keskiviikko 8. heinäkuuta 2020

Tuli postia

KYS:n kirjeen mukaan homma jatkuu 29.7 klo 8:40
melkoinen litania ja prosessi. Tekee mieli sanoa: -huomattavasti liioiteltu. Vielä kolme viikkoa. En ole varma jaksamisestani. Kusi homma askaruttaa. Kun sitä tulee niukasti ja olen tottunut siihen. Tarvitsevat litkua moneen tutkimukseen. Ongelma tulee siitä, kun rakko täyttyy liikaa, nesteen tulo lakkaa. Säätäminen vaikuttaa vaikealta. Kotona täytettävään pulloon, pullossa olevaan kemikaaliin tarvitsee sen verran, että pullo täyttyy. Sitä voi laskea eri astiaan ja sitten lisätä pulloon.
Se pitää ensiksi harjoitella.
IkiWanhalla oli todellinen koronakesä. Ei kovin viihtyisä. Vanhuus???

tiistai 7. heinäkuuta 2020

Hikoilu

Hikoilua en yhdistänyt nykyiseen. Hikoilu liittyy sydämen toipumiseen. Leikkauksen jälkeen toipilaana kesti jonkin aikaa hikoilu.  Hikoilussa ei muuten ihmeellistä, mutta hikoilu ilmeni vain rintakehässä. Kastui vain paita likomäräksi. Tapahtui aamuyöstä.
   Nyt on samanlaista. Sydämessä ei tunnu mitään. Heräsin hikoiluun. Heräsin niin pian, ettei hiki levinnyt.Sinisesä lakanassa näkyi selvästi litimärät kohdat, joissa yläruumiini painamat kohdat näkyi.
   Eilisaamuna hikosin jälleen. Sikäli hikoilu tuntuu erilaiselta, ettei tunnu kuumalta, eikä haittaisi, mutta litimärkä paita pois. Kuiva päälle ja hikisen aluslakanan päälle iso pyyhe ja nukkumaan.
  Nukkuessa pidän peittoa. Sairaiden säärieni kohdalla lisänä päiväpeitto kaksin kerroin. Silti hikoaa vain hartiat.  Ilmiö ei stressannut silloin, eikä nytkään. Toipumisakana arvelin sen kuuluvan elimistön puolustautumiseen.

Nyt en muista yhtään puuron keittämisestä. Söinkö tänä aamuna tavanmukaisen puuroni? Äsken söin 0,75 kg pakasteastiallisen keittoa. Kaalia, porkkanaa, sipulia, nokkosta, sianlihaa ja suolaa sekä pippuria. Ruuan yhteydessä tavanmukainen magnesium ja ylimääräiset kaksi monivitaa.
   Perästä kuuluu, vai kuuluuko?  Tällä hetkellä ei tunnu pahalta. Lepään ja käyn kävelyllä.

Hoitotakuu

Mitä se tarkoittaa?  Pitää päästä? Minun olisi pitänyt päästä juhannusaattona 19.6 . Silloin ei päässyt edes terveyskeskukseen puhelimella!? En kai minä hätänumeroon soita, kun ei ole hätä. Tiesin hyvin, että eturauhanen on tulehtunut, kuseminen teki kipeää.
   Tänään on 7.7 ja odotan. Jonossako lienen?
Virtsaumpi ei vielä tullut, kun kokemuksesta osaan taktikoida, eikä sillä puolella ole sairautta ainakaan tietääkseni.
   Paskapuoli on hankalampi. Ostin ulostuslääkettäkin, mutta se vaikuttaa huonosti. Selostuksen mukaan vitamiini voi vaikuttaa laksatiivisesti. Sellaisen vaikutelman olen saanut Mangnesanista, jota käytän suonenvetojen ehkäisyyn, vaikuttaa hyvin siihen. Runsailla anoksilla pehmiää.
   Päätin katsoa, miten sujuu täällä.  Lääkärille vastasin kysymykseensä epäröimättä: - Eturauhanen. Se oli eräänä maanantaina.
Montakohan sataa kertaa kuulin moitittavan: "miehet eivät mene lääkäriin!"  Entä jos menevät?
En mennyt kertaakaan ilman todellista syytä.
   Katson vielä, mutta kun kantti pettää, soitan Mehiläiseen ja menen taksilla.
Ai niin, olenhan riskiryhmäläinen! Tätäkö se tarkoittaa?

maanantai 6. heinäkuuta 2020

Päivien kulku

Eturauhanen perkattiin v 2007
Sen jälkeen ei ollut oireita pitkään aikaan. Tiesin eturauhasen kasvaneen, mutta ei ollut haittaa. Kusen tulo hidastui. Pilli pieneni, mutta ei haitannut.

