Helsingin olympialaisten soihdunkantajaksi stadionille valittiin Paavo Nurmi. Jotkut protestoivat aiheellisesti: "vanha, kaljuuntuva mies!" Paavo Nurmi nautti Jumalan statusta? Paavo Nurmi toimi ansiokkaasti talouden saralla. Ei hän edustanut enää kisailevaa nuorisoa.
Saman kaltainen jumalointi ilmenee edelleen. Paavo Nurmi oli vertaansa vailla urheilijana. Janne Ahonen oli vertaansa vailla urheilijana. Mutta ei mielestäni Jumala. Janne ahosta hyysättiin ja yritettiin pitää maailman huipulla vielä silloin, kun hän oli jo "kehäraakki". Sillä seurauksella, että Suomesta loppui mäkihyppääjät!
Sitten ei pitäisi unohtaa: "- Sehän on vain urheilua." Ihmiset harhaantuvat uskomaan, ettei urheilu ole "vain". Onko urheilu elämää suurempi?
Viimeiset uutiset kertovat Janne Ahosen ryhtyneen yhdistetyn joukkueen välinehuoltajaksi. Janne Ahonen, jos kukaan on siihen pystyvä, vaikkei enää itse pitkälle hyppääkään. Hänen asiantuntemustaan ei kukaan pysty kiistämään.
Skeptikon kysymys: "-- tarvitaanko juoksijoita, mäkihyppääjiä, tai ylipäänsä ammattiurheilijoita?
" -- Kansa tarvitsee leipää ja sirkushuveja."
Tero Pitkämäki oli aikansa maailman huipulla. Semmoisiin tuloksiin ei pääse "pojat puoletkaan".
IkiWanha Erkki sanoo: -- Tero Pitkämäki on keihäänheittäjänä "kehäraakki". Hänen mahdollisuutensa ovat "ulosmitattu". Miksi yhteiskunnan pitää vielä hyysätä? Eikö jo riitä? Hänelle kunnia, mikä hänelle kuuluu!
Tarvitseeko Suomi keihään heittäjiä? Tarvitseeko Suomi ammattiurheilijoita?
Tarvitseeko Suomi sirkushuveja? Kyllä kai?
Minkä verran ammattiurheilijat tartuttavat liikunnan harrastusta? Liikunnan hyöty tunnustetaan, mutta urheilun ammattilaisuus on suurimmalle osalle saavuttamaton. Unelma vain.
torstai 9. toukokuuta 2019
torstai 2. toukokuuta 2019
Vaalit vaalien perään
En äänestä EU:n vaaleissa. Suomen valtiollisissa vaaleissa äänestin. Valinta oli vaivaton. Mietin seuraavaa syntymäpäivääni 87 v. Katsoin listalta sen numeron. Sattui persu. Nuohooja yrittäjä. Toden näköisesti sai ääniä nirkosesti.
Vaalitulos kertoo minulle: ---Ei hyvältä näytä! Eduskuntaan valitsivat liian paljon nuoria, liian paljon kauniita ja liian paljon naisia.
Jotkut riemuitsevat mainiosta tuloksesta. Kukaan ei näytä välittävän Suomen valtion taloudesta. Aikovat ottaa suruttomasti velkaa. Antti Rinteen johdolla! En riemuitse Antti Rinteen, enkä heimolaistensa kanssa. Tunnen surua. Vaikka Antti lupailee Eläkkeeseen lisää satasen jossain vaiheessa.
Hallituksen muodostaminen pikaisesti tuskin luonnistuu. Vastuuttomasti tehtyjä vaalilupauksia ei voi toteuttaa. Luvattu liian paljon liian hyvää.
Tässäkin tapauksessa pätee ennen koettu: "Jos jokin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se myöskään ei voi olla totta."
Nämä uudet "kauniit ja rohkeat" eivät pysty nostamaan Suomen taloutta. Eivät tunnusta vanhaa hokemaa: "Vaikka olisi kuinka rikkaan talon köyhä poika, mutta kun ei ole rahaa, niin ei ole rahaa!"
