maanantai 6. kesäkuuta 2016

"Sateenkaariperhe"

Sateenkaariperhe ei ole perhe. Porukka, johon minä synnyin ei ollut perhe". Nyt repivät otsikoissa: "Kuka opettaa poikaa kusemaan pusikossa?" Tuommoista typeryyttä en ymmärrä. Tosin "viisaammat" ovat ymmärtävinään minut ymmärtämättömäksi, ts. tyhmäksi

Lapsen pystyy kasvattamaan täysjärkinen täyskasvuinen ihminen. Mutta ei pidä vääristellä. Kun adoptiovanhemmat kysyvät todellisuudesta, siinä on kysymys aivan muusta kuin pissaamisesta.
Hiukan tummempi-ihoinen kysyy mummoltaan saunassa:
--- Miksi minä olen näin musta?

Kun nainen haluaa ja saa mahdollisuuden kasvattaa lapsen, jonka onnistumiseen minä täysin luotan, niin ei saa  teeskennellä.
Samaa sukupuolta saavat minun puolestani tehdä mitä hyväksi tuntevat. Määritelmä "sateenkaariperhe" on harhauttava.
En ole uskovainen. Kaikki jumalat ovat ihmisten keksimiä. Hallinnan välineitä. Kaikki uskonnot ovat opetettuja. Lapsesta asti manipuloituja.

Homous ja lespous ovat poikkeavuuksia. Luonnon järjestyksen vastaisia. Kukaan ei pysty toisin todistamaan.

Ajatukseni ovat selkeitä. En ole uskovainen, mutta en polta kirkkoja. En myöskään "kivitä" "poikkeavia".

Nyt kirkon piirissä ovat "ymmärtävinään". "Hyväksyvinään" "sukupuolineutraalin" avioliiton kirkon hyväksymäksi.
Ennen nämä "piirit" luokittelivat kaltaiseni "syntisiksi". Kauan ei ole siitä, kun lakkasivat merkitsemästä kirkonkirjoihin määritelmän: "äpärä".
Nyt kirkko hyväksyy "putkessa" tuotetun ihmislapsen. Eikö tuommoinen olekaan syntinen äpärä?
Onko tuo "Jumalan luoma"? 

Minua ei kukaan opettanut kusemaan seisaallaan. Kukaan ei opettanut muutakaan elämässä tarvittavaa taitoa.

Uskontoa kyllä tyrkytettiin.  Sana: SYNTI mainittiin jatkuvasti. Siksi kirjoitin sen isoilla.
Huomaan liikkuvani tunteiden alueella; tulee paljon näppäinvirheitä!?

Nyt Suomessa on ongelma. Islaminuskoisten Ramadan! Sitä sanovat paastoksi. Mitä paastoamista on, jos ollaan syömättä päivällä ja mässäillään yöllä!?
Ja milloin on yö? Suomessa on nyt yölläkin valoisaa.
Pohtivat: minkä kaavan mukaan aikataulutetaan? Mikä kulttuuri otetaan huomioon? Eikö se ole heille kaikille sama?
Jos ratkaiseva on auringon lasku, niin miten Utsjoella vietetään Ramadania? Ollaanko syömättä, juomatta ja... kuukausikaupalla?

Uskontojen mahti vaimentuisi, jos ihmiset vaivautuisivat ajattelemaan ristiriitaisuuksia. Raamatun opeista niitä löytyy runsaasti. "Kirjanoppineet" selittävät, mutta tarvitseeko niitä uskoa? Jumalan sanaksi väitetty ei sitä ole. Se on ihmisten opettamaa.

Sekin on keksittyä, mikä kerrotaan Jeesuksen sanomaksi: "Menkää ja tehkää kaikki kansat...." Sitä noudattivat kirjaimellisesti: Valloittivat, alistivat ja orjuuttivat "pakanakansoja". Eurooppalaiset hallitsivat puolta maailmaa. Tappoivat "alkuasukkaita" sukupuuttoon.

Jyrääkö nyt Islam? Suomalaisiakin opetetaan viettämään Ramadania!!??

lauantai 4. kesäkuuta 2016

Lauantai

Eilispäivänä kipusin rinnettä ylös ja alas. Pehmyttä sammalikkoa. Tarkoituksena vahvistaa jalkalihaksia sekä treenata horjuvaa tasapainoaistia.
Hallilla uin 700 metriä ja tunsin itseni virkeäksi.
Tänä aamuna Tarpoilin taas männikkörinteellä. Juoksemaan pystyn vain pikku pätkän. Jos vähän tyyntyy, piipahdan vesillä. Josko uistimella jotain?

