tiistai 31. maaliskuuta 2015

Saksa painostaa

"Angela Merkel sanoo odottavansa Suomelta yhtä tiukkaa linjaaVenäjää kohtaan kuin kaikilta muiltakin EU-kumppaneilta. Ei enempää eikä vähempää."
Lainasin edellisen Savon Sanomista.

Media hehkutti Saksan liittokanslerin vauhdittavan Aleksander Stubin vaalikampanjaa!
Ei meidän Aleksanteri sentään niin tärkeä ole! Suomi taitaa olla tärkeä?

Huvittava (vai onko huvittava) yhteneväisyys. Saksa paiností ennenkin.  Suomi jarrutti passiivisesti.
Kukas sanoikaan: "Tuommoinen kartalla täin kokoinen valtio uskaltaa vastustaa fyhreriä!" Mahtoiko Ribbentrop tuolla tavalla lausahtaa? Kukapa todistaisi? Parista tekstistä luin tuon tapaista.
Sanomisia kehitellään jälkeenpäin sellaisia, jotka  tuntuvat sopivan tilanteeseen. Hyvänä esimerkkinä meillä kekkosvitsit.

Saksa painosti suomea. Vaati liittymään Leningradin piiritykseen, katkaista "elämäntie" Laatokan jäällä, missä toimittivat apua saarrettuun kaupunkiin, joka riutui nälänhädässä.
Vaati katkaisemaan Muurmannin radan, joka toimi länsimaisen avun väylänä. Neuvostoliitto nimitti sitä Kirovin rautatieksi.

Saksan painostus ei ollut lievää. Niinpä suomalaiset tekivät vaikuttavan retken Maij Gubaan.
Siitä retkestä oli hiljattain julkisuudessa. Löytäneet entisen tk-kuvaajan aineistoa, joka kertoo retkestä. Kaikki muu on yhteneväistä entiseen tietoon, paitsi maininta Muurmannin radasta.
Suunnitelmia oli Muurmannin radan katkaisemiseksi, mutta siinä tapauksessa olisi pitänyt mennä Sorokkaan.
Tämä missä Majewskin pataljoona kävi, on Karhumäkeen johtava haara. Poltettu asemarakennus oli pahainen mökki ja muutakin tuhoa tekivät minimaalisesti.
Radan räjäytys näkyy alkuperäisessä dokumentissa. Kiskojen sisäpuolella laukaistu pienehkö panos sinkosi kiskot sivuun. "Tuhotuksi" matkaksi mainittu 800 metriä.
Korjaus pikku juttu. Kovat pakkaset jäädyttäneet maan paksuun routaan. Ratapölkyt jäivät ehjinä paikoilleen. Uudet kiskot tarvinnut vain naulata paikoilleen.
Ainakin minä uskon dokumenttielokuvan tehneen vaikutuksen Hitleriin.
Pielaveden videoryhmän julkaisutilaisuudessa puhui everstin arvoinen upseeri. Sanoi muka näkyneen sillä tavalla, että Karhumäen suunnalla oli hiljaisempaa.
Pelkkää hämäystä koko uskomattoman suuri operaatio.  Ei muuta varsinaista sotilaallista merkitystä. kuin uskottelu Muurmannin radasta. Suomelle lisää hengähdysaikaa.

Silloinkin "Finlandisierung".  EU-suuntaan ehkä kannattaisi jarruttaa?

Ei mitään uutta?!

Sotaa haikailevat: nato!

lauantai 28. maaliskuuta 2015

Kompurointia

Tasapaino on ollut hukassa 17 vuotta, leikkauksesta asti. Nyt taitaa mennä jalat? Syksyllä vielä kuljeksin kohtuullisia matkoja. Nyt en.  Kävely konstailee. Joskus lähtiessä kävelen normaalisti. Mutta jalat väsyvät jo parin kilometrin käveltyäni.
Elimellistä väsymystä ei tule. Ei sepelvaltimo-oiretta. Ei hengityksen hankaluutta. Jalat vain raukeavat. Lihakset väsyvät. Hoipertelen. Pyrkii kaatamaan eteenpäin.

