Tunnen itseni sairaaksi, vaikka en ole sairaampi kuin eilen. Pikkuseikatkin vaikuttaa. Eturauhasta on sorkittu vaihtelevalla menestyksellä, mutta syöpää ei todettu. Kutsusta menin antamaan verinäytteen. Aiheena PSA lukema. Huhtikuussa kontrollissa todettu lukema kohonneeksi; 7,83. Marraskuussa 2009 lukema ollut 3,66.
En stressannut itseäni, mutta hoiturin saatua pistokohta teipatuksi, putkahti pessimismi. En voi sille mitään. Sairaalan käytävällä tuntui ahdistus. Ulkona ihana aamu. Yöllä satanut. Aurinko poistaa edestään pilviverhoa. Raikasta aamuilmaa on helppo hengittää, kuin henkitorvi väljenisi. Mieliala ei kohennu.
Rauhasen suunnalla ei häiriöitä tuntunut pitkään aikaan, eikä nytkään. Väkisin tulee mieleen ajatus mahdollisuudesta. En pidä totennäköisenä, mutta jos ilmenee pahin, riskeeraan maltilliset elämän tapani; tulee mahdollisuus, että sepelvaltimokorjattu sydän tappaa, on siistimpi kuolema.
Kaikesta huolimatta ostin autooni jarrukengät. Jarrut vinkuu. Korjaan ne itse, jos jaksan ja katsastan auton vuodenvaihteessa.
Täksi päiväksi uimahalli ja pientä askartelua.
maanantai 7. toukokuuta 2012
sunnuntai 6. toukokuuta 2012
Politiikkaa
Tänä päivänä näkyi tv:ssä myllerrystä. Ajankohtaan sattui monet vaalit. Ranskan presitentiksi valittu ei pysty ihmeisiin. Putinia vastaan mellakoivat. Kreikan kansa valitsee hallituksen, joka ei aio jatkaa säästämistä. Kreikkalaiset syyttävät ahdingosta muita valtioita, jotka pahansuopuudessaan määrää heitä panemaan taloutensa kuntoon.
Entä Suomi? Sama veisu kuuluu Suomessakin. Meillä kehutaan itseämme. Kun veroja alennettiin ja velkaa otettiin, silloin Jyrki hoki: -- Fantastista! fantastista, fantastista.... Katainenkin jo suunnittelee verojen korotusta. Myöhäistä rypistellä. Poliitikoilla ei ole aavistustakaan, milloin velkaa aletaan lyhentää?
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. En ole varma, osaanko ilmaista oikein? "Kun perhonen pyrähtää lentoon, toisella puolella maapalloa tulee maanjäristys!" Lause on metafora. Suomessa sanotaan: "puoli totta leikissäkin". Poliitikot eivät luo hyvinvointia, vaan talouselämä. Uutiset kertovat Japanin sulkevan kaikki ydinvoimalat. Päätös on ison perhosen pyrähdys. 30 % vähennys sähköntuotannossa tuntuu hurjalta. Teollisuus tarvitsee energiaa. Riittääkö? Missä säästetään? Japanin talous vaikuttaa koko maailmaan. Suomeenkin.
Radiossa puhuttiin pommista. Epäselvän radion äänestä korviini tuli sana, aromipommi. Sanassa ei ole painovirhe. Kolmetoista vuotisen sanavarastoon ei kuulunut atomi. Hiroshiman kauhu jäi syrjäkylällä kaukaiseksi. Pommimestarit Oppenheimer ja Shaharov joutuivat vainon kohteiksi, kun katuivat ja sanoivat ettei pommeja olisi pitänyt valmistaa. Poliitikot johtivat. Ydinenergialla luotiin vaurautta myös Japaniin. Eihän ydinvoimala aiheuttanut tsunamia, jonka vaurioiden korjaaminen on kesken.
Ei ydinvoimaloiden sulkeminen aiheuta Japanille katastrofia. Ei läheskään sellaista kuin toinen maailmansota. Neuvokkaat japanilaiset selviävät, kunhan eivät matki Euroopan unionin typeryksiä.
