Tukisukka käsitteenä oli tiedossani, mutta ei kokemusta. Tuli mieleeni jalkahäiriön seurauksena. Katsoin netistä. Melkein joka paikassa tulee lause: "kato netistä."! Nykyään ehkä eniten toistetut kaksi sanaa?
Näytti olevan kahta lajia; tukisukat ja hoitavat tukisukat. Aina jotain konstikasta. Tukisukat sanottiin olevan nailonista. Hoitavat sukat jotain sekoitetta. Apteekissa käydessäni otin puheeksi. Myyjä ei minua paljon valkaissut.
Mielessäni väikkyi nailonsukat. Myyjä sanoi: "Nailonia ne ovat." Sanoi jämäkiksi. Nailonin ominaisuus jäi kaivamaan mieltäni: Onko nailon terveellistä? Eikö se ole hautovaa?
Itä-Suomen yliopiston apteekin verkkoapteekista tilasin tukisukat.
Aina on joku väärin, en osaa mitään. Puhelimen testiviesti ilmoitti sukkapaketin saapuneen. Tarvitsee todistaa henkilöllisyys ja antaa tunnusnumero.
Hitaasti näkevänä tarkistin vielä netistä. Oikein! Tiskin takana "Iso Vaalee" Sanoi: "Ei sinulla satu olemaan se puhelin mukana?" Sanoi ettei tällä numerolla löydy.
Tiuskaisin tylysti: "Anna tänne se kortti! Pistin henkilökortin taskuun. Vihoissani saapastelin huonolla kävelyllä kotiin. Tiesin numeron olevan oikea.
Puhelinta ja maksuvälinettä en kanna mukana muulloin kun tarvittaessa. Turvallisuus.
Taas sama juttu. Työtodistuksessa sanotaan: "Herra Jauhiainen omaa miellyttävän asiakaspalvelutaidon."
Niinpä! Herra J kohtaa harvoin tilannetta, jolloin yleensä edes palvellaan.
Mikä sitten hänksätti? Tekee mieli sanoa, että tämä palvelija ei vaivautunut ajattelemaan. Katsoi vain nenänvarttaan pitkin höperöä vanhusta. Sellainenhan olen.
Postintuojia on enemmän kuin yksi. Palvelija otti huomioon vain yhden, eli Postin. Toinenkin linja kuljettaa, joku Shenkcer. Palvelija ajatteli vai Postia, sitä tulee enemmän, tältä tulee harvoin.
Usein tai harvoin! Kun ei postin numerosta löytynyt, miksi ei katsonut sitä toista, jota myös oli hyllyssä?
Tukisukat ovat mustat. Eivätkä pelkkää nailonia, vaan sekoitetta. Polyamidia oli vain 7%. 18% Elastane. 36% Cotton. 39% Prolene. Runsaasti puuvillaa. Tuntuu miellyttävältä.
Uimahallilla pukemisvaiheessa lähes ikäiseni mies otti laukustaan mustat sukat.
--- Nuohan ovat saman näköiset kuin tilaamani tukisukat. En ajatellut ääneen, seurasin vain huolellista sukkien laittamista. Luinhan aivan äsken ohjeet.
---- Minullahan on kolmet sukat. Ovatkohan ne tukisukat? Ne pyörivät vuosikausia, ehkä kymmenen, sukkaläjässäni. Ne ovat moniraitaiset poikkiraitaiset. Mustaa, tummanruskeaa, tummanharmaata, vaaleanharmaata, oranssia. Iloisen väriset. Jaana antoi ne. Ei maininnut tukisukiksi. Tosin silloin ei ollut tiedossa tukisukkien tai -keppien tarvetta. Joten saivatkin olla rauhassa.
Toivat minun mieleeni vihjaavasti tukisukat. Arvelin: Ei kai? Tänä talvena pidin niitä muutaman kerran Revontulen tansseissa. Autolla ajaessa pitkät sukat lämmikkeenä.
Tällä hetkellä on semmoiset jalassani. Ostamani ovat vielä pussissaan. Kävin kävelyllä. Olin tuntevinani hyvän vaikutuksen. En alkanut urheilemaan. Köpötellessäni meni kävely pilalle. Saanenko korjattua tukisukkien avulla?
En tietenkään osannut pukea oikein. Vedin pitkäksi. Ulottui yli polven. Tai asetin sukansuun kaksinkerroin. Väärin! Mies uimahallilla puki oikein. Tiesin käyttöohjeesta. Nyt ne ovat oikein puetut.
Ostamieni tavaramerkki on Mabs. Etsin pesuohjetta. Ei löydy. Ei myöskään Jaanan antamista.
Niinpä. Mitään ylimääräistä ei saa olla. Tavaramerkkikin on painettu jalkapohjan kohdalle.
Jaanan antamilla on komea nimi: Golden Man!!!!! Enhän minä ole!
perjantai 14. huhtikuuta 2017
torstai 13. huhtikuuta 2017
"Eläminen on kuolemista"
Otsikon lainasin muistinvaraisesti viisunikkarilta. Erehtynenkö? Kuolema on tabu. Siitä puhumista välttelevät liian paljon. Uskovainen todisteli asioita pyöriteltyään: "Tästä voimme päätellä, että ihminen on luotu elämään ikuisesti".
