torstai 19. tammikuuta 2023

Jaksamista

Takkuista. Olen tuumaillut ja sanonut ääneenkin: -Olisi kohtalaista, jos pää ja jalat pysyisivät toimintakuntoisena mahdollisimman pitkään. Kohtalo määrää toisin. Jalat ovat velliä ja pää kuin "Haminan kaupunki".  Ja olen vasta yhdeksänkymmenen. Sanovat: "Ikä on vain numero!" Se on vain huumoria. 

Hain postista paketin. Kevyt paketti oli liian painava. Eihän se ollut painava kokoonsa nähden. Lepäsin välillä Olavi Leskisen kadun talon rappusilla. Siitä oli vaikea nousta seisaalleen. Aseman tunneli ja hissit antoivat vähän lepohetkeä, että jaksoin jotenkin kotiin.  

Repeloin paketin. Paljastui siistin näköinen laite. Tunnistin kuvan mukaiseksi. Ensimmäinen havainto; yksi pultti puuttui. Tallella oleva pultti oli erikoispultti, päässä matala kumipehmuste, saman tapainen kuin kynän tylsässä päässä, huomattavasti kiinteämpi. Istuinta vasten. Rupesin sommittelemaan. Tylsä pääni havainnoi: Eihän tämä käy. ? Ei mitenkään! Kääntelin laitetta uudelleen ja uudelleen. Ei hyvä. Kokeilin ruuveja; mitenkähän näiden pitää olla? Pitääkö palauttaa?      

Tuli selvästi ilmi pääni huono kunto. Aivot toimivat pätkittäin kuten eräällä humoristilla. Sellaistakin tuumailin; pitääkö pöytään rustata lisäainetta? Äkkiä selvisi. Ei tarvinnut. Olin jotenkin sokea siihen asti. Näin selvästi ruuvien asennot ja laitteen asennon. Asettelin laitteen paikoilleen, säätelin ruuvit. Puuttuva ruuvi? Kuinka ollakaan, romuistani löytyi vain yksi pieni pultti, sopivan pituinen, sopivalla kierteellä, kuusikantainen ilman pehmustetta. Se sai kelvata. Pöytää piti vetää seinästä irti. Huteran oloinen, pitänee pöytä kiinnittää. Laite on yllättävän tukeva.

Kesti kauan, kaksi tuntia! Tekevä ei ihan kahdessa minuutissa olisi tehnyt, ehkä kahdessatoista.

    


                       

lauantai 7. tammikuuta 2023

Hyvinvointi?

 Elääkö Krista Kiuru unessa? Puheensa vaikuttaa siltä: "Meidän pitää estää taudin uusi aalto." Luulisi hänen seuranneen median uutisia. Ei pystynyt estämään koronaa Thrump. Ei estänyt Putin. Ei estänyt Kiinan hallitus, eikä kukaan muukaan. Ei loitsu, eikä rukous. Miten siihen pystyy Suomi?

Kirjoituksissani kritisoin "sotesoppaa". Poliitikkojen suurin harha oli väite kustannuksien väheneminen. Kustannukset lisääntyvät! Senhän tiesi jo erkkikin. Se on "luonnonlaki." Systeemi on vasta aluillaan, kun jo vaaditaan lisää rahaa? Kokoomus, tavoitteilleen uskollisena ajaa verojen alennusta!?  Petteri Orpo uinailee syvän unen harhassa. 

Yrittävät todistella: "Vähemmän on enemmän?" Kaikesta verojen alentamisesta huolimatta valtion velka lisääntyy ja siitä poliitikko Orpo syyttää hallitusta. Syy on enemmän kuin yhden hallituksen. Vastuutonta politiikkaa jatkui kymmeniä vuosia. Jos typerien poliitikkojen ajatuksessa olisi totta edes "sinapin siemenen vertaa", silloin verojen keräämisen voisi lopettaa. 

Poliittiset vallan pitäjät ovat niin syvässä horroksessa, etteivät pysty heräämään. Uskallustakin puuttuu.

Vanhana sosialidemokraattina harmittelen, kun puolueessa ei kohoa talousihmisiä. Nykyinen pääministeri keskittyy hurmauspuoleen ja tuijottaa kannatuslukuja. Ovatko kannatusluvut tärkeitä? Miksi niitä vatvotaan yhtä mittaa? Erkkikin tietää, hallituksessa laihtuu, oppositiossa lihoo. Ei siihen tarvitse tuhlata turhaan kenenkään aikaa eikä tarvitse esittää paskan tärkeää.      

tiistai 20. joulukuuta 2022

Poliitikkojen lupaukset

 Mitä ne ovat? Pätee savolainen sanonta: "yhtä tyhjän kanssa." Takavuosina kertoivat lakkauttavansa läänit. Pohdiskeltuani tulin tulokseen: - ehkä ne joutavat. Itse en tarvinnut. Kuinka ollakaan, nyt tarvitaan, mutta ei alkuperäinen nimi kelpaa. Poliitikot keksivät aina uutta: "Hyvinvointi alue!!!" "Yhtä hyvin voisi olla: "pahoinvointialue". mitä muuta tämä on, kuin palaamisesta lääneihin??? Näennäistä vallan tavoittelua.