Milloin tulee aika, että lakataan hokemasta jatkuvan kasvun välttämättömyydestä. Jonain päivänä tulee pakko selvitä myös laskevasta trendistä. Tuon sain kokea henkilökohtaisesti. Talouden lainalaisuudet pätevät yhteiskunnassa, yrityksissä ja yksityistalouksissa. Kun tulot eivät riitä, otetaan velkaa. Poliitikot, eivätkä äänestäjätkään kanna huolta velan maksusta. Kuka tietää, tai kuka osaa ennustaa tulevaa? Minun piti maksaa velat, ettei takaajat kärsi. Suomen neuvottelijat julistavat Kreikalta saatuja takuita, mutta kukaan ei tiedä mitä ne ovat. Absurdi juttu. Korpifilosofi epäilee sitä suureksi kusetukseksi. "Tuppurainen Tappuraisella..."
Elämme mielenkiintoisia aikoja. Tähän ikään tultua lientyvät suuremmat intohimot, mutta uteliaisuutta vielä riittää "sinapin siemenen verran" jatkan hyödytöntä pohdintaa ja viskon puustaimia taululle.
Jos kaikki maailman reaktorit suljetaan, niin mitä sitten?
Entä Suomi? Sama veisu kuuluu Suomessakin. Meillä kehutaan itseämme. Kun veroja alennettiin ja velkaa otettiin, silloin Jyrki hoki: -- Fantastista! fantastista, fantastista.... Katainenkin jo suunnittelee verojen korotusta. Myöhäistä rypistellä. Poliitikoilla ei ole aavistustakaan, milloin velkaa aletaan lyhentää?
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. En ole varma, osaanko ilmaista oikein? "Kun perhonen pyrähtää lentoon, toisella puolella maapalloa tulee maanjäristys!" Lause on metafora. Suomessa sanotaan: "puoli totta leikissäkin". Poliitikot eivät luo hyvinvointia, vaan talouselämä. Uutiset kertovat Japanin sulkevan kaikki ydinvoimalat. Päätös on ison perhosen pyrähdys. 30 % vähennys sähköntuotannossa tuntuu hurjalta. Teollisuus tarvitsee energiaa. Riittääkö? Missä säästetään? Japanin talous vaikuttaa koko maailmaan. Suomeenkin.
Radiossa puhuttiin pommista. Epäselvän radion äänestä korviini tuli sana, aromipommi. Sanassa ei ole painovirhe. Kolmetoista vuotisen sanavarastoon ei kuulunut atomi. Hiroshiman kauhu jäi syrjäkylällä kaukaiseksi. Pommimestarit Oppenheimer ja Shaharov joutuivat vainon kohteiksi, kun katuivat ja sanoivat ettei pommeja olisi pitänyt valmistaa. Poliitikot johtivat. Ydinenergialla luotiin vaurautta myös Japaniin. Eihän ydinvoimala aiheuttanut tsunamia, jonka vaurioiden korjaaminen on kesken.
Ei ydinvoimaloiden sulkeminen aiheuta Japanille katastrofia. Ei läheskään sellaista kuin toinen maailmansota. Neuvokkaat japanilaiset selviävät, kunhan eivät matki Euroopan unionin typeryksiä.
Milloin tulee aika, että lakataan hokemasta jatkuvan kasvun välttämättömyydestä. Jonain päivänä tulee pakko selvitä myös laskevasta trendistä. Tuon sain kokea henkilökohtaisesti. Talouden lainalaisuudet pätevät yhteiskunnassa, yrityksissä ja yksityistalouksissa. Kun tulot eivät riitä, otetaan velkaa. Poliitikot, eivätkä äänestäjätkään kanna huolta velan maksusta. Kuka tietää, tai kuka osaa ennustaa tulevaa? Minun piti maksaa velat, ettei takaajat kärsi. Suomen neuvottelijat julistavat Kreikalta saatuja takuita, mutta kukaan ei tiedä mitä ne ovat. Absurdi juttu. Korpifilosofi epäilee sitä suureksi kusetukseksi. "Tuppurainen Tappuraisella..."