Syönyt sopivasti. Nukkunut riittävästi syvässä unessa. Mukillinen kahvia ei auta sakkipeliin. En osaa pelata ollenkaan. Vaikka olen olevinani täysissä järjissäni?

torstai 2. kesäkuuta 2016

Torstai

Söin päivälliseksi semmoista ruokaa, jota nautin harvoin. Että sitä oli pakkasessa, johtui antamastani reklamaatiosta. Sain siitä hyvästä 15 euron edestä tuotteita. Otin makkaraakin. Eilisiltana oli semmoinen mielentila, että unohdin ottaa lihaa sulamaan. Tänä aamuna otin esille lenkkimakkaraa, jotain "herkkua". Se sulaa nopeammin kuin lihakönttä.
Pyörittelin pannulla voin ja sipulin kanssa. Kaksi reilua tomaattia ja pikku pätkä kurkkua kaveriksi.
Makkaraa vain oli hieman liian paljon. Söin kuitenkin kaiken kerralla.

Syönnistä kului jo nelisen tuntia, kun läksin uimaan. Olo ei tuntunut kovin hyvältä, mutta en välittänyt. Jaksoin uida vain kaksi altaanmittaa. Kävi rasittavaksi. Ylös, saunaan ja kotiin. Vatsassa tuntui oudolta.

Nousin autosta ja kävelin kohti ulko-ovea. Vastaani tulvahti huumaava tuoksu. Pihassa kookas syreeni avannut kukkameren täysille.
Istahdin hetkeksi istumakeinuun.

Vanhuus ja mitä muuta?
Onkohan viimeinen kerta tuntea syreenin tuoksu?
Aavistelen soutajan läheisyyden tummalla virralla.

Nyt kuitenkin otan jäisen lihan jääkaappiin sulamaan.

"Vaikka tietäisin maailmanlopun tulevan huomenna, tänään istutan puun". 

perjantai 27. toukokuuta 2016

Kansallistunnuksista

Vilahti tämmöinen otsikko: "Kokoomus haluaa vaihtaa Maamme Laulun Finlandia Hymniin."
Minulle on yks lysti, vaihtoi taikka ei. Yritin kaivaa muistini lokeroista kansallislaulun säveltäjää. Jostain kaikuu: Fredrik Paasius. En viitsi tarkistaa. Yks hailee, kuka mainitaan säveltäjäksi. Kuulemma on saksalainen juomalaulu!
Sanat ovat suomennettu Runebergiltä. On siinäkin kansallisrunoilija?  Ei yhtään säettä Suomen kielellä!

Ristilippu tuli ruotsalaisilta valloittajilta merkiksi Kristinuskoon käännyttämisestä. Mytologian mukaan kastaneet suomalaisia pakanoita Kupittaan lähteellä. Uhanneet kieltäytyjiä Jumalan Miekalla!

Eniten minua ihmetyttää jo poikasesta asti Leijona Vaakuna.????! Mahdollisimman kaukaa haettu ja mahdollisimman huonosti sopiva. Ja vielä kummempi: tanssii miekan päällä.  Kun se on niin jalo! Jalopeuraksikin mainittu!?

Suomalaisetko jaloja?  Vai petoja? Sankareita kuitenkin!  Vai?
 

lauantai 21. toukokuuta 2016

Lapsen nukkuminen.

Nyt eletään vouhottamisen aikakautta. Terve järki näyttää joutuvan romukoppaan. Lapsen syntymä on merkittävä tapahtuma perheessä. Kaiken maailman psykologit ja sosiologit pyrkivät sitä mystisoimaan. Luonnollista tapahtumaa, joka takaa ihmiskunnan jatkuvuuden.

Voiko sen ja sen ikäistä vauvaa opettaa nukkumaan ????? Vanhan korpifilosofin mielestä tuo on tyhmistä tyhmin kysymys. Asia ratkaistiin korpifilosofin perheessä yksinkertaisesti. Oliko se maalaisjärkeä vai jotain muuta järkeä? Isän vastuulla toimin!

Syntyi Leena. Tapahtuma oli merkityksellinen. Meille. Suhtauduin siihen maltillisesti. En harmitellut ollenkaan, ettei syntynyt poikaa. Ei ollut mahdollisuutta minun kokea isän ja pojan suhdetta. Enkä saanut kokea toiseenkaan suuntaan, tuli vain tyttöjä! Kaikkea ei voi saada. "Anna edes vähän".

Jätän tunteilun ja siirryn asiaan.
Ohjeiden mukaan piti vauva herättää syömään neljän tunnin välein! Miksi?  Kuka pystyy ymmärtämään, että Ohemäen kansakoulun puutteellisen tietomäärän pohjalta korpifilosofi erkki pystyi tekemään toimivan ratkaisun vauvan hoitoon? Vastoin "virallista" opetusta????

Ensimmäisten viikkojen aikana selvisi: Leena nukkui hyvin, rauhallisesti. Sanoin: miksi herättää rauhallisesti nukkuva lapsi? Nuori äiti myöntyi. Hänellekin oli eduksi riittävä unen saanti. 
Leenan unirytmi toimi kuin kello!! Vastoin kaikkea neuvolassa opetettua! Leena nukkui illalla kymmeneltä ilman seremonioita, ilman että siihen olisi pyritty opetettujen "ismijen" mukaan.
Leena heräsi aamulla kello kuusi.

Sama toistui, eikä nuori äiti kärsinyt, kuten nykyään näyttää käyvän. Leena nukkui joka yö kuin kello: kahdeksan tuntia. Vastoin opetettua, pakotettua neljää tuntia.

