Joskus nuorempana kuuntelin iskelmälaulajaa: "Lenden luin - nälänhätä Afrikassa, valtiolla tyhjä kassa". Vuosikymmenien aikana ei mikään paljon muutu.
Semmoinen vähämerkityksellinen ja harhaanjohtava aihe, kun puolueiden kannatusluvut. Että
toimittajat kaiken kattavassa viisaudessaan ovat tyhmiä. Pekka Ervastia sanon Irvastiksi.
Persut ovat oikeutettuja asemaansa, niin kauan kun eduskuntaa ei hajoteta. Moni odottaa eduskunnan lopputiliä ja uusia vaaleja. Kovin suurella suulla eivät kuitenkaan uskalla huutaa. Joutuu pian vastuuseen.
Äänestäjissä ei ole kovin paljon vastuuntuntoisia. Äänestävät aina "väärin". Äänestäjienkin pitäisi tajuta, ettei viimeisten hallitusten harrastama "hyvän jakaminen" onnistu. Ei itseään voi tukasta nostaa suosta! Toimittajatkin odottavat ihmeidentekijöitä. Poliitikot eivät uskalla tunnustaa tosiasioita. Kyttäävät kannatuslukuja, kun sen sijaan pitää panna valtion talous kuntoon.
Nykyistä sekasotkua ei voi minkäänlainen taikuri selvittä yhden vaalikauden aikana. Siihen menee ainakin kaksi vuosikymmentä. Rakentaa ei voi yhtä nopeasti kuin repiä hajalle.
Nykyään ei Suomea voi hallita. Mikään hallitus ei siihen pysty. Oppositio on aina vahvempi. Ammattijärjestöt eivät salli heikennyksiä. Eivät ymmärrä, että syöksyssä pitää jarruttaa. Vaativat lisäämään kaasua.
Ammattiliitot pitävät kunnia-asianaan ehdottoman vallan säilyttämisestä. Mitäs sanovatkaan vallan vaikutuksesta ja mitä ehdottoman vallan - ??
Kaikki toimenpiteet ja vaatimukset eivät loppupelissä koidu työtä tekevien hyväksi. Olen aikaisemmin präntännyt tekstiin ihmetykseni, miten helposti kuitenkin kaiken näennäisen kinastelun jälkeen teollisuus hyväksyi palkankorotukset, vaikka jokainen tiesi tulevan inflaatiota ja devalvointia.
Käteni olivat silloin koneiden likaiseksi rasvaamat. Eikä tietoa ollut liikaa. Selvisihän sekin aikanaan. Työläisten edusmiehet eivät kertoneet kansalle vientiyritysten kurssivoitoista. Kun tietooni tuli pienehkön D-markoilla vievän yrityksen saama summa, avautui silmäni. Mietin suuria yrityksiä, jotka keinottelivat valuutan tuloutuksessa! Semmoisia summia ei järkeni pysty hahmottamaan.
Osasin kuvitella seurauksia, kun työaikaa lyhennettiin liikaa. Lyhennyksen sanottiin vähentävän työttömyyttä. "Sokea Reetakin näkee" työttömyyden vähenevän vain kaupankäynnin lisääntymisellä ja pieni maa vaurastuu vain viennillä. Tästäpä tulikin mieleeni Urkin kirjoittama: Onko maallamme malttia vaurastua? Nolona tunnustan, etten opukseen tutustunut. Pitäisiköhän tarttua aiheeseen? Jälkiviisaana pystyy arvioimaan.
Kaksi aihetta medialla ylitse muiden: Persujen ja Soinin alamäki, joka ei vaikuta Suomen talouteen minkään vertaa, vain lieveilmiöitä ja takin kääntöä. Äänestäjät kääntävät takkia joka käänteessä.
Ruotsin kuninkaalliset kakarat täyttävät lehtien sivut ja televisiostakin tunkee ruudun täydeltä.
Urheilu saa elämää suuremman osan. Jääkiekkojoukkueiden valmentajan vaihtoviikot suuria tapahtumia. Media odottaa kieli pitkällä hallituksen vaihtoviikkoja!
Poliitikot välittävät vain äänimääristään ja puolueidensa kannatusluvuista. Laativat kai kohta semmoisia lakeja, että hallitusta vaihdetaan kannatuslukujen mukaan? Kannatusluvut ovat vain lukuja. Politiikan toimittajat ovat tänäänkin sitä mieltä, että eduskunnassa on "vääriä puolueita". Kannatusluvutko sen todistaa? Pekka Irvasti hymyili ivallisesti.
IkiWanha erkkikin tajuaa: Oppositiossa lihoo, hallituksessa laihtuu. Siihen ei tarvitse mitään mittareita. "Kansa tietää!" Tietääkö? Ja mitä tietää?
Lehtien lukeminen muuttui töllön katseluun. Uutiset kertovat. Mitä ne kertovat? Kertoi Juha Sipilän sanomassa että hymyilee ensi kerran pääministerinä. Pelättävissä vain on, että saattaa hyytyä.
Kaksi istui nokakkain Ay-mies ja mies toisesta porukasta. Toisen porukan mies yritti vakuuttaa saavutusta. Ay-mies oli toista mieltä: ei ole aihetta hymyyn. Huono merkki! Kaatavatko vielä?
