torstai 9. huhtikuuta 2015

Kreikka! Kreikka! Kreikka!

Että voi olla yksinkertaista väkeä!? Euroopan politiikassa. Heti ensimmäisten julkitulleiden tietojen perusteella oli selvää, ettei Kreikka selviydy. Ei omillaan, eikä EU:n avulla.
Suomen pankin pääjohtaja Erkki Liikanenkin erehtyi sanomaan (tahallaanko?) että Krerikan talous kasvaa. Korpifilosofi kysyy: onko Kreikalla taloutta? Kreikan valtiovarainministeri uhoaa:"Kreikka maksaa kaikki velkansa ja pitää sopimuksensa."
Suurta puppupuhetta kaikki.
Ei maksa! Millä hartioilla se tapahtuu? Ei millään! Kreikka selviytyy, jos EU maksaa kaikki ikuiseen hamaan asti. Onko Kreikka ainoa EU:n valtio, joka on vaikeuksissa?
Turhaa vouhotusta kaikki puhe Kreikan taloudesta.

Ruotsin viisas tuli Suomen televisioon kertomaan ettei Suomen velka ole ongelma?!
Totta helevetissä se on ongelma. Sen kasvaminen on iso ongelma. Vaalipuheet ovat lämpimikseen puhuttuja. Jos niitä kuuntelee uskottavina, niin Suomen velka ei vähene. Kukaa ei näytä haluavan sitä.
Vaalipropakanda sai vettä myllyynsä "Ruotsin Viisaan" puheista.
Järjen vastaista, että valtin tuloja vähentämällä ja menoja lisäämällä nousee utopian aurinko.
Tuohon ei usko erkkikään? Paavo Arhinmäki varmasti uskoo. Onneksi hän ei ole diktaattori.

"Ruotsin Viisas" mainitsee työmarkkinasopimuksen.
Korpifilosofin kokemus ennustaa.  Seuraava sopimus nostaa palkkakustannuksia edelleen. En puhu palkkojen alentamisesta, vaan palkkamaltista.
"Onko maallamme malttia vaurastua?"
Kasvua, kasvua, kasvua?!
Kansalainen joutuu tulemaan toimeen pienentyneilläkin tuloilla (minunkin). Yritysten pitää "sopeutua" alentuneeseen menekkiin.
Miksi valtion ei tarvitse ottaa huomioon talouden lakeja? Miksi äänestäjät eivät ota huomioon? Miksi politiikkojen pitää "unelmoida"?

Yrjö Kallinen sanoi: "Me elämme unessa."
Elämmekö? Heräämisestä ei näy merkkejä

tiistai 7. huhtikuuta 2015

Politikointia

Kreikka vaatii Saksalta sotakorvauksia. Miksi? Vääryyttä lienevät kärsineet. Suomi kärsi vääryyttä talvisodan päätöksessä.
"Jatkosodan" tilityksessä Suomi tuomittiin maksamaan sotakorvauksia. Kait se oli kansaivälisen oikeuden mukaista.

Suomen kannattaa pitäytyä ulkona kaikista liittoumista. Poliitikkomme kulkevat laput silmillä. Natoon liittymistä perustelevat "stubbilaiset" talvisodan opetuksilla. Talvisodan opetukset viittaavat aivan toiseen suuntaan.
Neuvostoliitto teki "Ribbentropp-sopimuksen" Saksan (Hitlerin) kanssa. Mitä sopimus tarkoitti? erkki vastaa: Maailman herruutta.
Saksaan liityminen tarkoitti Suomen littyneen "väärälle" puolelle. Tarkoituksen mukaista lienee liittyminen "voittajan puolelle".
Kuka ennustaa voittajan? Jos kysyttiin suomalaisilta? Jos kysyttiin uskovaisilta? Suomalaiset vetosivat kansainväliseen oikeuteen? Paasikivi sanoi: "Kreml ei ole kihlakunnanoikeus." Uskovaiset vetosivat Raamattuun. "Jumala päättää kaikesta."