Eilen illalla läksin kauppaan. Tyssäsi.  Asematunnelin portaissa kompuroin. Kaaduin. Pieniä kolhuja. Palasin kotiin. Pihassa naapuri säikähti:
--- Mitä sulle on tapahtunut.
--- Kaaduin, mutta ei vakavaa tullut.
Katsoin peiliin. En ihmetellyt naapurin reaktiota. Vaaleanpunainen veri valui pitkinä viiruina naamalla.
Vammat eivät huoleta. Pahimmalta tuntuu aikaisemmin telomani käsivarsi. Tykkäsi huonoa. Kipeä.

Semmoinen askarruttaa: --- johtuuko kävelyn heikkous päästä?

Leikkauksen jälkeisenä syksynä kaaduin sienimetsässä. Talvella lumessa. Opetteli n varomaan. Edellinen kaatuminen sattui syyskuun 1 pv 2013. Siitä kirjoitin otsikolla; lankeemus.
Joutuu varomaan.
Tahallani pitkitin kontrollikäyntiä puolitoista vuotta. Tuleepahan samalla tästäkin riesasta puhetta.
Ymmärtääköhän lääkäri?

Nopea heikkeneminen. Lumien tulon aikaan kiipesin 45 asteen rinnettä pienen matkaa. Nyt heikosti tasaisella?

Maanantaina tilaan ajan.

tiistai 24. maaliskuuta 2015

Pelin henki

Olen jälkeenjäänyt. En ymmärrä. En ymmärrä noiden kompuutteripelien henkeä. Joskus katsoin lastenlasten pelaamista yksinkertaisemmilla peleillä. Hahmo hyppii ja pomppii. Sitä yrittävät kiusata. Yksitoikkoinen musiikki pimputtaa. Minusta se on ärsyttävää.

Rovion räkättirastaat ihmetyttää. Tyhmä tekele.  Yksinkertainen möykky, johon näyttää maalatun kuvitelma linnun päästä, nokasta.
Televisiosta näkee joskus välähdyksen. Räkättirastasta viskotaan ja se särkee jotain. Kun en tiedä pelin henkeä, niin ihmettelen.
Lahjakas väki tekee pelejä, mutta pelaavatko lahjakkaat, paitsi pelien tekijät?  Pelien tekijät pelaavat hyvin, voittavat enemmän kuin pokerissa. Voittavat enemmän kuin lotossa.
Sitä aprikoitsen; kuinka se onnistuu? Nimittäin rahan kerääminen. Valtavia summia?

Kaikki mitä lain puitteissa tehdään, hyödyttää. Monille elantoa ja valtion tyhjään kassaan kolikoita, anteeksi, seteleitä.

Uutisetkaan eivät pysy mukana!
Vasta arvelivat Suomen pelialan liikevaihdoksi karttuvan yli miljardi ecua. Ei ennustanut, paljonko yli miljardin?
Samaan syssyyn tiedottavat Supercellin pyörittäneen viime vuonna puolitoista miljardia! Sillä tahkonneet voittoa puolisen miljardia.  Edellisen vuoden liikevaihto suunnilleen saman kokoinen kuin viime vuoden voitto!
Maksaneet veroja 150 miljoonaa!
Että sillä lailla! Hyvä Peli!
Suomen pelialan liikevaihto on yli miljardin, kuten arvioivat. Mutta minkä verran yli? Pian ne laskevat yhteen.  Paljon yli miljardin! Tai monenko yli?

Huonostikin meneviä pelifirmoja tietysti on. Niistä ei revitä otsikoita. Nuolevat vaiti haavojaan.
Seuraan uutisia sattumoisin. Roviosta mainittiin mediassa. Säpsähdin: -- joko se menee konkurssiin?!
Ei sentään. Voittoa sanovat tulleen.
Keksiikö Rovio uusia hittejä? Arvatenkin. Kyllä.
Päähäni ei mahdu tuommoisen räkättirastaan jatkuva sucsee.
Amerikkalaisessa sarjassakin mainitaan "kuuluisat suomalaiset linnut"!

Enemmän sellaisia pelejä! Antaa palaa!

Valtiot pelaavat huonosti, ovat jatkuvasti häviöllä. Kuka keksii valtioille tuottavia pelejä? Valtioiden hallitukset eivät osaa. Verotuksen ikiliikkujakaan ei näytä pystyvän? 

