maanantai 30. marraskuuta 2015

Talvisota

Ihmiset sanoivat:  "Sota on syttynyt!"
Myöhemmin filosofoin: --- miten sota syttyy? Kuka sen sytyttää?

"Neuvostoliitto hyökkäsi ilman sodanjulistusta." Miksi pitäisi julistaa? Vaikka olisikin näennäisiä sopimuksia. Suurvallan ei tarvitse pitää sanaansa. Vahvemman oikeus.
Muistan hyvin ihmisten huolen ja pelon: mitä nyt tulee eteen? Miehet vietiin sotaan ja heikot jäivät kotiin. Olin seitsemän vuoden, joten muistan asioita, joita en tietenkään ymmärtänyt.

Sotkivat propagandan ja uskonnon. Typerät mummot keksivät: "Suomi on Jumalan valittu kansa". Jumala auttaa. Minkähän takia se ei auta?  Kysyn vaan. Mitenkä se voisi auttaa? Kaikki uskonnot ja jumalat ovat ihmisten keksimiä. Juutalaiset keksivät jumalan. Sitten jotkut keksivät jumalalle pojan, jonka nimissä orjuuttivat puoli maailmaa. Ryöstivät, raiskasivat, tappoivat. Neuvostoliitolla oli oma jumalansa. Se ei auttanut maailman valloitukseen.
Nämä asiat tulivat esille sodan aikana.

Tänä päivänäkin pohtivat turhaan Neuvostoliiton tavoitteita. En ymmärrä kysymystä. Neuvostoliiton ja Saksan sopimus jakoi Eurooppaa. Saksa sai "vapaat kädet Skandinaviaan". Suomi ei ole Skandinaviaa!

En ymmärrä miksi mainitaan Suomi suuremmassa osassa suunnitelmaa? Miksi Neuvostoliitto "halusi katkaista Suomen kahtia".  Mitä hyötyä siitä olisi ollut?
Välirauhan sopimuksessa Neuvostoliitto vaati Suomen rakentamaan rautatien rajalta Tornioon. Neuvostoliiton sotilaille annettu ohje: "Kun tapaatte Torniossa ruotsalaisia, olkaa heille ystävällisiä."  Suomi sattui olemaan siinä välissä marssille Ruotsin Kiirunaan rautamalmin takia. Tavoite ruotsin ja Norjan poikki Pohjanmeren rannalle. Turha sitä on kaunistella! Suomi vain oli pitempi kanto kaskessa. "Olette vaarallisempia kuin uskoimmekaan!"

Tietoni ovat hajanaiset. Kuitenkin dokumenteista tuli esille Englannin ja Ranskan halu vallata tuo alue. Saksa sinne tuli. nyt siellä on Nato.
Jälkiviisaat joskus moittivat Suomea: "Miksi ei huolinut lännen apua?"  Mitä apua? Miten lännen sotilaat olisivat päässeet Suomeen? 
Jostain muistan sellaisen määrän kuin 50 000 sotilasta. Suomen talvessa??? ja auttamattomasti myöhässä.

Saksa jo myi Suomen. Kuka suomesta välitti? Länsivallatko? Nehän sanoivat: "Pienten valtioiden aika on ohi."  Suomi sai olla yksinään "lännen etuvartiossa" inhaa itää vastaan. 

Historian kirjoitus on tarkoituksenmukaista. Kuka kertoo totuuden. Kuinka voisi kirjoittaa totta jos kukaan ei tiedä totuutta? 
Elinaikanani moni totuus on "kääntänyt takkia."    

perjantai 13. marraskuuta 2015

Mitä tänään syötäisi?

Kertoivat kananmunaan olevan myrkkyä. Ei vaineskaan, vain keltuainen on myrkkyä. Munasta saa syödä vain valkuaisen, keltuainen joutaa roskiin. Muka kolesterolia. Keltuainen on kananpojan alkuravinto. Kananpojan lihassa ei kuulemma ole kolesterolia. Miksi kananpojassa ei ole kolesterolia? Mihinkä keltuaisen kolesteroli häviää?
Älyvapaa ohje! Paras ravinto haaskuuseen?
Ohjetta en noudattanut, enkä noudata! Enhän syö pelkkiä kananmunia!