Miksi Jumala sallii kaikki vääryydet, sortamiset, alistamiset ja orjuuttamiset? Onko se jumala? Minä vaan kysyn?
erkki vastaa, kuten ennenkin, kaikki uskonnot ja jumalat ovat ihmisten kehittämiä. Kansanjoukkojen hallitsemiseksi.  

erkki poliitiikkona

Paavo Arhinmäki sanoo: --- Ansiosidonnaisista päivärahoista ei saa leikata. Mistä saa? Ansiosidonnainen ei ole lakisääteinen, eikä tasa-arvoinen. Liittoihin kuuluva saa edun, muut eivät. Tasa-arvo? Liittoihin kuulumattomille maksaa valtio päivärahan. Lain mukaan. Ansiosidonnaisesta valtio maksaa päivärahan. Sen lisäksi ansiosidonnainen saa lisää.  Lisän maksaa suurimmalta osin valtio! Miksi? Kun se on sovittu työehtosopimuksissa.
Tasa-arvo toteutuu, jos liitot maksavat sen ylimääräisen osan, jonka valtio maksaa. Siis valtio maksaa enemmän liittojen jäsenille kuin kuulumattomille. Työehtosopimus ei ole laki! Lainvoimaisena sitä pidetään.
Jos liittojen jäsenien pitää saada suurempaa päivärahaa, se pitää maksaa liittojen kassata ja rahoittaa jäsenmaksuilla.
Samaa mieltä olen puoluetukien suhteen. Valtion ei pidä maksaa tyhjästä. Puolueet saavat rahoittaa toiminnallaan ja jäsenmaksuilla!

Tänä päivänä ei millään vaikutusvaltaisella ryhmällä ole tarvetta lakkoiluun. Vähäosaisten etua ei niillä kukaan aja. Mitä ne ajavat? Pääasiassa pyrkivät kirkastamaan syntikaattipomojen gloriaa.

Aikanaan veturinkuljettajat lakkoilivat tiuhaan. Kuitenkin heillä oli turvattu työpaikka ja taattu palkka. Seurauksena organisaation pöhöttyminen. VR:llä oli henkilökuntaa 35 000 . Eläkkeellä oleva veturinkuljettaja sai eläkettä nettona lähes saman verran kuin minä Keskisavon Osuusliikeen myymälänhoitajana bruttona.

maanantai 6. huhtikuuta 2015

Korpifilosofi poliitikkona

Valtiopäivillä on päätetty, että erkkikin saapi kirjoittaa. Lukeeko kukaan tahi ei?
Ympäripyöreitä ovat Juha Sipilänkin tekstit. Tutkailin juuri. Kouriintuntuvia tavoitteita on melko vähän. Politiikon pitää olla varovainen.  Mauno Koivisto sanoi: "Jos aikoo saada jotain aikaiseksi, joutuu pakostakin joskus salaamaan todellisia aikomuksiaan.

Nyt joku aivoitukseni verotuskäytäntöön. Hämmästyin Björn Wahlroosin puheesta. Esitti verotusta alennettavaksi tulojen alapäästä. Se auttaisi työhalukkuuteen.
Ovatko Wahlroos ja erkki ainoat, jotka noin ajattelevat?
Kun nostetaan työtulovähennystä ja perusvähennystä, säästynyt veron määrä tulee useimmiten heti kulutukseen. Vähävaraiset eivät makuuta rahoja.
Starttirahat hyödyttävät pientä osaa saajista. Eikä työttömiä pidä pakottaa yrittäjiksi. Yrittäjyyteen tarvitsee omanlaistaan osaamista ja luonnetta. Minä olin väärä henkilö yrittäjäksi, enkä tietenkään onnistunut, vaikka itse asian hallitsin ja alan ammattitaito oli kohtuullinen. (melkein hyvä)

Yrittäjähenkinen pyrkii, ei tarvitse hoputtaa. Nuorena aloittavalla on aikaa myös epäonnistua ja aloittaa uudelleen.
Aloittamista helpottaisi ALVIn tulon alarajan nostaminen. Yhdessä tuloista tehtävän verovähennyksen jälkeen jäisi pienistä ansioista vähän käteenkin. Rahatonkin voisi jossain tapauksessa päästä alkuun. Tällä tavalla tuntisi olevansa omillaan.

ALVIn verovapaa osa on niin pieni, ettei semmoisella ole mitään merkitystä. Siltä osin tietysti menetetään verotuloja, mutta kun kaikki hokevat yrittämisen tukemista.

