Sunnuntaipäivä kesällä 1954. Mustosen pakettiautolla köröteltiin. Kauppias Eetu Mustonen oli sosialidemokraatti. Sain tehtäväkseni kyyditä kansanedustaja K. F. Haapasalo jostakin jonnekin. Paikkakuntia en muista. Savossa liikuttiin. Kansanedustaja oli puolueen vaalikiertueella.
Ei hänellä ollut autoa, kuten ei kovin monella sosialidemokraatilla. "Mustosen leipäauto" sai kelvata.
Pirkko lähti mukaan. Tarkoitus oli Pirkon seistä tavaratilassa nojaten kaiteeseen. Mutta työväenpuolueen edustaja siirsi takamustaan sen verran, että Pirkko sai istua kulmalla. Paikkakuntia en muista. Haapasalo oli Mikkelistä. Mikkeli ei kuitenkaan ollut reitillä. Kyyditystarve oli muistaakseni enemmän kuin sata kilometriä.
Auto oli melko uusi. Kansanedustaja haettiin ja matkattiin määränpäätä kohti. Aikansa kulki ajokki moitteettomasti. Jossain alamäessä moottori hurahti käymään täysillä. Ei totellut kaasupoljinta. Ajokorttini oli vuoden vanha, eikä minulla ollut hajuakaan moottorin toiminnasta. Katkaisin virran ja käynnistin uudelleen. Poljin oli hervoton ja moottori ulvoi.
Nostin moottorin suojakopan pois ja tutkailin laitetta. Kaasuttimen sivulla roikkui jousi. Jousen toinen pää irrallaan. Tajusin jousen tehtäväksi säätää kaasua vetämällä pienemmälle poljinta myötäillen. Jousi ei tehnyt tehtäväänsä. Toisesta päästä oli koukkuosa katkennut.
Sattui viljelyksien kohdalle. Maatalo näkyi. Menin kerjäämään varaosia. Sain rautalankaa, jolla kiinnitin jousen paikoilleen. Matka sujui kommelluksitta.
Toinen tapaus oli sellainen, että tarvitsin osaamista. Matkattiin perheen kanssa Simca Arianella. Varkauden suuntaan. Iltamyöhä, pimeä ja pakkasta 28 astetta. Pielavedeltä lähdettiin. Päästiin lähelle Varkautta. Moottori sammui. Eikä suostunut käynnistymään. Tietoa oli enemmän kuin aikoinaan puolueen asialla liikkuessani. Kouluttauduin autonasentajaksi ja työteknikoksi.
Nostin Simcan konepellin ylös. Asiaa helpotti, kun olimme ensimmäisen valaistun pylvään lähellä Relanderinkadun tuntumassa. Auto liukui sammumisen jälkeen ja ohjasin pylvään luo.
Eihän se käy, kun virranjakaja ei pyörinyt. Nappasin jakajan irti. Käyttörattaan lukitustappi katkennut.
Kysyin Pirkolta josko olisi tukkapinni tai jotain vastaavaa käsilaukussa?
--- Sukkapuikko on.
--- Sekin auttaa.
Puiko oli sellaista mallia, jossa oli keskikohta paksumpi. Katkaisin pätkän, laitoin sen akselin paikkaan ja taivutin päät, että pysyy paikallaan. Kauan ei nokka tohissut kun päästiin matkaan. Kukaan ei paleltunut.
Vanhoilla rotiskoilla ajeltiin. Matkalla sattui itselle ja asiakkaille. Monta kertaa joutui "säveltämään."