Mitä tapahtuu Moskovan neuvotteluissa? Ettei vain Lännen edustajat uhoa? Fordilla oli 60-luvun alussa maailmanlaajuinen kampanja: "hopeakengät". Jokainen sai rintaansa hopeisen pinssin, jossa oli pikkuruinen kenkäpari. Asiakaspalvelusta. Teemana ajattelu, että ennen kielteistä ratkaisua pitää asettua vertauskuvallisesti asiakkaan kenkiin. Ajatella hänen kannallaan.
Kuka asettuu "Putinin kenkiin"?
En pysty kuvittelemaan.
Venäjän asevoima pullistelee omilla rajoillaan. Amerikkalaiset lentelevät kaukana kotoaan. Nato on vain varjokuva ilman amerikkalaisia.
Miten suuren virheen Suomi tekee liittyessään lentokoneineen Venäjän "pelottelijoihin".
Stalin tarvitsi Rooseveltin apua Hitlerin kukistamisessa. Elinaikanani käänteitä tapahtui. Ystävät ja viholliset ja liittolaiset vaihtuvat?!
Sattuma sanelee yllättävän paljon. Moskovassa tapaamani naisopettaja sanoi: "Saamme olla kiitollisia kun Suomi suojeli meille Leninin".
Niinpä! Lenin matkusti junan hiililastissa. Lenin ei hukkunut Paraisilla.
Huolellisesti suunniteltu attentaatti meni mönkään. Hitler oli väärällä (oikealla?) puolella pöytää.
Pienemmissäkin. Haastattelin Tiiksassa Suomea puhuvaa neuvostoveteraania. Toimi autonkuljettajana. Auto oli amerikkalainen. Lastina radioasema. Saksalainen.
Kysyin: --- Olitko Omeliassa?
--- En, auto oli remontissa.
Säästyi hirvittävästä tilanteesta. Omeliassa tuskin olisi säilynyt hengissä.
Hyllyssäni on kirja: Valentin Bereskov Teheran 1943 . Roosevelt, Churshill ja Stalin neuvottelivat. Itse asiassa Stalin halusi maihinnousua Saksaa vastaan.
Kukaan ei tiedä, mitä seurasi, jos amerikkalaiset eivät tulleet apuun. Amerikkalaisia tarvinneet molempien maailmansotien selvittelyyn.
Amerikkalaiset lentävät jälleen! Kenen puolesta ja mitä selviää?
Saneleeko sattuma?
Huomennako tiedetään? Ratkeaako riidat? Tuleeko rauha Ukrainaan? Ennuste ei näytä hyvältä.
"Minä vähä eppäelen".
Mitäpä meikäläinen isoista asioista?
perjantai 6. helmikuuta 2015
Sotilaspojat
Lehden marginaalissa sattui katsantooni teksti: "Sotilaspojat ahersivat pilkkeitä puukaasuautoihin".
En ollut sotilaspoika, mutta semmoinen käsite oli tuttu sota-ajalta.
Jokunen aika sitten ajaessani Kumpusen ohi, näin vanhasta riihestä jäljellä pari tummaa hirsikertaa.
Silloin palautui mieleeni vuosikymmenien takainen puuha. Muistikuva vahvistui ja muistan sen nytkin.
Pielaveden eteläosassa Karttulantien varressa vanha Kumpusen talo näyttää olevan asuttu ja vielä entisessä asussaan vanha hirsinen talo.
Asioita hoiti Abel Tikkanen. Isänmaallinen mies. Omalaatuisensa yksilö. Aapeli käski Pekka Rytkösen tekemään puuastian. Sangon rintaman hevosmiehille. Jokaisella paikkakunnan hevosmiehellä oli semmoinen juottoastia.
Täytyi olla talvi 1941, koska Pekka pystyi semmoisen tekemään. Pekka sairasteli ja kuoli v 1942.
Huhtikuussa -41 täytin 9 vuotta. Heikko, sairastellut aliravittu poikanen.
Sain tehtäväkseni viedä sanko Kumpuselle. Matka vähän yli 4 km.
Sanko oli sen kokoinen, että siihen mahtui vettä yli 10 litraa. Kahta puolta korvakkeet. joissa metallinen sanka. Sangasta kantaen yletti astin pohja maahan. Piti kannatella koholla. Jonniin verran hankala.
Piti kantaa käsikoukussa. Vaihtelin puolelta toiselle. Välillä piti laskea maahan ja levätä. Lyhyt talvipäivä ennätti hämärtyä, kunnes pääsin perille.
Kompuroin sisälle. Lamppua ei ollut vielä sytytetty. Kaksi ukkoa istui penkeillä kahta puolen pöytää. Toisen tiesin Aapeliksi.
Aapeli katsoi arvostelevasti saamaansa. Närkästyi, kun Pekka oli kirjoittanut astian kylkeen hinnan.