Yrittäjyys koki takapakkia niinä aikoina kun yrittäjää pidettiin rikollisena riistäjänä. Jopa minuakin jo konkurssikypsänä.  
Sosialidemokraatit ylenkatsoivat pienyrittäjiä (ainakin Kalevi Sorsa). Kommunistit vihasivat. Olimme vallankumouksen vastuksina.
Työläistarkastaja haasteli tähän tapaan:
Pitää katsoa työntekijöiden perään, itsehän te yrittäjät saatte tehdä kuten haluatte, mutta vielä me määräämme teitäkin.
Taidatkos sen selvemmin sanoa!?

Sipilä pääministerinä? Joutuu liemeen! Valtion taloutta aiotaan kohentaa. Mahdoton tehtävä. Kokokansa vastustaa. --- Meidän on saatava enemän! --- Meidänkin on saatava enemmän! --- Veroja ei saa nostaa.
--- Pitää elvyttää!  Niinpä niin!

En ole aikaisemmin utsinut Juha Sipilän työuraa. Varakkuus syntynyt yrityksen (osakkeiden) myynnistä.
Ala on ratsastanut aallonharjalla. Mikä osuus on Sipilän taidolla? Sekin on taitoa, että valitsee oikeita ihmisiä henkilökuntaan.
Sipilä ei saa valita mieleisiään eikä päteviksi arvioiviaan. Tyhmä kansa äänestää virtasia ja halmeita.
Ei yritystoimintakaan mutkatonta ole, monenlaisia kiemuroita kohtaa, mutta yrityksen tavoite on selväpiirteinen. Eduskunnan ja hallituksen hommat näyttävät järjellisen logiikan vastaisilta.

Väkisinkin vertaan Pekka Sivoseen. Tuli miljoonamiehen maineella. Kumartivat. Kuopiokin melkein kenkkäsi kullanarvoisen alueen. "Rikkaan miehen sanaa uskotaan"
Seurasin mielenkiinnolla. En osannut epäillä. Uutiset kertoivat yhä vain uusista ostoista. Yhtä romulaivarotteloa näyttivät äsken televisiossa.
Kuplan puhkeaminen oli aavistettavisa siinä vaiheessa kun ostettuja oli epäilyttävän paljon, eikä yksikään vielä tuottanut. Matkailupaikat eivät synny hetkessä, vie vuosia.

Rikas mies jos oisin. Portaitakin olisi yhdet yläkertaan, toiset alas ja kolmannet - ei minnekään.
Toivon että vaaleissa Sipilä voittaa rutkasti, niinkuin yritysmyynnissä. Sipilän hallitus? Yllättääkö?

Erkki on skeptinen. Ennustaa: Tulevan eduskuntakauden lopussa on valtion velkaa enemmän kuin alussa. Taivaan (politiikan) merkit näyttävät sitä.

sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Suomalaiset eivät liiku

Liikkuvat autoilla ja lentokoneilla. Urheilullinen liikunta ulkoistettiin amattilaisille. Se on sirkusta. Ammattiurheiljat ovat sirkuseläimiä.
Puolueiden puheenjohtajat peräävät huippu-urheilun perään. Yhteiskunnan rahaa siihen lupaavat.Ammattiurhelun alttarille uhrataan. Mielestäni yhteiskunnan rahaa ei pidä kylvää ammattiurheilijoille. Sanoivat humoristit ennen: "Urheilu on kansakunnan syöpä."  Nykyinen ammattiurheilu on sitä todella. Onko huippu-urheilu ammattimaisena urheilua? Onko se urheilua tai ammattia?
Jos se on ammattia, sen pitää kustantaa sirkuksensa itse. Esittäkööt sirkustemppunsa itse kustantamillaan areenoilla.

Urheiluseuroja ei perustettu tätä nykyistä hurmosta varten.  Lähtökohta oli amatööriurheilu. Kilpailut toivat motivaatiota harjoitteluun. Parempiin tuloksiin pyrittiin.
Nykysirkus ei edistä kansan kuntoa. Eikä innosta nuoria ponnistelemaan laajoina joukkoina. Tietävät että ei ole mahdollisuutta huipulle ja ansaitsemaan kuin aivan harvoilla.

KUPS on huomion keskipisteessä hankittuaan mustan supermiehen ulkomailta. Jokainen ulkomailta ostettu pelaaja vie pelipaikan yhdeltä Suomessa asuvalta.
Perustelevat: "pitää hankkia, kun muuten ei pärjää menestyksellisesti.  Tarvitseeko menestyä? Tarvitseeko panna rahaa ostettuihin?
Pelataan niillä ketä on. Ennen kasvattivat KUPSissakin nuorista uusia pelaajia.