Elämme mielenkiintoisia aikoja. Tähän ikään tultua lientyvät suuremmat intohimot, mutta uteliaisuutta vielä riittää "sinapin siemenen verran" jatkan hyödytöntä pohdintaa ja viskon puustaimia taululle.
Jos kaikki maailman reaktorit suljetaan, niin mitä sitten?
Kesän odotus
Parin vuoden takainen kevättalvi oli vaikea. Arvelin, etten näe kesää. Vähensin omin päin lääkitystä ja laadin itselleni hoito-ohjeet. Odotan taas kesää ja uskon kokevani ainakin yhden. Leikkausta suunnitellessa antoivat ennusteen: ehkä viisitoista vuotta. Mielestäni hyvä ennuste ja taitaa toteutua. Neljätoista vuotta tulee tässä kuussa täyteen. Pitempää en toivonutkaan, mutta nyt vaikuttaa hyvältä.
Aamulenkillä havaitsin selkäveden avoimeksi. Lähilahdella on vielä tummaa jäätä. Se häviää pian. Joki on kokonaan sula. Pääsen kohta seilailemaan.
Ennustajat lupaavat lämmintä kesää. Saahan sitä luvata, ei se ole ennustajien vallassa. Toivon ettei ihan joka päivä tuule liian kovaa. En uskalla lähteä myrskyisellä säällä. Sade ei haittaa, purtilossani voi nostaa suojaksi katteen.
Päivä kerrallaan. Kesä kerrallaan.
Aamulenkillä havaitsin selkäveden avoimeksi. Lähilahdella on vielä tummaa jäätä. Se häviää pian. Joki on kokonaan sula. Pääsen kohta seilailemaan.
Ennustajat lupaavat lämmintä kesää. Saahan sitä luvata, ei se ole ennustajien vallassa. Toivon ettei ihan joka päivä tuule liian kovaa. En uskalla lähteä myrskyisellä säällä. Sade ei haittaa, purtilossani voi nostaa suojaksi katteen.
Päivä kerrallaan. Kesä kerrallaan.
perjantai 4. toukokuuta 2012
Nokia
Nokian ahdingossa kiinnittävät eniten huomiota osakekurssiin. Osakkeiden hinta tuppaa kehittymään omaan tahtiinsa. Spekuloijat pyrkivät ohjailemaan suurilla kaupoilla otolliseen aikaan. Joskus kurssi saattaa romahtaa, vaikka yritys tuottaa voittoa sekä jakaa osinkoja. Monet näyttävät ostavan osakkeita järjenvastaisesti. Ostavat kalliilla, kun pitävät niitä arvokkaina. Myyvät sitten kun hinta laskee.
Osakekaupat tulivat tajuntaani ensimmäisen kerran 1960 luvun alkupuolella. Uutiset kertoivat liikemies Etolan ostaneen huomattavan määrän Stockmannin osakkeita. Huomio kiintyi hintaan. Julkisuudessa kertoivat hinnaksi 70 mk. Pörssinoteeraus oli alle 60:n. Hintaa korotti osakkeiden suuri määrä.
Ostaja sanoi häntä harmittaneen, kun suurta omaisuutta myytiin pörssissä alihintaan.
Koskaan en pystynyt ostamaan osakkeita. Mutta vakuutusyhtiö Sampo muuttui osakeyhtiöksi ja antoi asiakkailleen osakkeita vakuutuksien määrän perusteella. Sain kolme osaketta. Ajattelin pitäväni ne. Toisin kävi. Ahneus tuli täysillä peliin. Valtaajat ja keinottelijat nostivat hinnan pilviin. Osakkeiden omistajille suunnattiin osakeanti. Kalliilla hinnalla; 280 mk osake, jonka nimellisarvo oli 20 mk. Harmittelin, sillä tajusin mielettömyyden.
Kun selvisi, että ostavat merkintäoikeuksia. Osakkeiden hintahuippu oli jo ohi, kun myin kahdet merkintäoikeudet ja osakkeet. Sain rahaa 1700 mk osakkeista joiden arvo oli 60 mk ja lupasivat vuosiosinkoa 9 mk. Hyvä kauppa oli vain liian pieni.