Seurasin mediasta. Olin viimeiseen saakka äärimmäisen pessimistinen koko yhteiskuntasopimus höpinään.
Pöydän ääressä istui kolme puolueiden edustajaa. Toimittaja varautui tulittamaan. Panin toosan pimeäksi. Seuraan ajan tapahtumia, mutta kyllästyin perin juurin jatkuvaan jankutukseen. Eihän poliitikot keskustele! Selittävät ja räksyttävät vain.
Käyn kirjastossa. Tänä iltana kuitenkin kävelylenkki.
torstai 3. maaliskuuta 2016
tiistai 1. maaliskuuta 2016
Työaika
Lauri lyly: "Työajan pitennys todella vaikea asia". Mikä pidennys? Liikeliiton kommentti aikoinaan: "Japanilainen ansaitse enemmän". AY-pomo ei huomioinut tosiasiaa, että japanilainen teki enemmän työtunteja palkkaan, johon verrattiin.
Entä Suomessa? Suonenjoella Eskelisen omistava puoli oli kommunisteja. Äärikommunisteja. Myöhemmin ilmeni heidän olevan stalinisteja, Sinisalon linjoilla. Käyttäytyivät kuitenkin kapitalistien tavoin. Pyrkivät lisäämään omaisuuttaan. Pyrkimyksen hyväksyn, mutta teeskentelyä en.
Eskelistä palvelin kahteen otteeseen. Ensimmäistä kertaa en olisi aloittanut, jos olisin tiennyt, mitä taustalla on. Arvelin olevan normaalin kauppiasperheen. Että kommunisteja??? Toisella kertaa sattui niin, että olin semmoisessa mielentilassa: masennuksissa. Sattui, että Sulo Eskelinen halusi minut aloittamaan myymäläauto toiminnan. Arvioi minut sopivaksi. Arvioi oikein. Lupasi hyvän palkan, jota myöhemmin katui.
Ensimmäisen kerran piipahtaessani v1956, kaupan nimi oli Pekka Eskelinen. Sen jälkeen siirtynyt sisarusten nimiin S ja S Eskelinen. Sulo havaitsi myöhemmin, että olisi riittänyt pelkkä Eskelinen.
Sulo ostanut 31 paikkaisen linja-auton. Melkoinen romu. Bedford merkiltään. Siihen antanut nikkaroida tavarahyllyt. Lämmityslaitetta ei ollut. Pakoputki sillä tavalla kaksihaarainen, että toinen haara oli lattian alla ja toinen haara oli sisällä toisen tuolirivin alla. Puutappi "säätimenä". Tappi pantiin kesäasentoon: tukittiin sisällä oleva haara. Talveksi ohjattiin pakokaasu sisäpuolisen haaran kautta.
Työaika muodostui kahta kautta. Maanantaista perjantaihin käytettiin koko silloisen lain mukainen aukioloaika. Lauantaina lyhyempi: 8 - 12 . Sulo oli suunnitellut reitit ja pysäkit. Reitit ajettiin henkilöautolla. Sulo ajoi, minä kirjasin.
Kun oli katsottu reitit ja suunnittelin pysähdys ja myyntiaikoja. Laskin välimatkojen ajan ja niiden perusteella, minkä verran jäi myyntiaikaa. Tekikö Sulo sen vain muodon vuoksi, sillä pitihän hänen ymmärtää ajan riittämättömyys, ettei ruokatunniksi jäänyt mitään.
Joskus Sulo kysäisi: entäs ruokatunti? Pysähdyksiä tuli niin monta, että sain laskettua aikaa vain muutamia minuutteja, kun laskin ajoajan. Lieteniemessä ainoana paikkana oli aikaa varattu 20 minuuttia. Asiakkaita kävi saarista. Käpysalo ja Linnonsaari, sekä ympäristöstä. Jäi hetki ruoka-ajaksi. Muulloin hörppäsin kahvin ja leipäpalan sopivana hetkenä. Repsikka jouti aterioimaan ajon aikana.
Aamuvarhaisella läksin lastaamaan. Ensimmäisellä pysäkillä piti olla heti kahdeksalta. Viimeisen pysäkin aikataulu oli viideltä. Sitten kassan luovutus tavaroiden järjestelyä ja auton pesua.
Siitä kun läksin asunnolta, siihen kun palasin kotia, muodostui viikossa työaikaa 65 tuntia. Kahden viikon kesälomakin jäi pitämättä. Rahakorvaus. Päivänä muutamana laskin vuotuisen työajan: 3000 tuntia.
Se oli paikallinen sopimus. Verot ja maksut lain mukaan, mutta palkka oli yksi könttä. Olin tyytyväinen. Ylityötunneista ei maksettu lisiä. Laskeskelin tuntipalkaksi semmoisen apumiehen palkan
Takapuheina kuulin Sulon harmitelleen kalliita miehiä. Vertasi Keskon autonkuljettajan palkkoihin. Siinä vaan oli huima ero työajassa. En ole varma, oliko työaika 45 vai 47 tuntia. Kai Sulon mielestä minun olisi pitänyt saada saman verran 65 tuntisesta viikkotyöstä.
Muuten oli ihan viihtyisää touhua risteillä Suonenjoen maisemissa.
