lauantai 9. huhtikuuta 2022

Sukupuolet

  Suomalaisesta elokuvapalkinnosta sanovat: "ensi kertaa sukupuoleton jussi." Jussi ei ole sukupuoleton, hän on mieshenkilö. Ja miehenä pysyy, ellei salveta, kuohita. Luulisi jo olevan sen verran tietoa, ettei tarvitse hurskastella. Ollaan sitä nyt siveää, niin siveää, että. Jukolan veljekset äidistään: "äitimme oli jumalaa pelkääväinen - vaikka ei lukeakaan osannut." Nykyisten sukupuolineutraalien sanomisia voi verrata jumalauskoisiin. He ovat syntisiä, me vanhurskaita. Surkuhupainen oli oikeudenkäynti kristillistä poliitikkoa kohtaan. Jumalanpilkasta ei enää saa palloa jalkaan, mutta homojen pilkasta saa ainakin sakkoja. Ai niin, ei saakaan! Kristillistä ei tuomittu. Pettynyt syyttäjä aikoi valittaa tuomiosta.

Media ei viitsi kaivaa totuutta väitetyistä ahdisteluista. Siihen riittää yksipuolinen väite. Nainen syyttää mieshenkilöä ahdistelusta. Media repii otsikoita, pitää miestä selvästi syyllisenä. Syyttömyys on vaikea todistettava. Puolustelenko? En kiistä tosiasiaa. Ahdistelua ja raiskauksia tapahtuu paljon. Sellaiset on tuomittava, vaikka tuomio ei teekään uhrille oikeutta. Rikos ihmisyyttä vastaan. 

Miehiä on syytetty lapsensa isäksi. On tapauksia, että isäksi väitetty on maksanut elatusapua. Muuan Matti maksoi kymmenen vuotta, ennen kuin selvisi: - väärä isä. Nyt asian selvittää genetiikka. 

Tauno käveli muutaman kerran naisen kanssa. Nainen tuli raskaaksi, sanoi Taunoa isäksi, vaati elatusapua. Tauno älysi mennä asianajajalle. Asianajaja sanoi: "Jos todella et ole ollut hänen kanssaan sukupuoliyhdynnässä, teen sinulle todistuksen, joka vapauttaa."                                                                  Advokaatti laati lääkärintodistuksen Taunon kyvyttömyydestä. Toisessa paperissa nainen vahvisti allekirjoituksellaan luopuvansa jutusta.

Sitten Raamatusta. Kateelliset veljet toimivat niin että Joosef  joutui Egyptiin. Älykäs nuorukainen kohensi asemaansa. Pääsi "piireihin".  Raamattu kertoo: "Potifarin vaimo houkutteli Joosefia syntiin. Kun Joosef ei langennut, vihastui Potifarin vaimo. Väitti Joosefin houkutelleen häntä syntiin. Joosef joutui vankeuteen."                                                                                                                                             "Ei mitään uutta auringon alla."      

Ympäri käydään

 Mieleeni tuli vanha hokema katsoessani Ukrainan presidentin puhetta. Pyysi tukea kamppailuun sodan uhrina. Kuinka sattuikaan? Vuoden vaihteessa luin uudelleen Valentin Berezkovin kirjan Teheran 1943. Silloin kerjäsi Stalin apua sodassa Saksaa vastaan. Stalin, Roosevelt ja Churchill neuvottelivat. Vajavainen tietoni ei kokouksesta paljon tiennyt.

Neuvostoliitto piti Hitlerin kukistamista oman saavutuksenaan. Ilman USA:ta olisi ollut vaikeaa. Nyt Ukraina pyytää valtioilta aseita. Stalin pyysi Amerikkaa ja Englantia liittymään sotaan. Niin sitten tapahtui. 

Eurooppa ja USA taistelivat rinnan Hitlerin kukistamisessa. Tämän päivän asetelma on erilainen. Nyt  länsivallat epäröivät ja hidastelevat avun antamisessa Ukrainalle diktaattoria vastaan. Venäjän toiminta kauhistuttaa. Tuleeko Putinille riittävästi vastusta? Ukrainan kansa kärsii. 

Mikä on oikein tai mikä väärin? USA ei ole mikään pulmunen, vaan mahdin kasvattaja usein oikeudettomasti: Vietnam, Afganistan, Irak, Syyria - 

Mutta molemmat maailmansodat tarvitsi Amerikkaa. Eurooppa ei selvinnyt muuten. Miten käy nyt?  Kasvaako Putinin mahti? Venäjäkin todennäköisesi tulee kärsimään. Vai voittaako mielivaltainen hulluus?       

keskiviikko 6. huhtikuuta 2022

Sotarikokset

 Sotarikoksia kauhistelevat. Mitä tarkoittaa, tulitauko? Sota on rikos. "Rikos ihmiskuntaa vastaan". Olin kauhuissani Vietnamin sodasta. Ilmaisin sen tuttavalleni. Hänkin oli sotaveteraani. Lieneekö ollut tosi paikassa, ehkä vain "töpinän mies ja söi kuormasta". En tiedä, en kysynyt, eikä kertonut. Silmiini ja korviini tulleet tiedot olivat vain pientä uutisointia todelliseen kauheuksiin joutuneen kansan kärsimyksistä. 

