Sellaista se on kun elää liian vanhaksi. Kumoaa yle.fi tilastotkin. Yle.fi väittää kaikkien aikojen korkeimaksi kuntaveroprosentiksi Halsuan 22 ja jotain. IkiWanha muistaa aikanaan sensaationa silloisen huipun Honkajoen 28 %. Sitä vaan en tiedä, onko Honkajoki enää kunta? Kai sen on joku ahmaissut. Eihän urheiluennätykset vanhene, ellei niitä ylitetä, vaikka ennätyksen haltija kuolisi!
torstai 18. marraskuuta 2021
keskiviikko 17. marraskuuta 2021
Hoitotakuu
Pitää päästä hoitoon siinä ja siinä ajassa. Miksi pitää laatia siihen aina ja aina vain uusia lakea?
Aikoinaan suunnittelivat kansanterveyslakia. En tiedä, onko määritelmä: kansanterveyslaki sinne päinkään, mitä tarkoitan. Joka tapauksessa poliitikot vaahtosivat edistyksestä. Nyt muka tarvitaan laki hoitotakuusta? Miksi? Epäilen kysymyksessä olevan poliitikkojen halu saada puumerkkinsä päiväkirjaan.
Eikö se ole silllä selvä, että hoidetaan kaikki hyvän sään aikana? Pääasiaa suunnitellessa minä ajattelin: - eihän laki tule sairaaloihin ja muihin hoitopaikkoihin, ellei ole henkilökuntaa, lääkäreitä ja hoitajia. Tietysti hoitopaikkoja.
Lakeja laatiessa luotetaan poliitikkojen kaikkivoipaisuuteen. Poliitikoilla on jonkun lehmä aina ojassa. Ja ovat niin viisaita mielestään, että kaikki hoituu heidän toimestaan. Viime aikoina kyllästyttänyt hokemat päättäjistä. Miksi eivät päätä? Poliitikkojen pitää päättää! Se vaan nyt on niin, että pelkkä päättäminen ei paljoa pyhitä. Tarvitaan toteutus. Ja useimmiten toteutus maksaa, pelkkä päättäminen ei riitä. Mistä rahat? - Otetaan velkaa! Emme kysy, kuka maksaa velat?
Luin juuri Johannes virolaisen kirjan; kuka ottaa vastuun. Kirjassa tuli esille Mauno Koiviston nuukuus negatiivisena seikkana. Samoin Koiviston "kelvoton" talouspolitiikka. Vanhana sosialidemokraattina minua hävettää demarijohtajien vähäinen ymmärrys taloudesta. "Talousdemareja" aikanani oli vain Tanner ja Koivisto. Muut entiset ja nykyiset ovat vain poliitikkoja. Kunhan vain arvioni ei pätisi Sanna Mariniin. "Minä vähä eppäelen."
Sellainen seikka ihmetyttää; kun Suomi on nyt rikkaampi kuin koskaan aikaisemmin ja poliitikot vaikeroivat? Ja kansa esittää tyytyymättömyyttä!
Sairaat savolaiset
Eikö se riitä, että olemme tyhmiä? Suomen tyhmimpiä? Olemme Suomen sairaimpia. Fiksuimmat ovat lähteneet leveämmän leivän etsintään. Muuttoliike ei vienyt rupusakkia.
Ossi Rinne kärsi mikreenistä. Oppinut varomaan, tunsi jonkin verran oireiden ilmaantumisesta. Kysyin häneltä tietoa vaivan alkuperästä, aiheuttajasta. Hänellä oli selkeä käsitys omastaan. Degeneroituminen. Kotoisin Kainuusta, jossa ihmiset asuivat suhteellisen rajatulla alueella. Aikojen kuluessa mudostui sukulaisuus-suhteita. Henkilöiden itsensä tietämättömiäkin.
Sama täällä. Pielavedellä tapahtui paljon nuorten miesten itsemurhia. Julkisuudessa syyttivät työttömyydestä johtuvan. Mistä sitten johtuu työttömyys? Työttömyyteen ovat osasyyllisiä myös työttömiksi joutuneet. Aloitteliaimmat löytävät helpommin mahdollisuuksia kuin passiiviset.
Sitä tapahtui Pielavedellä. Syrjässä olimme ja verenvaihto vähäistä. Siihen kiinnitti huomiota opettaja Ida Remes kirjoittaessaan: "- oltiin sukulaisuus-suhteissa - - -" Esimerkkinä mainitsee Jauhiaiset. Niinpä! Tämän kirjoittaja Jauhiainen ei ole kenenkään sukua.
Ossi Rinne oli koiraihmisiä. Asiantuntija. Selitti koirien jalostuksesta saaduilla esimerkeillä. Ihminen ei ole koira! Eipä olekaan, mutta on eläin. Selkärankainen imettäjä.