--- Ilimasekshan tämä piti tehä! Moitti reunaviistettä:
--- Tylsällä puukolla on vuollut.
Sota tuntui jatkuvan loputtomiin. Ottivat väkeen yhä nuorempia ikäluokkia. Montako vuotta sota kestää, että joudumme sotaan? Olihan aikoinaan 30-vuotisiakin sotia. Nykypäivienkin kahakat eivät näytä loppuvan koskaan.
Lehti kertoo: Sotakesä 1944.
Iso-äiti sanoi aamusella:
Pittää männä Kumpuselle hakkoomaan pilikkeitä. Ota kassara matkaan.
Ei meitä poikasia ollut monta. Pari vuotta minua vanhempi Esa Karhunen ja joku muu, en muista kuka. Esa oli siitä läheltä. Meidän kulmakunnalta ei muita kuin minä. Yksi aikuisen kokoinen nuorukainen Unto Pulkkinen.
Sen ajan maatilalle tyypillinen rakennus. Riihi ja lato. Niiden välissä hevosella ajettava tila yhteisellä katoksella kaikki kolme tilaa.
Välikköön oli tuotu koivuhaloista sahattuja viisisenttisiä pätkiä. Ne pilkottiin pölkyn päällä pienemmiksi. Paperisäkkeihin pakattuina latoon.
Muistaakseni kahtena päivänä kävelin talkoisiin. Kaikki pilkottiin. Urakka täyttyi.
Unto Pulkkinen nautti keskipisteenä olemisesta. Varsinainen suupaltti. Viskasi välillä kokonaisen pätkän joukkoon:
Pannaan isoja, että piäsöö mäen piälle! Kiltit pojat pilkoimme tunnollisesti. Kun mestari meni syömään, isoista palasista tuumi Esa Karhunen:
--- Niillähän sitä ei piäsekkään!
Jotenkin tuli selväksi, että olemme talkoissa. Unto Pulkkinen uhosi:
--- Ei näetä ilimaseks hakata.
Pojan mossit olimme talkoissa. Unto Pulkkinen kaiken todennäköisyyden perusteella teki palkallisesti.
Voimakkaampi käytti kirvestä. Hakkasi kunnolliseen työtahtiin. Sen luonteinen ei talkoissa hikoile.
Isänmaan puolesta!
En ollut sotilaspoika, mutta semmoinen käsite oli tuttu sota-ajalta.
Jokunen aika sitten ajaessani Kumpusen ohi, näin vanhasta riihestä jäljellä pari tummaa hirsikertaa.
Silloin palautui mieleeni vuosikymmenien takainen puuha. Muistikuva vahvistui ja muistan sen nytkin.
Pielaveden eteläosassa Karttulantien varressa vanha Kumpusen talo näyttää olevan asuttu ja vielä entisessä asussaan vanha hirsinen talo.
Asioita hoiti Abel Tikkanen. Isänmaallinen mies. Omalaatuisensa yksilö. Aapeli käski Pekka Rytkösen tekemään puuastian. Sangon rintaman hevosmiehille. Jokaisella paikkakunnan hevosmiehellä oli semmoinen juottoastia.
Täytyi olla talvi 1941, koska Pekka pystyi semmoisen tekemään. Pekka sairasteli ja kuoli v 1942.
Huhtikuussa -41 täytin 9 vuotta. Heikko, sairastellut aliravittu poikanen.
Sain tehtäväkseni viedä sanko Kumpuselle. Matka vähän yli 4 km.
Sanko oli sen kokoinen, että siihen mahtui vettä yli 10 litraa. Kahta puolta korvakkeet. joissa metallinen sanka. Sangasta kantaen yletti astin pohja maahan. Piti kannatella koholla. Jonniin verran hankala.
Piti kantaa käsikoukussa. Vaihtelin puolelta toiselle. Välillä piti laskea maahan ja levätä. Lyhyt talvipäivä ennätti hämärtyä, kunnes pääsin perille.
Kompuroin sisälle. Lamppua ei ollut vielä sytytetty. Kaksi ukkoa istui penkeillä kahta puolen pöytää. Toisen tiesin Aapeliksi.
Aapeli katsoi arvostelevasti saamaansa. Närkästyi, kun Pekka oli kirjoittanut astian kylkeen hinnan.
--- Ilimasekshan tämä piti tehä! Moitti reunaviistettä:
--- Tylsällä puukolla on vuollut.
Sota tuntui jatkuvan loputtomiin. Ottivat väkeen yhä nuorempia ikäluokkia. Montako vuotta sota kestää, että joudumme sotaan? Olihan aikoinaan 30-vuotisiakin sotia. Nykypäivienkin kahakat eivät näytä loppuvan koskaan.
Lehti kertoo: Sotakesä 1944.
Iso-äiti sanoi aamusella:
Pittää männä Kumpuselle hakkoomaan pilikkeitä. Ota kassara matkaan.