Jugoslavian hajottua omiin kansallisuuksikseen seurasi kaaos. Sotia ja julmuuksia. Myöhemmin pikkuvaltioiden pikkunilkkejä syytettiin ja tuomittiin sotarikoksista. Amerikkalaisista presidenteistä ainuttakaan ei syytetty Vietnamin sodasta. Jos Vietnamin sota ei ollut rikos sekä sotarikos, niin mikä sitten? Venäjä ilkkuu Irakista ja muista. USA: antaa aiheen, eikä voi kiistää. IkiWanha Erkin mielestä se ei oikeuta Venäjää mielivaltaan. Ei tuhoamaan elämää, eikä taloutta pienemmiltä. Venäjä on rikollinen. Mutta suurvallat ovat suurvaltoja. Käyttäytyvät sen tuntien.  YK on suurvaltojen pelinappula. Vai onko? Ehkä ei ole?       

Papit ja sota ja sotapapit

Suomen armeijalla on kenttäpiispa ja sotilaspastorit. En ymmärtänyt oikein koko juttua. Jos Jumala, Raamattu ja uskonnot pätisivät, ei sotia olisi.

Neuvostoliiton armeijassa oli vastaavat: komisario ja politrukit. Näillä oli arvovaltaa yli miehistön. Kommunistinen puolue takanaan. 

Entä nyt? Venäjällä uskonnon edustajat saarnaavat Venäjän puolustautuvan hyökkäämällä ja tuhoamalla Ukrainaa. Vakuudeksi Putin tekee ristinmerkin!? Hyväksyykö kirkko ja kirkon tunnustama Jumala Venäjän rikollisen kauheuden? Putin luottanee Jumalaansa, koska tekee ristinmerkin? Raamattu on juutalaisten eepos. Kristinusko rakennettu sen pohjalle. Raamatun kymmenet käskyt ainakin joutuneet romukoppaan. Huonosti niitä muuallakin noudatetaan.

Kaksi pappia. Loisteliaassa asussaan Kremlin palatsissa korkea-arvoisin pappi todistaa Venäjän sodan oikeutta. Borodjankassa Hävityksen keskellä vaatimaton kirkon palvelija siunaa sodan uhreja. "Mikä eroitus, haa, mikä eroitus". Lainaus Aleksis Kiveä mukaillen.   

maanantai 4. huhtikuuta 2022

Hyökkäys on paras puolustus

 Venäjän kirkon pää sanoo Venäjän puolustavan isänmaata hyökkäämällä Ukrainaan. Joskus puhuivat uskonsodista. Onko Venäjän hyökkäys uskonsota? On se, Putin varmistaa ristinmerkillä. Putin valehtelee. Valehteleeko kirkko? 

Ukraina ei hyökännyt Venäjälle, eikä Amerikka yllyttänyt. Yksi diktaattori saattaa häpeään satojen miljoonien kansakunnan. Ukrainaa tuhotaan, eikä lännen valtiaat auta sitä läheskään tarpeeksi. Lännellä on sotakalustoa yli oman tarpeensa. Lännen johtajat hurskastelevat. Venäjän arkkipiispa hurskastelee Putinin käskystä.

YK, mitä se on? Venäjä ei noudata YK:n periaatteita kansojen yhdenvertaisuudesta. Mitä virkaa on YK:n turvallisuusneuvostosta? Venäjä halvaannuttaa sen toimintakyvyn. Venäjäkö määrää? Ei Jumala rankaise Putinia, eikä Venäjää. Jumalan hallitsemisesta kertova on paskapuhetta. 

"Joku on joku, vaikka voissa paistaisi." Näyttää pitävän paikkansa. Millään järkisyillä ei voi ymmärtää Putinia. Onko Putin järkevä? Sitä sopii kysyä. Venäjäkään ei hyödy sodasta, vaikka piispa puolustaisi. Ukrainan hirvittävät kärsimykset ovat Putinin syytä. Kirkon johtajan saarnaaminen ei sitä muuksi muuta.