Nilakan aallot

Keiteleen kunnasta kuulin. Tietämys laajeni Ohemäen koulussa. Maantiedossa ilmeni Keitele-järven olevan ihan muualla. Mielestäni kunnan nimi olisi mieluummin Nilakka.
Henkilö oli Jorma Malinen, joka Pielavedellä keskustelutilaisuudessa esitti Keiteleen Pielaveden ja Tervon muodostamaa Nilakan kuntaa.

Se oli niin mieletön esitys, ettei kukaan reagoinut. Ohittivat vaikenemalla, vaikka paikalla oli kunnallisia vaikuttajia. Kummallisia puhuva oletti viriävän keskustelua.  Hatara pääni muistaa siksi, että mieleeni välähti: ---- Mutta sehän olisi jotain...
Luultavasti olin ainoa, joka näki ajattelemisen aihetta.

Nyt on mahdollisuus näytön paikkaan. Asukasmäärien asettelu on hatusta vetäisty.  Hiljan näyttivät lukemia, jotka olivat epäedullisia Helsingin kohdalla. Julkinen terveyden hoito toimii huonommin kuin näiden seutujen terveyskeskuksissa.

Lievästi yllättyneenä havaitsen hankeen saamaa myötämieltä. Vastustajia ilmaantuu. Jääräpäisyys on ehtymätön luonnonvara. Eturiviin tunkevat ekstrovertit. Heitä pidetään introvertteja lahjakkaampina.
Retoriikka joutaa romukoppaan. Tilalle ajattelemisen taito.     

lauantai 21. maaliskuuta 2015

Työtaistelut

v 1956 yleislakkohölmöilystä asti olen seurannut palkkaneuvotteluja sekä työtaisteluja. v 1956 yleislakkoa hehkuttavat suurena saavutuksena. Kukaan ei puntaroi, mitä sillä todella saavutettiin työläisten eduksi?  Ei mitään. 

Pekka Eskelisen väki ei ollut lakossa. Emme kuuluneet liittoihin. Eskelisestä meni johonkin yrittäjäin tilaisuuteen; Pekka, Sulo, Tauno Nenonen ja erkki kuskina. Raitis mies.    Tilaisuus oli Kuopiossa Liikemiesklubilla.
Arvattavaa on että siellä oleva porukka ei riemuinnut lakkoilusta. Ilmaisivat selvästi mielipiteensä. Olikohan ollenkaan ristiriitaa, kun Pekka Eskelinen puolusti yleislakkoa ja työläisten etua? Miten mahtoi olla, jos Pekan väki olisi lakkoillut?  Henkilökuntaa oli 24.

Yleislakolla ei ajettu työläisten etua, eikä saavutettu. Demarit masinoivat yleislakkoa katkeroituneena presidentinvaalin niukasta tappiosta, joka johtui poliittisesta pelistä. Kommunistit tarttuivat lakkotilaisuuteen riemumielin. Ei heillä ollut mielessä työläisen etu, vaan sosialismin eteneminen, vallankumous.  Jumaloivat Stalinia. Eskeliset ja heidän luottomiehensä Jussi Kaistola.

Lakko nosti kuukausipalkkoja 2400 mk. Minullekin. Kuukausipalkkani oli 25000 mk , lisäksi asuntoetu, josta silloin ei verotettu minua. 
Vuosi ei kerennyt lähellekään loppuaan kun devalvoivat 30%. Ulkomainen tavara kallistui, eikä silloin vielä ollut Suomen teollinen kehitys korkealla tasolla.

v 1960 lakkoili rakennusväki. Tunnettua on, että Rakennusliittoa johti kommunistit. Sain käsiini "lakkoaapisen", jossa kerrottiin rakennustyöläisen tuntipalkaksi 180-200 mk . "Onhan tuota saatava korotettua"
Entäpä tosiasia.  Sisarenpoikani 17v näytti palkkaliuskaa. Siinä oli tuntitaksana 300 mk. Lakossa olivat kuukauden, sen jälkeen rakennukset seisoivat kesälomakuukauden.
Prosessin jälkeen sukulaispoikani tilinauhassa oli tuntipalkan kohdalla 260 mk???!!!   Sukulaispoika joutui ahdinkoon ja palasi isänsä tykö. Uutena työntekijänä menetti kahden kuukauden tienestit. Työläisen etu ajettiin tässä tapauksessa nurkkaan.  Sukulainen oli aputyömies.  Paljonko maksettiin ammattilaiselle?  "Haa, mikä eroitus!"