Urheilussa saisi palata jonkun verran entiseen.
Lähdetään siitä, että jokaiselle annetaan mahdollisuus. Katsotaan yleisurheilua, joka sopii maaseudulle. Tietysti muuallekin. Nappulakilpailuja järjestävät. Hiukan vanhemmat jätetään huomiotta.  
Ikäluokkani nuoruudessa kentällä opastivat ja valvoivat ohjaajat. Kilpailuja  järjestettiin kaikille ikäluokille.  Aloitettiin pihoissa ja niityillä. Kisailtiin kyläkilpailuissa. Pitäjänmestaruuskilpailuissa. Piirnmestaruuskilpailuihin edettiin ja sitä rataa tulosten parannuttua. Kaikki saavat harjoitella. Parhaat pääsevät pisimmälle.
Nyt ei pääse. Jo äidin kohdussa aletaan kasvattaa huippuja. (ehkä vähän liioittelen) Nykytyyli sallii urheilun vain lahjakkaiksi havaituille. Lahjakkaita seulotaan jo varhain. Piilevät lahjakkuudet menetetään.
Yhteiskunta siunaa ja rahoittaa sairasta touhua, joka ei palvele kansanterveyttä ollenkaan.

Yhteiskunnan rahoilla rakennetuja areenoita käytettäköön koko kansan liikuntaan. Jos ammattilaiset ovat ammattilaisia, he rakentavat leikkipaikat omilla varoillaan. Jos eivät siihen pysty, eivät ole ammattilaisia. Tietenkin kun vauraat yritykset rahoittavat joukkueitaan, se heille on oikeutettua.

Uimahallissa katson miesvartaloita. Hoikat ja normaalivartaloiset ovat ikäluokkaani. Kaikki läskimahat ovat hiukan nuorempia. En tee johtopäätöksiä.

Itselleni jäi pääkopan lokeroihin jäänne urheilukipinästä. Vähäistä kokemustani käytän itseni hoitamiseen. Selkävaivanikin hoidan ilman lääkäriä. En tietenkään pysty ylpeilemään. Enhän ole vielä yhdeksänkymmenenkään.

Lällykkäporukkaa kasvaa. Asevelvollisuutta eivät jaksa. !952 palveluksen astuneissa ei ollut lihavia. Kasvoimme sota-aikana. Jaksettiin palvelutehtävät. Kaikki mukana. Lähes jokainen oli jotain urheillut. Hiihtoa varsinkin.
Onko toivoa paremmasta. Ajattelen tyttärieni poikia. Pärjänneet kohtuullisesti. Tiesin yhden jopa treenanneen: "En ainakaan keskeytä sen takia etten pärjäisi".
Heistä kaksi on rivimiehiä. Yksi käynyt RUK:n. Kaksi koulutettu sotapoliisiksi. Yksi on sivari (en siitä moiti).
Ja yksi on kasvamassa. Kohtuullisen hyvä tulos.

  

lauantai 4. huhtikuuta 2015

Ikuinen elämä

Haave ikuisesta elämästä on typerä unelma. Uskovaiset luottavat kuoleman jälkeiseen elämään. Ihmistä ei luotu elämään loputtomasti, kuten ei muitakaan elollisia.
Raamatun Jumala loi kaiken. Tyhmä poika kysyi: "Kuka loi Jumalan?  Aiheellinen kysymys. Uskovainen perustelee Jumalan olemista: "Näin ihmeellinen järjestelmä ei voi syntyä itsestään."  Entä Jumala? miten se on pystynyt syntymään?" Kukaan ei siihen vastaa.

Käsitykseni on yksiselitteinen. Kaikki uskonnot ja jumalat ovat ihmisten keksimiä. "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, Jumalan kuvaksi hänet loi."  Itsekkään ihmisen sanoma. Päinvastoin: Ihminen pitää itseään muita eläimiä korkeampina, jumalaisina. "Ihmisellä on kuolematon sielu." Ihmisellä ei ole kummempaa sielua kuin kastemadolla. Viimeinen henkäys pihahtaa ja se on siinä!