Entä Suomessa? Suonenjoella Eskelisen omistava puoli oli kommunisteja. Äärikommunisteja. Myöhemmin ilmeni heidän olevan stalinisteja, Sinisalon linjoilla. Käyttäytyivät kuitenkin kapitalistien tavoin. Pyrkivät lisäämään omaisuuttaan. Pyrkimyksen hyväksyn, mutta teeskentelyä en.
Eskelistä palvelin kahteen otteeseen. Ensimmäistä kertaa en olisi aloittanut, jos olisin tiennyt, mitä taustalla on. Arvelin olevan normaalin kauppiasperheen. Että kommunisteja??? Toisella kertaa sattui niin, että olin semmoisessa mielentilassa: masennuksissa. Sattui, että Sulo Eskelinen halusi minut aloittamaan myymäläauto toiminnan. Arvioi minut sopivaksi. Arvioi oikein. Lupasi hyvän palkan, jota myöhemmin katui.
Ensimmäisen kerran piipahtaessani v1956, kaupan nimi oli Pekka Eskelinen. Sen jälkeen siirtynyt sisarusten nimiin S ja S Eskelinen. Sulo havaitsi myöhemmin, että olisi riittänyt pelkkä Eskelinen.
Sulo ostanut 31 paikkaisen linja-auton. Melkoinen romu. Bedford merkiltään. Siihen antanut nikkaroida tavarahyllyt. Lämmityslaitetta ei ollut. Pakoputki sillä tavalla kaksihaarainen, että toinen haara oli lattian alla ja toinen haara oli sisällä toisen tuolirivin alla. Puutappi "säätimenä". Tappi pantiin kesäasentoon: tukittiin sisällä oleva haara. Talveksi ohjattiin pakokaasu sisäpuolisen haaran kautta.
Työaika muodostui kahta kautta. Maanantaista perjantaihin käytettiin koko silloisen lain mukainen aukioloaika. Lauantaina lyhyempi: 8 - 12 . Sulo oli suunnitellut reitit ja pysäkit. Reitit ajettiin henkilöautolla. Sulo ajoi, minä kirjasin.
Kun oli katsottu reitit ja suunnittelin pysähdys ja myyntiaikoja. Laskin välimatkojen ajan ja niiden perusteella, minkä verran jäi myyntiaikaa. Tekikö Sulo sen vain muodon vuoksi, sillä pitihän hänen ymmärtää ajan riittämättömyys, ettei ruokatunniksi jäänyt mitään.
Joskus Sulo kysäisi: entäs ruokatunti? Pysähdyksiä tuli niin monta, että sain laskettua aikaa vain muutamia minuutteja, kun laskin ajoajan. Lieteniemessä ainoana paikkana oli aikaa varattu 20 minuuttia. Asiakkaita kävi saarista. Käpysalo ja Linnonsaari, sekä ympäristöstä. Jäi hetki ruoka-ajaksi. Muulloin hörppäsin kahvin ja leipäpalan sopivana hetkenä. Repsikka jouti aterioimaan ajon aikana.
Aamuvarhaisella läksin lastaamaan. Ensimmäisellä pysäkillä piti olla heti kahdeksalta. Viimeisen pysäkin aikataulu oli viideltä. Sitten kassan luovutus tavaroiden järjestelyä ja auton pesua.
Siitä kun läksin asunnolta, siihen kun palasin kotia, muodostui viikossa työaikaa 65 tuntia. Kahden viikon kesälomakin jäi pitämättä. Rahakorvaus. Päivänä muutamana laskin vuotuisen työajan: 3000 tuntia.
Se oli paikallinen sopimus. Verot ja maksut lain mukaan, mutta palkka oli yksi könttä. Olin tyytyväinen. Ylityötunneista ei maksettu lisiä. Laskeskelin tuntipalkaksi semmoisen apumiehen palkan
Takapuheina kuulin Sulon harmitelleen kalliita miehiä. Vertasi Keskon autonkuljettajan palkkoihin. Siinä vaan oli huima ero työajassa. En ole varma, oliko työaika 45 vai 47 tuntia. Kai Sulon mielestä minun olisi pitänyt saada saman verran 65 tuntisesta viikkotyöstä.
Muuten oli ihan viihtyisää touhua risteillä Suonenjoen maisemissa.
lauantai 27. helmikuuta 2016
Köyhä Erkki, vai?
Ammattiliiton edustaja julisti aivan äskettäin: "Kun ihmisellä on nälkä". Siitä on melkoinen tovi, kun Suomessa kuoli ihmisiä nälkään. Mikä tahansa tämän hetkinen päiväraha riittää ruokaan ja Kela tukee asumista. Vaan riittääkö viinaan ja tupakkaan?
Tietoa laskennallisesta köyhyysrajasta kaipasin. Vilahti televisiossa summa 1260 €. Köyhyysrajaksi katsotaan jokin prosentti jostakin. prosentti on prosentti, mutta summa kertoo selvästi.
90 - luvulla ei ollut lama, eikä nyt ole lama. Lama oli 1940 - luvulla ja jatkui vielä seuraavalle vuosikymmenelle. Olkoon mikä finanssikriisi tahansa, suomalaiset elävät kohtuullisen hyvin, jotkut erinomaisesti. Maailman mitassa suomen kansalaiset kuuluvat rikkaimpiin miljardeihin.