Syntyi Tuija. Tukeva tyttö. 50 senttiä ja 4 kiloa. Näytti pulskalta.
Tuija valvotti öitä. Itki lakkaamatta noin kaksi viikkoa. Luultavasti korpifilosofi ei ongelmaa ratkaissut. Ratkesi niin, että aloitettiin antamaan lisäruokaa. Äidin tissistä saatu ei riittänyt.
Lisäruuan antamisella ongelma ratkesi!

Nyt äidit tuskailevat neuvolan numeroiden kanssa. Lapsensa ei jostain syystä noudata virallisia kehityskäyriä. Miksi "opetetut" ja oppiarvoja hankkineet kahlehtivat itsensä? Kahlehtivat taulukkojen orjiksi? (kukaan ei kysy korpifilosofilta).

Neljä tytärtäni ovat niin erilaisia, ettei niin suurta eroavaisuutta tunnusta "lisenssit".
Kaksi koulukuntaa yrittivät nujertaa ajatukseni. Toinen nojaa perimään. Kohdallani siihen vedotaan, kun halutaan halveksia persoonaani. Toinen nojaa kasvatuksen kelvollisuuteen. Kumpikin on kohdallani suuri rasite. Minussa ei niiden perusteella ole mitään positiivista.  Syntymävirhe ja olematon kasvatus.

Miksi elän? Miksi olen olemassa?

Vielä Tuijasta. Koulussa kertoi menevänsä syömään poikien pöytään. Pojat eivät ihmettele sitä, kun Tuija syö saman verran kuin he. Tytöt kauhistelevat!

Näin kahdesta tyttärestäni. Seuraavat kaksi taas ovat aivan eri kaliiberia. Kuinka psykologit sen selittäisivät??
Luultavasti ei mitenkään. 

Vai ehkä kenties minun jakaantuneella personallisuudellani?  Jos se niin on?

Rasittava perimä?!      

keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Kulkeeko posti?

Näyttää tyhmyys tiivistyneen Postin johtoon.  Ryhtyivät modernisoimaan. Ensimmäiseksi hylkäsivät ikoniksi muodostuneen logon. Tavallisesti muutoksia tehdään kansainvälistymiseksi. Mutta Posti. Posti on yksi kansainvälisimpiä nimiä. Ja postitorvi tunnettu. Ja keltainen väri muutettiin mitäänsanomattomiin pilkkuihin.
Ikivanha ihmetteli kauhiasti.

Postitoimipaikkoja suljetiin hätiköiden. Joulukortit kyllä vähenevät, mutta pienet ja isommatkin paketit lisääntyvät. Netti on nykyaikaa.

Viimeisimmälle hourotukselle nauravat jo "Kuopion puuhevosetkin."
  --- "minä tiskaan astioita ja luutalla lakaisen lattioita. --- Syöttelen vanhuksetkin."
Nurmikonleikkuuideaa tyhmempää ei olekaan.  Joka on joskus tehnyt töitä ja joutunut järjestelemäänkin, tietää nämä kaavailut mahdottomiksi toteuttaa.

Näin suurella laitoksella pitää olla selvät pasmat. Ei pidä joutua aamulla pähkäilemään: --- kenenkäs kasvimaa tänään kitketään?

tiistai 17. toukokuuta 2016

Hauki

Öylöspäivänä pääsin vesille. Leppoisalta vaikuttava keväinen ilta houkutti. Usein tuulee, mutta nyt näytti rauhalliselta. Pitää käydä silloin, kun on mahdollista.  Aluksi tuuli voimistui hiukan, mutta rauhoittui kuitenkin.

Päristelin tiettyyn poukamaan. Siitä tarttuu virveliin hauki ja ahven. Kokemus kertoo nyt olevan otollinen ajankohta hauelle.
Ankkuri veteen, vermeet esille. Siman päähän laitoin kirkkaan Krokodilin. Mahtoiko olla kolmas heitto, kun nappasi.  Tempoi ensin pienen hauen tavalla, mutta kun veti, tuntui voimakkaalta. Ensimmäisen vilauksen perusteella sen kokoinen, että pääsen laittamaan ruokaa.
Perkasin sen samalla ja arvelin että riittää.
Erehdyin pikkuisen.
Kutenut maitihauki. Laihan näköinen ja suoli tyhjä.  Pituutta 53 senttiä, yleensä semmoinen on ainakin kilon painoinen. Tämä painoi siivottuna 800 g .

Miksi en heittänyt takaisin jorpakkoon? Keitto ei ole kaksinen. Lepäilin syönnin jälkeen sohvalla ja äkkiä havahduin. Olikos sillä hampaita?  Normaalisti kyllä huomaa joka kerralla hauen hampaat!
Vaikka en kiinnittänyt saalistaessa huomiota, niin kuitenkin jäi alitajuntaan poikkeava.
Kaivoin roska-astiasta keitetyn pään.
Todellakaan sillä ei ollut kunnon hampaita!
Nälissään ja laiha. Pienipäinen.

Suonteessa veden lämpö 9 + astetta.