Ei meitä poikasia ollut monta. Pari vuotta minua vanhempi Esa Karhunen ja joku muu, en muista kuka. Esa oli siitä läheltä. Meidän kulmakunnalta ei muita kuin minä. Yksi aikuisen kokoinen nuorukainen Unto Pulkkinen.
Sen ajan maatilalle tyypillinen rakennus. Riihi ja lato. Niiden välissä hevosella ajettava tila yhteisellä katoksella kaikki kolme tilaa.
Välikköön oli tuotu koivuhaloista sahattuja viisisenttisiä pätkiä. Ne pilkottiin pölkyn päällä pienemmiksi. Paperisäkkeihin pakattuina latoon.
Muistaakseni kahtena päivänä kävelin talkoisiin. Kaikki pilkottiin. Urakka täyttyi.
Unto Pulkkinen nautti keskipisteenä olemisesta. Varsinainen suupaltti. Viskasi välillä kokonaisen pätkän joukkoon:
Pannaan isoja, että piäsöö mäen piälle! Kiltit pojat pilkoimme tunnollisesti. Kun mestari meni syömään, isoista palasista tuumi Esa Karhunen:
--- Niillähän sitä ei piäsekkään!
Jotenkin tuli selväksi, että olemme talkoissa. Unto Pulkkinen uhosi:
--- Ei näetä ilimaseks hakata.
Pojan mossit olimme talkoissa. Unto Pulkkinen kaiken todennäköisyyden perusteella teki palkallisesti.
Voimakkaampi käytti kirvestä. Hakkasi kunnolliseen työtahtiin. Sen luonteinen ei talkoissa hikoile.
Isänmaan puolesta!
torstai 5. helmikuuta 2015
Mitä ruoka maksaa
Vuoden 2014 ruokaostokset maksoivat 1407 €
Kuukautta kohti 117 €
v 2010 Kuittien mukaan noin satasen kuussa. tuon verran nousua.
v 2010 sain eläkettä 8845 €
v 2014 " 9650 €
Jossakin ohjelmassa mainittiin yhden miehen ruokakuluiksi 300 € kuussa.
v 2010 pärjäsin tuolla summalla kolme kuukautta.
Vuosien välinen vähäinen nousu selittyy sillä, kun alkoivat myymään 30 % alennuksella vanhenevia tuotteita. Käytän hyväkseni. Joutilas joutaa kauppaan heti aamusta. Alennuksella ostan enimmäkseen sianlihaa. Alennettu hinta vastaa suurin piirtein v 2010 tasoa.
Valmisruokaa, vehnäsiä, purkkitavaraa, leikkeleitä tai muita hipletyisiä en osta. Vatsan lääkkeeksi kuivattuja luumuja, omenia ja tummaa suklaata pieniä määriä. Ruokatarvikkeita riittävästi.
Riittävyydestä kertoo parin kilon karttuma vatsanahkan alle lyhyessä ajassa ja housun kauluksen kitistyminen.
Ne taas tulee siitä, kun lentsujen takia jäi kuntoilu vähemmäksi.
Näillä eväillä mennään.
Kuukautta kohti 117 €
v 2010 Kuittien mukaan noin satasen kuussa. tuon verran nousua.
v 2010 sain eläkettä 8845 €
v 2014 " 9650 €
Jossakin ohjelmassa mainittiin yhden miehen ruokakuluiksi 300 € kuussa.
v 2010 pärjäsin tuolla summalla kolme kuukautta.
Vuosien välinen vähäinen nousu selittyy sillä, kun alkoivat myymään 30 % alennuksella vanhenevia tuotteita. Käytän hyväkseni. Joutilas joutaa kauppaan heti aamusta. Alennuksella ostan enimmäkseen sianlihaa. Alennettu hinta vastaa suurin piirtein v 2010 tasoa.
Valmisruokaa, vehnäsiä, purkkitavaraa, leikkeleitä tai muita hipletyisiä en osta. Vatsan lääkkeeksi kuivattuja luumuja, omenia ja tummaa suklaata pieniä määriä. Ruokatarvikkeita riittävästi.
Riittävyydestä kertoo parin kilon karttuma vatsanahkan alle lyhyessä ajassa ja housun kauluksen kitistyminen.
Ne taas tulee siitä, kun lentsujen takia jäi kuntoilu vähemmäksi.
Näillä eväillä mennään.
tiistai 3. helmikuuta 2015
Sään ennustaminen
Nuohooja Masalin ennusti säätä sekä Japanin maanjäristyksiä. Japanin maanjäristyksiä pystyy ennustamaan, kunhan ei esitä tarkkoja päivämääriä. Nuohoojaennustaja loukkaantui lievästi, kun sanoin hänelle: - sään ennustaminen onnistuu 50 %, sattuu taikka ei.
Kokeilen. Vanhojen merkkien mukaan. Kun epäonnistun sanon: - ei pidä vanhat merkit kutiaan nykyaikana.
