaan.
Juutalaisten keksimä jumala ei luonut maailmankaikkeutta. Kaiken olevaisen luoja on ihmisten uskomusten yläpuolella. Mikä se sitten lieneekään? Tietoa siitä ei näytä tihkuneen.

"Ammattilaiset rakensivat Titanicin. Harrastelija rakensin Arkin!" Televisiosarjasta lainasin tuon lausahduksen,   Hyvä oivallus! Vaikka ei olekaan totta.  Jos kysytään, paljonko Arkkiin tarvitaan eläinten ja ihmisten ruokaa pariksi kuukaudeksi?  Naurattaakin jo!  Että kaikki maan päällä olleet eläimet mahtuisi Arkkiin, menee jo kaiken absurdiuden yli. Entä sitten ne hurahtaneet, jotka etsivät Arkin jäänteitä Araratin vuorelta?!

Luulen että Juha Sipilä joutuu toteamaan: "Ei auta loitsu eikä rukous".
Nuorempi työkaveri sanoi minusta: "Saakelin savolainen, olet niin kiero, että vaikutat ihan rehelliseltä!"
Onko Juha Sipilä niin kiero, että osaa näytellä rehtiä?  Muodostuu rehellisen vaikutelma.

Yritysmaailman lakeja eivät hyväksy ay-pomot. Eivätkä muutkaan poliitikot.
Poliitikot eivät tunnusta mitään lainalaisuksia. Elävät unessa. Kuvittelevat maanpäällisestä taivaasta.
Demareilla ei ole taloudesta ymmärtäviä. Aikoinaan Tanner. Myöhemmin Koivisto.
Mitä sanoikaan viimeisillä päivillään Kalevi Sorsa?
"Minä ajattelin, että kunhan kerätään riittävästi veroja, niin kaikki järjestyy."
 Sorsa ja Holkeri nauttivat valtiomiehen statusta.  Kukaan ei muista tosiasiaa, että heidän johdollaan Suomen talous suistui nelipyöräluisuun.

Eikä ole oiennut vieläkään.  Oikeneeko?

Kätensä tahrinut työläinen sanoi: "Kuuvven tuuman paska ei mahu viijjen tuuman putkeen!"
Kunpa tuon tajuaisivat yhteiskuntamme asioita ajavat?

Olen syrjäytynyt politiikasta. Silti odotan mielenkiinnolla huomisen uutisia!  

lauantai 2. toukokuuta 2015

Yhteiskuntasopimus?

Tuli puheeksi Sipilän tavoittelema sopimus.  Sanoin käsitykseni: Polku siihen on kivinen tie!
Epäilivät Sipilän kokemattomuutta politiikassa. Tässä tapauksessa kokemattomuus on etu. Kokeneet poliitikot elävät "pysähtyneisyyden aikaa". Jankuttavat samaa mandraa kaudesta toiseen.  Ovat naulanneet teesinsä kivitauluihin.  Eivät uskalla "kääntää takkia". Kantaansa hiovaa pilkataan. Kasvojen menetystä pelkäävät. Pelkäävät tulematta valituiksi seuraavissa vaaleissa. Rinne arveli Jutan aloittaneen vaalikampanjansa. Niin aloittikin!  Vilkuilin toisella silmälläni demareiden vastausta Sipilälle.
Ei siinä ollut mitään vastaukseksi kelpaavaa. Koko litania pelkkiä "hurskaita toiveita". Kirjattuja tavoitteita. Selviä hämäriä vaalilupauksia. Kampanjan aloitus entisillä argumenteilla.
Tämän ilmaisen vanhana sosialidemokraattina. Paljon Rinnettä vanhempana.

Kaksi julkista kieltäytymistä: Paavo Arhinmäki ja Lauri Lyly.
Persujen vastaus saa kovaa kritiikkiä. En lukenut vielä.
Sipilän ilmoittaessa sopimustavoitteestaan, olin vähän ymmällä. Vielä enemmän ymmällä aikeestaan saada sopimus aikaiseksi, ennen hallituksen muodostamista!?  Mahdoton tehtävä. Poliitikot ovat oma lajinsa meistä.
Suuri osa kansanedustajista on pelkkiä poliitikkoja. Nuori edustajaksi valittu kumosi kokemattomuuden: "Minulla on pitkäaikainen kokemus politiikassa!.  Siinäpä se! Kokemusta ei ole mistään muusta kuin politiikasta!?  Suoltavat sanoja sujuvasti, osaavat politikoida. Huom... politikoida.
Vaalien missikisoissa menestyneet joutuvat seisomaan tumput suorina. "Ei saa nostaa veroja, ei saa leikata, ei saa kajota etuuksiin....."  
Joku meitä kaikkia viisaampi on sanonut: "Otetaan askel taaksepäin, että sen jälkeen voimme ottaa kaksi askelta eteenpäin."
Suunnistaja huomaa erehtyneensä. Suunnistaja korjaa reitinvalintaa. Poliitikko ei anna periksi. Porhaltaa eteenpäin samaan suuntaan, kunnes eksyy. Politikoimalla pyrkii peittämään oman virheensä, kampeaa sen toisten syyksi.

Antti Rinne näytti kokemattomuutensa. Ei huomannut olevansa piilokamerassa, kun vitsaili Jutan "kampanjasta"!?  Poliitikkojen puheet ovat laskelmoituja. Niistä ei kaiva totuutta hammastikullakaan!?

Poliitikkojen pitää muodostaa maallemme hallitus.  Mitäköhän tuosta tulee?
Ministeripaikkojen huutokauppa?

Eduskunnassa on:
liian paljon nuoria
liian paljon naisia
liian paljon kauniita

liian vähän rohkeita