tiistai 20. joulukuuta 2022

Poliitikkojen lupaukset

 Mitä ne ovat? Pätee savolainen sanonta: "yhtä tyhjän kanssa." Takavuosina kertoivat lakkauttavansa läänit. Pohdiskeltuani tulin tulokseen: - ehkä ne joutavat. Itse en tarvinnut. Kuinka ollakaan, nyt tarvitaan, mutta ei alkuperäinen nimi kelpaa. Poliitikot keksivät aina uutta: "Hyvinvointi alue!!!" "Yhtä hyvin voisi olla: "pahoinvointialue". mitä muuta tämä on, kuin palaamisesta lääneihin??? Näennäistä vallan tavoittelua.

Kuulin töllön uutisista: "- Sairaanhoitopiirit lakkautetaan. Säikähdin kamalasti: - mitä sitten? Sotesoppaa jauhoivat vuosikymmeniä. Pieleen meni, poliitikot yrittivät saada valmista. "tuli vain tuluskukkaro!"

Entä Sanna Marin? Jälleen säikähdin. "- pitää tukea!!!?" Ketä pitää tukea ja kuka tukee? Sanna Marin sanoo:"- Hallituksen pitää tukea kansalaisia! Kuka tukee hallitusta, olipa hallituksessa kommareita tai kokkareita?

Raaka totuus on yksinkertainen: "- kun rahat eivät riitä jumalauta!" Miten hallitus voi tukea kansaa, kun kansa ei tue hallitusta maksamalla veroja? Veroja alentava hallitus on hyvä hallitus! Miten pitkään?

Sanna Marin paistattelee suosion valokeilassa. Miten pitkään? Selittää näennäisen vakuuttavasti nappisilmät kirkkaina, mutta taloudellista tosiasiaa saa etsiä tikun kanssa.    

maanantai 19. joulukuuta 2022

Pohjolan kaunista talvea

Kansakoulun Maamme kirjassa oli tuommoinen lause. Kuvassa oli talvinen maisema "lunta tulvillaan". Eilisillan kävelylenkillä nautin Pohjolan kauniista talvesta toisenlaisen kuvan kautta asutuskeskuksessa. Vasta satanut lumi antoi valaistusta. Puhdas valkoinen. Pehmoinen herkkä kuva maiseman ympärillä. Vain muutama auto liikkui lähes äänettömästi. Tuskin kuulin korvillani. Jaksoin kuvitella kuvaavani, tallentavani herkän maiseman. Saahan sitä kuvitella. En jaksa kulkea kameran kanssa. Ohi on.

Mustia aukkoja

 Lauantai-iltana pelkäsin, etten jaksa laittaa ruokaa sunnuntaina. Tepastelin kauppaan, ostin tomaattia, kurkkua ja makkarapötkyn, varmistaakseni syötävän. Lauantai-illasta kaupan jälkeen muistan vain leikanneeni makkaraa kunnon viipaleen. Sen jälkeen on muistissa aukko. En muista valvomisia, eikä mitään hajua nukahtamisista. Makkaran jälkeinen selvä muistikuva on herääminen päivällä kello kaksi. Nukkunut syömättä ja tajuttomana. Keitin puuron ja söin. Menin vielä sängylle lojumaan. Nukahdin vielä tunniksi! Ei kovin tervettä.

Söin kurkusta puolet ja makkaraa runsaasti. Pelkään ripulin heikentämän suoliston kuivuvan.

Sovimme että Leena tilaa ajan ompeleiden poistoon. Menen kävellen. Kuljeksin tänään iltakävelyllä seurakunnan luota alikäytävän kautta, Herralantietä Rautalammin tien alikäytävän kautta Asemakadulle. Hoiperrellen kävelin, mutta en tuntenut totaalista väsymystä, enkä kovaa kipua. Jaksan helposti kävellä sairaalalle. 

Kysymyksen alaista on herääminen. Heräänkö puhelimen soittoon? Sehän tapahtuu tänään. Kello on jo yksi yöllä. Jos oikein ymmärrän?

torstai 15. joulukuuta 2022

Vähän sekasin

 Paineita. Edellisviikolla mitattu:  150   92   92   ja 141   76   59. vaihtelua.                               Tänään mitattu:   164   88   54   ja  159   86   64       kuumemittari  36,6 .

Huonosti unta. Valvonut pitkiä öitä. Nukuin aamuyöllä ja aamupäivällä yhteensä riittävästi. Aamupäivällä heräsin virkeänä. Virkeyttä ei pitkään riittänyt. Väsy käy. Ruoanlaitto rasittaa jalkoja. 

