torstai 30. huhtikuuta 2015

Erkin keittokirjasta

Pakasteen inventaarion tuloksena löytyi sieniä. Yksi voimariinirasiallinen lampaankääpää. Toinen rasia haperoita. Haperoita en yleensä suosi, mutta viime kesänä oli Lintharjulla niin hyväkuntoisia haperoita, etten voinut vastustaa.
Monet miehet valittavat ruoanlaiton vaikeutta. En minäkään mikään kokki ole, mutta nuoruudessani palvelin myymälässä ja sen lihatiskillä.  Liha oli varsinaista lähiruokaa. Navetassa emäntä sanoi: "tuon saat ottaa".
Siitä vaan koko ketju navetasta pöytään. Ruokatavaroiden tuntemus auttaa. Myöhemmin suorastaan vaivauduin lihanpalaa ostaessani. Nuori nainen palveli verstamiestä. Näki käsistä työn jäljet. Ei tyttönen ymmärtänyt lihan päälle, puhui puuta heinää.
Vaivihkaa keskeytin esittelynsä ja näytin mitä halusin.
Tyttö katsoi hiukan ymmällä.

Mutta ne sienet. Silppusin ne muovikulhoon. Lisäksi yksi sipuli, kaupan pakkaus sikanauta jauhelihaa, kaksi munaa, neljä keitettyä perunaa, suolaa, loraus vispikermaa, hiukan vehnäjauhoja.
Vellomastani taikinasta värkkäsin möykkyjä kuumalle pannulle. Käryä tuli. Liesituulettimeni on torso. Talossa ei toimi imuri, tokko onkaan? Jos käytän tuuletinta, menee käryt vessaan ja suihkuhuoneeseen. Ikkunaa raotin hiukan.
Minulle ei ole sattunut yhtään kertaa, että varoitin olisi soinut. Naisväki kokatessaan saa sen vinkumaan.

Paljon kakkaroita on. eilen söin viisi. Riitti ateriaksi. Kasasin nyt kuusi kakkaraa, pilkoin sipulin, lorautin vispikermaa päälle. Lautaselle tomaatti ja puolukkahilloa. Kytken vain levylle virtasen.
Näillä eväillä jaksan Leppävirralla tanssia.

Sään vaihtelut

Lauhan talven jälkeen odottivat aikaista kesän tuloa.  Huhtikuun loppupuolella viileni ilmat. Jäät järvistä sulivat nopeasti.
Säätieteilijät ennustivat lumimyräkkää.  Tämä seutu sattui sijaitsemaan semmoisella vyöhykkeellä.
Eilisiltana nukkumaan menon aikaan satoi sen verran, että vanhan talon katolla viipyi valkoista.
Kuuden paikkeilla kömmin ylös. Puut valkoisenaan lumesta. Pilviä purjehti harvassa.
Lämpömittari näytti 0,0 .  Asemakatu mustana, joko lienevät auranneet.
Kellon viisarit lähestyvät kymmentä. Sen verran lämmennyt, että mittari kertoo parista asteesta.
Sinistä taivasta vasten soljuu vaaleanharmaita pilviä. Pilviä sen verran harvassa, että aurinko pääsee loistamaan lumivalkoisen katon lappeelle. Lumi karisee pieninä paakkuina puiden oksilta.
Jalkakäytävällä lumiloska röykkiöinä.

Kertovat huomisesta Vapun päivästä. Ei minua hetkauta se juhla. Kirjoittaessani mietin, pitääkö vappu kirjoittaa isolla alkukirjaimella?

Viimeinen kevätkö? Ja kesä?
Surumielisenä pohdin, millainen kesä tulee? Menneet kesät ovat viime aikoina myrskynneet. Odotan kesää. Vene on lähtökunnossa. Huomiseksi ennustavat aurinkoista. Mahdollisesti viimeisenä kesänä toivon pääseväni vesille edes muutamia kertoja. Saanko siiman päähän vonkaleita? Ehkä kuhan?
Tämän hetken tuntuma terveydestä lupailee, että kykenen.

Huomiseksi tulee hyvä päivä!  Ehkä?

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Mitenkä onnistuu?