Tarkkaillessa valittujen naisten kuvia, voi päätellä, että nyt ei menisi läpi Liisa Jaakonsaari, tai Sirkka-Liisa Anttila. Puhumattakaan Miina Sillanpäästä.
En ole sillä lailla rasisti, ettenkö tunnusta kauniiden naisten näyttävän hyvältä, eikä kauneus merkitse tyhmyyttä. Kaunis pää voi kätkeä erinomaiset aivot, mutta ulkonäkö muodostuu liian merkitseväksi.
Mikään ei takaa, että kaikki valitut olisivat parhaimmistoa. Rahako ratkaisee? "Erinomainen kampanja" ????!
Sehän on syrjintää! Rasismia? Ettei vaan puolueet potkaise omaan nilkkaansa? Istumajärjestystä peukaloimalla halutaan saada aikaan vaikutelma "äärioikeistosta". Sillä tavalla lyövät leiman.
Persujen äänestäjät eivät ole "äärioikeistoa", vaan tavallisia suomalaisia, kuten minäkin, vaikka äänestin sattumanvaraisesti vuosieni numerolla.
Jos "Hakkaraiset" pysyisivät ruodussa. Halla-Aho näyttää asemoituneen maltilliseksi, kuka tietää?
Kun ajetaan nurkkaan, eikä hyväksytä vaalin tulosta ja morkataan jatkuvasti, saattaa käydä, että "jytky" on pientä. Jonain päivänä saattaa tulla "järistys". Suuri osa ei ajattele. Eikä äänestä oman tahtonsa, eikä mielensä mukaan. Mutta kaltaiseni tavalla äänestäjiäkin löytyy. Jopa niin paljon että "oikeat" puolueet saattavat hämmästyä.
Vaalitulos kertoo minulle: ---Ei hyvältä näytä! Eduskuntaan valitsivat liian paljon nuoria, liian paljon kauniita ja liian paljon naisia.
Jotkut riemuitsevat mainiosta tuloksesta. Kukaan ei näytä välittävän Suomen valtion taloudesta. Aikovat ottaa suruttomasti velkaa. Antti Rinteen johdolla! En riemuitse Antti Rinteen, enkä heimolaistensa kanssa. Tunnen surua. Vaikka Antti lupailee Eläkkeeseen lisää satasen jossain vaiheessa.
Hallituksen muodostaminen pikaisesti tuskin luonnistuu. Vastuuttomasti tehtyjä vaalilupauksia ei voi toteuttaa. Luvattu liian paljon liian hyvää.
Tässäkin tapauksessa pätee ennen koettu: "Jos jokin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se myöskään ei voi olla totta."
Nämä uudet "kauniit ja rohkeat" eivät pysty nostamaan Suomen taloutta. Eivät tunnusta vanhaa hokemaa: "Vaikka olisi kuinka rikkaan talon köyhä poika, mutta kun ei ole rahaa, niin ei ole rahaa!"
Tarkkaillessa valittujen naisten kuvia, voi päätellä, että nyt ei menisi läpi Liisa Jaakonsaari, tai Sirkka-Liisa Anttila. Puhumattakaan Miina Sillanpäästä.
En ole sillä lailla rasisti, ettenkö tunnusta kauniiden naisten näyttävän hyvältä, eikä kauneus merkitse tyhmyyttä. Kaunis pää voi kätkeä erinomaiset aivot, mutta ulkonäkö muodostuu liian merkitseväksi.
Mikään ei takaa, että kaikki valitut olisivat parhaimmistoa. Rahako ratkaisee? "Erinomainen kampanja" ????!
Sehän on syrjintää! Rasismia? Ettei vaan puolueet potkaise omaan nilkkaansa? Istumajärjestystä peukaloimalla halutaan saada aikaan vaikutelma "äärioikeistosta". Sillä tavalla lyövät leiman.