Ensimmäiset oirehtimiset oli yllätys. Se oli lievä tulehdus. Myöhemmin vastaanotolla ei kuulemma kokeet ilmaisseet tulehdusta. Kuinkas sattuikaan, oli juhannus viikko!
18.6 oireet.
19.6 yritin puhelimella terveyskeskukseen. Ei ollut yhteyttä. ?! Perjantai juhannusaatto. Minulle kaikki päivät ovat saman arvoisia.
22.6 soitin TK:n vastaanottoon sairaanhoitajalle.
Kysyi: "pärjäisitkö maanantaihin 29.6?"
Rehellinen vastaus: - en tiedä. Varattiin vastaanotto päivälle maanantai 29.6.
29.6 Lääkäri antoi lähetteen kirurgille.
3.7 perjantaina. Tuntui uhkaavalta. Ummetus. Lääkitsin "epävirallisesti".Meni paskat housuun.
6.7 Onkin taas maanantai. Valvoin yöllä. Lääkitsin Epävirallisesti. Kohtuullinen kusi. Paska aivan lierua. Meni kuitenkin pönttöön tahrimatta mitään.
Viittaan sairaanhoitajan kysymykseen. En pärjännyt hyvin. Yli kaksi viikkoa kärvistelyä.
Tuleeko kutsu kirurgille tänään, huomenna, koska?

Tilalliset valitsevat tuotantoon kykenevät elikot. Kaikkia "ei oteta talvelle." Systeemi noudattaa aikatauluaan. Erkin ikivanha elimistö ei.
Otetaannko erkki talvelle?

sunnuntai 5. heinäkuuta 2020

Pitkittyy

On kulunut yli kaksi viikkoa oireen alkamisesta. Kokemuksesta tiesin, ettei selviä muuten kuin eturauhasen perkaamisella. Perjantaina en päässyt puhelimella terveyskeskukseen. Oli juhannnusaatto.
 Juhannuksen jälkeen   sain ajan maanantaille 29.6. Lähete kirurgille. Viikon käpristelin. Nyt on lauantai. Kutsua ei ole tullut. Tietää sitä, etten pääse vielä maanantaina. Etenen systeemin aikataululla.
 Lääkäri arveli virtsaummen mahdollisuutta. Tapahtui aikaisemmin monen monta kertaa.
Virtsa ei umpeutunut, vaan se paksumpi jumittui.
Tiesin, että magnesium vaikuttaa pehmentävästi. Oli jäljellä muutamia D-vitamiineja. Otin molempia reilummin. Yhtenä päivänä tuli rysähtämällä. Toisena päivänä ruikku, Sitten ei mitään. Ostin apteekista ulostuslääkettä. Illalla ulostuslääke. Ei vaikuttanut. Aamulla mangnesium ja D-vita.
Aaamuaskareet ja ruoka.
 Sitten läksin kauppaan. Menin autolla. Pysäköin S-Marketilla. Nousin autosta. Silloin tuntui varoittamatta. Nousin autoon, ajoin kotiin. Rappuja noustessa tuli käskemättä. Tuli paljon ja meni housuun. PALJON!  Pyykki on kuivumassa.
Saanut vähän tehtyä. Suolistossa ei tunnu ylimääräistä.
Tänään lauantaina valmistauduin. Aamupuuroa keitin kaksi kertaa. 0,75 kg pakasterasiassa keittoa. Kaalia, porkkanoita, sipulia nokkosta ja suolaa. Etten rasittaisi vatsaa, söin sopan kolmessa osassa.
Otin ulostustabletin. Perästä kuuluu, vai kuuluuko?  Huomenna.

Jotain muutakin häikkää on. en osaa kuvailla tuntemusta yöllä, jotain täydempää rintakehässä. 
 Hikoilin aamulla. Paita märkä. Hikoilu vain hartiossa. Sinisessä lakanassa selvä kuvio, jonka hiki piirsi siihen, missä hartiat koskettivat lakanaa.