Verrattuna teeveessä nähtyyn summaan noin 1260 € , olen köyhien köyhä. Panen numerot jonoon.
Eläkettä maksavat: Warma 461,67
Keva 32,62
Kela 312,05
Yhteensä 806,34
Asumistuki 196,82
Yhteensä 1003,16 €
Elääkö sillä? Niinpä. Joku sanoi kuultuaan henkilön palkan määrän: --- Eihän sillä elä! Pienipalkkainen sanoi: --- Ei elä, mutta ei kuolekaan!
Tällä hetkellä suurin toistuva kk-erä on yhtiövastike: 299,84 €. Summan korkeuteen vaikuttaa Putki- ja Viemäri-lainojen lyhennys taloyhtiölle. Sähkö ja vesi mittarien mukaan. Summia en viitsi kaivaa. Muutamia kymppejä. Vuoden laskut S-markettiin: 1500 €. Kuukaudessa noin 125 €.
Ostan kerran kuussa bensiiniä. Viikottain konjakkia. Kerran vuodessa auton vero ja vakuutus. Pieni koti- ja venevakuutus. Muut auton kulut vähäiset. Eläkeläisten karonkkalippuihin kymppejä. En matkustele. Kun asetuin tähän velattomana, jäi tilille vähän. Sitä pääomaa en syönyt. Summa on hieman alkuasemaa korkeampi.
Olen ostanut tietokoneita, kuvaruutuja, kameroita, mikrofoneja, autoja, perämoottreita, pahaisen veneen -- ja mitä vielä? Vahinkoja sattunut, vanhuutta syytän. Niistä pientä menoa. Asunnosta alkaen kaiken maksoin kaupantekohetkellä.
Vanha, köyhä ja ruma!
Tietoa laskennallisesta köyhyysrajasta kaipasin. Vilahti televisiossa summa 1260 €. Köyhyysrajaksi katsotaan jokin prosentti jostakin. prosentti on prosentti, mutta summa kertoo selvästi.
90 - luvulla ei ollut lama, eikä nyt ole lama. Lama oli 1940 - luvulla ja jatkui vielä seuraavalle vuosikymmenelle. Olkoon mikä finanssikriisi tahansa, suomalaiset elävät kohtuullisen hyvin, jotkut erinomaisesti. Maailman mitassa suomen kansalaiset kuuluvat rikkaimpiin miljardeihin.
Verrattuna teeveessä nähtyyn summaan noin 1260 € , olen köyhien köyhä. Panen numerot jonoon.
Eläkettä maksavat: Warma 461,67
Keva 32,62
Kela 312,05
Yhteensä 806,34
Asumistuki 196,82
Yhteensä 1003,16 €
Elääkö sillä? Niinpä. Joku sanoi kuultuaan henkilön palkan määrän: --- Eihän sillä elä! Pienipalkkainen sanoi: --- Ei elä, mutta ei kuolekaan!
Tällä hetkellä suurin toistuva kk-erä on yhtiövastike: 299,84 €. Summan korkeuteen vaikuttaa Putki- ja Viemäri-lainojen lyhennys taloyhtiölle. Sähkö ja vesi mittarien mukaan. Summia en viitsi kaivaa. Muutamia kymppejä. Vuoden laskut S-markettiin: 1500 €. Kuukaudessa noin 125 €.
Ostan kerran kuussa bensiiniä. Viikottain konjakkia. Kerran vuodessa auton vero ja vakuutus. Pieni koti- ja venevakuutus. Muut auton kulut vähäiset. Eläkeläisten karonkkalippuihin kymppejä. En matkustele. Kun asetuin tähän velattomana, jäi tilille vähän. Sitä pääomaa en syönyt. Summa on hieman alkuasemaa korkeampi.
Olen ostanut tietokoneita, kuvaruutuja, kameroita, mikrofoneja, autoja, perämoottreita, pahaisen veneen -- ja mitä vielä? Vahinkoja sattunut, vanhuutta syytän. Niistä pientä menoa. Asunnosta alkaen kaiken maksoin kaupantekohetkellä.
Vanha, köyhä ja ruma!
perjantai 26. helmikuuta 2016
Saivartelua vai kielenhuoltoa?
Horisenko vai muistanko oikein? Jostain tekstistä sain informaatiota Tuntemattomasta Sotilaasta. Semmoista tietoa, että "kieliviranomaiset" vaativat Väinö Linnaa korjaamaan murteiden käyttöä. Ja murteellisia ilmaisuja poistettiin seuraavista painoksista.
Varma en ole, mutta uneksisinko? Tuskinpa, koska olen sen painanut mieleeni.
Luin vain yhtä painosta. Siinä käytti Linna murteita. Savoksikin: "saatanan kuspiä".
Syntymäpaikkani lähellä on Ohemäki ja Ohejärvet. Kansakouluaikaan luin lehdestä: Ohenmäki. paikkakunta lähellä Iisalmea. Kävin Ohemäen koulua. v 1982 painetussa matkailukartassa ovat molemmat muodossa Ohenmäki.