Huomenna 4 päivä on täysikuu. Kun kuu kallistuu häviön puolelle, muuttuu ilmasto. Lumituiskut vähenevät. Lopputalvi on kaunista ja selkeää, mutta ei kovia pakkasia.
Ennustus on präntätty tähän. En pysty selittämään. Voin vain sanoa: - kun ei ollut semmoisia ilmojakaan.
50 %
Kokeilen. Vanhojen merkkien mukaan. Kun epäonnistun sanon: - ei pidä vanhat merkit kutiaan nykyaikana.
Huomenna 4 päivä on täysikuu. Kun kuu kallistuu häviön puolelle, muuttuu ilmasto. Lumituiskut vähenevät. Lopputalvi on kaunista ja selkeää, mutta ei kovia pakkasia.
Ennustus on präntätty tähän. En pysty selittämään. Voin vain sanoa: - kun ei ollut semmoisia ilmojakaan.
50 %
Vanhuksen ruokahommat
Miesten ruoanlaitto on harvinainen taito. Yksin asuvat syövät mitä sattuu. Sosiaalisessa tarkoituksessa tarjottua käyvät syömässä. Ei se ole välttämätöntä.
Pietari Kekkonen etsi paikallislehdessä: "Pietari tarvitsee vellinkeittäjän". Pietari oli tuhattaituri ja ikiliikkujan keksijä. Miksi vellinkeitto tuotti hankaluuksia? Maailman parhaat kokit ovat miehiä. Luulisi Pietarin kaltaisten selviävän tavallisen sapuskan kokkaamisesta.
Erkki selviää. Tosin ei piperrä mitään kurmeeta. Ehkä kuitenkin jotain sinnepäin saa aikaiseksi kuhafileestä?
Tällä kertaa kuitenkin pakisen varsin yksinkertaisesta.
Entisenä lihamiehenä näin punaista silloin kun asettivat lakisääteisen syönti kiellon päivämäärän ylittävälle. Vakaumuksen rintaäänellä vakuuttivat sen syömäkelvottomaksi. Kukaan ei saa sitä syödä!
Ammattilaisena tiesin sen hätävarjelun liioitteluksi.
Kuten senkin, kun eivät sallineet myydä kaupassa ternimaitoa. Kysyin syytä kieltoon terveystarkastajalta. Hän arveli: "ehkä siksi kun se ei ole pastöroitua".
!!!??? Enhän minä eikä varmaan kukaan muukaan yritä sitä juoda semmoisenaan! Laitan uunijuustoa ja naisväki pannukakkua! Kotipakastimet toivat ratkaisun. Saan joskus pakastettuna. Herkkua!
Veivät valtavia määriä roskiin, vaikka olisi voinut antaa köyhille. Laki kielsi antamisen. Television ohjelmassa nuoret ihmiset penkoivat roskiksia. Valikoivat sieltä pois heitettyjä elintarvikkeita. Entisenä ammattilaisena pystyin arvioimaan heidän löytämänsä varsin kelvollisiksi. Laittoivat niistä itselleen ruokaa. Nuori nainen löysi virheettömän suikaleen sisäfilettä. Sanoi, ettei hänellä ole varaa ostaa näin kallista herkkua, jonka kaivoi roskalaatikosta! Tutkimistarkoituksessa harrastivat sellaista keräilyä.
Synnyin semmoisiin oloihin, jossa huonoakin ruokaa oli niukalti. Helmi Rytkönen sanoi: "Nouseppas Vesa seisomaan, että Eila näkköö miten sutjakka maha sinulla on, ei ou tuommonen ryllykkä kun nuilla Kertun pennuilla.
Kertun pennuilla oli huonoakin ruokaa niukalti. Siksi tuntuu pahalta, kun ruokaa pannaan hukkaan. Joskus tulee pikku vahinko ja saattaa mennä pari lusikallista haaskuuseen. Sekin harmittaa.
Ihmettelen sitä kun kesti tarpeettoman pitkään ennen kuin alkoivat myymään alennettuun hintaan Viimeiseksi myyntipäiväksi merkittyjä alennettuun hintaan. Siitä on monta etua. Hävikki pienenee. Tilausten tekeminen helpottuu.
Ja mikä parasta erkki saa edullista!
Otin pakasteesta alennuksella ostetun viljaporsaan kaslerin jääkaappiin sulamaan. Muistin sienet. Voimariinirasiassa haperoita. Haperot katson heikompiarvoisiksi. Panin ne kaslerin viereen.
Seuraavan päivän eväiksi.
Kaslerista näpläsin silavat ja kärvensin ne. Punaista osaa lihasta en tietenkään käristänyt.
Edellispäivänä panin herneet likoon, puoli kiloa. Koviksi kuivuneet herneet likoaa hitaasti. Keksin siihen aikanaan keinon. Keittimen täysi kiehuvaa vettä herneiden päälle keittoon varaamaani kattilaan. Kansi päälle.