Sipilän yhteiskuntasopimus?  Nuorelta kysyivät: mitä uutta? 
 --- Positiivisuutta, avoimuutta, rentoutta!  Voi pyhä! Löysin rantein ja naureskellen eivät asiat etene. Tarvitaan jämäköitä päätöksiä ja päättäväistä toimintaa.
Nuoria naisedustajia kuunnellessa tulee suru puseroon. Heppoisilla eväillä ei pärjää nuoret naiset.
Eikä kauneus hyödytä muulloin kuin valitessa. Kauniit saavat parhaiten ääniä. Eduskunnassa tarvitaan rohkeita päätöksiä.  Missikisat meni jo.

Sipilä toimii näyttävän tarmokkaasti. Saapa nähdä. Rattaisiin kapuloita viskovia ilmaantuu pian. Demarit turhaantuvat oppositiossa. Rinne sekoilee. "Jutta Urpilainen kampanjoi puheenjohtajuutta!" Turhaa Rinne peruu puheitaan. Totta kai Jutta kampanjoi kaiken aikaa. Miksi ei kampanjoisi? Sitähän poliitikot tekevät. Väyrynenkin omalla sarallaan!
Nyt en pysty ennustamaan. Jää nähtäväksi.

Esko Ahon maine meni talouden pelastustöissä. Jotenkin ottaa aivoon ihmisten tyhmyys. Syyt
tävät Ahon-Viinasen hallitusta Suomen velkaannuttamisesta. Täysi työ, että saivat maailmalta velkaa, kun "valtiomiehet" törsäsivät. 
Ahon jälkeen hallituksia tuli ja meni. Velkaannuttiin raskaasti.
Jos Sipilä onnistuu talouden hoidossa, niin hänestäkin tulee poliitikkona kehäraakki.  Menee maine!
Kansa räkyttää kun ei saa etuja rajattomasti.

Kuuluisa sanonta: "Kyllä kansa tietää" ei pidä paikkaansa. Kansa ei muista!

Sosiaalinen poliitikko valitti ihmisten nälästä ja leipäjonoista. Kun on tarjolla leipää jonottajille, niin hyvä on. Tosiasia on, että maksettavat päivärahat riittää ruokaan. Viina ja tupakka on sitten eri juttu.
Suurissa kaupungeissa maksaa asunto maltaita, mutta siihen auttaa asuntotuet.
Omat ostokseni koko viime vuodelta olivat 1400 €. Hiukan yli satasen kuukautta kohti. Syön kunnon ruokaa, jonka laitan itse.
Purkkeja, purnukoita, pieniä pakkauksia enkä hipletyisiä osta.
"Köyhyysrajan" alapuolella olevana riittää vielä halpaan konjakkiin ja tankilliseen bensiiniä.
Osaan laskea, kun en osaa algebraa.

Niin, se köyhyysraja?  Googletin. Vähän epäselväksi jäi. Jonkin taulukon mukaan se olisi 1300 € kk.
Joku vanhempi versio saattoi olla 1100 €.
Minun tilini on eläketulo ja asuntotuki yhteensä alle 1000 €.  Ei Paha!

torstai 23. huhtikuuta 2015

Nuoret poliitikot

Takerruin otsikkoon: Nuoret naisedustajat sanovat heillä olevan pitkä poliittinen kokemus.
Siinäpä se! Poliittinen kokemus opettaa politikoimaan. Politiikka ja politikointi?
Entäs kun muuta kokemusta ei olekaan?
Politikoinnilla ei luoda työpaikkoja. Politikoinnilla ei makseta Suomen velkaa. Politikoinnilla ei hoideta vanhuksia. Politikoinnilla ei kouluteta työväkeä. Politikointi ei kelpaa talouspolitiikaksi.
Politikointi on hyödytöntä politikointia. Politikointia omaksi ja puolueensa hyväksi.
Poliitikko (kansanedustaja?) pelkää median hampaita. Poliitikko pelkää somen tuomiota. Poliitikko pelkää olettamaansa yleistä mielipidettä.

Kansanedustaja pelkää putoamista. Toimittajat kyselivät taannoin kansanedustajilta: "Pelkäättekö edustajapaikkanne menettämistä?" 
Jäi semmoinen kutina, että semmoinen harmittaisi. Eihän se ole maailman loppu! Meitä on viitisen miljoonaa, jotka emme koskaan saa olla eduskunnassa! Puolueet valitsevat ehdokkaat.  Eikä mikään todista kaikkien pätevyyttä. Siviilissä piilee monta järkevää kansalaista.