Savon murteen "asiantuntijat" kiivailevat. Joku neropatti keksi laatia Savon "kielioppia"?! Näinkin lyhyellä matkalla. noin 70 km, sanonta muuttunut.
Joroisissa oli urheilukilipaelut. Kun menimme Rantasalmelle, menimme kilepaeluihin. Penskana kuulin Hokeman: "On niin juleman kylemä ilema, että silemän kulemia kylemää" Luulen sillä pilkatun noin lausuvia.
Lausuimme ja käytimme kirjoittaessa muotoa Ohemäki. Ensio Pietikäinen kysyi siitä. Hän sanoi, että paikallisten tapa on korrekti. Suonteekin on alkujaan Suontie. Tie johtunut soiden yli. Kirjakielen käyttäjät "oikaisseet" Suonteeksi. Uusimmassa kartassa on: Suontien selkä.
Madami keksi lohkaista: "Kolme savolaista sanaa: Toloppa, pölkky ja m- (tuluppa!)
Venäjän kielen kurssilla piti suomentaa sen kielinen lause. Sanaseppona se ei tuottanut vaikeuksia vastasin viipymättä. Nuorehko mies sanoi halventavaan sävyyn: "Se on semmonen itäsuomalainen ilmaisu". Tapahtui Varkaudessa. Kirjoitin ja lausuin "viralliseen" tapaan.
Tolokun mies. Olenkohan? Tolkku kuului sanana korkea tason mieheltä. Tuli muotiin. Jyri Paretskoi pakinoi tolkun ihmisestä. Television tyhmät pohtivat sanan merkitystä. Mitähän varten? Arvoisa ja arvonsa tunteva "asiantuntija" pähkäili, jotta mistä se muotoutuu ja mitä se on? Johdatteli sinne ja tänne, ummet ja lammet. Sanojen sekaan yritti ujuttaa negatiivista vaikutelmaa. Suoraan ei vihjannut savolaisiin. Turvenuijiin.
Kaksi kansakunnan tukipylvästä Kalle Isokallio ja Jan Erola televisiossa naureskelivat, pilkkasivat turvenuijia. Tunnen ja tunnistan itseni kuuluvan turvenuijiin.
Onko holopainen savolainen sana? Yleiskielessä käytetään. Naapurina asui etelämpää muuttanut nainen. Käytti nimeä "kirjakielisesti": rouva Holpainen.
Tolokun mies, tolkun ihminen tarkoittaa yksiselitteisesti luotettavaa ja selväjärkistä, sellaisia, jotka ovat "tolokussaan". Nuo tukipylväät virnistelivät, mikä on sen vastakohta? Eivät keksineet.
Vastakohta on huithapeli.
Ennen "toosan" aikakautta järjestivät radion toimittajat keskinäisen kilpailun julkisesti. Arvostelivat itse toisiaan. Voitti Martti Silvennoinen. Oikein äänestivät. Saattoivat olla yksimielisiä. Naisia ei ollut mukana, jos en väärin muista?
Luin Martti Silvennoisen: punainen valo palaa. Valittaa puuttuvaa kielen huoltoa. Niinpä.
Urheilutoimittajat ovat pahimmasta päästä. kaikkien aikojen tulos. Millaista puppua. "Oikeiden" asioidenkin yhteyteen lykkäävät käsitteen "kaikkien aikojen.
Kaikkein eniten huvitti lause: "kaikkien aikojen toinen zikavirus tapaus Suomessa". !!??
Säätieteilijä sanoi "kaikkien aikojen lämpimin tammikuu". Nauroin: nyt nyrjähti!
Sen jälkeen säätieteilijät käyttävät: "Mittaushistorian sateisin - "
Tänään taas lipsahti jollakin: "Lumen tulo saattaa yltää kaikkien aikojen helmikuun ennätykseen"?!
"Maradona laukoi maalin". Laukaista, laukaisi. Ymmärrän että laukoi on monikko.
Ampua, ampui. Ampui sata kertaa. Laukaisi kymmenen kertaa. Laukoi tuntuu oudolta. Vai onko se kenties murretta.?
Ja höpöhöpöhöpöhöpö.
Varma en ole, mutta uneksisinko? Tuskinpa, koska olen sen painanut mieleeni.
Luin vain yhtä painosta. Siinä käytti Linna murteita. Savoksikin: "saatanan kuspiä".
Syntymäpaikkani lähellä on Ohemäki ja Ohejärvet. Kansakouluaikaan luin lehdestä: Ohenmäki. paikkakunta lähellä Iisalmea. Kävin Ohemäen koulua. v 1982 painetussa matkailukartassa ovat molemmat muodossa Ohenmäki.
Savon murteen "asiantuntijat" kiivailevat. Joku neropatti keksi laatia Savon "kielioppia"?! Näinkin lyhyellä matkalla. noin 70 km, sanonta muuttunut.
Joroisissa oli urheilukilipaelut. Kun menimme Rantasalmelle, menimme kilepaeluihin. Penskana kuulin Hokeman: "On niin juleman kylemä ilema, että silemän kulemia kylemää" Luulen sillä pilkatun noin lausuvia.
Lausuimme ja käytimme kirjoittaessa muotoa Ohemäki. Ensio Pietikäinen kysyi siitä. Hän sanoi, että paikallisten tapa on korrekti. Suonteekin on alkujaan Suontie. Tie johtunut soiden yli. Kirjakielen käyttäjät "oikaisseet" Suonteeksi. Uusimmassa kartassa on: Suontien selkä.
