perjantai 17. elokuuta 2012

Toyotan moottori "zippasi"

Hyvä palvelija alkoi jupistelemaan. Sitten kuului sivuääni. Kurvasin levikkeelle.  Vasemmalta konepellin kulmalta tuprusi.  Kehotin Samulin poistumaan autosta.  Nostin konepellin.  Ei se ollut savua, vaan höyryä, kiehui. 

Toimitettiin vettä ja hinausköysi.  Ei onnistunut. Yritin käynnistää.  Vesi roiskui.  Suora yhteys sylinterin liikkeistä vesitilaan.

Semmoinen sivujuonne oli, että jäähdyttäjän korkki ei suostunut avautumaan, pyöri kuin avautuakseen, mutta ei irronnut kiskomalla, ei ainakaan minun voimilla.  Avulias nuori mies tunki näppejään, kun olin väkivalloin murjomassa korkkia.  Kimpaannuin auttajalle, sillä kai osaan korkin avata!  Korkki oli viallinen, tiiviste jotenkin sulanut ja liimautunut jumiin.  Hinattiin. 

Syytin itseäni huolimattomuudesta, kun päästin nesteen vähenemään.  Puolustauduin, että ei siitä ole kauan kun viimeksi tarkistin.  Paisuntasäiliössä oli nestettä, suunnilleen puolillaan.  Jos nestevajausta on, silloin neste jäähtyessään vetäytyy ja alipaine imee paisuntasäiliön tyhjäksi. 
Tarkistan usein öljynkulutuksen takia ja joskus samalla nesteen määrää.

Ammattiaikanani jouduin usein vaihtamaan jäähdyttäjän korkkeja, mutta tuon kaltaista en nähnyt koskaan, en kiehuneissakaan.  Korkki pystyy aiheuttamaan paineen kohoamista. Siinä tapauksessa paine purkautuu ryöpsähtämällä, jolloin nestettä purkautuu ulos.

Janotti ja väsytti, mutta en stressaantunut.  800 eurolla kolme vuotta ajetulla ei suurta vahinkoa tule, vain pientä harmia.  Join ison lasin mehua ja desilitran konjakkia, istuin katsomaan töllötintä.  ei sieltä kiinnostavaa löytynyt.    Sitten juohtui mieleen, että käytän enimmäkseen "ympäristöystävällistä" E-95 bensiiniä.  Nyt jo kolme mahdollisuutta:  oma huolimattomuus, jäähdyttimen korkin vika, kansitiivisteen vioittuminen, ehkä bensasta johtuen, tai muusta syystä?

Avuliaaseen Aatuun viitaten, kerron vaikeudesta, kun eivät tiedä kuka olen.  Kolmesti pakokaasumittauksessa ovat sanoneet autooni semoisia häiriöitä, joita siinä ei missään tapausessa ole.
Ensimmäinen esitti sytytystulppia.  Lupasin hänen vaihtaa, kun niillä oli kirjan mukaan ajettu  
20 000 km.  Säätäjä ei saanut säädettyä.  Hän väitti sytytyslaitteiden viaksi.  Tuommoisella järjen juoksulla olevaa en päästä autoa peukaloimaan.  Menin toiselle tohtorille.   Tohtori osasi tempun, mutta väitti syyksi venttiilivikaa.  Vuoden kuluttua sama tohtori väitti jälleen, mutta printtasi todistuksen.   Ajosta tiedän ettei niitä vikoja ole.  Pitkä rivi on autoja, joista olen ajamalla "testannut" häiriöitä.  Venttiilit varmistin mittaamalla puristukset; alhaisin 13 kil. ja korkein 14. 

En toiminut ammatissa vuosikymmeniin. Silti ammattiin liittyvät seikat pullahtavat päähän.  Mineraaliöljypohjaiset ja alkoholi sekaanttuvat vaikeasti, olen pitänyt mahdottomana.  Tentun ja jäänestoaineen käyttö perustuu juuri siihen, sillä alkoholi sakoittuu veteen "ahnaasti" ja poistaa polttoaintankista veden tehokkaasti.   Tämän kokemuksen perusteella pohdin; miten bensiiniin voi sekoittaa akoholia?  Miten se tapahtuu? 

Sen ymmärrän, ettei 2-tahti perämoottoriin kannata yrittää 95 bensaa, sillä se kulkee sylinteriin kampikammion kautta ja öljy pannaan bensan sekaan.  Mutta moottorin mekaanisille osille ei ymmärrykseni mukaan koidu vahinkoa.  Alkoholi on erinomainen polttoaine, puhdas.  Nykyisen bensasysteemin tullessa,  katsoin netistä.  Yksiselitteistä ei löytynyt.  Tiivisteet mainittiin.  Sillä perusteella omassa autossani olisi mahdollisuus vioittumiseen vain polttoainepumpussa ja kaasuttimessa.   Eikä omassa autossani ollut edes mäntien voitelun estymistä; öljyä kuluu runsaasti.

Söikö bensiini vähitellen kansitiivistettä??   Mitä kaikkea entisestä poikkeavaa tapahtuu palaessa?