Sittemmin ihmettelin, miten helposti kuitenkin kaiken jahkaamisen jälkeen työnantajaliitot suostuivat vaatimuksiin?  Enhän ymmärtänyt. Ammattiliitot ylpeilivät saavutuksella. Taistelun tuloksella.
Tuli semmoinenkin päivä, että erkille valkeni.
Kustannusten lisääntyessä hoiti inflaatio osansa. Velat kutistuivat. Vientiyritykset tienasivat valtavia summia kurssivoittoina. Taktikoivat. Panttasivat valuuttatulojen kotiuttamista.  Devalvaation jälkeen saivat valuutalla enemmän markkoja.
"Oli kerran Onnimanni...."

perjantai 20. maaliskuuta 2015

Tuumailuja

"Miten hämmästyttävän vähällä järjellä maailmaa johdetaan?"  Suomeakin!?
EU on vain yksi tarinakerho, juttutupa. Kreikasta jauhavat. Mitä jauhanevat? Tyhjää puhetta. Vanhaa laskuoppia käyttämällä päässälaskien näkee, ettei Kreikalla ole mahdollisuuksia muuten kuin EU:lta almuja anoen.
Suomen Pankin pääjohtajakin höperehti: "Kreikan talous kasvaa" !?  Lupaavat rakenneuudistuksia. Mitä sitten tuo muotiin iskostunut sanahirviö tarkoittaneekaan. Kreikka ei pysty tekemään yhtään mitään. Eikä olematon talous voi kasvaa.

Halla-Aho sai koko poliittisen lauman parkumaan mainitessaan diktatuurin. Jo ennen kuin Halla-Aho toi julkisuuteen närkästyttävän lausumansa, ajattelin juuri samaa:  Kreikka ei selviä muuten kuin diktatuurihallinnolla.
Siitä hyvä, että voin kirjoittaa sydämeni kyllyydestä. Se ei vaikuta eläkkeeni määrään. Köyhyysrajan alapuolella elän korkeaa elintasoa nauttien.
Suollan sujuvasti tajunnan virtaa.  Puheessa joudun tapailemaan sanoja. Vaikka sanan tiedänkin, se vaan ei meinaa tulla suusta ulos. Kirjoittaminen sujuu paremmin. Puhun vähemmän, kirjoitan enemmän.

Jehovan todistaja Leo Virtanen kävi autoaan rassaamassa verstallani. Teki itse. Minua tarvitsi myös. Puheli Jehovan todistajan äänellä.
En ottanut osaa keskusteluun jos havaitsin skeptisen mielipiteeni hedelmättömäksi. Uskovien sanoma on aina omasta mielestään ainoa totuus.
Kerran tuumaili artikkelista: "Ihminen on ohjelmoitu kuolemaan." Tuumaili niitä näitä ja päätyi tulokseen: "Tästä voimme päätellä, että ihminen on tarkoitettu elämään ikuisesti". Sen lehtiartikkelin luin itsekin. Artikkeli perustui solujen kuolemiseen.

Kymmeniä vuosia elävän ihmisen mielestä tuhat vuotta on ikuisuudelta vaikuttava. Uskovilla on määrite: tuhatvuotinen valtakunta. Se vilahtaa ennustuksissa. Leo Virtanen päätyi YK:n mahdollisesti sen luojaksi.
En esittänyt mielipidettäni: YK on järjestö vailla valtaa. Maailman asioita se ei järjestä. Muutamat humanistiset järjestönsä toimivat.  Mitä virkaa on päätöslauselmilla?  USA ei tottele. Venäjä ei tottele, Kiina ei tottele. Pohjois-Korea ei tottele. Talibanit eivät tottele. Isis ei tottele. Muutkaan Bokot ja Hamarit eivät tottele. Suomi tottelee kaikkia EU:nkin määräyksiä.