Käristetyt ja kärventämättömät seuraavana päivänä lionneiden herneiden sekaan. Lisää kiehuvaa vettä. Haperopalasia pienensin vähän, keittoon vaan. Kaksi sipulia, nokkosta ja suolaa. Muutama kantapala ruisleipää, sinne vaan.
Maistui melko ruokaisalta.
Söin ja jaksoin sentään uida, täysi vatsa ei tykkää reuhtomisesta.
Annoin jäähtyä. Pakkasin rasioihin. Kaksi rasiaa jääkaappiin kahden päivän annokseksi. Taisi tulla kaikkiaan kuusi annosta. Söin päivittäin pakasteesta. Tavallisesti laitan jonain päivänä rinnakkain toista ruokaa. muuten yksitoikkoista. Tällä kertaa siirsin, kunnes pakkasessa on enää yksi rasia. Jätin sen tuonnemmaksi. Hernekeittoa tuli lähes neljä litraa.
Pakasteesta makkarapakkaus, jossa on kaksi käyrää. Otetaanpas tällä kertaa herkkutattia. Helppo laitettava. Vanha ukkokin osaa. Sipuli, tattipalaset, pilkottu makkara, nokkosta, suolaa ja rouhittua mustapippuria. Loraus rypsiöljyä ja parisenttinen voinokare. Pannu tirisemään.
Eipä ollutkaan huonoa ruokaa! Maistui hyvälle hernekeiton välillä. Vaara syödä liikaa! Järki opasti kohtuuteen. Jäi huomiseksi.
Semmoisen virheen tein, että otin ensimmäiseen satsiin lautaselle ketsuppia. Sotki vain sienien höystämää hyvää makua. Toisen satsin söin ilman ketsuppia. Yhden tomaatin sentään söin lisukkeeksi.
Näillä eväillä mennään.
Pietari Kekkonen etsi paikallislehdessä: "Pietari tarvitsee vellinkeittäjän". Pietari oli tuhattaituri ja ikiliikkujan keksijä. Miksi vellinkeitto tuotti hankaluuksia? Maailman parhaat kokit ovat miehiä. Luulisi Pietarin kaltaisten selviävän tavallisen sapuskan kokkaamisesta.
Erkki selviää. Tosin ei piperrä mitään kurmeeta. Ehkä kuitenkin jotain sinnepäin saa aikaiseksi kuhafileestä?
Tällä kertaa kuitenkin pakisen varsin yksinkertaisesta.
Entisenä lihamiehenä näin punaista silloin kun asettivat lakisääteisen syönti kiellon päivämäärän ylittävälle. Vakaumuksen rintaäänellä vakuuttivat sen syömäkelvottomaksi. Kukaan ei saa sitä syödä!
Ammattilaisena tiesin sen hätävarjelun liioitteluksi.
Kuten senkin, kun eivät sallineet myydä kaupassa ternimaitoa. Kysyin syytä kieltoon terveystarkastajalta. Hän arveli: "ehkä siksi kun se ei ole pastöroitua".
!!!??? Enhän minä eikä varmaan kukaan muukaan yritä sitä juoda semmoisenaan! Laitan uunijuustoa ja naisväki pannukakkua! Kotipakastimet toivat ratkaisun. Saan joskus pakastettuna. Herkkua!
Veivät valtavia määriä roskiin, vaikka olisi voinut antaa köyhille. Laki kielsi antamisen. Television ohjelmassa nuoret ihmiset penkoivat roskiksia. Valikoivat sieltä pois heitettyjä elintarvikkeita. Entisenä ammattilaisena pystyin arvioimaan heidän löytämänsä varsin kelvollisiksi. Laittoivat niistä itselleen ruokaa. Nuori nainen löysi virheettömän suikaleen sisäfilettä. Sanoi, ettei hänellä ole varaa ostaa näin kallista herkkua, jonka kaivoi roskalaatikosta! Tutkimistarkoituksessa harrastivat sellaista keräilyä.
Synnyin semmoisiin oloihin, jossa huonoakin ruokaa oli niukalti. Helmi Rytkönen sanoi: "Nouseppas Vesa seisomaan, että Eila näkköö miten sutjakka maha sinulla on, ei ou tuommonen ryllykkä kun nuilla Kertun pennuilla.
Kertun pennuilla oli huonoakin ruokaa niukalti. Siksi tuntuu pahalta, kun ruokaa pannaan hukkaan. Joskus tulee pikku vahinko ja saattaa mennä pari lusikallista haaskuuseen. Sekin harmittaa.
Ihmettelen sitä kun kesti tarpeettoman pitkään ennen kuin alkoivat myymään alennettuun hintaan Viimeiseksi myyntipäiväksi merkittyjä alennettuun hintaan. Siitä on monta etua. Hävikki pienenee. Tilausten tekeminen helpottuu.
Ja mikä parasta erkki saa edullista!