Ei ole! Uskovainen perusteli väärin. Ensinnäkin lähtökohtansa kertoo aivan muuta: totuuden! Lehdestä luin saman artikkelin kuin hänkin. "Ihminen on ohjelmoitu kuolemaan." Uskovainen aloitti tuolla lauseella ja päätyi ihmisen ikuiseen elämiseen!?
Raamattuun en ole koskenut sen jälkeen kun luin sen 9-vuotisena. Vajavaisesti ymmärsin, eikä muisti kanna. Metusalem kuulostaa tutulta, mutta mitä se mahtaa pitää sisällään. Totuin sen liittämään pitkäikäisyyteen.
En todellakaan pysty sanomaan, liittyykö tämä Raamattuun. Heti alettuani tätä kirjoittamaan, muistui kaukaisena kaikuna kertomus patriarkoista (?) .
"Eli niin monta sataa vuotta ja siitti poikia ja tyttäriä"! Tämmöisiä "siittäjiä" oli useampia.
Tuommoiset kertomukset eivät ole "jumalan sanaa". Ne ovat legendaa!
Sen sijaan on totta tiedemiehen (naisen) toteamus: "Ihminen on ohjelmoitu kuolemaan". Se on tosiasia ja vieläpä hyvä sellaisenaan.
Pohdin kirjoittamisen sanamuotoja: Nainen. Mies. Tiedenainen. Tiedemies.
Sanalle, lautamies, ei käy luontevasti vaihtoehto, lautanainen? Kuollutta sanotaan vainajaksi, olipa mies tai nainen.
En suinkaan ole masentunut, enkä ahdistunut. Kirjoittelen levollisella mielellä. (korpifilosofi)
En odota kuolemaa. Se tulee varmasti. Tällä näkymällä en aio sitä kiirehtiä tai jouduttaa. Semmoinenkin tilanne saattaa vastaan tulla, että tekee mieli harkita?
Tällä hetkellä en tunne palavaa elämänhalua. En myöskään kuoleman pelkoa. Taivaan ilot ja Helvetin tuli ovat mielikuvituksen tuotetta. Keksittyjä kuvitelmia ihmisten manipulointia varten.
Luin netistä artikkelia. Kolahti ja pani ajattelemaan.
Eutanasiasta kiivailevat. Armo on eri käsite kuin kuolema. Entä armokuolema? Onko se kuolema vai armo?
Sanotaan: "murheen viesti." Sitä se ei usein ole. Se on elämään kuuluva tapahtuma. Toinen ääripää syntymälle. Siinä välissä "vaellamme murheen laaksossa". Tai elämme "rikasta elämää".
"Terveelliset" elämätavat lupaavat "apostolien" mukaan pitempää elämää. Miksi elää pitempään? Vähemmässäkin on kestämistä.
Nettiesimerkissä näytetään itsensä aiheuttamaa vammaa. Aiheutunut järjettömällä "urheilulla", jota meni harrastamaan yksin. Tarvitsee hoitajiksi neljä voimakasta miestä koko ajan.
Uutiset tuovat esiin mahdollisuuksien kehittymisen lääkkeillä ja laitteilla. Kehitys voi olla kiihtyvää.
Pystytään hoitamaan entistä huonokuntoisempia entistä pitempään. Useimmiten tulee joskus raja vastaan. Pystytään hoitamaan, mutta ei parantamaan!
Peilaan asioita myös itseni kautta.
Sydämeni stoppi estettiin leikkauksella. Sattui siksi myöhään, (66 v) että leikkaus ennätti kehittyä. Keskempänä ikäkautta ei leikkaus ollut vielä mahdollinen.
Tapahtui v 1998. Silloinkaan ei voitu leikata kaikkia. Mietin omaani: kuka mahtoi jäädä sijastani leikkaamatta ja tuonen vietäväksi? Moni minua arvokkaampi? Onko minusta hyötyä kellekään?
Mistähän silloin kinastellaan, kun hoidettavien määrä lähestyy hoitajien määrää? Pelkät hoitajat eivät riitä, tarvitaan talouden hoitajia. Kalliimpien koneiden hankintaan tarvitsee enemmän resursseja.
Robottien valmistaminen ei ole halpaa huvia!
Juice Leskinen näytti esimerkkiä. Ansaitsee siitä kunnioituksen.
Teen selväksi: kun erkki on kuolemassa, antakaa erkin kuolla.
Missään tapauksessa en halua maata toimettomana toivottomassa tilassa. En halua kärsimystä!
Kivun lievitys on paikallaan "odottaessa".
Uskovainenkaan ei ollut johdonmukainen. Suostui samaan leikkaukseen mikä minulle tehtiin. Ei kuitenkaan suostunut veren käyttöön siinä yhteydessä. Raamattu ei kiellä leikkausta, mutta kieltää veren. Vai kieltääkö? Kristityt syövät verilettuja. Syövätkö juutalaiset? Jehovalaiset eivät syö!
Raamatun kirjoituksen aikaan ei ollut nykyistä lääketiedettä. Lääkitsijöitä on ollut kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa. Niin luulen.
