maanantai 30. tammikuuta 2012

Kasvihuone

Taas tänä aamuna oli "kasvihuoneilmiö" parhaimmillaan. Säätieto kertoi lämpötilan olleen Kuopiossa
- 29 C-astetta. Jyväskylässä - 23. Suonenjoella näytti osuuskaupan mittari -21. Viimeksi kun oli muutamia lauhoja talvia, haikailivat ettei enää tule kunnon talvia. Lähipiirissäni vakuutin, että vielä tulee pakkastalvia ja tulee leutoja talvia. Muutamasta kuluneesta talvesta ei voi vetää johtopäätöksiä.

Television säätieteilijä erehtyi sanomaan: "Nyt oli kaikkien aikojen lämpimin tammikuu". Naurahdin; Nyt nyrjähti! Jos tiedemiesten ja -naisten tutkimukset pitävät paikkansa, on näillä seuduilla ollut paljon nykyistä lämpimämpää. Joskus sellainen lämpötila kuin nykyään on Keski-Euroopassa.

v 1925 ovat menneet veneillä soutaen joulukirkkoon. Toinen tarina kertoi mennyn laivalla Kuopion tammimarkkinoille. Kuopiossa yöpyneet eivät päässeet laivalla takaisin. Silloinkin on ollut alkutalvi keskiarvoa lämpimämpi. 

Turhaan itkevät ilmastonmuutoksesta. Kansakouluaikaan ennustivat mentävän kohti jääkautta. Saattaa niin käydäkin. Tieteilijöiden mukkaan jääkausiakin on ollut useita. Ihminen on maapallolla vain käymässä, enkä usko meidän pääsevän taivaaseen. Dinotkin kuolivat sukupuuttoon, niin käy ihmisenkin. Elämme vinksahtaneessa maailmassa. Maapallo pyörii kallellaan. Ehkä ei mene miljoonaakaan vuotta, kun joku möykky avaruudesta tönäisee ja pallomme vinksahtaa toisenlaiseen asentoon, tai sitten ei.

lauantai 28. tammikuuta 2012

Olympia

Olympia-aatteeseen olen kajonnut aiemminkin. Nyt sain kimmokkeen olympiakomitean jäsenen Peter Tallbergin haastattelusta. Peter Tallberg ja moni sukulaisensa ovat osallistuneet olympialaisiin. Se on ydinkysymys. Tallbergin perhe on eliittiä. Kilpailivat purjehduksessa, mikä oli eliitin harrastus; "herrasmiesurheilua". 

Antiikin urheilijat olivat "sirkuslaisia", ylhäisön huvittelun välineitä. Parooni Couperding elvytti olympialaiset Hellaan malliin. "Terve sielu terveessä ruumiissa" tarkoitti ylhäisön nuorukaisten kehittämistä urheilun avulla kyvykkäiksi hallitsemaan ylivertaisina alamaisiaan. Ei hän tarkoittanut sitä Paavo Nurmen kaltaisten rahvaan jäsenten harrastamiseksi, heille riitti kun tottelivat nurkumatta herrojen tahdon, raatoivat orjina "vapaiden miesten" hyväksi. Siihen tähtäsi puhtaan amatööriyden vaatimus, köyhillä ei ollut varaa urheilla, eikä nousta yhtään ylemmäs luokastaan.

Olympia-aatteesta on turha puhua. En ymmärrä, mitä sillä tarkoitetaan?  Tarkoitetaanko Couperdingin ajatusta? Tarkoitus pyörähti ylösalaisin, urheilumenestys auttoi monia köyhiä nuorukaisia kohentamaan asemaansa yhteiskunnassa. Parooni  ei  sitä tarkoittanut. 

Siipi

Netissä oli tieto, että joku tiedemies teki tyhjäksi teorian, miksi lentokone pysyy ilmassa. Tuo tiedemies puhuu soopaa, tai joku hurupää on saanut jakeluun aivan päätöntä tietoa. Suuri vaara on olemassa, että vääriä tietoja leviää. kun nettiin saa syötettyä mitä tahansa.

Mistä semmoinen "tieto" on lähtenyt, että siipi kantaisi siksi, kun ilmavirta siiven yläpuolella kulkee pitemmän matkan?