Otin pakasteesta alennuksella ostetun viljaporsaan kaslerin jääkaappiin sulamaan. Muistin sienet. Voimariinirasiassa haperoita. Haperot katson heikompiarvoisiksi. Panin ne kaslerin viereen.
Seuraavan päivän eväiksi.
Kaslerista näpläsin silavat ja kärvensin ne. Punaista osaa lihasta en tietenkään käristänyt.
Edellispäivänä panin herneet likoon, puoli kiloa. Koviksi kuivuneet herneet likoaa hitaasti. Keksin siihen aikanaan keinon. Keittimen täysi kiehuvaa vettä herneiden päälle keittoon varaamaani kattilaan. Kansi päälle.
Käristetyt ja kärventämättömät seuraavana päivänä lionneiden herneiden sekaan. Lisää kiehuvaa vettä. Haperopalasia pienensin vähän, keittoon vaan. Kaksi sipulia, nokkosta ja suolaa. Muutama kantapala ruisleipää, sinne vaan.
Maistui melko ruokaisalta.
Söin ja jaksoin sentään uida, täysi vatsa ei tykkää reuhtomisesta.
Annoin jäähtyä. Pakkasin rasioihin. Kaksi rasiaa jääkaappiin kahden päivän annokseksi. Taisi tulla kaikkiaan kuusi annosta. Söin päivittäin pakasteesta. Tavallisesti laitan jonain päivänä rinnakkain toista ruokaa. muuten yksitoikkoista. Tällä kertaa siirsin, kunnes pakkasessa on enää yksi rasia. Jätin sen tuonnemmaksi. Hernekeittoa tuli lähes neljä litraa.
Pakasteesta makkarapakkaus, jossa on kaksi käyrää. Otetaanpas tällä kertaa herkkutattia. Helppo laitettava. Vanha ukkokin osaa. Sipuli, tattipalaset, pilkottu makkara, nokkosta, suolaa ja rouhittua mustapippuria. Loraus rypsiöljyä ja parisenttinen voinokare. Pannu tirisemään.
Eipä ollutkaan huonoa ruokaa! Maistui hyvälle hernekeiton välillä. Vaara syödä liikaa! Järki opasti kohtuuteen. Jäi huomiseksi.
Semmoisen virheen tein, että otin ensimmäiseen satsiin lautaselle ketsuppia. Sotki vain sienien höystämää hyvää makua. Toisen satsin söin ilman ketsuppia. Yhden tomaatin sentään söin lisukkeeksi.
Näillä eväillä mennään.
maanantai 2. helmikuuta 2015
Jumalan pilkkaa
Uskontomme vartijat vakuuttavat: "Mitään ei tapahdu ilman Jumalan tahtoa." "Jumala on hyvä, Jumala on laupeus, Jumala on armo jne."
Nähdessään uutisia herää epäilys. Salliessaan noita kauheita hirmutekoja Ukrainassa ja Afrikassa vaikuttaa Jumala armottomalta.
Siinä on piispoillekin selittämistä. Ilman silmiensä sulkemista jättäisivät homojen vihkimisistä huolehtimisen. Mitä virkaa uskonnoilla, kun "uskovaiset" toimivat kaikkia oppejaan vastaan.
Nämä mietteet pulpahtivat päällimmäisiksi kun havaitsin raapustaneeni johonkin vanhaan lappuseen lauseen noitarovioista. Kristityt niitä sytyttivät ja polttivat epämieluisiaan naisia noituuden hämärällä varjolla.
"Tehkää kaikista kansoista opetuslapsiani."
Käskyä noudattivat suurella intohimolla. Kansakoulun historian kirjassa kerrottiin Kustaa Aadolfin rukoilleen Jumalaa ennen hyökkäyksen aloittamista. Jumalan asiallako hän oli? Jostain muistan hämärästi osan lauseesta - taistelussa paavin uskoisia vastaan -
Ryöstöretkillä oli "Leijonakuningas". Aikansa suurin rosvopäällikkö. Nykyään Keski-Euroopassa peräävät Ruotsilta niinä aikoina heiltä vietyjä arvotavaroita.
Semmoinenkin lause tuli teeveessä jonkin suusta; "Juutalaiskristillinen"???!!! Mitä mahtoi tarkoittaa? Wanha erkillä on semmoinen käsitys etteivät juutalaiset ole kristittyjä. Joskus muulloinkin olen kuullut samantapaista. Olenko noin paljon jälkeenjäänyt?
Opetuslapsiksi tekemistä tapahtui ympäri maapalloa. Pidän sitä "rikoksena ihmiskuntaa vastaan".
Tietääkseni saksalaiset olivat ja ovat kristittyjä. Polttivat juutalaisia miljoonittain. Aikoivat alistaa Euroopan sotasaappaittensa alle.