Persujen äänestäjät eivät ole "äärioikeistoa", vaan tavallisia suomalaisia, kuten minäkin, vaikka äänestin sattumanvaraisesti vuosieni numerolla.
Jos "Hakkaraiset" pysyisivät ruodussa. Halla-Aho näyttää asemoituneen maltilliseksi, kuka tietää?
Kun ajetaan nurkkaan, eikä hyväksytä vaalin tulosta ja morkataan jatkuvasti, saattaa käydä, että "jytky" on pientä. Jonain päivänä saattaa tulla "järistys". Suuri osa ei ajattele. Eikä äänestä oman tahtonsa, eikä mielensä mukaan. Mutta kaltaiseni tavalla äänestäjiäkin löytyy. Jopa niin paljon että "oikeat" puolueet saattavat hämmästyä.
keskiviikko 17. huhtikuuta 2019
Kirjoittelu
Pyörittelin rullakkoa. Mitä ovat lukeneet? Näin luetun "potkupallosta". Hämmästyin, kolme juttua peräkkäin. Mitä varten?
Tarkistin ne. "Pyhiä" ei saisi pilkata. En pilkkaa, mutta en jumaloi. Teen tekstiä pienellä virneellä. Tajunnan virtaa.
Olin kirjoittanut melko hyvin. Ylpeilenkö?
Tarkistin ne. "Pyhiä" ei saisi pilkata. En pilkkaa, mutta en jumaloi. Teen tekstiä pienellä virneellä. Tajunnan virtaa.
Olin kirjoittanut melko hyvin. Ylpeilenkö?
Typerä näytelmä
!952 Oslon talviolympialaisissa Suomen naiset pärjäsivät. Eilen sain tietooni silloisen kultamitalinaisen kuoleman. Muutaman vuoden minua vanhempi. Lyydia Wideman.
Oslon kisojen jälkeen lehden pakinoitsija (mies) ilkamoi: "Niin siinä käy, kun ottavat akkoja mukaan, tekevät paremman työn kuin miehet.
Kiekkonaiset tekivät urotyön, mutta kuka päätti, ettei Suomi saa voittaa? Tallimääräyskö???
En pysty enää näkemään vauhdikasta peliä kunnolla, mutta finaali ottelussa se näkyi aivan kuin olisi kääntänyt kirjan lehteä! Lukumiehelle tuli mieleen tuo kielikuva, kun vatuloivat, eivätkä hyväksyneet selvää Suomen tekemää maalia.!!!???
Kyynikko mieleni ihmettelee "vallan kauhiast", Miksi väärän tuomion julistaminen kesti ikuisuuden? Senkin takia aika tuntui pitkältä, kun katson peliä korvat ilman luuria, enkä pysy ulkopuolisten tapahtumien tasolla. Kuuloni on heikentynyt ja siksi televisiota katsoessani käytän apuvälinettä, ettei naapurit häiriinny kovasta äänestä.
Mutta siinä vaiheessa, mikä edelsi Suomen maalia, näkyi selvästi "kuin olisi avannut kirjan lehden". Suomalaiset eivät häirinneet, mutta suomalaisia häirittiin normaalissa pelitilanteessa. Paitsi USA:n maalivahti syöksyi, ja sai jäähytuomion, jota en kuullut. Jokaisen pelaajan toiminnan näin selvästi, jopa kiekonkin laukaisuhetkellä. Selvä Suomen maali.
Onko siinä nyt laitaa, että maalivahdille määrättiin rangaistus ja Suomen maali hylättiin maalivahdin häirinnän takia? Mitä varten piti vetkutella selvässä virhetuomiossa?
"Sehän on vain urheilua". Onko jääkiekko urheilua?