Minkälaista omaisuutta nyt myydään Nokiassa? Järkeni hahmotuskyky lopppuu jo Nokian pääkonttorin kuvaa katsoessa.
Nokian yhtiökokouksen tiimoilta toimittajia ihmetyttää suomalaisten ostoaktiivisuus. Kysyivät: -- ovatko suomalaiset viisaampia? Viisaampia tai ei, mutta alhaisella hinnalla kannattaa ostaa. Pelkästä uteliaisuudesta saattaisin ostaa itsekin. Saisin irti muutamia tuhansia. Miksi en osta? Pikkuruisen eläkkeen lisukkeena tarvitsen jokaisen euron: "ettei koirat kintuille kuse". Enkä elä niin pitkään, että keinotteluun pystyn.
Kunnioitan kaikkia suomalaisia Nokiaa ostavia. Ostakaa Nokia Suomelle ja katsokaa "mihin se riittää?"
Osakekaupat tulivat tajuntaani ensimmäisen kerran 1960 luvun alkupuolella. Uutiset kertoivat liikemies Etolan ostaneen huomattavan määrän Stockmannin osakkeita. Huomio kiintyi hintaan. Julkisuudessa kertoivat hinnaksi 70 mk. Pörssinoteeraus oli alle 60:n. Hintaa korotti osakkeiden suuri määrä.
Ostaja sanoi häntä harmittaneen, kun suurta omaisuutta myytiin pörssissä alihintaan.
Koskaan en pystynyt ostamaan osakkeita. Mutta vakuutusyhtiö Sampo muuttui osakeyhtiöksi ja antoi asiakkailleen osakkeita vakuutuksien määrän perusteella. Sain kolme osaketta. Ajattelin pitäväni ne. Toisin kävi. Ahneus tuli täysillä peliin. Valtaajat ja keinottelijat nostivat hinnan pilviin. Osakkeiden omistajille suunnattiin osakeanti. Kalliilla hinnalla; 280 mk osake, jonka nimellisarvo oli 20 mk. Harmittelin, sillä tajusin mielettömyyden.
Kun selvisi, että ostavat merkintäoikeuksia. Osakkeiden hintahuippu oli jo ohi, kun myin kahdet merkintäoikeudet ja osakkeet. Sain rahaa 1700 mk osakkeista joiden arvo oli 60 mk ja lupasivat vuosiosinkoa 9 mk. Hyvä kauppa oli vain liian pieni.
Minkälaista omaisuutta nyt myydään Nokiassa? Järkeni hahmotuskyky lopppuu jo Nokian pääkonttorin kuvaa katsoessa.
Nokian yhtiökokouksen tiimoilta toimittajia ihmetyttää suomalaisten ostoaktiivisuus. Kysyivät: -- ovatko suomalaiset viisaampia? Viisaampia tai ei, mutta alhaisella hinnalla kannattaa ostaa. Pelkästä uteliaisuudesta saattaisin ostaa itsekin. Saisin irti muutamia tuhansia. Miksi en osta? Pikkuruisen eläkkeen lisukkeena tarvitsen jokaisen euron: "ettei koirat kintuille kuse". Enkä elä niin pitkään, että keinotteluun pystyn.
Kunnioitan kaikkia suomalaisia Nokiaa ostavia. Ostakaa Nokia Suomelle ja katsokaa "mihin se riittää?"
Jääkiekko
Lapsellista kitinää lippujen hinnoista. Jääkiekko ja muut ammattiurheilut eivät ole urheilua siinä katsannossa, minkälaiseksi urheilu alunperin tarkoitettiin. Nykyajan olympiaurheilu herätettiin henkiin rasistisessa tarkoituksessa. Sitä en tässä rupea analysoimaan, järkevä ihminen voi perehtyä asiaan. Jääkiekko on sirkusta. Gladiaattorit kentällä ovat verrattavissa ravihevosiin. Siinä leikissä ei ole tasaarvoa. Jo kehdosta, päiväkodista ja viimeistään peruskoulun alaluokilta valitaan kasvatettavat. Sitten pelaajista tehdään tähtiä, joiten pitää yleisön mielestä pelata lähes haudan partaalle. Jos peltosia ei valita joukkueeseen, nousee mediassa iso haloo.