Olin 10 tai 11 v. Ohemäen kansakoulun keittäjän Lyyli Kiljusen poika kersantti Reino Kiljunen sai pitää pojille yhden tunnin. Se oli sota-aikaa ja kersantti Kiljunen oli lomalla. Oppitunnin aihe oli purjelento.
Kiljunen piirsi taululle siiven muodon, jolla siiven yläpuolista ilmavirtaa nopeutetaan ja yläpuolelle muodostuu alempi paine kuin alapuolella on. Sen enempää en ole lentokoneen rakenteeseen perehtynyt, mutta muistan tarkasti osan Kiljusen oppitunnin sisällöstä.

Ei ole kauan siitä, kun naispuolinen toimittaja sanoi jäätyneen vesijohdon halkeavan, kun vesi laajenee lämmetessään. Tuommoista väitettä olen kuullut miehenkin suusta. Jo kansakouluajoilta muistan, että vesi on tiheimillään +4 C-astetta. Laajenee siitä molempiin suuntiin. Laajenee lämmetessään ja laajenee kylmetessään. Jää pysyy veden pinnalla. Minulta on haljennut muoviämpärikin ja nimenomaan jäätyessään. On haljennut putkiakin ja auton moottoreita.

maanantai 23. tammikuuta 2012

kampanjat

Kampanja, kampanja, kampanja. Jokainen ehdokas kehui omaa kampanjaansa loistavaksi. Vaalit voidaan pitää ilman kampanjaakin. En äänestänyt, kun en välitä. Läpihuutojuttu se on, vaikka spekulantit yrittävät selitellä. Valtaosa äänestää tavallaan, vaikka kuinka meuhkattaisiin. Silloin aikanaan kun äänestin, osasin äänestää mieleni mukaan, kampanja ei vaikuttanut ollenkaan.

Kasvoin korpikommunistien keskellä ja maalaisliittolaisen Savon Sanomien lukijapiirissä. Siitä huolimatta sosialidemokraattinen suuntaus kehittyi jo kuusitoista vuotisena. v 1950 presitentin vaalissa demarit Julistivat: KOKENUT PAASIKIVI JOHTAKOON. Ei minulla ollut tietoakaan äänioikeudesta, täytin seuraavana keväänä kahdeksantoista. Menin kuitenkin kuuntelemaan vaalipuhujaa. Tilaisuus oli Taavetti Muonalla. Muonan Taavetti oli ainoa demari lähipiirissäni. Puhuja oli Vihtori Lahti. Mieleeni jäi piippua polttava hahmo. Puheesta vain se, että Paasikivi on eri puoluetta. Kuulijoita oli vähän, en muista, montako.

Itselleni jäi mysteeriksi, mikä minusta teki demarin? Parikymmentä vuotta myöhemmin Pauli Tolonen sanoi: "Minä en ymmärrä, miksi sinä et ole kommunisti, vaikka olet huonommista oloista kuin minä?"
No, Pauli nyt ei kovin hyvin ymmärtänyt. Jokijärvelle perustivat SKDL:n nuoriso-osaston. Emil Karel kulki Korpelan ohi yllään pikkutakki ja punainen kravatti. Olin lammasta nylkemässä, polku meni siitä vierestä. Emil houkutteli toimintaan mukaan, mutta olin vaitonainen, en halunnut.

Mikä minut vieraannutti demariudesta? Heti armeijasta päästyäni valitsivat minut Joroisten Jyskeen puheenjohtajaksi. Olin siihen tehtävään juuri täysi-ikäinen, mutta en suinkaan valmis. En muista, ketä ehdottivat, sai kannatusta. Sitten joku ehdotti minua, ja kannatettiin. Hämmästyin "vallan kauhiasti", enkä ymmärtänyt edes kieltäytyä, enkä uskonut äänestystä voittavani. Enkä olisi voittanutkaan, mutta äänestyksessä tapahtui virhe, jonka huomasin vasta jälkeenpäin: Täysivaltainen seuran jäsen oli täytettyään seitsemäntoista vuotta. Äänestyksen ratkaisi kaksi alle ikärajan olevaa äänestäjää. Vaali olisi voitu kumota. Sitä en ymmärtänyt, en ajatellut menemistä politiikkaan, enkä sääntöihin perehtynyt. Nuo kaksi poikaa äänestivät urheilumiestä, johon suuntaan halusin kehittyä.