Tekee mieleni selittää tapahtumaa vedonlyöjien kannalta. Ennalta suunnitellut kertoimet heittivät häränpyllyä. Eivät he uskoneet Suomen voittoon. (en minäkään), mutta en lyö vetoa. Tunnustan kerran lyöneeni vetoa yleistä käsitystä vastaan. Löin vetoa kahvikupillisesta Ingemar Johanssonin puolesta Floyd Pattersonia vastaan. Ingemar voitti sen kerran, mutta ei enää toista.
Suomen naiset panivat kertoimet perseelleen!
Oslon kisojen jälkeen lehden pakinoitsija (mies) ilkamoi: "Niin siinä käy, kun ottavat akkoja mukaan, tekevät paremman työn kuin miehet.
Kiekkonaiset tekivät urotyön, mutta kuka päätti, ettei Suomi saa voittaa? Tallimääräyskö???
En pysty enää näkemään vauhdikasta peliä kunnolla, mutta finaali ottelussa se näkyi aivan kuin olisi kääntänyt kirjan lehteä! Lukumiehelle tuli mieleen tuo kielikuva, kun vatuloivat, eivätkä hyväksyneet selvää Suomen tekemää maalia.!!!???
Kyynikko mieleni ihmettelee "vallan kauhiast", Miksi väärän tuomion julistaminen kesti ikuisuuden? Senkin takia aika tuntui pitkältä, kun katson peliä korvat ilman luuria, enkä pysy ulkopuolisten tapahtumien tasolla. Kuuloni on heikentynyt ja siksi televisiota katsoessani käytän apuvälinettä, ettei naapurit häiriinny kovasta äänestä.
Mutta siinä vaiheessa, mikä edelsi Suomen maalia, näkyi selvästi "kuin olisi avannut kirjan lehden". Suomalaiset eivät häirinneet, mutta suomalaisia häirittiin normaalissa pelitilanteessa. Paitsi USA:n maalivahti syöksyi, ja sai jäähytuomion, jota en kuullut. Jokaisen pelaajan toiminnan näin selvästi, jopa kiekonkin laukaisuhetkellä. Selvä Suomen maali.
Onko siinä nyt laitaa, että maalivahdille määrättiin rangaistus ja Suomen maali hylättiin maalivahdin häirinnän takia? Mitä varten piti vetkutella selvässä virhetuomiossa?
"Sehän on vain urheilua". Onko jääkiekko urheilua?
Tekee mieleni selittää tapahtumaa vedonlyöjien kannalta. Ennalta suunnitellut kertoimet heittivät häränpyllyä. Eivät he uskoneet Suomen voittoon. (en minäkään), mutta en lyö vetoa. Tunnustan kerran lyöneeni vetoa yleistä käsitystä vastaan. Löin vetoa kahvikupillisesta Ingemar Johanssonin puolesta Floyd Pattersonia vastaan. Ingemar voitti sen kerran, mutta ei enää toista.
Suomen naiset panivat kertoimet perseelleen!
maanantai 8. huhtikuuta 2019
Nuoret ne tietävät ja ymmärtävät?
Äänestäjistä on paljon alle 18 vuotiaita ja niin paljon yli 69 vuotiaita. Yle.fi sivulla vertailivat epäsuhtaa. Kun tarkkaillaan kannanottoja, tulee vaikutelma, että vanhat höperöt päättävät ja nuoret nerot kärsivät.
Entä, jos alle 18 vuotiaat pääsisivät määräämään? IkiWanha sanoo, että järki ei riitä!
Mistä minä sain tuohon ensilauseeseen alle 18-vuotiset äänestäjät? Eihän alle 18-vuotiset saa äänestää! Entä, jos saisivat?
Onneksi ei niin käy, että "penskat" määräisivät!
Se, että hommat takkuavat, ei johdu meidän ikäluokan töppöilystä. Me rakensimme Suomen. Astuimme "riviin", kun MIEHET olivat rintamalla. IkiWanhakin meni tukin kuorintaan 13-vuotisena. Maksettiin sotakorvauksia! Tämän päivän edunvalvojat eivät edes tiedä yhtään mitään sotakorvauksista. "Mitäs menivät lyömään päätään Karjalan mäntyyn"? Niinpä!