Liikkuu isot rahat. Pelaajat nauttivat suuria ansioita. Rakennetaan loiteliaita areenoita. Lippujen hintojen ainoa kriteeri on: menevätkö kaupaksi? Ainoa virhe on "toisarvoisten" pelien vajaat katsomot. Niiden pelien hinnat pitää asettaa tasolle, jolla areenat täyttyvät. Esimerkiksi nuorille voi antaa roimat alennukset. Silloin katsomot täyttyvät.
SEHÄN ON VAIN JÄÄKIEKKOA, ei elämää suurempi asia.
Liikkuu isot rahat. Pelaajat nauttivat suuria ansioita. Rakennetaan loiteliaita areenoita. Lippujen hintojen ainoa kriteeri on: menevätkö kaupaksi? Ainoa virhe on "toisarvoisten" pelien vajaat katsomot. Niiden pelien hinnat pitää asettaa tasolle, jolla areenat täyttyvät. Esimerkiksi nuorille voi antaa roimat alennukset. Silloin katsomot täyttyvät.
SEHÄN ON VAIN JÄÄKIEKKOA, ei elämää suurempi asia.
torstai 3. toukokuuta 2012
"Pitkäpiimä"
Juttuni mahtavat olla monen mielestä "pitkäpiimäisiä". Nyt on kyse tosi "pitkästä piimästä".
Tilaisuuden järjestäjät jättivät minulle jämiä. Myös kevytmaitoa kahdessa purkissa. En tykkää niin laihasta juomasta, käytän AB piimää. Piimäpurkki tyhjeni. Päässäni välähti aivoitus, kuten usein tapahtuu; tulee kuolleina syntyneitä hankkeita.
Puhuvat viilin siemenestä. Piimäpurkissa on siementä! Kaadoin molempien maitopurkkien sisällön piimäpurkkiin, tuli täyteen. Panin ikkunalaudalle tököttämään huoneenlämmössä. Muhi siinä kolme vuorokautta. Uskaltaiskohan maistaa? Mahtaa maistua happamelta? Yllätyin! Nostin lusikalla, mutta ei se irronnut! Venyy ja venyy? Tuli mieleen aika kuuden vuosikymmenen takaa. Armeija-aikaan pohjoisessa antoivat pitkää piimää. Tämä maistuu samalta. Miedolta ja mukavalta. Lusikoin vaivalloisesti lasillisen, jota istuin nauttimaan. Varmaan tukehtuu, jos yrittää juoda lasin tyhjäksi. Pitää lohkaista lasin reunaa vasten. Juominen on taitolaji. Tulee käytetyksi.
Tilaisuuden järjestäjät jättivät minulle jämiä. Myös kevytmaitoa kahdessa purkissa. En tykkää niin laihasta juomasta, käytän AB piimää. Piimäpurkki tyhjeni. Päässäni välähti aivoitus, kuten usein tapahtuu; tulee kuolleina syntyneitä hankkeita.
Puhuvat viilin siemenestä. Piimäpurkissa on siementä! Kaadoin molempien maitopurkkien sisällön piimäpurkkiin, tuli täyteen. Panin ikkunalaudalle tököttämään huoneenlämmössä. Muhi siinä kolme vuorokautta. Uskaltaiskohan maistaa? Mahtaa maistua happamelta? Yllätyin! Nostin lusikalla, mutta ei se irronnut! Venyy ja venyy? Tuli mieleen aika kuuden vuosikymmenen takaa. Armeija-aikaan pohjoisessa antoivat pitkää piimää. Tämä maistuu samalta. Miedolta ja mukavalta. Lusikoin vaivalloisesti lasillisen, jota istuin nauttimaan. Varmaan tukehtuu, jos yrittää juoda lasin tyhjäksi. Pitää lohkaista lasin reunaa vasten. Juominen on taitolaji. Tulee käytetyksi.