Kristityt valloittivat Amerikan. Pohjoisen ja etelän. Kristityt ryöstivät intiaanien asuma-alueet. Karkottivat, eristivät ja tappoivat suuren osan. Kristityt rahtasivat Afrikan mustia ihmisiä valtameren yli hirvittävissä olosuhteissa. Käyttivät orjina ilman ihmisoikeuksia. Turhautuneeseen mieleeni tulee kysymys: Mitä oikein tarkoitetaan ihmisoikeuksilla. Entä mitä on "kristillis-siveellisyys"?
"Brittiläisen imperiumin alueella ei aurinko laske koskaan." Englantilaisilla on "opetuslapsien". hankinnan maailmanennätys. Kristinuskon levittämisessä.
Jumalallisena tehtävänäkö pitivät "alempirotuisten" alistamista. Halveksivat alistamiaan. Elokuvista näkee mahtavia lordien linnoja. Tarinat kertovat linnojen loiston ajoista, mutta eivät kerro mistä varallisuus tuli? Keneltä ryöstettiin?
Tekee mieleni ennustaa Islamin "jyräävän" kristityt. Ihmisillä on monia käsityksiä hyvästä ja pahasta. Kristityt ovat hajonneet kuppikuntiin. Islamin uskoiset esittävät toisistaan poikkeavia todistuksia uskontonsa laadusta. Uutisten perusteella heitä voi sanoa julmureiksi. Useimmasta yhteydestä saa vaikutelman maailmanlaajuisen Islamivaltion tavoitteesta.
Nuo koulutyttöjen raiskaajatkin sanovat itseään muslimiksi. Kalifaattien perustaminen menee yli ymmärrykseni. Kuuluuko Islamin lakiin, että kun nuorukainen tappaa tarpeeksi, pääsee paratiisiin?
Kova laki tehoaa.
Kristinusko menetti valtansa. Harva enää uskoo Taivaaseen tai Helvettiin. Maallinen biologia ei hevin usko neitseelliseen syntymään. Kuitenkin vielä hartaustilaisuuksissa "lukevat loitsuja".
Uskoi Erkki aivan pienenä Jumalaan. En tosin pysty väittämään ettei Jumalaa ole. Mitä sitten tarkoittavat Jumalan käsitteellä?
Erkki uskoo kaikkien uskontojen ja Jumalien olevan ihmisten keksimiä. Käyttävät ihmisten hallitsemiseen. Ihmiset tuntevat tarvetta uskoa ja olla jotain jumalallista. "Jumalan kuva".
Rumat kasvot ovat.
Nähdessään uutisia herää epäilys. Salliessaan noita kauheita hirmutekoja Ukrainassa ja Afrikassa vaikuttaa Jumala armottomalta.
Siinä on piispoillekin selittämistä. Ilman silmiensä sulkemista jättäisivät homojen vihkimisistä huolehtimisen. Mitä virkaa uskonnoilla, kun "uskovaiset" toimivat kaikkia oppejaan vastaan.
Nämä mietteet pulpahtivat päällimmäisiksi kun havaitsin raapustaneeni johonkin vanhaan lappuseen lauseen noitarovioista. Kristityt niitä sytyttivät ja polttivat epämieluisiaan naisia noituuden hämärällä varjolla.
"Tehkää kaikista kansoista opetuslapsiani."
Käskyä noudattivat suurella intohimolla. Kansakoulun historian kirjassa kerrottiin Kustaa Aadolfin rukoilleen Jumalaa ennen hyökkäyksen aloittamista. Jumalan asiallako hän oli? Jostain muistan hämärästi osan lauseesta - taistelussa paavin uskoisia vastaan -
Ryöstöretkillä oli "Leijonakuningas". Aikansa suurin rosvopäällikkö. Nykyään Keski-Euroopassa peräävät Ruotsilta niinä aikoina heiltä vietyjä arvotavaroita.
Semmoinenkin lause tuli teeveessä jonkin suusta; "Juutalaiskristillinen"???!!! Mitä mahtoi tarkoittaa? Wanha erkillä on semmoinen käsitys etteivät juutalaiset ole kristittyjä. Joskus muulloinkin olen kuullut samantapaista. Olenko noin paljon jälkeenjäänyt?
Opetuslapsiksi tekemistä tapahtui ympäri maapalloa. Pidän sitä "rikoksena ihmiskuntaa vastaan".
Tietääkseni saksalaiset olivat ja ovat kristittyjä. Polttivat juutalaisia miljoonittain. Aikoivat alistaa Euroopan sotasaappaittensa alle.
Kristityt valloittivat Amerikan. Pohjoisen ja etelän. Kristityt ryöstivät intiaanien asuma-alueet. Karkottivat, eristivät ja tappoivat suuren osan. Kristityt rahtasivat Afrikan mustia ihmisiä valtameren yli hirvittävissä olosuhteissa. Käyttivät orjina ilman ihmisoikeuksia. Turhautuneeseen mieleeni tulee kysymys: Mitä oikein tarkoitetaan ihmisoikeuksilla. Entä mitä on "kristillis-siveellisyys"?