Madami keksi lohkaista: "Kolme savolaista sanaa: Toloppa, pölkky ja m- (tuluppa!)
Venäjän kielen kurssilla piti suomentaa sen kielinen lause. Sanaseppona se ei tuottanut vaikeuksia vastasin viipymättä. Nuorehko mies sanoi halventavaan sävyyn: "Se on semmonen itäsuomalainen ilmaisu". Tapahtui Varkaudessa. Kirjoitin ja lausuin "viralliseen" tapaan.
Tolokun mies. Olenkohan? Tolkku kuului sanana korkea tason mieheltä. Tuli muotiin. Jyri Paretskoi pakinoi tolkun ihmisestä. Television tyhmät pohtivat sanan merkitystä. Mitähän varten? Arvoisa ja arvonsa tunteva "asiantuntija" pähkäili, jotta mistä se muotoutuu ja mitä se on? Johdatteli sinne ja tänne, ummet ja lammet. Sanojen sekaan yritti ujuttaa negatiivista vaikutelmaa. Suoraan ei vihjannut savolaisiin. Turvenuijiin.
Kaksi kansakunnan tukipylvästä Kalle Isokallio ja Jan Erola televisiossa naureskelivat, pilkkasivat turvenuijia. Tunnen ja tunnistan itseni kuuluvan turvenuijiin.
Onko holopainen savolainen sana? Yleiskielessä käytetään. Naapurina asui etelämpää muuttanut nainen. Käytti nimeä "kirjakielisesti": rouva Holpainen.
Tolokun mies, tolkun ihminen tarkoittaa yksiselitteisesti luotettavaa ja selväjärkistä, sellaisia, jotka ovat "tolokussaan". Nuo tukipylväät virnistelivät, mikä on sen vastakohta? Eivät keksineet.
Vastakohta on huithapeli.
Ennen "toosan" aikakautta järjestivät radion toimittajat keskinäisen kilpailun julkisesti. Arvostelivat itse toisiaan. Voitti Martti Silvennoinen. Oikein äänestivät. Saattoivat olla yksimielisiä. Naisia ei ollut mukana, jos en väärin muista?
Luin Martti Silvennoisen: punainen valo palaa. Valittaa puuttuvaa kielen huoltoa. Niinpä.
Urheilutoimittajat ovat pahimmasta päästä. kaikkien aikojen tulos. Millaista puppua. "Oikeiden" asioidenkin yhteyteen lykkäävät käsitteen "kaikkien aikojen.
Kaikkein eniten huvitti lause: "kaikkien aikojen toinen zikavirus tapaus Suomessa". !!??
Säätieteilijä sanoi "kaikkien aikojen lämpimin tammikuu". Nauroin: nyt nyrjähti!
Sen jälkeen säätieteilijät käyttävät: "Mittaushistorian sateisin - "
Tänään taas lipsahti jollakin: "Lumen tulo saattaa yltää kaikkien aikojen helmikuun ennätykseen"?!
"Maradona laukoi maalin". Laukaista, laukaisi. Ymmärrän että laukoi on monikko.
Ampua, ampui. Ampui sata kertaa. Laukaisi kymmenen kertaa. Laukoi tuntuu oudolta. Vai onko se kenties murretta.?
Ja höpöhöpöhöpöhöpö.
keskiviikko 24. helmikuuta 2016
Kuoleman pelko
Suunnilleen ikäiseni seniorimies sanoi:
--- Elämän halu on niin voimakas!
Kuoleman pelosta emme keskustelleet. Omalta kohdaltani sanoin: --- Minä en tunne erikoisesti elämän halua. Ehkä siksi, etten ajatellut, enkä paneutunut koko asiaan. En ole suinkaan varma, enkä pysty väittämään mitään.
Muutaman vuoden minua nuoremman naisen kanssa keskusteltiin kuoleman pelosta. Tähän asti en ole havainnut kuoleman pelkoa. En ajatellut. Nyt, kun tässä istun, tuntemus askarruttaa. Pelkäänkö ehkä kuitenkin? Eteen päin tulevasta ei voi tietää.
Nainen sanoi:
--- En minäkään sitä kuolemaa pelkää, mutta mitä sen jälkeen?
--- Minä en siitä huolehdi, sitä ei tarvitse murehtia. Kuolema on loppupiste, viimeinen etappi.
--- Oletko sitä mieltä, että tässä on kaikki?
--- Kyllä, vain tomumaja jää jäljelle. Tehkööt sille mitä haluavat. Vaikka polttakoot ja heittäkööt tuhkat tuuleen. Sieluni haihtuu, enkä tule kummittelemaan.
Juoksija Kolehmaisten yksi veljes. Saavutti maalin Amerikassa. Käski rahdata tuhkansa Suomeen ja sirotella sen Väinölänniemen juoksuradalle. Nousi melkoinen häly: --- Eihän se ole sopivaa!
Paheksunta juontunee uskonnon vaikutuksesta. Toisaalta; juolahti mieleeni, että tuhkani voisi kaataa Pieneen Ohejärveen!