Vaaleissa äänestämme puolueiden asettamia ehdokkaita. Emme äänestä tuntemiamme talouden ammattilaisia.
Suurin ja naurettavin osoitus poliitikkojen typeryydestä oli "sotesopan" ajaminen jääräpäisesti niin pitkälle, että se sortui omaan mahdottomuuteensa. Ei poliitikot pysty semmoista aikaan saamaan! Sitä mieltä olin alun perin.
Nuoruudessani oli semmoinen periaate: "Otetaan rikkailta ja annetaan köyhille." Mielelläni olisin ottanut. Ei minulle annettu, vaikka olin köyhin mitä tunsin. Ei, vaikka äänestin sosialidemokraatteja.
Sosialidemokraatteja äänestäessäni edustin suuntaa, johon Suomi onnistui etenemään.
Suomi eteni hyvään suuntaan, kunnes tuli Holkerin ja Sorsan hallitus. Sen hallituksen taloudellisesti katastrofaalista politiikkaa eivät kukaan näytä muistavan. Sen hallituksen politiikan virheistä syyttävät AhoViinasta. Eivät näytä muistavan, vaikka ruudussa näytettiin historiallisesta hetkestä: Iiro Viinanen oli lähdössä "kerjuulle", jotta saisiko Suomi jostain velkaa? Suomi sai velkaa. Siitä sai kiittää meitä vastuullisuuden kantajia, jotka kannoimme keskenkasvuisilla hartioillamme. Siitä vastuun kantamisesta sain "turpiini" monta kertaa.
Toverini Ohemäen kansakoulusta sanoi joskus 70 - luvulla: "-- Minä ihmettelen, miksi sinä et ole kommunisti, vaikka olet vielä huonommista oloista kuin minä?"
Pauli Toloselta aiheellinen kysymys. Vastausta en tiennyt silloin, enkä tiedä tänäkään päivänä?
En todellakaan tiedä, miksi minulle kehittyi sosialidemokraattinen suuntaus ajattelussani. Sinä aikana, jolloin Neuvostoliitto oli mahtava ja kommunismi kukki suuressa loistossaan Suomessa. Kommunismi oli "suurin työnväen etu".
Ainoaksi selittäväksi saattaisi katsoa lukutaitoni, joka kehittyi varhain?
Nuoret ovat vähitellen oppineet! Muutamia vuosikymmeniä sitten, jotkut ihmettelivät: "-Miksi kansa ei nouse barrikadeille?" Miksi olisivat nousseet? Suomi kehittyi hyvää vauhtia! Mutta se vallankumous?
Nyt näkyi "penskoja" ruudussa puolustamassa maapallon ilmastoa. Niin kuin ilmasto paranisi heidän mekkalointinsa ansiosta. "Paskan marjat". Ranskassa parveilevat "keltaliivit". Miksi? IkiWanhan käsityksen mukaan Ranska on keskimääräistä vauraampi valtio maailman mittapuulla.
Ilmaston puolustaminen on oma uskontonsa. Siihen vain tuskin uskoo kukaan. Kysyn vain: --- Mistä itse kukin suostuu luopumaan? Elintasosta vai sosiaaliturvasta? Ja kenen etuuksista?
Onneksi voin haukata happea! Vielä!
Entä, jos alle 18 vuotiaat pääsisivät määräämään? IkiWanha sanoo, että järki ei riitä!
Mistä minä sain tuohon ensilauseeseen alle 18-vuotiset äänestäjät? Eihän alle 18-vuotiset saa äänestää! Entä, jos saisivat?
Onneksi ei niin käy, että "penskat" määräisivät!