Varmaa on, että Kreikka ei selviä. Selviääkö Suomi?  Ei hyvältä näytä!
Yhdet päätetyt leikkaukset peruivat. Vv ministeri Antti Rinne julisti puheenjohtajaksi noustuaan:  "valtion velkaantuminen pitää pysäyttää." Eilen sitten tv:ssä peruutti: "ei vaineskaan". Leikkaamalla ei onnistu. Viennin lisäämisellä onnistuu.
Voi hyvänen Antti! Siinähän se koko ydin on! Kun vienti ei lisäänny. Antti ei näy tietävän että Suomen tuotteiden menekki on vähentynyt. Eikä se näillä näkymin nouse. "Kasvua, kasvua, ja aina vaan kasvua hokevat.
Toimivat sillä tavalla, että vienti ei helpotu.  Urkki sanoi: "Pitää olla ahne työlle."  Rahalle ollaan ahneita, mutta helpolla pitää päästä. Työn pitää olla mielekästä. Työssä pitää viihtyä. Työstä pitää nauttia. Lisää liksaa ja paljon uusia etuuksia työnantajan ja valtion kustannettavaksi.

Lipposta mainitsevat johtajaksi. En allekirjoita. Lipponen liitti omavaltaisesti, eduskunnalta  kysymättä Suomen ns. Itävalta boikottiin. Se boikotti oli järjen ja kaiken oikeuden vastainen. EU ei hyväksynyt Itävallan parlamenttivaalin tulosta. Mistä syystä? Hurskastelivat sillä perusteella, kun Hitler syntyi Itävallassa ja nyt muka on sama uhka näkyvissä.
Lipponen perusteli: "Kun vanhat Euroopan sivistysvaltiot, niin pitäähän meidänkin..."
Tästä voisi päätellä: Lipposen mielestä Itävalta ei ole sivistysvaltio!?
Nolosta vouhotuksesta eivät mainitse. Eivät halua muistaa.

Toinen Lipposen johtajuus tuli möläyksestä: "Olemme Berlusconin kanssa sopineet...."
Sen tietää erkkikin tietoon tulleista, että Italian kanssa sopiminen on "sitä ihteesä".
Martti Vainio joutui pettymään lapsellisessa sopimuksessaan italialaisten kanssa juostessaan.
Annettakoon tunnustuskin; puolusti tarmokkaasti ministereitään.

Taas kinastelevat sopeutuksen miljardeista. Olen jo aikaisemin präntännyt Lipposen tavoitteesta.
Kaksi vai neljä miljardia?  Lipponen kallistui kahden kannalle. "Kasvu tuo kuusi miljardia". Sitä ei uskonut erkkikään; kuuden miljardin kasvua! Ja sopeutuksen tarve oli seitsemän miljardia. 
Nyt jankuttavat jotkut: "kaksi miljardia".  Voi hyvät poliitikot! Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan vaje on valtiolla kahdeksan ja kunnilla kaksi miljardia.
Korkeampaa matematiikkaa ei tarvitse, erkinkin päässä laskien sopeutuksen tarve on kymmenen miljardia.
Antti Rinne puhuu pehmoisia! Puhuu politiikkaa! Poliitikoinnilla ei selvitä!
Ihalainen saanut pisteitä gallupissa. Mitä Ihalainen sai aikaan. Työpaikat eivät lisääntyneet. Eikä muutakaan kunnollista jäänyt käteen. Eihän se Ihalaisen syytä ole. Poliitikot eivät taloutta tee. Sen tekee tehty työ ja vientikauppa.

Nyt lähden rauhalliselle kävelylle. Kunto ei salli kovaa juoksemista. Huomenna käyn uimassa.
Minulle tärkeämpiä kuin vaalit.
Tekevät mieleisekseen. 

torstai 19. maaliskuuta 2015

Äänestys

Postiluukusta lappu, joka kertoo luvasta äänestää.  En äänestä. Nuorempana ja aikuisempanakin äänestin. Presidentin vaaleissakin. Sosialidemokraatteja. Sosialidemokraattiset poliitikot halveksivat pienyrittäjiä. Kommunistit vihasivat.
Lopetin äänestämisen. Yhden kerran viisastelin. Etsin listalta kokoomuksen edustajan. Tuiki tuntemattoman ehdokkaan, nuoren naisen, josta arvelin, ettei hän ainakaan läpäise.
Tulosten jälkeen tarkistin lehdestä. Sai jonkun satasen ääniä. Itsekseni tuumailin, mitä mahtaa arvella huomatessaan yhden kumman Pielavedeltä äänestäneen häntä!?