Kosmista mysteeriä, avaruuden syntyä, pyrkivät ratkaisemaan. Ratkaisu tuntuu mahdottomalta. Nykyään mahdottomalle keksivät  ilmaisun: haasteellinen. Avaruuden olemuksen tutkimiseksi lähettävät "lentäviä esineitä". Edistyneillä radiolaitteilla saavat tietoa mittaamattomien matkojen takaa. Lentävät laitteet yltävät vain maapallon pihamaalle.

Taivas ja Helvetti, Paratiisi, keksittyjä nekin. Pelottelevat olemattomilla ja hallitsevat.
Kommunistit palvoivat Stalinia jumalana. Isä Aurinkoinen!

Kuopiosa ilmestynyttä Kansan Sana  lehteä luin. Lehti tuli tilattuna Otto Vauhkoselle. Reino Vauhkosen kanssa pidettiin yhteyksiä.
Lehden kertoman mukaan lähes kaikki teknilliset olivat keksitty Venäjällä.  Näin jälkeenpäin ironisoin: miksiköhän ei sanottu kommunisteiksi?
Lehden uutinen kertoi mullistavasta keksinnöstä: "Neuvostoliitossa on kehitetty ikuisen elämän lääke. Ensimmäiseksi sitä käytetään Staliniin, suureen ihmiskunnan hyväntekijään."
Vuosi oli luultavasti 1946.

Itsekseni myhäilen huvittuneena yhteyksiä, joita tapasin myöhemmin uutisissa. Niin epätodennäköistä,
kuin se onkin, muistan aina tuon ikuisen elämän  Kansan Sanassa!
Hella Vuolijoki kirjoittaa: "Churshill on mennyttä maailmaa ja Roosevelt invalidi, mitä he mahtavat Stalinille, joka on tiedemies?!

Hrutshevin muistelmat  saattaa epäilyttää, kun ne julkaistiin Amerikassa. Lukemani perusteella vaikuttavat uskottavilta. Sanoo: "Stalin uskoi elävänsä ikuisesti."

Ikuinen elämä tuli tahtomattani mieleen. "Tilaamattani ja yllättäen". Tihkui uutisia lääkäreiden salaliitosta. Kuusi lääkäriä telotettiin. Taisivat olla juutalaisia? Suunnittelivat Stalinin murhaamista! Suunnittelivatko?

Tarinankertojan mielikuvitukseni kehitteli draaman aineksia. Tähän tapaan:
Stalin harmitteli, ettei elä ikuisesti. Hekumoi ajatuksella: jos eläisi. Yhden ihmisiän aikana ei ennätä lujittaa asemaansa maailman herruuteen, mihin pyrki kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin. Ihmisjoukkoja säälimättä. Ettei vain olisi maininnut lääkärille?  Lääkärit arvelivat mahdolliseksi kehittää sellainen lääke.
Lääkärit havaitsivat siinä mahdollisuuden eliminoida Stalin. Lääkärien salaliitto sattoi olla totta.
Vaikka ei olisikaan ollut totta, joka tapauksessa lääkäreitä tapettiin. Tapettiinko suotta? Ihmisiä tapettiin miljoonia Stalinin hallitessa. Ja syyttömästi useimmat.

Jos lääkäreiden salaliitto oli, ei se kuitenkaan toiminut. Stalinin urkintaseula näyttää olleen niin tiheä, ettei sitä voinut läpäistä.

Kun länsivallan edustaja sanoi voittavansa Jumalan avulla Saksan, sanoi Stalin: "Minua kai auttaa itse Piru!
Niinpä. Diktaattoreilla näyttää olevan paholainen suojelusenkelinä. Leninillä, Stalinilla, Hitlerillä. Sitkeä henki kuin kissalla.  

perjantai 3. huhtikuuta 2015

Tuumailuja

Politiikkkaa tarvitaan yhteisten asioiden hoitamiseen. Entä politikointi? Ja poliitikot?  Ovatko he päteviä? Minä vähä eppäelen.
Entä talouspolitiikka? Mitä se mahtaa olla? Sitten väärä politiikka?  Koivisto sanoi: --- kaikki politiikka on joltain kannalta katsottuna väärää politiikkaa.