Paistoin kaloja. Nostin hellan eteen porrasjakkaran. Lähes hyvä. Kaloja käsitellessä en väsynyt. Puutteena havaitsin liian pienen istumaosan. Pitänee ruuvata päälle isompi levy. Ruokailukin onnistuu samassa asennossa. Ei tarvitse kuljeksia. Väsyy vähemmän.

Kävin kauppareissun jalkaisin. Se oli näännyttävä. Huomenna aion käydä rollaattorin avulla. Muuan miekkonen ajelee "munalla" pitkin päivää. Se maksaa niin paljon etten pysty sellaiseen. Shoprider 889 XL maksaa jotain 3 600 €. Sanotaan olevan 14` karkeakuvioiset renkaat. Myyjänä Apukauppa, jossa on paljon laitteita.

Kellarivarastosta lainaan huomisen kauppareissulle rollaattorin. Aikanaan toivat Eevalle kaksi. Tällä hetkellä on huonoja vain minä.          

Tylsää, turhaa elämää.

sunnuntai 4. joulukuuta 2022

Vanha horisko

Havaitsin erehdykseni, kun muistin paremmin. Sanoin jääkaappini lämpötilan viideksi asteeksi. Sehän olisi kohtuullisesti säilyttävä viileys. Sotkin. Kuusiasteikkoisen säätönupin säätö oli viitosella ja kaapin lämpötila kymmenen astetta! Olin tottunut kaappien viilenevän riittävästi jo kakkosella.   

tiistai 29. marraskuuta 2022

Vanha sosialidemokraatti

 Sitä minä olen. Ja suuresti suren, ettei demareilla ole talousihmisiä. Kuten ei muillakaan puolueilla. Valitettavasti ei yhdelläkään puolueilla ole halua, tai uskallusta tunnustaa  Suomen talouden aallonpohjaa. 

Väinö Tanner oli luomassa työväenliikkeen taloutta. Vahvoja osuusliikeitä. Niistä on muisto vain. Ei kai niitä tarvita enää? Olin naiivi ja sillä tavalla "uskovainen", että odotin sosialidemokratialta edistyksellisyyttä, "työväen etua". Siihen vaikutti aikoinaan Väinö Tanner. 

Väinö Tanner oli Neuvostoliiton mielestä sotarikollinen. Siksi pidin virheenä demareiden päätöstä valita hänet sosdem-puolueen puheenjohtajaksi. Kieltämättä uhmakas isänmaallinen teko. Tosiasia oli: hiiri karhun naapurina! Typerät, viisaina itseään pitävät ilkamoivat nöyristelyä. "Nöyristely" pelasti Suomen itsenäisyyden. Karhu ja hiiri?

Suomi on suhteellisen vapaa. Entä tulevaisuudessa? Pelastaako Nato? Kuka tietää tai kuka ennustaa? Katsoessa historiaa, tulee mieleen, mikä on varmaa? Onko mikään? On syytä muistaa Nato-päätöksestä: Se tehtiin paniikkitilanteessa, ei suuressa viisaudessa. Päätöksen vaikutuksen arvioi historia.

Sentään hyvä, että voin tuoda esille tyhmiä päätelmiä.   

Onko sitä, miltä näyttää?

Sekavasta postauksestani en pysty muistamaan, milloin kirjoitin Annika Saarikon vallanhimosta. Tänä päivänä yle.fi ei kerro, siitä vaan hallituksen riitelystä. Annika Saarikko yrittää kammeta Sanna Marinin. Annika kampesi Antti Rinteen. Sosialidemokraatti Antti Rinne ei sopinut Suomen johtoon, ay-jyrän taustaltaan. Ei tullut vahinkoa. Annika Saarikko jyräsi oman puolueensa Katri Kulmunin. Nousi puolueensa pääministeriehdokkaaksi. Siinä vaiheessa näkyi kristallinkirkkaana ihmisen vallanhimo.

Hallituksen alkumetreillä tuli ilmi Annikan tyytymättömyys, havaitsin sen helposti. Sanna Marinin suosio ja karisma harmitti. Ulkoinen karisma ei pärjännyt kilpailussa. Ilmastojutut muistuttavat uskontoja. Kuka on oikeauskoinen? Annika Saarikon pullikointi on omaan napaansa tuijottaminen, ei mitään Suomen talouteen liittyvä. Vieläkö Annika luottaa UKK:n haamuun? Että ainoa oikea Suomen politiikassa on keskusta? Joku demari sanoi: "kepu pettää aina." 

Pettääkö kepu tai ei. Anniko Saarikon vallanhimo paistaa läpi. Vaikka Annikon valtakirja kattaa liian vähän haluamaansa vallan määrää.