Kuoleman pelko johtuu uskonnon vaikutuksesta. Uskovia hallitaan pelolla. Helvetin pelolla vastaan taivaan autuus. Sielun kuolemattomuudelle ja Taivaaseen pääsylle tai Helvettiin joutumiselle ei ole yhtään aihetodistusta. Yhtä hyvin voi uskoa sielunvaellukseen! Voisin hyvin kuvitella olleeni edellisessä elämässäni hirvi. Säikky metsän eläin. Saaliseläin. En voi kuvitella olleeni sit-sontiainen. Enkä myöskään petoeläin. Oikeastaan ihminen on pahin peto. Kaikista julmin. Oikea petoeläin pyydystää ruokaansa.
Suomalaisilla oli hyvät jumalat. Voisin uskoa Ahtiin, Tapioon, Vellamoon, Nyyrikkiin ja mitä niitä lieneekään. Sanoin tuon Jehovan todistajalle, kun yritti käännyttää lahkoonsa.
Kaikki jumalat ovat ihmisten keksimiä. Kaikki uskonnot opetettuja. Lapsi ei usko luonnostaan, vaan hänet opetetaan. Uskonto opetetaan ennen kuin itsenäinen ajattelu kehittyy. Kaikille ei ajattelu kehity koskaan. Väittävät ajatteluksi opetettuja ja oppimiaan asioita.
--- Elämän halu on niin voimakas!
Kuoleman pelosta emme keskustelleet. Omalta kohdaltani sanoin: --- Minä en tunne erikoisesti elämän halua. Ehkä siksi, etten ajatellut, enkä paneutunut koko asiaan. En ole suinkaan varma, enkä pysty väittämään mitään.
Muutaman vuoden minua nuoremman naisen kanssa keskusteltiin kuoleman pelosta. Tähän asti en ole havainnut kuoleman pelkoa. En ajatellut. Nyt, kun tässä istun, tuntemus askarruttaa. Pelkäänkö ehkä kuitenkin? Eteen päin tulevasta ei voi tietää.
Nainen sanoi:
--- En minäkään sitä kuolemaa pelkää, mutta mitä sen jälkeen?
--- Minä en siitä huolehdi, sitä ei tarvitse murehtia. Kuolema on loppupiste, viimeinen etappi.
--- Oletko sitä mieltä, että tässä on kaikki?
--- Kyllä, vain tomumaja jää jäljelle. Tehkööt sille mitä haluavat. Vaikka polttakoot ja heittäkööt tuhkat tuuleen. Sieluni haihtuu, enkä tule kummittelemaan.
Juoksija Kolehmaisten yksi veljes. Saavutti maalin Amerikassa. Käski rahdata tuhkansa Suomeen ja sirotella sen Väinölänniemen juoksuradalle. Nousi melkoinen häly: --- Eihän se ole sopivaa!
Paheksunta juontunee uskonnon vaikutuksesta. Toisaalta; juolahti mieleeni, että tuhkani voisi kaataa Pieneen Ohejärveen!
Kuoleman pelko johtuu uskonnon vaikutuksesta. Uskovia hallitaan pelolla. Helvetin pelolla vastaan taivaan autuus. Sielun kuolemattomuudelle ja Taivaaseen pääsylle tai Helvettiin joutumiselle ei ole yhtään aihetodistusta. Yhtä hyvin voi uskoa sielunvaellukseen! Voisin hyvin kuvitella olleeni edellisessä elämässäni hirvi. Säikky metsän eläin. Saaliseläin. En voi kuvitella olleeni sit-sontiainen. Enkä myöskään petoeläin. Oikeastaan ihminen on pahin peto. Kaikista julmin. Oikea petoeläin pyydystää ruokaansa.
Suomalaisilla oli hyvät jumalat. Voisin uskoa Ahtiin, Tapioon, Vellamoon, Nyyrikkiin ja mitä niitä lieneekään. Sanoin tuon Jehovan todistajalle, kun yritti käännyttää lahkoonsa.
Kaikki jumalat ovat ihmisten keksimiä. Kaikki uskonnot opetettuja. Lapsi ei usko luonnostaan, vaan hänet opetetaan. Uskonto opetetaan ennen kuin itsenäinen ajattelu kehittyy. Kaikille ei ajattelu kehity koskaan. Väittävät ajatteluksi opetettuja ja oppimiaan asioita.
lauantai 13. helmikuuta 2016
"Maailma on luisunut kylmään sotaan"
Keneltäs minä tuon lainasin?
Suuren valtion pääministeriltä. Karhuvaltion "Karhuselta".
Noin voi lausahtaa pääministeri, jonka niskaan eivät pommit putoile. Sota on tarpeeksi kuumaa niin kauan kuin pommitetaan. En tajua , enkä hyväksy pommitusten oikeutusta. Niin Venäjän kuin USA:n tekevät materiaalista tuhoa ja inhimillistä kärsimystä.
Länsivallat osoittivat ymmärrystä Syyrian kapinallisille. Ja tukivat. Se oli (on) pelkästään tarkoituksenmukaista valtapolitiikkaa.
Surkuhupaisuutta osoittaa Syyrialaisten osapuolten apuna pommittajat. Kenen puolella kukin itse asiassa on?