Koirien jalostuksessa on menty vikateille. Onhan ne kaavailleet ihmistenkin jalostamista. Savolaisten jalostaminen on myöhäistä. Savolaiset ovat liian hitaita.
Raamattu on ensimmäinen lukemani kirja. Jaakob jalosti karjaa. Raamatussa sanotaan Jumalan siunanneen Jaakobille sen väristä karjaa mikä sopi kontrahtiin. Jakob toimi niin, että syntyi joko raidallisia tai pilkullisia. Sopimuksen mukaiset sai oman laumaansa.
"Seitsemän vuotta Raakelin tähden - " Kerkeääkö siinä ajassa?"
Raamatun sana palautui, kun asiaan perehtynyt oppinut karjatilallinen suunnitteli jalostaa määrätynlaista maitoa tuottavaa karjaa. Terveydeksi! Sanoi kestävän kuusi vuotta. Sormien avulla laskeskelin: - Jaakobilla oli seitsemän vuotta. Siinä kohtaa Raamatun kertomus on tosi.
torstai 11. marraskuuta 2021
"Velka on veli otettaissa - "
Tekohurskaat jälkiviisaat katsovat paheksuvasti valtion velan ottoa. Silloin ei ollut tietoa, eikä aavistusta coronapandemiasta. Vastuussa olevat uinuivat ruususen unta. Hyvinvoinnin lisäämiseksi ehdottivat otettavaksi lisää velkaa, kun korot ovat melkein nollassa. Typerää puhetta! Olkoonpa korot vaikka saatavia, ei sittenkään. Korkeampaa matematiikkaa en opiskellut. Valtion hommat ovat siksi yksinkertaisia, että pärjään päässälaskulla. Kun valtion tulot ovat 50 miljardia ja valtion velka ylittää sata miljardia, siinä on yhtälöä viisaillekin. Tyhmäksi todetun järkeni mukaan pitäisi tavoite olla velan pienentäminen eikä lisääminen. Kun korot ovat alhaalla, silloin pitää lyhentää velkaa. Velan hoidolta jää varaa lyhennyksiin. Jopa vasemmiston edustaja vastasi velan lisäämisen kriitikoille: "unohdetaan dynamiikka" !!! Valtion velka on "dynaamista" , kasvaa "ekspantiivisesti."
Tuli aikoinaan vastaan outo sana: synergia. Havainnollistivat meille tyhmille: - enemmän kuin osiensa summa. 1+1=3. Uros ja naaras yhtyvät, syntyy lapsi, se on todellista synergiaa, mutta lisäys on vain 1. Jotenkin näyttää siltä, että poliitikot ymmärtävät: 1+1 on ainakin viisi, ehkä enemmän. Ruususen unta.
Nykyisille poliitikoille pitää havainnollistaa, mitä vaati kansakunnalta selviäminen sodan kustannuksista ja vielä sotakorvauksista. Ilman velan saantia ja velan maksamista ei olisi selvitty.
Peilataan tähän päivään. Itku ja parku 90-luvun laman seurauksista naurattaa verrattuna entisaikoihin. 90-luvulla ei ollut lama. Ihmiset piehtaroivat ylellisyydessä verrattuna 40-lukuun. Silloin oli tosi lama.
Tämän hetken tilanne vaatii velan ottoa. Mutta epäilen nykyajan poliitikkojen taloudellisen ajatuksen kypsyyttä. Eivät ajattele. Eivät pidä huolta huomisesta. Eivät pysty vakauttamaan valtion taloutta nyt ja epäilen ettei tulevaisuudessakaan?
Tänä päivänä olemme rikkaampia kuin koskaan aikaisemmin. Tarvitaan vai järkeä. Sitä vain tuntuu puuttuvan. "Niin on jos siltä näyttää."
lauantai 6. marraskuuta 2021
Tähtien tarkkailua
Se alkoi sattumasta. Istuin autossa katse idän suuntaan. Syksyisen illan hämärtyminen paljasti tähtitaivaan. Sattuma oli sekin, että näkökenttäni keskellä hvaitsin kolme tähteä. Huomioin niiden olevan pystysuunnassa tarkasti akselilla, sen jälkeen katseeni kiinnittyi tarkemmin kolmikon alimpaan tähteen, se oli eri värinen. Kaksi kirkasta ja yksi keltaoranssiin vivahtava. Muistui mieleeni määritelmä: "Mars, punainen planeetta". En pohtinut enempää.
Entä sitten? Sattuma sekin, kun havainnoin tähdet toisen kerran. - Onko tuo alin tähti liikkunut? Näyttää olevan hiukan vinossa. Todellakin, se oli vinksahtanut. Hiukan myöhemmin katsellessani (punainen) tähti oli liikkunut vielä eteenpäin. Mielenkiintoista!