"Konehommia"
Uusimmassa koneessani ei ollut WireFire liitintä. Usean kuukauden aikana katselin nettikaupoista moista värkkiä, kun Digivideon sivulla sanoivat sellaisia olevan saatavilla. Laitteita näkyi olevan runsaaasti, mutta mikä mahtaa käydä tähän masiinaan? Koitti päivä, jona pääsin jäljille, mutta ei helposti löytynyt, vaikka valmistenumeronkin sain ja linkin firmaan, josta saa. Kesti aikansa, mutta eilen sain postista paketin. Myyjä toimi moitteettomasti, sähköpostiin tuli tiedotteita monta kertaa. Viime viikon perjantaina vihdoin tuli viesti, että tavara on lähtenyt.
Jännitti niin että vatsa pehmeni. Aivan sellainen ei tullut, minkä kuvassa näin. Kaksi WireFire liitintä
9 pin. Sain laitteen, jossa on 6 pin. Ainut virhe, kun tilasin 9 pinnisen piuhan 6,90 €. Sen verran rahaa hukkaantui. Ennestään oli 6 pinninen piuha entisistä ohjelmista. Pääsin eteenpäin.
Koneen yhteydessä on värikuvia "sisälmyksistä" ja ohjeita. Tästä ei tietenkään ollut. Kortin mukana tuli ohjekin. Amerikan kielisestä tekstistä yritin selvittää. Kuitenkin ohje ja koneen rakenne eivät ole yhtä. Vähäksi aikaa jäin setvimään. Mukana tullut Power kaapeli osoittautui tarpeettomaksi. Vertasin muihin osiin ja aloin uskoa. Sain taottua päähäni lause ohjeesta, että sitä kaapelia tarvitaan vain määrätynlaisiin laitteisiin. Onko minulla semmoinen, johon sitä ei tarvita? Kyllä kai, koska kaapelin toinen pää mahtui korttiin, mutta hard drivessa ei ollut sille paikkaa. Kortin asettamisessa ei ollut ongelmia, simppeli homma.
Kasasin koneen ja laitoin virran ja koneen auki. Se kertoi Suomen kielellä: Laite on toimintavalmis. Säästin hermojani ja nukuin yön yli. Aamulla uskalsin avata Pinnaclen ja kaapata mini dv:ltä.
Saattoi olla kohtuullinen saavutus. Ei kaikki usko, että "minä sen tein!" Pelaan Ohemäen kansakoulupohjalta ja ensimmäisen kompuutterin ostin v 2000.
Jännitti niin että vatsa pehmeni. Aivan sellainen ei tullut, minkä kuvassa näin. Kaksi WireFire liitintä
9 pin. Sain laitteen, jossa on 6 pin. Ainut virhe, kun tilasin 9 pinnisen piuhan 6,90 €. Sen verran rahaa hukkaantui. Ennestään oli 6 pinninen piuha entisistä ohjelmista. Pääsin eteenpäin.
Koneen yhteydessä on värikuvia "sisälmyksistä" ja ohjeita. Tästä ei tietenkään ollut. Kortin mukana tuli ohjekin. Amerikan kielisestä tekstistä yritin selvittää. Kuitenkin ohje ja koneen rakenne eivät ole yhtä. Vähäksi aikaa jäin setvimään. Mukana tullut Power kaapeli osoittautui tarpeettomaksi. Vertasin muihin osiin ja aloin uskoa. Sain taottua päähäni lause ohjeesta, että sitä kaapelia tarvitaan vain määrätynlaisiin laitteisiin. Onko minulla semmoinen, johon sitä ei tarvita? Kyllä kai, koska kaapelin toinen pää mahtui korttiin, mutta hard drivessa ei ollut sille paikkaa. Kortin asettamisessa ei ollut ongelmia, simppeli homma.
Kasasin koneen ja laitoin virran ja koneen auki. Se kertoi Suomen kielellä: Laite on toimintavalmis. Säästin hermojani ja nukuin yön yli. Aamulla uskalsin avata Pinnaclen ja kaapata mini dv:ltä.
Saattoi olla kohtuullinen saavutus. Ei kaikki usko, että "minä sen tein!" Pelaan Ohemäen kansakoulupohjalta ja ensimmäisen kompuutterin ostin v 2000.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)