Kuulin töllön uutisista: "- Sairaanhoitopiirit lakkautetaan. Säikähdin kamalasti: - mitä sitten? Sotesoppaa jauhoivat vuosikymmeniä. Pieleen meni, poliitikot yrittivät saada valmista. "tuli vain tuluskukkaro!"

Entä Sanna Marin? Jälleen säikähdin. "- pitää tukea!!!?" Ketä pitää tukea ja kuka tukee? Sanna Marin sanoo:"- Hallituksen pitää tukea kansalaisia! Kuka tukee hallitusta, olipa hallituksessa kommareita tai kokkareita?

Raaka totuus on yksinkertainen: "- kun rahat eivät riitä jumalauta!" Miten hallitus voi tukea kansaa, kun kansa ei tue hallitusta maksamalla veroja? Veroja alentava hallitus on hyvä hallitus! Miten pitkään?

Sanna Marin paistattelee suosion valokeilassa. Miten pitkään? Selittää näennäisen vakuuttavasti nappisilmät kirkkaina, mutta taloudellista tosiasiaa saa etsiä tikun kanssa.    

maanantai 19. joulukuuta 2022

Pohjolan kaunista talvea

Kansakoulun Maamme kirjassa oli tuommoinen lause. Kuvassa oli talvinen maisema "lunta tulvillaan". Eilisillan kävelylenkillä nautin Pohjolan kauniista talvesta toisenlaisen kuvan kautta asutuskeskuksessa. Vasta satanut lumi antoi valaistusta. Puhdas valkoinen. Pehmoinen herkkä kuva maiseman ympärillä. Vain muutama auto liikkui lähes äänettömästi. Tuskin kuulin korvillani. Jaksoin kuvitella kuvaavani, tallentavani herkän maiseman. Saahan sitä kuvitella. En jaksa kulkea kameran kanssa. Ohi on.

Mustia aukkoja

 Lauantai-iltana pelkäsin, etten jaksa laittaa ruokaa sunnuntaina. Tepastelin kauppaan, ostin tomaattia, kurkkua ja makkarapötkyn, varmistaakseni syötävän. Lauantai-illasta kaupan jälkeen muistan vain leikanneeni makkaraa kunnon viipaleen. Sen jälkeen on muistissa aukko. En muista valvomisia, eikä mitään hajua nukahtamisista. Makkaran jälkeinen selvä muistikuva on herääminen päivällä kello kaksi. Nukkunut syömättä ja tajuttomana. Keitin puuron ja söin. Menin vielä sängylle lojumaan. Nukahdin vielä tunniksi! Ei kovin tervettä.

Söin kurkusta puolet ja makkaraa runsaasti. Pelkään ripulin heikentämän suoliston kuivuvan.

Sovimme että Leena tilaa ajan ompeleiden poistoon. Menen kävellen. Kuljeksin tänään iltakävelyllä seurakunnan luota alikäytävän kautta, Herralantietä Rautalammin tien alikäytävän kautta Asemakadulle. Hoiperrellen kävelin, mutta en tuntenut totaalista väsymystä, enkä kovaa kipua. Jaksan helposti kävellä sairaalalle. 

Kysymyksen alaista on herääminen. Heräänkö puhelimen soittoon? Sehän tapahtuu tänään. Kello on jo yksi yöllä. Jos oikein ymmärrän?

torstai 15. joulukuuta 2022

Vähän sekasin

 Paineita. Edellisviikolla mitattu:  150   92   92   ja 141   76   59. vaihtelua.                               Tänään mitattu:   164   88   54   ja  159   86   64       kuumemittari  36,6 .

Huonosti unta. Valvonut pitkiä öitä. Nukuin aamuyöllä ja aamupäivällä yhteensä riittävästi. Aamupäivällä heräsin virkeänä. Virkeyttä ei pitkään riittänyt. Väsy käy. Ruoanlaitto rasittaa jalkoja. 

Paistoin kaloja. Nostin hellan eteen porrasjakkaran. Lähes hyvä. Kaloja käsitellessä en väsynyt. Puutteena havaitsin liian pienen istumaosan. Pitänee ruuvata päälle isompi levy. Ruokailukin onnistuu samassa asennossa. Ei tarvitse kuljeksia. Väsyy vähemmän.

Kävin kauppareissun jalkaisin. Se oli näännyttävä. Huomenna aion käydä rollaattorin avulla. Muuan miekkonen ajelee "munalla" pitkin päivää. Se maksaa niin paljon etten pysty sellaiseen. Shoprider 889 XL maksaa jotain 3 600 €. Sanotaan olevan 14` karkeakuvioiset renkaat. Myyjänä Apukauppa, jossa on paljon laitteita.

Kellarivarastosta lainaan huomisen kauppareissulle rollaattorin. Aikanaan toivat Eevalle kaksi. Tällä hetkellä on huonoja vain minä.          

Tylsää, turhaa elämää.

sunnuntai 4. joulukuuta 2022

Vanha horisko

Havaitsin erehdykseni, kun muistin paremmin. Sanoin jääkaappini lämpötilan viideksi asteeksi. Sehän olisi kohtuullisesti säilyttävä viileys. Sotkin. Kuusiasteikkoisen säätönupin säätö oli viitosella ja kaapin lämpötila kymmenen astetta! Olin tottunut kaappien viilenevän riittävästi jo kakkosella.