Luonnon kansat suhtautuvat kuolemaan luontevasti. Nykyiset hurskastelevat.
Ei ole! Uskovainen perusteli väärin. Ensinnäkin lähtökohtansa kertoo aivan muuta: totuuden! Lehdestä luin saman artikkelin kuin hänkin. "Ihminen on ohjelmoitu kuolemaan." Uskovainen aloitti tuolla lauseella ja päätyi ihmisen ikuiseen elämiseen!?
Raamattuun en ole koskenut sen jälkeen kun luin sen 9-vuotisena. Vajavaisesti ymmärsin, eikä muisti kanna. Metusalem kuulostaa tutulta, mutta mitä se mahtaa pitää sisällään. Totuin sen liittämään pitkäikäisyyteen.
En todellakaan pysty sanomaan, liittyykö tämä Raamattuun. Heti alettuani tätä kirjoittamaan, muistui kaukaisena kaikuna kertomus patriarkoista (?) .
"Eli niin monta sataa vuotta ja siitti poikia ja tyttäriä"! Tämmöisiä "siittäjiä" oli useampia.
Tuommoiset kertomukset eivät ole "jumalan sanaa". Ne ovat legendaa!
Sen sijaan on totta tiedemiehen (naisen) toteamus: "Ihminen on ohjelmoitu kuolemaan". Se on tosiasia ja vieläpä hyvä sellaisenaan.
Pohdin kirjoittamisen sanamuotoja: Nainen. Mies. Tiedenainen. Tiedemies.
Sanalle, lautamies, ei käy luontevasti vaihtoehto, lautanainen? Kuollutta sanotaan vainajaksi, olipa mies tai nainen.
En suinkaan ole masentunut, enkä ahdistunut. Kirjoittelen levollisella mielellä. (korpifilosofi)
En odota kuolemaa. Se tulee varmasti. Tällä näkymällä en aio sitä kiirehtiä tai jouduttaa. Semmoinenkin tilanne saattaa vastaan tulla, että tekee mieli harkita?
Tällä hetkellä en tunne palavaa elämänhalua. En myöskään kuoleman pelkoa. Taivaan ilot ja Helvetin tuli ovat mielikuvituksen tuotetta. Keksittyjä kuvitelmia ihmisten manipulointia varten.
Luin netistä artikkelia. Kolahti ja pani ajattelemaan.
Eutanasiasta kiivailevat. Armo on eri käsite kuin kuolema. Entä armokuolema? Onko se kuolema vai armo?
Sanotaan: "murheen viesti." Sitä se ei usein ole. Se on elämään kuuluva tapahtuma. Toinen ääripää syntymälle. Siinä välissä "vaellamme murheen laaksossa". Tai elämme "rikasta elämää".
"Terveelliset" elämätavat lupaavat "apostolien" mukaan pitempää elämää. Miksi elää pitempään? Vähemmässäkin on kestämistä.
Nettiesimerkissä näytetään itsensä aiheuttamaa vammaa. Aiheutunut järjettömällä "urheilulla", jota meni harrastamaan yksin. Tarvitsee hoitajiksi neljä voimakasta miestä koko ajan.
Uutiset tuovat esiin mahdollisuuksien kehittymisen lääkkeillä ja laitteilla. Kehitys voi olla kiihtyvää.
Pystytään hoitamaan entistä huonokuntoisempia entistä pitempään. Useimmiten tulee joskus raja vastaan. Pystytään hoitamaan, mutta ei parantamaan!
Peilaan asioita myös itseni kautta.
Sydämeni stoppi estettiin leikkauksella. Sattui siksi myöhään, (66 v) että leikkaus ennätti kehittyä. Keskempänä ikäkautta ei leikkaus ollut vielä mahdollinen.
Tapahtui v 1998. Silloinkaan ei voitu leikata kaikkia. Mietin omaani: kuka mahtoi jäädä sijastani leikkaamatta ja tuonen vietäväksi? Moni minua arvokkaampi? Onko minusta hyötyä kellekään?
Mistähän silloin kinastellaan, kun hoidettavien määrä lähestyy hoitajien määrää? Pelkät hoitajat eivät riitä, tarvitaan talouden hoitajia. Kalliimpien koneiden hankintaan tarvitsee enemmän resursseja.
Robottien valmistaminen ei ole halpaa huvia!
Juice Leskinen näytti esimerkkiä. Ansaitsee siitä kunnioituksen.
Teen selväksi: kun erkki on kuolemassa, antakaa erkin kuolla.
Missään tapauksessa en halua maata toimettomana toivottomassa tilassa. En halua kärsimystä!
Kivun lievitys on paikallaan "odottaessa".
Uskovainenkaan ei ollut johdonmukainen. Suostui samaan leikkaukseen mikä minulle tehtiin. Ei kuitenkaan suostunut veren käyttöön siinä yhteydessä. Raamattu ei kiellä leikkausta, mutta kieltää veren. Vai kieltääkö? Kristityt syövät verilettuja. Syövätkö juutalaiset? Jehovalaiset eivät syö!