"Brittiläisen imperiumin alueella ei aurinko laske koskaan." Englantilaisilla on "opetuslapsien". hankinnan maailmanennätys. Kristinuskon levittämisessä.
Jumalallisena tehtävänäkö pitivät "alempirotuisten" alistamista. Halveksivat alistamiaan. Elokuvista näkee mahtavia lordien linnoja. Tarinat kertovat linnojen loiston ajoista, mutta eivät kerro mistä varallisuus tuli? Keneltä ryöstettiin?
Tekee mieleni ennustaa Islamin "jyräävän" kristityt. Ihmisillä on monia käsityksiä hyvästä ja pahasta. Kristityt ovat hajonneet kuppikuntiin. Islamin uskoiset esittävät toisistaan poikkeavia todistuksia uskontonsa laadusta. Uutisten perusteella heitä voi sanoa julmureiksi. Useimmasta yhteydestä saa vaikutelman maailmanlaajuisen Islamivaltion tavoitteesta.
Nuo koulutyttöjen raiskaajatkin sanovat itseään muslimiksi. Kalifaattien perustaminen menee yli ymmärrykseni. Kuuluuko Islamin lakiin, että kun nuorukainen tappaa tarpeeksi, pääsee paratiisiin?
Kova laki tehoaa.
Kristinusko menetti valtansa. Harva enää uskoo Taivaaseen tai Helvettiin. Maallinen biologia ei hevin usko neitseelliseen syntymään. Kuitenkin vielä hartaustilaisuuksissa "lukevat loitsuja".
Uskoi Erkki aivan pienenä Jumalaan. En tosin pysty väittämään ettei Jumalaa ole. Mitä sitten tarkoittavat Jumalan käsitteellä?
Erkki uskoo kaikkien uskontojen ja Jumalien olevan ihmisten keksimiä. Käyttävät ihmisten hallitsemiseen. Ihmiset tuntevat tarvetta uskoa ja olla jotain jumalallista. "Jumalan kuva".
Rumat kasvot ovat.
Ihmemieskö
Eurooppaan näyttää ilmestyneen suuri Päällikkö. Rientää valtiosta toiseen selittämässä. Mieleen tulee Kreikan muinaistaruston puolijumalat. Akilleuksella oli vain yksi heikko kohta. Syytä epäillä tällä uhoavalla sankarilla olevan enemmän heikkoja kohtia.
Lupaa pysyä eurossa, vai lupaako? Ei aio ottaa Kreikalle luvattua miljardierää. Siinä hän on oikeassa, kun vertaa huumeriippuvuuteen. Kun miljardierä annetaan, odottavat vain uutta sen kummemmin ajattelematta.
Miljardierän ehtona on "kurjistaminen".
Entä sitten kun ei huoli uutta velkaa? Se on sinänsä hyvä periaate, jos onnistuu toteutumaan. Ei usko erkkikään.
Vaikuttaa siltä, että Kreikka ei aiokaan maksaa velkojaan. Ei pysty. Seikka piti ymmärtää jo silloin kun Jutta junttasi "vakuuksia".
Entä sitten kun rahat eivät riitä? Eivätkä suostu "kurjistamaan". Kreikan tulot tuskin riittävät kattamaan menoja ilman "kurjistamista"? Tai ilman lisävelkaa. Jos velat jättävät maksamatta, mistä ottavat rahaa?
Verojen korotus on ainoa tulojen lisäämismahdollisuus. "Kurjistamista" siitäkin seuraa.
Näyttää huonolta. Tarvitsevat johtoonsa ainakin puolijumalan, mieluummin koko. Vähintään taikurin.
Lupaa pysyä eurossa, vai lupaako? Ei aio ottaa Kreikalle luvattua miljardierää. Siinä hän on oikeassa, kun vertaa huumeriippuvuuteen. Kun miljardierä annetaan, odottavat vain uutta sen kummemmin ajattelematta.
Miljardierän ehtona on "kurjistaminen".
Entä sitten kun ei huoli uutta velkaa? Se on sinänsä hyvä periaate, jos onnistuu toteutumaan. Ei usko erkkikään.
Vaikuttaa siltä, että Kreikka ei aiokaan maksaa velkojaan. Ei pysty. Seikka piti ymmärtää jo silloin kun Jutta junttasi "vakuuksia".
Entä sitten kun rahat eivät riitä? Eivätkä suostu "kurjistamaan". Kreikan tulot tuskin riittävät kattamaan menoja ilman "kurjistamista"? Tai ilman lisävelkaa. Jos velat jättävät maksamatta, mistä ottavat rahaa?
Verojen korotus on ainoa tulojen lisäämismahdollisuus. "Kurjistamista" siitäkin seuraa.
Näyttää huonolta. Tarvitsevat johtoonsa ainakin puolijumalan, mieluummin koko. Vähintään taikurin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)