Se, että hommat takkuavat, ei johdu meidän ikäluokan töppöilystä. Me rakensimme Suomen. Astuimme "riviin", kun MIEHET olivat rintamalla. IkiWanhakin meni tukin kuorintaan 13-vuotisena. Maksettiin sotakorvauksia! Tämän päivän edunvalvojat eivät edes tiedä yhtään mitään sotakorvauksista. "Mitäs menivät lyömään päätään Karjalan mäntyyn"? Niinpä!
Vaaleissa äänestämme puolueiden asettamia ehdokkaita. Emme äänestä tuntemiamme talouden ammattilaisia.
Suurin ja naurettavin osoitus poliitikkojen typeryydestä oli "sotesopan" ajaminen jääräpäisesti niin pitkälle, että se sortui omaan mahdottomuuteensa. Ei poliitikot pysty semmoista aikaan saamaan! Sitä mieltä olin alun perin.
Nuoruudessani oli semmoinen periaate: "Otetaan rikkailta ja annetaan köyhille." Mielelläni olisin ottanut. Ei minulle annettu, vaikka olin köyhin mitä tunsin. Ei, vaikka äänestin sosialidemokraatteja.
Sosialidemokraatteja äänestäessäni edustin suuntaa, johon Suomi onnistui etenemään.
Suomi eteni hyvään suuntaan, kunnes tuli Holkerin ja Sorsan hallitus. Sen hallituksen taloudellisesti katastrofaalista politiikkaa eivät kukaan näytä muistavan. Sen hallituksen politiikan virheistä syyttävät AhoViinasta. Eivät näytä muistavan, vaikka ruudussa näytettiin historiallisesta hetkestä: Iiro Viinanen oli lähdössä "kerjuulle", jotta saisiko Suomi jostain velkaa? Suomi sai velkaa. Siitä sai kiittää meitä vastuullisuuden kantajia, jotka kannoimme keskenkasvuisilla hartioillamme. Siitä vastuun kantamisesta sain "turpiini" monta kertaa.
Toverini Ohemäen kansakoulusta sanoi joskus 70 - luvulla: "-- Minä ihmettelen, miksi sinä et ole kommunisti, vaikka olet vielä huonommista oloista kuin minä?"
Pauli Toloselta aiheellinen kysymys. Vastausta en tiennyt silloin, enkä tiedä tänäkään päivänä?
En todellakaan tiedä, miksi minulle kehittyi sosialidemokraattinen suuntaus ajattelussani. Sinä aikana, jolloin Neuvostoliitto oli mahtava ja kommunismi kukki suuressa loistossaan Suomessa. Kommunismi oli "suurin työnväen etu".
Ainoaksi selittäväksi saattaisi katsoa lukutaitoni, joka kehittyi varhain?
Nuoret ovat vähitellen oppineet! Muutamia vuosikymmeniä sitten, jotkut ihmettelivät: "-Miksi kansa ei nouse barrikadeille?" Miksi olisivat nousseet? Suomi kehittyi hyvää vauhtia! Mutta se vallankumous?
Nyt näkyi "penskoja" ruudussa puolustamassa maapallon ilmastoa. Niin kuin ilmasto paranisi heidän mekkalointinsa ansiosta. "Paskan marjat". Ranskassa parveilevat "keltaliivit". Miksi? IkiWanhan käsityksen mukaan Ranska on keskimääräistä vauraampi valtio maailman mittapuulla.
Ilmaston puolustaminen on oma uskontonsa. Siihen vain tuskin uskoo kukaan. Kysyn vain: --- Mistä itse kukin suostuu luopumaan? Elintasosta vai sosiaaliturvasta? Ja kenen etuuksista?
Onneksi voin haukata happea! Vielä!
keskiviikko 3. huhtikuuta 2019
Hätävarjelun liioittelu??
Jopa on sekava sepustus Yle.fi selostuksessa. Kaksi rosvoa kuritti 81 vuotiasta "nuorukaista". Minkälainen taikatempun tekijä onkaan? Ryöstäjät veivät aseen ja panokset ukkelilta. Missä vaiheessa äijä ennätti ampumaan? Ennen vai jälkeen pahoinpitelyn? Miten on mahdollista, että rintaan ammuttu rosvo on toimintakykyinen? Melko tehoton ase, joka oli päätynyt rosvojen haltuun!?