Sanna Ukkola irvistelee ja pilkkaa varttuneita miehiä "Nappulaliiga".  Uskallan väittää, että "lastentarhalaiset" eivät nosta Suomea! Ovat lukeneet algebraa, mutta vaikuttaa siltä, etteivät osaa peruslaskuja. Luettelevat prosentteja, kun pitäisi laskea yksikössä miljardeja.
Bruttokansantuotteeseen verrattu velkaantumisaste on teoreettinen määritelmä.  Korpifilosofi vertaa vuosibudjettiin, eikä tarvitse korkeampaa matematiikkaa.  Velkaa on kaksi kertaa vuosibudjetin määrä. Se on oikea määritelmä.
"Lastentarhalaiset" eivät pysty selittämään, miten velka maksetaan.  Semmoinen mahdollisuus, ettei makseta koskaan.
Korpifilosofi oli ylivelkaantunut, eikä jossain vaiheessa ollenkaan tuloja. Ensimmäisen pankkivelan otin huhtikuussa v 1969. Viimeisen erän maksoin lokakuussa 2007. Takaajat eivät kärsineet.
Milloin Suomi maksaa viimeisen erän?

Jos olisin toiminut poliitikkojen tavoin, olisin maksattanut takaajilla.
Nuoret "elvyttäjät" haluavat otettavan velkaa, kun korot ovat alhaalla.  En ymmärrä nurinkurista meininkiä. Kun korot ovat alhaalla, silloin pitää lyhentää. Kun korot vievät vähemmän, silloin jää varaa lyhennyksiin!  Oma kokemukseni on semmoinen.  Yksikään pankkiiri ei pysty takaamaan ikuisesti korkojen mataluutta!

Hölmöltä kuulostaa puheet säästämisestä tuhlaamalla!? Juuri tuhlaus johti Suomen ja muidenkin maiden ahdinkoon.
Valtiolla menee huonosti. Kansalaisilla näyttää menevän hyvin. Autojen laatu ja tavaroiden runsaus ja monipuolisuus kaupan kassan hihnalla kertoo melkoisesta vauraudesta.   

tiistai 21. huhtikuuta 2015

Vaalit oli ja meni

Ei minulla ollut vaalikuumetta. Huvittava juttu! Taasko ovat ajatelleet tavallani? Vaikutettiin valitulokseen.
Persujen ennakkoäänet eivät luvanneet liikoja. Irvileuat ennättivät ilkkumaan: missäs jytky?
Minä vanhana demarina äänestin Persuja varsinaisena valipäivänä. Pääsivät hämmästelemään Persujen loppukiriä. Vaalipäivän ääniä karttui kosolti.
Ei minulla ollut intressiä, eikä tavoitetta. Äänestin "huvin vuoksi". Hupia tuli kyllälti.
Ylen uutisten nettisivuilla hirvittelevät kuin olisi maailmanloppu! Rasistisia kirjoituksia. Pelkäävät jopa homojen puolesta.

Sipilää koetellaan. Heti aluksi, varsinkin uudet tulokkaat julistavat: Valtion menoja ei saa vähentää, eikä tuloja lisätä??!!
Tietää Sipilän kivirekeen painoja! Ei auta loitsu eikä rukous.
Kauhukabinetti?
Kuinkahan Juha selviää? Timoa pilkkaavat rasistisilla puheilla. Valtiovarain ministeri?
Näyttää kuin taivaanrannalla siintäisi vaatimus uusista vaaleista. "Kansa äänesti väärin."

Katsotaan.

maanantai 20. huhtikuuta 2015

Äänestin

Kuinkas sattuikaan!? Ennakkoäänien laskennassa Persujen kannatus näytti väsähtäneen?
Loppupelissä tilanne muuttui Persuille edullisemmaksi. Minä vanhana demarina äänestin varsinaisena vaalipäivänä Persuja! Entä sitten? Moni muukin näyttää kayttäytyneen samoin?! Vaalipäivän äänet nostivat Persuja!
Tämä ei ole ensikerta kun havaitsin kaltaistani äänestyskäyttäytymistä! Tutkijat tutkivat ja analysoivat. Saavat harhauttavia tuloksia. Eivät kysy erkiltä! Erkki ei olekaan keskiverto. Siksi pärjäsin huonosti elämässä. Eläkkeelläkin työväen edusmiehet ja -naiset nakertavat talouttani. "Hiljainen kansa?!"