Raamatun kirjoituksen aikaan ei ollut nykyistä lääketiedettä. Lääkitsijöitä on ollut kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa. Niin luulen.
Luonnon kansat suhtautuvat kuolemaan luontevasti. Nykyiset hurskastelevat.
maanantai 10. huhtikuuta 2017
Vouhutos
Vouhutos: Mitä se on? Keskenkasvuisena luin uskontokirjaa. Niin ja niin mones käsky ja selitys:
Mitä se on? Kun säksy sanottiin, kristittyjen: sanoivat: Mitä se on?
Sitä varten olivat kirjanoppineet. Nykyiset Islamistit lukevat koraanikoulua. Minä kävin kerran pyhäkoulussa. Rippikoulua kävin, koska luulin sen tarpeelliseksi. Niin uskottelivat: Jos Et käy rippikoulua, Et saa koskaan naida!
Katoliset papit eivät olleet oikeutettuja siihen ihanuuteen! Eikä rippikoulun käymättömät lutherilaiset! Kuitenkin katoliset kirkonmiehet syyllistyivät synnin tekoon.
Kaikki Jumalat ovat ihmisten keksimiä ja uskonnot opetettuja. Islamistit ovat tietenkin erimieltä: heidän uskontonsa on mielestään ainoa oikeaoppinen. Miksi? Miksi he julistavat?
Niin heille opettivat!
Mistä tämä huomio? Television ohjelma: Pisara! Lempeäkasvoiseksi kloonattu mies selosti: "Menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, niin Herra on teidän kanssanne!"
Kuka näin todella sanoi? Oliko se pelkkää politiikkaa?
Miten se tapahtui? Ensin tulivat Eurooppalaiset valloittajat. Sitten tulivat kristityt lähetys-saarnaajat!
Lähetys-saarnaajat levittivät kristinuskoa ja Jeesuksen sanomaa. Niin he kertoivat. Ellei valloitetut, orjuutetut sopeutuneet, heitä lyhennettiin kolmekymmentä senttiä, tai jollain muulla tavalla suostuteltiin.
Ovatko kristityt solidaarisia? "Minä vähä eppäelen?"
Surkuhupaisaa kuunnella Ruotsin ja Suomen Median mellastamista Tukholman "iskusta". Kerrassaan kymmenkunta uhria!!!!
Samaan aikaan Egyptissä kuoli kymmeniä kristityiksi ilmoitetuista uhreista!
Keitä ovat koptit? Uutisissa mainitsevat kristityiksi!
En tiedä? Vain ihmettelen?!
Uskovaiset eivät tunnusta uskontojen tavoitteeksi ihmisten hallitsemista. Kaikki uskonnot pyrkivät hallitsemaan.
Juutalaiset keksivät Jumalan. Varsin näppärä konsti mainiolle keksinnölle tuoda mukaan Jumalan Poika!
Kaikki tieteellinen käsittääkseni osoittaa mahdottomaksi neitseellisen syntymän ja ruumiin ylösnousemuksen,
Totuutena sitä kerrotaan tapahtuneeksi ja ihmiset uskovat!
Kristinusko ja seurakuntien ote kirpoaa.
Näyttää siltä, että Islam jyrää!
Mitä se on? Kun säksy sanottiin, kristittyjen: sanoivat: Mitä se on?
Sitä varten olivat kirjanoppineet. Nykyiset Islamistit lukevat koraanikoulua. Minä kävin kerran pyhäkoulussa. Rippikoulua kävin, koska luulin sen tarpeelliseksi. Niin uskottelivat: Jos Et käy rippikoulua, Et saa koskaan naida!
Katoliset papit eivät olleet oikeutettuja siihen ihanuuteen! Eikä rippikoulun käymättömät lutherilaiset! Kuitenkin katoliset kirkonmiehet syyllistyivät synnin tekoon.
Kaikki Jumalat ovat ihmisten keksimiä ja uskonnot opetettuja. Islamistit ovat tietenkin erimieltä: heidän uskontonsa on mielestään ainoa oikeaoppinen. Miksi? Miksi he julistavat?
Niin heille opettivat!
Mistä tämä huomio? Television ohjelma: Pisara! Lempeäkasvoiseksi kloonattu mies selosti: "Menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, niin Herra on teidän kanssanne!"
Kuka näin todella sanoi? Oliko se pelkkää politiikkaa?
Miten se tapahtui? Ensin tulivat Eurooppalaiset valloittajat. Sitten tulivat kristityt lähetys-saarnaajat!
Lähetys-saarnaajat levittivät kristinuskoa ja Jeesuksen sanomaa. Niin he kertoivat. Ellei valloitetut, orjuutetut sopeutuneet, heitä lyhennettiin kolmekymmentä senttiä, tai jollain muulla tavalla suostuteltiin.
Ovatko kristityt solidaarisia? "Minä vähä eppäelen?"
Surkuhupaisaa kuunnella Ruotsin ja Suomen Median mellastamista Tukholman "iskusta". Kerrassaan kymmenkunta uhria!!!!
Samaan aikaan Egyptissä kuoli kymmeniä kristityiksi ilmoitetuista uhreista!
Keitä ovat koptit? Uutisissa mainitsevat kristityiksi!