Jos Putin tuhoaa Ukrainan, selviääkö Venäjä tekemättä itsemurhaa? Tai maailman tuhoutumista. 

lauantai 2. huhtikuuta 2022

IkiWanhan ajatukset

Kirjoittaessani paikallislehteen Pielavedellä jätin julkaisun kokonaan päätoimittajan vastuulle. Enkä koskaan arvostellut ratkaisua. Luulen olevani niitä harvoja, jotka jättävät toimitukseen useita tekeleitä samalla kertaa. Toimitus saattoi julkaista, jopa vuoden kuluttua "hyllyllä" olevia. Pielavedelle muutettuani käväisin Nurmijärvellä. Kehusmaan porukka sanoi lukeneensa Nurmijärven Sanomista kirjoitukseni. Enhän minä ole kirjoittanut?  Yksinkertainen selitys; se on ollut toimituksen varastossa. Silloinen nuori toimittaja piti kirjoituksistani. Nuori toimittaja oli muuan Matti Vanhanen. Ilmeisesti "hengenheimolaisia". Sitä tuskin kukaan uskoo.

Sama jatkuu. Kirjoitin blogiini: -Diktaattorille kerrotaan. Seuraavana aamuna ylen netissä sivuttiin Suomus-salmea ja Putinille väärän tiedon saamisesta tänä päivänä. Tekstaan tämän niille, jotka kuittaavat, sanomalla: "sinä et tiijjä mittään."

Luin toiseen kertaan Johannes Virolaisen ja Rafael Paasion kirjat. Selvää selvempi on että: Johannes Virolainen oli selvemmin poliitikko kuin Paasio. Virolainen oli poliitikon arkkityyppi. "Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista." "Politiikka on mahdollisuuksien taidetta." Jokaiselta poliitikolta pitäisi kysyä; -kumpi olet?

Kumpi olet? Kysymys tulisi väkisin eteen Kepun ministerivaihdoksissa. Annika Saarikko on kokonaan poliitikko, ei epäilystäkään. Ehkä nimellisesti myös hiukan Suomen asiaa? Pulska miesministeri vaihtoi pestistä toiseen. Mitä todistelikaan osaamisestaan? Ei yhtään mitään. Itseään täynnä pullisteleva herra kehui olevansa erinomainen poliitikko. ???!!!

IkiWanhan kokemuksella sanon: - Poliittisuus on rasite. Se sitoo. Se rajoittaa. se estää. Sitoo kannan määrittelyn. Rajoittaa järkevää toimintaa. Estää tarvittavia päätöksiä. Asioiden hoitoa, vai mahdollisuuksien taidetta?    

     

Sairaanhoitajat

 Vain muutamia vuosia, kun kaikki puolueet lupasivat sairaanhoitajille  lisää liksaa. Mihin korotukset hävisivät? Vai hävisivätkö?

Ammattiliitot valittiin pitämään työläisten puolta riistokapitalistia vastaan. Se on jonkin sortin ongelma, kun "riistäjä" onkin yhteiskunta. Palkat maksetaan yhteiskunnan kukkarosta. 

Hoitajien liian pienet palkat johtuu AY -liikkeen toiminnasta, liittojen ahneudesta. Läheisyydessäni oli hyväpalkkainen mies. Kirjapainoalalla, faktori. "- semmoinen tavoite oli, että pysyy hajurako". Voimakkaat liitot haluavat säilyttää hajuraon. Siitä kärsii monen alan työläiset.

Kirjapainoalan mullisti tekniikan nopea kehitys. Toimivia käsiä vapautui. Tekstiä en ole nähnyt, perustan tuttavani kertomukseen. Kertojan mukaan kaikessa hiljaisuudessa työnantajien ja työläisten liitot sopivat maltillisesta käyttäytymisestä koskien irtisanomisia ja palkkavaatimuksia. 

Joskus ihmettelivät, kun koneenhoitajille maksetaan hyvin ja ihmisten hoitajille vähemmän? Jokainen sanoo: "-työmies on palkkansa ansainnut", nainenkin, totta kai. 

Mistä yhteiskunnan varat? Tuntuu kuin jokainen poliitikko olisi haluton verottamaan. Laidasta laitaan ovat kiirehtineet alentamaan veroja. Valtion velkaa kasvattivat suruttomasti. Ei kuulemma ollut liikaa, vetosivat prosenttiosuuteen jostain kansantuloksi sanotusta kummallisesti lasketusta tyhjästä. Valtion velan määrästä on turha puhua prosenteista, päässä suoritettu kertolasku sopii paremmin. Valtion vuositulo on noin viisikymmentä miljardia. Sadan miljardin raja ylittyi, mutta kukaan ei huolestunut. Tämän hetkisen näkymän perusteella velka nousee melko pian sataan viiteenkymmeneen miljardiin. Se ei ole enää prosentteja mistään, se on kolminkertainen valtion vuosituloon nähden. Entinen vanha valtiomies sanoisi: "- Se on hirmuista!

Verojen alentajat viis veisaavat hoitajien palkoista. Aikanaan Kalevi Sorsa kehotti rakastamaan veroja. Liika oli liikaa. Minunkin pieni palkkani ylti veron progressioon.