En ihannoi Persuja.
Nyt hallitsee Some. Päin helvettiä! Vaaliohjelmassa näyttivät somen lausahduksia. Voi hyvänen aika, miten typeriä kirjoittavat!?
Joku ehdotti Fasebookia minullekin. Näin muutamia otteita siltä foorumilta ja niiden perusteella en kuulu joukkoon. Jos esitän rehellisen ajatukseni, se tyrmätään monenlaisen vittuilun kanssa.
Digivideoyhdistyksen sivuja seurasin. Sain sieltä monta hyödyllistä vihjettä omaan harrastukseeni.
Fasebookin tyyli tuli sinnekin. Suoranaista vittuilua harrastivat.
Joku huomautti sivuston kielenkäytöstä. Aiheesta.
Vittuilu loppui, mutta nyt en löydä sivustolta mitään kaipaamaani. Näyttää köyhtyneen!? Kukaan ei enää uskalla. Pelkää joutuvansa vittuilun kohteeksi!?  Päin helvettiä koko some!?
Televisionkin toimittajien tyyli (jopa ylenkin) toimii näin: ("vituttaako, vituttaako - kuuntelen!)
Vittuilijat voittavat. Asiallinen tyyli romukoppaan. Nykyiset käytöstavat antavat luvan syljeskellä päin naamaa?!

Somen lausahduksia vilauttelivat vaaliohjelmassa tarkoituksen mukaisesti valikoituja Persuja pilkkaavia. Voi että olivat typerien yksilöiden ilmauksia. Jotenkin siihen tyyliin: "entäs nyt pinneberg?"
Viittasivat "jytkyyn" ja paheksuivat Soinin ratkaisua jäädä oppositioon. Jäikö, vai jätettiinkö?
Kosiskelivat Persuja apupuolueeksi kannattamaan omaa politiikkaansa. Ilman mitään omaa tavoitetta.
Kirjoitin joskus "operaatio haopeakengistä." Sen opettamana asetun Timo Soinin silloisiin kenkiin ja olisin toiminut samoin.
Miten irvistelijät olisivat toimineet Soinin kengissä?

Ylen toimittajien älykkyyttä sopii epäillä. Tinttaavat ja tinttaavat: "mitä aiot tehdä?", kuka kelpaa kumppaniksi? Joku viisaaksi itsensä luokitteleva kommentaattori moitti Sipilää liiasta varovaisuudesta vaalien loppupuolella?! Kaipasivat kai rähinöintiä? Toivottavasti Juha Sipilä toimii edelleen luonteensa mukaisesti! Se tyyli toi vaalivoiton.
Juha Sipilä ei saanut dikdaattorin valtuuksia! Toimittajat tinkaavat kuin olisi saanut.

Vaalihuoneiden riehakkuus meni överiksi. Vihreätkin riehakoivat ja moni kehui kamppanjaansa ihanaksi.
Mitä sanoi Sipilä? sanoi hiljaisella äänellä: "Taisimme voittaa vaalit".
Kestää vertailun Aleksanteri Suureen!  "Kansainvälinen" ja suomalainen.
Olemmehan suomalaisia vai olemmeko? Poskisuudelmat tai ilman. Liehakoimalla emme voi muuksi muuttua.
Häpeääkö Stub meitä suomenkielisiä juntteja? Sivistymättömiä moukkia? Sitä kai me "herrasväen" mielestä olemme.