Joroisissa demari Eetu Mustonen kampanjoi joroislaisen Armas Härkösen puolesta.  Sai Härkönen kohtuullisesti ääniä, erkiltäkin yhden. Eihän ne riittäneet.
Sitten ilmeni, että Eetun ja Härkösen välit viilenivät. Syytä en kuullut.

Pian muutin Suonenjoelle. Demari Eetu tilasi minulle Vapaus-lehden. Mikkelissä ilmestynyt demarilehti.
Ei olisi tarvinnut tilata. Tulipunakommunistisessa Eskelisessä näkivät politiikkana. Eivät Eskeliset varsinaisesti maininneet, mutta Jussi Kaistola piikitteli: "on siinäkin lehti".

Eetu huolehti erkin äänen koitumisesta demarien eduksi. Lähetti äänestys otteen. Suurin osa suomalaisista ei tiedä moisesta. Ei äänestetty postissa. Eri paikkakunnalla oleva sai äänestää otteella.
Sillä otteella äänestin Demareita. Tapahtui v 1956. Valitsijamiesvaalit.
Tein havainnon, että otteella äänestämisessä ei ollut ehdotonta salaisuutta. Saivat halutessaan henkilöyden selville.

Politiikka ei ollut reilua peliä silloinkaan. Ääneni kartutti Fagerholmin kassaa.
Fagerholm hävisi. Oli kommunisteilla (SKDL) omakin ehdokas.
Seuraavana aamuna Pekka Eskelinen vinkkasi silmää Jussi Kaistolalle: "Kekkonen".  Jussi hymähti hyväksyvästi murahtamalla.
Jonniinlainen ristiriita: kommunisti iloitsi porvarin voitosta. Valkokaartilaisen "lahtarin"?
Minun lapsellinen rehellisyyteni ei ymmärtänyt, eikä edes arvannut suuria "lehmäkauppoja". Poliittista jesuiittamaista taktikointia.
Sellaistako politiikka on?  Niin on.

Säntillinen sälli. Ahkera työntekijä, lukeva, ajatteleva ja rehti nuorukainen. Semmoinen olin.
Sitä en ymmärtänyt politiikkana, kun ehdottivat vuosikokouksessa minua Joroisten Jyskeen puheenjohtajaksi. Enkä arvannut joutuvani. En edes ymmärtänyt kieltäytyä, niin yllättynyt olin esityksestä.
Meni äänestykseen. "Voitin" vastaehdokkaan. Ymmärsin liian myöhään, että äänestyksen tulos oli sääntöjen vastainen.
Timo Tenhunen sanoi ajatelleensa minua sihteeriksi. Timosta tuli myöhemmin Jyskeen pitkäaikaínen puheenjohtaja.
Ännestykseen osallistui kaksi liian nuorta. Raja oli 17 v. Nuoret tietenkin äänestivät minua, olin seuran ainoa piirikunnallisen tason urheilija.

Se oli hajaannuksen aikaa. Minua juntattiin. Se hämmästytti. Toimitsija Rahkonen oli kaltaiseni taustaltaan. Puhuimme vain asioista. En haistanut politiikkaa. Rahkonen edusti "toista" puolta. Se ei sattunut olemaan Eetu Mustosen puoli.
Mikkeliläisen vaikuttajan nimi ei suostu tulemaan mieleeni. Sanottakoon junttaajaksi.
Mustosen konttorissa oli mies. Tunnettu henkilö.
Mennyt tieto Rahkosen käynnistä. Siitä ryhtyivät puhumaan. Käänsin pääni ja poistuin pahoilla mielin mitään sanomatta.
Eetu tehnyt sen johdosta väärän päätelmän. 
Kun muutin Helsinkiin ja vaihdoin ammattia, olivat arvelleet minun menneen "Kuukilaisten" politrukiksi???!!!!   Todellako aikoivat kasvattaa minua politiikkaan?!
Semmoisen aikomuksen ymmärsin jälkeenpäin. Muutakin nostetta oli. Paikka TUL:n Savon piirin yleisurheilujaostoon. 
Pieksämäellä vihjattiin puolueeseen liittymisestä.
Rehellinen ja lapsellinen erkkikö politiikkaan??

En äänestä näissäkään vaaleissa.