Rintaan ampuja oli loukkaantunut hengenvaarallisesti! Ristiriitaista tarinaa.
Periaatteellinen puoli: vaikuttaa, että hyökkäyksen kohde ei saa puolustaa itseään. Kun henkeä uhataan, pitää konnan antaa suosiolla tappaa. Että poliisit saa tutkia ja laki rangaista. Ei mene kaaliin tuommoinen.
Usein kohde on alakynnessä mahdollisuuksissa. Kun ei ole mustan vyön, eikä muunkaan kamppailulajin edustaja, tai rakenteeltaan ja voimiltaan heiveröinen, oikeudentuntoni ymmärtää jos uhri käyttää "kättä pitempää".
Olen lähellä yhdeksää kymmentä. Hätätilassa olen melko avuton. Ainoa mahdillisuus on huitaista jollain käteen sattuvalla. Useimmiten ei ole mitään tarkoitukseen soveltuvaa. Ei ole pyssyä, eikä pesäpallomailaa. Vasarakin on laatikossa. Ja kirves kellarissa.
Rintaan ampuja oli loukkaantunut hengenvaarallisesti! Ristiriitaista tarinaa.
Periaatteellinen puoli: vaikuttaa, että hyökkäyksen kohde ei saa puolustaa itseään. Kun henkeä uhataan, pitää konnan antaa suosiolla tappaa. Että poliisit saa tutkia ja laki rangaista. Ei mene kaaliin tuommoinen.
Usein kohde on alakynnessä mahdollisuuksissa. Kun ei ole mustan vyön, eikä muunkaan kamppailulajin edustaja, tai rakenteeltaan ja voimiltaan heiveröinen, oikeudentuntoni ymmärtää jos uhri käyttää "kättä pitempää".
Olen lähellä yhdeksää kymmentä. Hätätilassa olen melko avuton. Ainoa mahdillisuus on huitaista jollain käteen sattuvalla. Useimmiten ei ole mitään tarkoitukseen soveltuvaa. Ei ole pyssyä, eikä pesäpallomailaa. Vasarakin on laatikossa. Ja kirves kellarissa.
maanantai 1. huhtikuuta 2019
Aleksandra Kollontai
Suuri rakkaus. Ostin Pielaveden kirjastosta tuon kirjan. Semmoinenkin sattumus, että tuo Madam oli osittain juuriltaan suomalaisuuteen liittyvä. Siitä johtuen ostin tuon kirjan.
Arvelevat sen olevan avainromaani. Vähäisellä sivistystasollani en voinut päätellä muuta kuin että kirjailijan "vastapuoli" tarkoitti Leniniä.
Kirjan ostin aikoja sitten. En erikoisemmin nostanut sitä "korokkeelle". Tänään luin kirjan toisen kerran. Jostain syystä se ei kolahtanut tälläkään kertaa. Johtuiko ennakkoluulostani vai historian painolastista?
En tietenkään lukenut sitä kirjaa kuin mitä tahansa romaania. Romaani ei sivua Suomen historiaa, mutta kirjoittaja hyvinkin merkityksellisesti.
Semmoinen spekulaatio, että oliko kirjoittaja karkotettu Suurlähettilääksi? Sikäli kuin vaatimaton tietämykseni tajuaa: noin voimakkaat persoonat eivät olleet vallan tavoittelijoilleen saman tekeviä. Kateellisia riitti pilvin pimein.
Madame Kollontai oli merkittävä persoona Suomen historiaan liittyvänä. Paasikiven muistelmista ja muistakin yhteyksistä tulee esiin Tukholman Suurlähettiläs Kollontai. Kylmällä tavalla. Talvisodan ankeina aikoina tavoittelivat suomalaiset vähiä mahdollisuuksia. (hukkuva oljenkorteen) .