Aina kun tähtiä oli näkyvissä, menin ulos tarkistamaan. Aina tähti oli liikkunut. Siitä on niin kauan, etten muista miten kauan tarkkailin. Tähti liikkui vaakasuorassa oikealle (etelään päin). Seurasin niin kauan, kunnes tähti oli lähellä horisonttia, enkä kunnolla sitä erottanut.
Media kertoi Marsin olevan näkyvissä.
Selvää on etten minä ollut ainoa tuon ilmiön ihmettelevä. Seuraavana talvena en havainnut. Entä tuhansien vuosien aikana? Raamattu kertoo kaiken olevan valmista. Mutta ei ole. Tähtiä ja planeettoja ei Raamattu erottele.
Mihinkä se punertava tähti hävisi, kun sitä ei enää näy? Kyllä se taas oikeaan aikaan ilmestyy yhä uudelleen. Minä en aikataulua tiedä, en lukenut.
Kuvittelen poikkeavien ilmiöiden herättäneen uteliaisuutta. Ihmettely johtanut tutkimaan ja tietämään tosiasioita. Tuhansien vuosien aikana tuhansien havainnot vievät uusien oivallusten pariin.
torstai 4. marraskuuta 2021
Diktaattori
Vasta nyt tuli julkisuuteen amerikkalaisen tutkijan havainto. Tonald Thrumpin tavoite diktaattoriksi oli niin silmin nähtävä, että ihmetytti, miksi siitä ei ollut enemmän mediassa?
Taitaa olla vähemmistö tai jopa harvassa ihmisiä, jotka ovat lukeneet Hitlerin Taisteluni. Hitler kertoo tavoitteensa avoimesti. Ensimmäisen mailmansodan nöyryydetyn Saksan mahti nostettava. Saksan kieliset yhdistettävä. Saksan kielisen väen lukumäärää lisättävä syntyväisyydellä. Saksalle elintilaa idästä. Saksalaisten etevämmyys ja suhde muihin kansoihin johtava teema. Tosin ei puhu omasta diktaattoriudestaan.
Ihmettelin sitä, kun neuvostoliitossa oli Hitlerin kirja kielletty. Miksi? Sehän olisi pitänyt olla pakollinen koulukirja, niin selvästi siinä kertoo pyrkimyksensä varsinkin suhteessa Venäjään. Stalinin teoksia ei tullut vastaani. Tuskinpa Stalin kertoi diktaattoriksi havitteluaan?
Thrumphin retoriikka muistuttaa hämmäsyttävästi Hitlerin käyttämää. "Amerikka ensin!" Thrumph valehteli, niin että jopa minäkin olisin uskonut, jos olisin amerikkalainen.
Hitler valitti hävityssä sodassa propagantan puuttumisen. Ja valehtelusta: "Kun sinä valehtelet, sinua epäillään, kun valehtelet riittävästi, ihmiset sanovat, ei noin paljon voi valehdella."
Näyttää kuin Thrumph olisi opiskellut Hitleriä.
Tutkija varoittaa, Trumph tulee vielä presidenttiehdokkaaksi hyvällä voiton mahdollisuudella.
maanantai 1. marraskuuta 2021
Nukkumatti vai Unikeko
Sunnuntaiaamuna taisin nukkua pitkään. Sunnuntai-iltana painuin yöpuulle jossain 10 - 11 paikkeilla. Epäilin valvomista. Kitenkin olin nukkunut melko pian. Päättelen siitä, kun en muista valvoneeni. Heräsin aamuyöllä. Asiaa vessaan. Painuin pehkuihin ja lienen nukahtanut pian. Tavanmukainen seremonia. "Valveutuminen", puuro hautumaan, pieni voimistelu, puuron syönti. Kuuden paikkeilla. Menin sänkyyn oikaisemaan yön jäliltä selkääni.
Sunnunta-iltana laitoin valmiiksi uunipadan. Panin valmiiksi uuniin, että tarvitsen vain kytkeä virran maanantai-aamuna. Heräsin sekavana aamulla. Katsoin numerot. Ulkona + 8 c. Sisällä +22,7. Kello vartin yli kymmenen!? Vasta sitten muistin: uuniin piti kytkeä virta puoli kymmeneltä. Vähän myöhästyi, mutta eihän sillä väliä.
Tokkurassa en pystynyt laskeskelemaan yöunen kokonaiskestoa. Kenties 10 - 11 tuntia.
Katsoin parhaaksi, etten mene uima-hallille. Vaikutti oikealta ratkaisulta. Kaupalla asiointi ja kävely haparoivaa. Nyt on kello kahdeksan ja olo melko virkeää. Ei mitään hätää.
Arveluttaa vain; mahdanko saada tänä iltana kunnolla unta?