Pari vuotta kului. Minut valittiin TUL:n Savon piirin yleisurheilujaostoon. Tunsivat minut. En osallistunut yhteenkään kokoukseen. Piirikokoukseen menin Jyskeen edustajana. Tapahtui Pieksämäellä. Kokouspäivä oli sunnutai. Lauantai-illaksi kutsuivat demarien junttakokoukseen. Ensimmäinen ja viimeinen junttakokous minulle.  Demarien kahtiajako meni yli ymmärrykseni, eikä kukaan osannut vastata kysymyksiini. Niinpä kokouskin meni yli hilseen. Yksi naisedustaja rupesi itkemään, sanoi: Minä en tule koskaan tämmöiseen kokoukseen. Kokouksessa äänestettiin. En muista, mistä äänestettiin, enkä muista ymmärsinkö, mistä äänestettiin? Haettiin kai jotain yhteistä linjaa.
Varsinaisessa kokuksessa kommunistit esittivät johto- ja toimihenkilöiksi oman listansa Urho Rauteen johdolla. Sitten demarit esittivän oman listansa ja enemmistönä voittivat jokaisen äänestyksen. Yksi demari suivaantui jatkuvaan ennalta tiedettävään tulokseen päätyvään äänestämiseen: "Ettekö te aseveljet....."

Jyskeen puheenjohtajana minua juntattiin: Ensin kävi toimitsija Rahkonen. Hän puhui asiaa ja ymmärsimme toisiamme. Hän oli rahavaan oloinen mies enkä arvannut hänen tehtäväänsä. Kuulin hänen puhuvan puhelimeen: "Oikein hyvä poika, oikein hyvä poika..." Demarien niin sanottu vähemmistö hallitsi TUL:ää. Muutama viikko myöhemmin Mustosen konttorissa yrittivät painostaa huomattavt demarit, Mustonen ja Mikelistä Mononen. Olivat pahoillaan Rahkosen käynnistä. Kiusaannuin ja häkellyin, en sanonut juuta enkä jaata.

Parin syyn takia en viihtynyt kaupan alalla ja menin Helsinkiin oppimaan uutta ammattia. Myöhemmin Aatto Tarvainen kertoi heidän ihmetelleensä ja luulleensa minun menneen "kuukilaisten" politrukiksi. Naurattaa noin absurdi ajatus. Umpirehellisenä ja vähän lapsellisena en sovi aktiivipoliitikoksi. En olisi menestynyt. Jos kuitenkin jostain syystä olisin päässyt etenemään, ei pääni olisi pysynyt terveenä. Kaltaiseni pehmeät luonteet niissä hommissa tappaa alkoholi.

Eduskuntavaaleissa demareille tuli Romahdus. Kaltaiseni kannattajat jättivät äänestämättä keskinäinen riitely harmitti ja suututti. Sen jälkeen äänestin demareita pari kertaa ja presidentin vaaleissa Koivistoa.

lauantai 21. tammikuuta 2012

Moraalinvartijat

Toimittajat ovat eliittiä. Kaikki tietäviä ja yliviisaita. Pressaehdokkailta kyselevät: -- Aiotteko panna Venäjän ihmisoikeudet järjestykseen? Sama Kiinassa. Otsikoivat suurin kirjaimin kuinka Pohjois-Afrikassa tuli demokratia moneen valtioon. Ei tullut! Irakissa ei ole demokratiaa. Egyptissä ei ole demokratiaa. Libyassa ei ole demokratiaa. jne. Vallankumous tuo harvoin demokratiaa. Vallankumous tuo ensiksi sekasorron, kunnes joku ottaa vallan käsiinsä. Demokraattisiksi kutsuttavissakin valtioissa puhutaan vallasta. Joku puolue on vallassa. Joku pääministeri on vallassa. Joku presidentti on vallassa.
Onko kansa vallassa? Olettaisin, että demokratiassa ei kukaan ole vallassa, vaan valitut henkilöt hoitavat asioita kansan parhaaksi. Eikö kenties niin olekaan? Suomessakin on vallanhimoisia poliitikkoja eturivissä.