Mitä kertovat sanoneen arvon Madamen? Pitihän se arvata!
-- Olemme pommittaneet 500 kilon pommeilla, alamme pommittamaan tuhannen kilon pommeilla!!! Ettekö taivu? Tämmöistä esitti kansainvälisen autuuden, sosialismin, uranuurtaja.
Jos hänet "karkotettiin" Suurlähettilääksi, ei ole tavatonta. "poissa silmistä..." Kirjassa esitetään "sankari"," Suuri ajattelija" eri näkökulmasta, mitä jalustalle nostettu hyväksytään. Kirjoittaja kertoo inhimillisistä sattumuksista, joita ei saa kertoa "jumaluuksista". Pyhäin häväistystä!
Kirja julkaistu Venäjällä v 1923. Silloin ollut moni pää uhan alla.
Mikä huomio kiinnitti minua?
Kuinka korkealle jalustalle ihminen nostattaneen, sitä inhimillisemmät ominaisuudet voimistuvat. Suuret ajattelijat ja voimakas tahtoiset johtajat ovat varsin pikkumaisia ja lapsellisia perimmäiseltä ominaisuudeltaan.
Sallittaneenko typerä vertaukseni : Lenin, Stalin ---- Kekkonen!!!
Arvelevat sen olevan avainromaani. Vähäisellä sivistystasollani en voinut päätellä muuta kuin että kirjailijan "vastapuoli" tarkoitti Leniniä.
Kirjan ostin aikoja sitten. En erikoisemmin nostanut sitä "korokkeelle". Tänään luin kirjan toisen kerran. Jostain syystä se ei kolahtanut tälläkään kertaa. Johtuiko ennakkoluulostani vai historian painolastista?
En tietenkään lukenut sitä kirjaa kuin mitä tahansa romaania. Romaani ei sivua Suomen historiaa, mutta kirjoittaja hyvinkin merkityksellisesti.
Semmoinen spekulaatio, että oliko kirjoittaja karkotettu Suurlähettilääksi? Sikäli kuin vaatimaton tietämykseni tajuaa: noin voimakkaat persoonat eivät olleet vallan tavoittelijoilleen saman tekeviä. Kateellisia riitti pilvin pimein.
Madame Kollontai oli merkittävä persoona Suomen historiaan liittyvänä. Paasikiven muistelmista ja muistakin yhteyksistä tulee esiin Tukholman Suurlähettiläs Kollontai. Kylmällä tavalla. Talvisodan ankeina aikoina tavoittelivat suomalaiset vähiä mahdollisuuksia. (hukkuva oljenkorteen) .
Mitä kertovat sanoneen arvon Madamen? Pitihän se arvata!
-- Olemme pommittaneet 500 kilon pommeilla, alamme pommittamaan tuhannen kilon pommeilla!!! Ettekö taivu? Tämmöistä esitti kansainvälisen autuuden, sosialismin, uranuurtaja.
Jos hänet "karkotettiin" Suurlähettilääksi, ei ole tavatonta. "poissa silmistä..." Kirjassa esitetään "sankari"," Suuri ajattelija" eri näkökulmasta, mitä jalustalle nostettu hyväksytään. Kirjoittaja kertoo inhimillisistä sattumuksista, joita ei saa kertoa "jumaluuksista". Pyhäin häväistystä!
Kirja julkaistu Venäjällä v 1923. Silloin ollut moni pää uhan alla.
Mikä huomio kiinnitti minua?
Kuinka korkealle jalustalle ihminen nostattaneen, sitä inhimillisemmät ominaisuudet voimistuvat. Suuret ajattelijat ja voimakas tahtoiset johtajat ovat varsin pikkumaisia ja lapsellisia perimmäiseltä ominaisuudeltaan.
Sallittaneenko typerä vertaukseni : Lenin, Stalin ---- Kekkonen!!!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)