Kävely takkuaa. Eilisaamuna oli varsin vaivalloista. Nojasin välillä puun runkoon ja istahdin kannon päähän.
Kävely palautunut sen verran, että pääsen hieman pitemmän matkan.  Pahimmillaan väsyin kilometristä. Lähtiessä funtsin, josko kierrän Siionin lenkin. Pian havaitsin, etten pysty.

Kehitys onnistui sillä tavalla, että menen autolla maastoon. Pehmeässä sammalessa ja kangaspoluilla kävelen. Ehkä kolmisen kilometriä. Tänään kerran Siionin lenki ja kerran maastossa.

Kun ei osaa kuollakaan.

perjantai 3. heinäkuuta 2020

Että puhuvat pehmosia

Äskeisen höpötyksen jälkeen törmäsin älyttömyyteen. kaksi eri asiaa sotketaan ilmastouskomuksiin. En ymmärrä miksi sotketaan turpeen energiakäyttö ja käyttö kasvualustana? Ovatko kaikki höyrypäitä? Tuotetaan polttoaineena lämpöä. Tuotetaan kasvualustana kasviksia. Viherpiipertäjiltä ja "ympäristöystäviltä" kysyn: miksi puhutte järjettömyyksiä? Vai onko kysymys väärinymmärryksestä?
Eikö turvealustalla kasvanut edusta "vihreitä arvoja"?

Politiikkaa vai mitä

Televisiosta koronapolitiikkaa. Kun katsoo ruudusta, soisi myös ajateltavan aivoilla, eikä vain istumalihaksilla.
   "Rutto uutisissa" kiinnittyi huomioni Brasiliaan. Miksi ei siellä? Miksi kysyin? Siksi että vähän ennemmin näin televisiosta dokumentin. Sen perusteella tuli mieleeni hakematta: Brasilia. Miksi brasiliasta on niin vähän uutisia? Miksi Brasilia? Siksi että siellä on vaurautta ja kurjuutta. Maailmassa on erinäisiä valtioita, jotka eivät sairastu "ruttoon".
    Usa:n Presidenntti ei tunnusta tosiasioita. Hän luulee, ettei hänen tarvitse. Brasilia kamppailee. Entä USA? Minun ei tarvitse vääntää rautalangasta.

Täällä korpifilosofin kammiossani pohdin usein diktatuuria. Voiko Stalinin ja Hitlerin hirmuvalta toistua? Hakematta tuli mieleen USA. Pienten maiden diktaattorien yritelmillä ei ole kapasiteettiä. Ne jäävät haihattelun tasolle.
    Ainoat riittävän tehokkaat ovat USA ja Kiina. Kiinalla on suuremmat mahdollisuudet. Kansa on valvonnassa.
    Miksi ei USA? Ymmärsin sen olevan demokraattisemmin hallittu. Erehdyin pahasti, kuten yleensä.
USA:n on mahdollista kehittyä dikdatuuriksi. Entä Kiina? Eikö se ole diktatuuri? Mistäpä minä tietäisin?
   Näiden molempien maiden "demokraattisesti valitut"  päämiehet esiintyvät diktaattorien tavalla.

Me katsomme Ruotsia arvostaen ylöspäin.Ylensä kritikoin, kuten tapana on. Suomen edustajille nostan hattua. Koronatilanne kehittyi hämmästyttävän sillä tavalla, kuin ennakoivat. Entä Ruotsissa?
    Pelkään pahoin, että Suomi ylpistyi. Eräitä vuosikymmeniä olen seurannut valtion talouden spersmäkeä. Tänä päivänä eivät ole heränneet talouden realiteetteihin. Ei edes Siksten Korkman, jota pidetään suurimpana auktoriteettinä.
    Pitääkö valtion maksaa velka? Epäilen niiden viisautta, jotka esittävät tuon kysymyksen. Ovatkohan ihan viisaita?
    Kukaan ei kysynyt: "pitääkö erkin maksaa velka?"
Siihen aikaan ei kukaan uskonut erkin pystyvän siihen. Erkki maksoi, eikä takaajat kärsineet.
   
Plaratessani tekstiä, tuli outo olo: Miksi kirjoitin?
"muuttolintu siihen vastatkoon".