En tiedä? Vain ihmettelen?!
Uskovaiset eivät tunnusta uskontojen tavoitteeksi ihmisten hallitsemista. Kaikki uskonnot pyrkivät hallitsemaan.
Juutalaiset keksivät Jumalan. Varsin näppärä konsti mainiolle keksinnölle tuoda mukaan Jumalan Poika!
Kaikki tieteellinen käsittääkseni osoittaa mahdottomaksi neitseellisen syntymän ja ruumiin ylösnousemuksen,
Totuutena sitä kerrotaan tapahtuneeksi ja ihmiset uskovat!
Kristinusko ja seurakuntien ote kirpoaa.
Näyttää siltä, että Islam jyrää!
lauantai 8. huhtikuuta 2017
Terroristit
Valtava katastrofi Ruotsin maalla. Suomenkin teeveessä jauhavat jo toista päivää. Juoruileva Media paisutti suhteettomiin mittasuhteisiin.
Kadulla lojuu ruumiita (4). Mahtuvatko loukkaantuneet Tukholman sairaaloihin? (noin kymmenen!)
Aseistettuja sotilaita monta.
Taloudelliset vahingot kalja-auton lisäksi muodostuvat suurimmiksi valtavan baliikin ja vouhotuksen kanssa liehuessa. Valjastavat suuret toimittajajoukot asialle.
Valtioiden päämiehet surunvalittelevat. Eifel-tornista sammuttavat valot!
Koko ajan tappavat, kiduttavat, ryöstävät ja raiskaavat lukemattomia määriä sivullisia, siviilejä ympäri maailmaa. Pommittavat hajalle kokonaisia kaupunginosia.
Ruotsin pääministeri vakuuttaa, etteivät alistu! Alistu mihinkä? Yksi kahjo kuorma-autolla!?
Tällä valtavalla meuhkaamisella ainoastaan innostavat toisia fanaatikkoja. Uskonnon avulla manipuloidut nuorukaiset havaitsivat, miten vähällä voi saavuttaa mittaamattoman huomion. Eivätkä he pelkää kuolemaansa. Luottavat pääsevänsä paratiisiin ja saavuttavansa kuolemattoman sankaruuden.
Länsivaltojen Media pitää siitä huolen, ettei heidän tekonsa jää pimentoon.
Kaikkeen verrattuna Tukholman "katastrofi" on pelkkä episodi.
Kadulla lojuu ruumiita (4). Mahtuvatko loukkaantuneet Tukholman sairaaloihin? (noin kymmenen!)
Aseistettuja sotilaita monta.
Taloudelliset vahingot kalja-auton lisäksi muodostuvat suurimmiksi valtavan baliikin ja vouhotuksen kanssa liehuessa. Valjastavat suuret toimittajajoukot asialle.
Valtioiden päämiehet surunvalittelevat. Eifel-tornista sammuttavat valot!
Koko ajan tappavat, kiduttavat, ryöstävät ja raiskaavat lukemattomia määriä sivullisia, siviilejä ympäri maailmaa. Pommittavat hajalle kokonaisia kaupunginosia.
Ruotsin pääministeri vakuuttaa, etteivät alistu! Alistu mihinkä? Yksi kahjo kuorma-autolla!?
Tällä valtavalla meuhkaamisella ainoastaan innostavat toisia fanaatikkoja. Uskonnon avulla manipuloidut nuorukaiset havaitsivat, miten vähällä voi saavuttaa mittaamattoman huomion. Eivätkä he pelkää kuolemaansa. Luottavat pääsevänsä paratiisiin ja saavuttavansa kuolemattoman sankaruuden.
Länsivaltojen Media pitää siitä huolen, ettei heidän tekonsa jää pimentoon.
Kaikkeen verrattuna Tukholman "katastrofi" on pelkkä episodi.
torstai 6. huhtikuuta 2017
"Hiljaisuutta kuuntelemaan jäin"
Tämän aamun teevee tarjosi aiheen: Hiljaisuus. Toimittajamies tuskin tajusi sitä. Säätoimittaja sanoi kaipaavansa ääniä. Jäin pohtimaan, miten hyvin sen sisäisti asiantuntijana esiintynyt nuorehko nainen?
Aivoni toisti automaattisesti otsikkoon lainaamaani lausetta: "Hiljaisuutta kuuntelemaan jäin." Se jäi hiertämään ajatuksiani. Mistä se on mieleeni jäänyt? Minä en sitä kirjoittanut. Eikä se tunnu kirjasta lainatulta.
Melko pian muistini palasi kolmen vuosikymmenen takaisiin. Kirjoittajapiiriin Nurmijärvellä.
Kaivoin esille opuksen: Antologia 1986-1987 Jukolan kynäilijät.
En ollut unohtanut henkilöä.
Aktiivisimpina joukosta kirjoitti pari Olavi ja Eine Rönkkö. Vastakohtaiset ihmiset. Olavi, lyhyt jurrikka. Varsin "maatiaisen" oloinen. Vaaleana hapsottava tukka toi mieleen kuvauksen Jukolan veljeksistä. Kirjoittajana jalat maassa.
