Netissä oli tieto, että joku tiedemies teki tyhjäksi teorian, miksi lentokone pysyy ilmassa. Tuo tiedemies puhuu soopaa, tai joku hurupää on saanut jakeluun aivan päätöntä tietoa. Suuri vaara on olemassa, että vääriä tietoja leviää. kun nettiin saa syötettyä mitä tahansa.
Mistä semmoinen "tieto" on lähtenyt, että siipi kantaisi siksi, kun ilmavirta siiven yläpuolella kulkee pitemmän matkan?
Olin 10 tai 11 v. Ohemäen kansakoulun keittäjän Lyyli Kiljusen poika kersantti Reino Kiljunen sai pitää pojille yhden tunnin. Se oli sota-aikaa ja kersantti Kiljunen oli lomalla. Oppitunnin aihe oli purjelento.
Kiljunen piirsi taululle siiven muodon, jolla siiven yläpuolista ilmavirtaa nopeutetaan ja yläpuolelle muodostuu alempi paine kuin alapuolella on. Sen enempää en ole lentokoneen rakenteeseen perehtynyt, mutta muistan tarkasti osan Kiljusen oppitunnin sisällöstä.
Ei ole kauan siitä, kun naispuolinen toimittaja sanoi jäätyneen vesijohdon halkeavan, kun vesi laajenee lämmetessään. Tuommoista väitettä olen kuullut miehenkin suusta. Jo kansakouluajoilta muistan, että vesi on tiheimillään +4 C-astetta. Laajenee siitä molempiin suuntiin. Laajenee lämmetessään ja laajenee kylmetessään. Jää pysyy veden pinnalla. Minulta on haljennut muoviämpärikin ja nimenomaan jäätyessään. On haljennut putkiakin ja auton moottoreita.