Jätän maahanmuuton käsittelemättä, mutta en malta ohittaa "tasa-arvoa". Sillä termillä vihreiden edustaja viittasi homolakiin. "Tasa-arvoisella avioliittolailla" ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Miksi haluavat kirkon vihittäviksi?. Kirkko perustuu "Jumalan lakiin". Maallinen laki on eri asia. Jumalat ja uskonnot ovat ihmisten keksimiä. Luonnon lait ovat oma lukunsa. Ne perustuvat totuuteen.
En ole uskovainen. Niinpä homous on poikkeavuus. Vastoin luonnon järjestystä. Luonto säilyttää elämää omien lakiensa mukaan. Uskontojen jumalat eivät säännelleet luonnon lakeja!

erkki kirjoitti jälleen tajunnan virtaa. Kirjoitin minkä kirjoitin.

sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Äänestin

Monta vaalia jätin äänestämättä. Nyt terhistäydyin. Äänestin Persua ensimmäisen kerran. Olen sosialidemokraatti, mutta petyin. Äänestin kokoomustakin muutaman kerran. Viimeksi äänestin kokoomuksen nuorta naista. Tiesin varmuudella, että se ehdokas ei missään tapauksessa saa paljon ääniä.
Tuloksien tultua tarkistin uteliaana. Saanut muutamia satoja, ehkä vain toitasataa? Saanut Pielavedeltä yhden äänen. Mieltäni kutkutti, jotta mitä hän tuumasi yhdestä Pielaveden erkin äänestä.
Mahdotonta muistaa, mutta kiinnostaisi kysyä jos henkilön tietäisin.

Kuvagalleriaa katsellessa ei voi tulla muuhun tulokseen: Nämähän ovat missikisat! Rumat miehet jäävät alakynteen. Hakoteillä ollaan. En minä sentään niin tyhmä ole, että väittäisin kauniita tyhmiksi. Mutta ei se ole myöskään pätevyyden tae.
Silmiinpistävä seikka on sosiaalialan yliedustus.  Opetus ja hoitoalalta tulee liian paljon ehdokkaita. Sosiaaliturvan jakajia on enemmän kuin sosiaaliturvan resurssien tekijöitä.
Minä äänestin tutulta Nilakan kunnan osalta asiallisen tuntuista nuorehkoa miestä. Kunnallispoliitikkoa, joka on tehnyt "kunnon työtä". Muutakin kuin näppäilyä.

Aikaisemmin kun "viisastelin" äänestyksellä, havaitsin tutkailemalla monen muunkin äänestäneen tavallani.
Ensimmäisen kerran äänestäessäni muuta kui demaria, seurasi puolueen romahdus. Yksi ääni ei vaikuta, mutta jokuset tuhannet äänet karanneet omani tavoin.
Demarit politikoivat liikaa. Politiikka vai politikointi?
Muulloinkin "liikuttaessani" äänestystäni, vaikutti siltä, että jotkut muutkin "liikkuivat" samaan suuntaan.
Persuja en aikaisemmin äänestänyt. En kannattanut Veikko Vennamoa. Vennamon motiivi oli pelkkä vallan halu. Kateellinen Kekkoselle.
Ei minulla ole intohimoja. Mutta pidän suotavana, että Persut pärjäävät.
Henkilövaalia kannatan. Siitä huolimatta, että äänestävät "väärin". Eduskuntaa eivät hyödytä "veltot" "halmeet, ei "peruspena" eikä "hakkaraiset.
Ensimmäinen ajatukseni "jytkystä" oli, että Timo Soinilla ei ollut "esikuntaa". Kenraali ilman armeijaa.
Mieleni muuttui vähitellen. Näyttää nyt olevan "kunnon väkeäkin", kuten äänestämäni henkilö.

Kääntelin takkia usean kertaan.
Monet vaalit menivät ohi ilman huomiotani. Jospa nyt seuraisin valtakunnan politiikkaa tarkemmin. Mielenkiintoisia tapahtumia tulee. -Voi Juha Sipilää! Voi Voi sentään!
Sipilän kokemus liike-elämästä ei päde. Yritys toimii rationaalisesti, mutta eduskunnan ja hallituksen toiminnasta sitä saa saa etsiä hammastikun kanssa. Sieltä vain löytyy löysää puhetta loputtomiin: bruttokansantuote, (mitä se on?) hyvinvointiyhteiskunta, Holkeri hoki "hallittu rakennemuutos", jälkiteollinen yhteiskunta?, tietoyhteiskunta, kestävyysvaje, kasvu, elvytys, kurjistaminen, leikkaukset, voi hyvä isä sentään!

Taidan puolella silmällä vilkuilla tänä iltana tuloksia.

Perusolemukseltani olen demari. Edelleen.