Sitten Eine! Hoikka viehättävä nainen. Luonteesta aistittavissa herkkä tunteikkuus. Tunteikkuus välittyi kirjoituksistaan.
Lapsista eivät maininneet. Oliko tai ei. Eipä silti, en minäkään kirjoittanut jälkeläisistäni.
Olavin ja Einen tarina osoittautui harvinaiseksi. Minun oli vaikea uskoa sellaista todeksi?!
Kertaakaan tapaamatta olleet kirjeenvaihdossa kuusi vuotta!
Uskoimme heidän sillä tavalla tutustuneen toisiinsa erinomaisesti.
Kuuloni heikentyessä hiljaisuuden aistiminen vahvistuu? Niin luulisi. Toiminta seisahtuu ja jään kuuntelemaan. Mitä kuulenkaan? Jatkuvaa korvien suhinaa.
Aivoni toisti automaattisesti otsikkoon lainaamaani lausetta: "Hiljaisuutta kuuntelemaan jäin." Se jäi hiertämään ajatuksiani. Mistä se on mieleeni jäänyt? Minä en sitä kirjoittanut. Eikä se tunnu kirjasta lainatulta.
Melko pian muistini palasi kolmen vuosikymmenen takaisiin. Kirjoittajapiiriin Nurmijärvellä.
Kaivoin esille opuksen: Antologia 1986-1987 Jukolan kynäilijät.
En ollut unohtanut henkilöä.
Aktiivisimpina joukosta kirjoitti pari Olavi ja Eine Rönkkö. Vastakohtaiset ihmiset. Olavi, lyhyt jurrikka. Varsin "maatiaisen" oloinen. Vaaleana hapsottava tukka toi mieleen kuvauksen Jukolan veljeksistä. Kirjoittajana jalat maassa.
Sitten Eine! Hoikka viehättävä nainen. Luonteesta aistittavissa herkkä tunteikkuus. Tunteikkuus välittyi kirjoituksistaan.
Lapsista eivät maininneet. Oliko tai ei. Eipä silti, en minäkään kirjoittanut jälkeläisistäni.
Olavin ja Einen tarina osoittautui harvinaiseksi. Minun oli vaikea uskoa sellaista todeksi?!
Kertaakaan tapaamatta olleet kirjeenvaihdossa kuusi vuotta!
Uskoimme heidän sillä tavalla tutustuneen toisiinsa erinomaisesti.
Kuuloni heikentyessä hiljaisuuden aistiminen vahvistuu? Niin luulisi. Toiminta seisahtuu ja jään kuuntelemaan. Mitä kuulenkaan? Jatkuvaa korvien suhinaa.
keskiviikko 5. huhtikuuta 2017
Atvailuja
Sallittaneen murteellinen otsikointi? Tänäänkin näkyi Martti Ahtisaari ruudussa. Mitä hän sanoikaan: "Pitäisi saada kokonaisvaltainen tulitauko." Mitä viisautta tuossa piilee? IkiWanhakin voi tuommoisen lauseen väsätä, eikä se olisi suurta viisautta. Miksi Ahtisaari ei sano: "Mitä pitää tehdä".
"Pitäisi tehdä" tai pitää tehdä!
Ulkoisen esiintymisen perusteella ei pysty päättelemään Ahtisaaren menestystä. Sitä, mitä tapahtuu verhojen siimeksessä, ei tiedetä.
Ahtisaaren omista kertomuksistaan ilmenee, että Ahtisaari toi Serbialle uhkan: "jos ette taivu, pommitamme lisää!
Kuka mahtoi olla uhkan takuumiehenä? USA ja Nato!!!
Entä YK? Suuressa arvovaltaisuudessa viisaudessaan väsää julkilausuman. Onko se uhka? Uhka kenelle? YK on hampaaton. Sen julkilausumat ovat yhtä tyhjää. YK lausuu jotain. mitä se merkitsee?
YK on "esivalta ilman miekkaa". YK:n päätöslauselmat ovat "pieruja Saharaan".
"Kuin silloin ennen."
Median viisaat jo hekumoivat: "rähmällään!" "Propaganda toimii!"
Ensiksi Paasikiven lausuma: "eivät he meidän sinisilmiemme tähden." Poliitikkojemme ymmärrys ei riitä tarpeeksi pitkälle. "Eivät he meidän sinisilmiemme tähden halua Natoon!" Vai juuri siksikö?
Mitä on YK`? Pitäisikö sen hallita maailmaa? Mielestäni pitäisi! Mutta kun ei! Yhtä tyhjän kanssa.
Samanlaista puppua kuin uskovaiset!
YK laatii julkilausuman!
"Jumala säätää",
Niinpä!?
Ei hyvältä näytä! Maailma menee yhä sekaisemmaksi. "Juoppo munkki näki seinällä piruja, siksi me tunnustamme lutherilaista uskoa," Tunnustammeko? En minä tunnusta, vaikka en ole eronnut sen kaltaisesta seurakunnasta.
Kristinuskon vaikutus hiipuu. Sanokoot piispat ja uskovaiset mitä tahansa. Mitä sen tilalle? Vaihtoehdot ovat vähissä.