Viisas väistää. Viisas presitentti ei mene elämöimään suurvaltojen johtajille, eikä neuvomaan heitä. Jos toimittajat ja intoilijat moittivat nöyristelijöiksi, sanotaan: Entäs sitten? Yltiöisänmaallisessa laulussa laulettiin: "Suorana seista ja kaatua...." Taitaa olla parempi joustaa ja selviytyä. Suomi on selviytynyt ja edelleen selviytyminen edellyttää sopeutumista, mutta ei millä hinnalla tahansa. 

perjantai 20. tammikuuta 2012

Gallupit

TV:ssä suurten medioiden edustajat keskustelivat presidenttiehdokkaiden kannatusluvuista. Turhaa suunpieksäntää katsoin hetken ja suljin toosan.
Siinä tuli esiin galluppien äänestyskäyttäytymistä muokkaava vaikutus. Hesarin  edustaja sanoi äänestäjien osaavan valita itse. Harva osaa. Laumat seuraavat kellokkaita.

Haikailevat kansanäänestyksien perään. Asioiden mutkikkuus vaikuttaa, niin ettei äänestystuloksen seurauksia tiedä. Ei opimattomat, eivätkä oppineetkaan näytä tietävän. Eivät osaa ennustaa tulevaisuutta, se on vaikeaa, niin tunnusti poliitikko. Ruotsi viivytti omaa kansanäänestystään EU:sta niin pitkään kunnes Suomi järjesti omansa. Suomen kansanäänestyksen tuloksen varmisti Esko Aho valjastamalla  Heikki Haaviston vetämään vankkuria. TV:ssä Haavisto melkein itki, katui menettelyään.

Kepulaiset äänestivät presidentinvaalissa Elisabet Rehniä siksi kun Martti Ahtisaarta kannattivat demarit. Jos ennen vaaleja joku olisi ennustanut, että maatilojen emännät äänestävät ruotsinkielistä herrasrouvaa, sitä olisi pidetty häväistyksenä.

Tarvitaanko presidenttiä? Tarvitaanko vallatonta presidenttiä? Mauno koiviston omatunto soimaa ja hän  tuntee piston rinnassaan. Katuu aloittamaansa presidentin vallan kaventamista.  En äänestä, yks hailee kenestä tulee seuraava. Tulos tiedetään ennakolta. Galluppeja vyöryttämällä nostettu Niinistön osakkeita.

Sodan jälkeisten eduskuntavaalien aikaan olin kovin nuori, mutta seurasin tilannetta. Korpelan väki ei tiennyt mennessään, ketä äänestävät. Tultuaan kertoivat äänestäneennsä Hugo Mannista. Tiesivät hänen olevan varkaudesta, muuta eivät tienneetkään. Syrjäseudulla elettiin umpiossa.  Korpikommunistit junttasivat vähäväkisiä äänestämään omiaan. Hugo Manninen meni eduskuntaan. Nyt tuli mieleen, että silloin käytettiin pitkiä listoja, enkä tiedä miten voitiin äänestää tiettyä henkilöä? Ellei Hugo Manninen ollut listan kärjessä?  En tuota tarvitse tietääkään, en ole tutkija, vaikka tutkailen.

Ensimmäisen kerran äänestin Joroisissa. Olin Eetu Mustosen palkollinen. Sosialidemokraatti Eetu Mustonen kampanjoi Armas Härkösen puolesta. Äänestin Härköstä. Sen jälkeen äänestin oman nuppini mukaan.

torstai 19. tammikuuta 2012

Koulukuri

Ehdottavat lopetettavaksi jälki-istunnon määräämisen kurittomille koululaisille. Tilalle aikovat työpalvelua.  Ihanko totta?! Eihän nyt työtä! Sehän vie ihmisarvon. Näyttää siltä, että kukaan ei tee enää työtä, vaan ovat työelämässä. Työn pitää olla mukavaa ajanvietettä. Hanttihommat ja paskaduunit eivät kelpaa.
Semmoisia jouduin tekemään koko ikäni.
Siitä on viisikymmentä vuotta kun olin armeijassa. Pienin rangaistus oli kaksi kertaa työtä vuorotta. Mielestäni oli arveluttavaa, kun työ määriteltiin rangaistukseksi. Tosin jo Raamattu määrää: "otsasi hiestä sinun pitää leipäsi syömän." Uskovaistenkaan ei tarvitse enää hikoilla.
Toimittaja kysyi poikaoppilaan mielipidettä, vastaus:
 -- Minä en ainakaan rupea mitään vessoja siivoamaan!
Kuka siivoaa vessat? Orjatko? Onko vessan siivoojalla ihmisarvoa? Vessan siivoaminen ei ole mukavaa ajanvietettä.