Pommittaa USA. Pommittaa Venäjä. Silmälasien väristä riippuu suhtautuminen ja myötätunto.
Televisiossa esiintyi arvostettu ja kaiken kokenut toimittaja Rauli Virtanen. Tapahtui sen kapinan alkuvaiheessa. Itseeni kolahti kokeneen toimittajan sanonta: "Vapaan Syyrian armeija".
Eihän sellaista ole! Ovat vain "rosvojoukkioita". Samassa ohjelmassa näyttivät torilla kekkuloivaa "kapinallista". Ojensi kalasnikovin oikealla kädellään kohti taivasta ja ampui: tata-ta-ta-ta-ta...
Semmoinen ei ole sotilas, vaan hulikaani. Ei minkään vapauden puolesta taisteleva.
Entä Suomen media?
Vaikuttaa myötämieliseltä USA:n pommittamisiin, mutta paheksuu Venäjän samanlaista toimintaa.
Tämä sota on kaikkea muuta kuin kylmää. Kuulat ja sirpaleet eivät tänne asti sinkoile, mutta seuraukset näkyvät. Kansainvaellus yltää jo Suonenjoellekin.
"Miten hämmästyttävän vähällä järjellä maailmaa hallitaan". Suomeakin?
Suuren valtion pääministeriltä. Karhuvaltion "Karhuselta".
Noin voi lausahtaa pääministeri, jonka niskaan eivät pommit putoile. Sota on tarpeeksi kuumaa niin kauan kuin pommitetaan. En tajua , enkä hyväksy pommitusten oikeutusta. Niin Venäjän kuin USA:n tekevät materiaalista tuhoa ja inhimillistä kärsimystä.
Länsivallat osoittivat ymmärrystä Syyrian kapinallisille. Ja tukivat. Se oli (on) pelkästään tarkoituksenmukaista valtapolitiikkaa.
Surkuhupaisuutta osoittaa Syyrialaisten osapuolten apuna pommittajat. Kenen puolella kukin itse asiassa on?
Pommittaa USA. Pommittaa Venäjä. Silmälasien väristä riippuu suhtautuminen ja myötätunto.
Televisiossa esiintyi arvostettu ja kaiken kokenut toimittaja Rauli Virtanen. Tapahtui sen kapinan alkuvaiheessa. Itseeni kolahti kokeneen toimittajan sanonta: "Vapaan Syyrian armeija".
Eihän sellaista ole! Ovat vain "rosvojoukkioita". Samassa ohjelmassa näyttivät torilla kekkuloivaa "kapinallista". Ojensi kalasnikovin oikealla kädellään kohti taivasta ja ampui: tata-ta-ta-ta-ta...
Semmoinen ei ole sotilas, vaan hulikaani. Ei minkään vapauden puolesta taisteleva.
Entä Suomen media?
Vaikuttaa myötämieliseltä USA:n pommittamisiin, mutta paheksuu Venäjän samanlaista toimintaa.
Tämä sota on kaikkea muuta kuin kylmää. Kuulat ja sirpaleet eivät tänne asti sinkoile, mutta seuraukset näkyvät. Kansainvaellus yltää jo Suonenjoellekin.
"Miten hämmästyttävän vähällä järjellä maailmaa hallitaan". Suomeakin?
maanantai 8. helmikuuta 2016
Sähkö tarvitsee linjat
Uimahallin saunassa kaltaiseni papparainen päivitteli:
--- Kun sähkölaskussa on semmonen kun siirtomaksu. Mitä varten? Sähköhän se tärkein on.
Myhäilin itsekseni tosiasiaa. Vasta männeellä viikolla myrsky myllersi ja tuhansia talouksia joutui olemaan ilman sähköjä.
Hankalat raivaukset tulivat kalliiksi. Ennen kuin kaikki välttämättömät kaapelit on piilotettu maahan, kuluu aikaa ja tupakkaa. Kuka maksaa?
Asiakas tietenkin.
Nyt yksi veroja kiertävä firma aikoo varautua etukäteen. Aikoo periä siirtomaksuina puskuria kaapeloinnin kustannuksiin.
Siitähän äläkkä nousi.
Jos vaatii häiriötöntä toimintaa, siitä joutuu maksamaan. Vaan kun kukaan ei halua maksaa mielestään liikaa. Eikä etukäteen varautuminen ole "maan tapa".
--- Kun sähkölaskussa on semmonen kun siirtomaksu. Mitä varten? Sähköhän se tärkein on.
Myhäilin itsekseni tosiasiaa. Vasta männeellä viikolla myrsky myllersi ja tuhansia talouksia joutui olemaan ilman sähköjä.
Hankalat raivaukset tulivat kalliiksi. Ennen kuin kaikki välttämättömät kaapelit on piilotettu maahan, kuluu aikaa ja tupakkaa. Kuka maksaa?
Asiakas tietenkin.
Nyt yksi veroja kiertävä firma aikoo varautua etukäteen. Aikoo periä siirtomaksuina puskuria kaapeloinnin kustannuksiin.
Siitähän äläkkä nousi.
Jos vaatii häiriötöntä toimintaa, siitä joutuu maksamaan. Vaan kun kukaan ei halua maksaa mielestään liikaa. Eikä etukäteen varautuminen ole "maan tapa".
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)