"Miten hämmästyttävän vähällä järjellä maailmaa johdetaan?
Jospa sitä johdettaisiin järjellä? Kenen järjellä? Onko järkeä ollenkaan?
Jos järkeä on, miksi sitä ei käytetä?
"Pitäisi tehdä" tai pitää tehdä!
Ulkoisen esiintymisen perusteella ei pysty päättelemään Ahtisaaren menestystä. Sitä, mitä tapahtuu verhojen siimeksessä, ei tiedetä.
Ahtisaaren omista kertomuksistaan ilmenee, että Ahtisaari toi Serbialle uhkan: "jos ette taivu, pommitamme lisää!
Kuka mahtoi olla uhkan takuumiehenä? USA ja Nato!!!
Entä YK? Suuressa arvovaltaisuudessa viisaudessaan väsää julkilausuman. Onko se uhka? Uhka kenelle? YK on hampaaton. Sen julkilausumat ovat yhtä tyhjää. YK lausuu jotain. mitä se merkitsee?
YK on "esivalta ilman miekkaa". YK:n päätöslauselmat ovat "pieruja Saharaan".
"Kuin silloin ennen."
Median viisaat jo hekumoivat: "rähmällään!" "Propaganda toimii!"
Ensiksi Paasikiven lausuma: "eivät he meidän sinisilmiemme tähden." Poliitikkojemme ymmärrys ei riitä tarpeeksi pitkälle. "Eivät he meidän sinisilmiemme tähden halua Natoon!" Vai juuri siksikö?
Mitä on YK`? Pitäisikö sen hallita maailmaa? Mielestäni pitäisi! Mutta kun ei! Yhtä tyhjän kanssa.
Samanlaista puppua kuin uskovaiset!
YK laatii julkilausuman!
"Jumala säätää",
Niinpä!?
Ei hyvältä näytä! Maailma menee yhä sekaisemmaksi. "Juoppo munkki näki seinällä piruja, siksi me tunnustamme lutherilaista uskoa," Tunnustammeko? En minä tunnusta, vaikka en ole eronnut sen kaltaisesta seurakunnasta.
Kristinuskon vaikutus hiipuu. Sanokoot piispat ja uskovaiset mitä tahansa. Mitä sen tilalle? Vaihtoehdot ovat vähissä.
"Miten hämmästyttävän vähällä järjellä maailmaa johdetaan?
Jospa sitä johdettaisiin järjellä? Kenen järjellä? Onko järkeä ollenkaan?
Jos järkeä on, miksi sitä ei käytetä?
tiistai 4. huhtikuuta 2017
Säästöt vai leikkaukset?
Otsikon kumpainenkin sana ovat kirosanoja. Poliitikkojen ja etujärjestöjen toimesta valtio tuli persaukiseksi. Kunnatkin.
Vaalipaneeleita en kärsi kuunnella, enkä äänestä. Kouluikäiset tyttäreni soittivat levysoitinta. Heikkolaatuista. Esa Pakarisen laulu juuttui: "pöytäveitet ja kahvelit-pöytäveitet ja kahvelit-pöytäveitet ja kahvelit-----
Poliitikkojen puheita kuulin kiusaantumiseen asti. Saman toistoa vuodesta toiseen. Kuullessani alkaa soimaan päässäni: "pöytäveitet ja kahvelit------
Poliitikkojen ajattelu tuntuu nurinkuriselta. Säästetään tuhlaamalla. Keksivät maksaa autojen romuttamisesta "tapporahaa." Säästetään hävittämällä toimivat kodinkoneet? Muka sillä säästyy ympäristö? Luonnonvarat? Jos uusi kone säästää sähkön kulutuksessa jonkun sentin vähemmän: säästyykö luonnonvarat? IkiWanhan mielestä uuden valmistamisessa kuluu energiaa ja materiaaleja.
Sitä paitsi Uudet koneet tehdään monimutkaisiksi. Korjauskelvottomiksi. Ja kestävät vain "pyhättömän viikon".
Pyykkikoneeni on Rosenlew. Jussi hommasi sen Mikkelin Ekotorilta. Pyykkäröin sillä muutaman vuoden Rautalammilla ja kohta kymmenen vuotta Suonenjoella. Osasin loihtia sen käyntikuntoon.
Semmoinen päältä täytettävä. Ainoan puutteen tunnistan: umpinaisesta ei pysty päättelemään pesuaineen määrää, kun ei näe vaahdon sopivuutta. Huimempaa linkousta en kaipaa, kuivumiseen riittää aikaa.
Autoni on Toyota Avensis vm 1998. Ostaessani sillä oli ajettu 272 000 km. Olen katsastanut sen kolme kertaa vähällä laittamisella. Hiljattain pyörähti täyteen 300 000 km. Katsastan pian.
Tämän parempaa autoa en tarvitse. Moniko tarvitsee? Poliitikkojen mukaan tämmöinen on lainsuojaton, tuhoon tuomittu.
Järki sanoo: Kaikkia koneita on järkevää käyttää niin pitkään kuin ne ovat kohtuullisesti huollettavia.
Viisaiden mielestä pitää vaihtaa vaihtamisen ilosta.