Nyt vaalien alla puolueet peräävät muutosta. Tuon olen kuullut ennenkin monta kertaa. Julisteessa luki; "Jo riittää!"
Monet vaalit meni. Mikä muuttui?  VALTION VELKA!
Joko riittää velka? Ei tunnu riittävän. Joskus oli sanonta: "lisää leipää". Ja "lisää palkkaa". Nyt vaativat lisää velkaa. Velan vaatijat onnistuvat. Tulevan hallituksen on pakko ottaa velkaa. Siten lisävelan vaatijat pääsevät syyttämään hallitusta velkaannuttamisesta! Niinhän se aina on politiikassa. Pyörtävät pyhiä sanojaan.  

Varoissaan oleva lasiliike voisi viedä eduskuntaan jättipeilin. Sijoittaa se niin, että kansanedustajat  joka kerta tullessaan joutuvat katsomaan peiliin.

"Ahon hallitus velkaannutti Suomen." Kuulin tällä viikolla tuon lauseen.
Nuorehko toimittaja esitti kysymyksen: "onko lamalla kasvot?"
Vastasi siihen itse: "kyllä, Ahon-Viinasen hallitus." Toimittaja ei lukenut läksyjään.

Muistan televisiossa Iiro Viinasen kuvattuna lähdössä maailmalle. Kyselemään: saako Suomi velkaa?
Ottaa päähän hokemat ja termit: Kestävyysvaje, hyvinvoitivaltio. Silloin puhuivat jälkiteollisesta yhteiskunnasta. Mitä sillä tarkoittivatkaan?
Holkeri toisti mieliaihettaan: "Hallittu rakennemuutos."  Sitä ei kukaan hallinnut!
Holkeri ja Sorsa nauttivat valtiomiehen statusta. Esko aho on politiikan kehäraakki.

Ahon-Viinasen hallitus toimi palokunnan tavoin pelastajana. Edeltäjät saattoivat Suomen konkurssitilaan.  Velan syy ei ollut Ahon-Viinasen hallitus. Holkeri ja Sorsa sattuivat paikalle, kun Suomen talous karkasi nelipyöräluisuun.

Lama, lama, lama... Parkuu media. Mikä lama? Oliko 90-luvulla lama? Ja kenellä oli lama? Yrityksiä lamaantui konkursseihin. Työttömät saivat kuitenkin päivärahaa.
40-luvulla oli lama, eikä päivärahoja. Niukkuus jatkui vielä 50-luvulle. 60-luvulla alettiin jo elää. Minäkin ostin liikuntakyvyttömän romuauton. Koppuloin kuntoon ja sillä huristeltiin. Rakensivat taloja Arava-lainan avulla.

En lukenut kirjaa, kuitenkin muistan nimen: Onko maallamme malttia vaurastua? 
Siinäpä kysymys.  Ahneus voittaa.

Mitkäs puolueet hallituksissa istuivatkaan?  Kovin väärin en muistane? Päällepäsmäreinä olivat: Keskusta, Kokoomus, Demarit, Ruåtsalaiset...
Ruotsalaiset ja Kristityt vain apupuolueita. Suurilta voi kysyä: "mitäs teitte, vai ettekö mitään?" Kenen syy?
En äänestänyt aikoihin ja ihmettelen kun niinkin moni vaivautuu koppiin.

Tulevaisuus tukeutuu menneisyyteen. Aikaisemmat päätökset vaikuttavat. Valtion taloutta ei käännetä kuin kirjan lehteä. Puolueet kuitenkin vakuuttavat kääntävänsä kelkan suunnan.
Tuskin näen sitä päivää jolloin valtioiden velka on kuitattu.
Joku viisas ehdotti velkojen nollaamista. Kaikilta nollataan.  Tasapeli! Hip hurraa!

Kaikki touhut vaikuttavat nurinkurisilta. Kehottavat ottamaan velkaa, kun korot ovat alhaalla! Kaistapäiden puhetta ja vastoin kaikkia käytäntöjä.  Erkin järki sanoo: korkomenot ovat pieniä, silloin jää varaa lyhennyksiin.
Otetaan alhaisten korkojen aikaan suruttomasti lainaa. Kuitenkaan ei tarvitse olla pahanilmanlintu, ennustaessaan korkojen mahdollisesti nousevan.

Eduskunta valikoituu hatarilla perusteilla. Henkilökohtainen pätevyys ja talouden ymmärtäminen jää huomiotta. Edullinen ulkomuoto ja retoriikka ratkaisee.  Ulkomuoto peritään ja sitä ehostetaan. Retoriikka opetetaan ja opitaaan.  Rahakkaat kampanjat??