Eduskunnassa päättävät päättämisen ilosta. Eikä aina järkevästi.
Päättivät henkilöautojen etuistuimille turvavyöt. Asentelin niitä melkoisen määrän. Työtä tekevän vierelle ilmaantuu joutilaita.
Siinä näprätessäni tuumailin joutilaille:
---- Kun se äkkipysäys sattuu: takana istujasta tulee ohjus ja edessä olijat sidottu turvavöillä.
En muista montako vuotta meni ennen kuin huomasivat tulkinneensa tilastoa virheellisesti.
Siinäpä se, tilasto ja järki! Mahtaako järkeä olla?
Entisenä elintarvikemyyjänä ärsyynnyin. Määräsivät pakolliseksi merkinnän viimeisestä myyntipäivästä. Selittivät ettei niitä saa käyttää merkityn päiväyksen jälkeen. Järjetön tulkinta teki tuhoa. Suuret määrät hyvää ruokaa hävitettäväksi. Niitä ei saa myydä eikä syödä?!
Liekö missään muussa maassa tehty noin? Ruotsissako? Sitähän matkitaan arvelematta.
Nyt on pakastimeni täynnä oransilla leimattuja lihapaketteja. Virkaintoilijoille tuli järkeä "iltajunassa."
Ohi kulkiessani vilkaisin "vaalitauluun". Onko Petteri Orpo ehdokkaana Suonenjoella
Vaalipaneeleita en kärsi kuunnella, enkä äänestä. Kouluikäiset tyttäreni soittivat levysoitinta. Heikkolaatuista. Esa Pakarisen laulu juuttui: "pöytäveitet ja kahvelit-pöytäveitet ja kahvelit-pöytäveitet ja kahvelit-----
Poliitikkojen puheita kuulin kiusaantumiseen asti. Saman toistoa vuodesta toiseen. Kuullessani alkaa soimaan päässäni: "pöytäveitet ja kahvelit------
Poliitikkojen ajattelu tuntuu nurinkuriselta. Säästetään tuhlaamalla. Keksivät maksaa autojen romuttamisesta "tapporahaa." Säästetään hävittämällä toimivat kodinkoneet? Muka sillä säästyy ympäristö? Luonnonvarat? Jos uusi kone säästää sähkön kulutuksessa jonkun sentin vähemmän: säästyykö luonnonvarat? IkiWanhan mielestä uuden valmistamisessa kuluu energiaa ja materiaaleja.
Sitä paitsi Uudet koneet tehdään monimutkaisiksi. Korjauskelvottomiksi. Ja kestävät vain "pyhättömän viikon".
Pyykkikoneeni on Rosenlew. Jussi hommasi sen Mikkelin Ekotorilta. Pyykkäröin sillä muutaman vuoden Rautalammilla ja kohta kymmenen vuotta Suonenjoella. Osasin loihtia sen käyntikuntoon.
Semmoinen päältä täytettävä. Ainoan puutteen tunnistan: umpinaisesta ei pysty päättelemään pesuaineen määrää, kun ei näe vaahdon sopivuutta. Huimempaa linkousta en kaipaa, kuivumiseen riittää aikaa.
Autoni on Toyota Avensis vm 1998. Ostaessani sillä oli ajettu 272 000 km. Olen katsastanut sen kolme kertaa vähällä laittamisella. Hiljattain pyörähti täyteen 300 000 km. Katsastan pian.
Tämän parempaa autoa en tarvitse. Moniko tarvitsee? Poliitikkojen mukaan tämmöinen on lainsuojaton, tuhoon tuomittu.
Järki sanoo: Kaikkia koneita on järkevää käyttää niin pitkään kuin ne ovat kohtuullisesti huollettavia.
Viisaiden mielestä pitää vaihtaa vaihtamisen ilosta.
Eduskunnassa päättävät päättämisen ilosta. Eikä aina järkevästi.
Päättivät henkilöautojen etuistuimille turvavyöt. Asentelin niitä melkoisen määrän. Työtä tekevän vierelle ilmaantuu joutilaita.
Siinä näprätessäni tuumailin joutilaille:
---- Kun se äkkipysäys sattuu: takana istujasta tulee ohjus ja edessä olijat sidottu turvavöillä.
En muista montako vuotta meni ennen kuin huomasivat tulkinneensa tilastoa virheellisesti.
Siinäpä se, tilasto ja järki! Mahtaako järkeä olla?
Entisenä elintarvikemyyjänä ärsyynnyin. Määräsivät pakolliseksi merkinnän viimeisestä myyntipäivästä. Selittivät ettei niitä saa käyttää merkityn päiväyksen jälkeen. Järjetön tulkinta teki tuhoa. Suuret määrät hyvää ruokaa hävitettäväksi. Niitä ei saa myydä eikä syödä?!
Liekö missään muussa maassa tehty noin? Ruotsissako? Sitähän matkitaan arvelematta.
Nyt on pakastimeni täynnä oransilla leimattuja lihapaketteja. Virkaintoilijoille tuli järkeä "iltajunassa."
Ohi kulkiessani vilkaisin "vaalitauluun". Onko Petteri Orpo ehdokkaana Suonenjoella
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