Ei tästä ole kauan, kun ravintoviisas lupasi syödä sianlihasta punaisen osan ja läskin kuoria pois.
Missähän tuonkin viisaan järki luuraa? Uusin tieto todistelee punaisen lihan "syöpäläiseksi".
Sipaisin kuitenkin joskus läskin erilleen. Käytin sen läskisoosiin tai paistorasvana. Punaisen osan tarvitsin kaalisoppaan tai hernekeittoon. Kaksinkertainen virhe viisaiden (tyhmien?) mielestä.

Kummasti unohtavat tai tahallaan jättävät kertomatta, että sianlihassa on 60% hyviä rasvoja. Semmoisen opuksen sain käsiini KYSissä, missä niin mainittiin.
Hanna-Kaisan taulukosta yritin kurkkia. Olin huomaavinani sianlihan kohdalla olevan palkissa pidemmälti valkoista osaa kuin punaista.

Margariinia en syö. Käytän voimariinia. Siinä on terveellistä (?) rypsiöljyä ja luonnollista raaka-ainetta; voita, jossa on rasvaliukoisia vitamiineja.
Kukaan ei saa minua uskomaan margariinin terveellisyyteen. Se on teollinen tuote. Moneen kertaan prosessoitu. Keitetty, paistettu, värjätty ja turjattu. Suuret määrät monenlaisia lisäaineita.
Kukaan ei kiistä väitettä, että vähiten värkätty on terveellisintä.

Kuulemma kehutussa oliiviöljyssä on 20% pahoja rasvoja. Margariinissa vielä transrasvoja.
Luotan koettuun tietoon, että jokainen kuolemme viimeisenä tekosenamme.

Semmoinen hokema: kun lunta syö ja vettä juo, ei pahalle haise! Pitää paikkansa. Jokainen lihava kasvattaa kilonsa syömällä liikaa. Miksi?
Miksi lääkäri on lihava? Miksi hoituri on lihava? Miksi yleensä täysjärkinen on lihava? Siksikö kun tietoa tuputetaan niin paljon ettei enää usko erkkikään.

Takavuosina näkyi teeveessä piispa, ordotoksi. Sanomansa kuului näin:
 --- Me ordotoksit paastoamme ja kilvoittelemme.   ???!!!
Ei vaikuttanut uskottavalta. Miekkonen lähes yhtä paksu kuin pitkä. Mahtui vaivoin kauhtanaansa.

Tällä viikolla esiintyi munkki. Erakko.  Todisteli miten vähällä hän tulee toimeen. Tehnyt "köyhyyslupauksen".
Iso mies ja paksu keskikeho. Runsas rasvaprosentti.  Muutakin kuin kunta ja vettä. Joka tapauksessa syönyt ja "juonut" enemmän kuin IkiWavanha. IkiWanha on tosiköyhä ilman erillistä ilmoitusta.
Tunnustan velttouteni, vatsan päällä on pari ylimääräistä kiloa. Pientä potemista. Liikunta jäi liian vähälle ja söin edelleen entisen kokoiset annokset.        

lauantai 7. marraskuuta 2015

Soppa vai mikä sote?

Järkee vai ei?  Mikään ei suju suunnitelmien mukaan. IkiWanha Erkki on seuraillut sivusta politiikan tekijöitä. "Kamareihin" ei ole pääsyä. Sodan jälkeen ensimmäiset eduskuntavaalit oli suuri tapahtuma.  Savon Sanomista seurasin, mutta Korpelaan se ei tullut jatkuvasti. Parhaiten muistan seutukunnan "korpikommunistit". Aatteen palo loimusi, kun tekivät vallankumousta. Aivan suoraan he eivät sitä ilmaisseet, olivat olevinaan ainoat työläisten etujen ajajat.

Ympäristöni yksinkertaiset ihmiset tajusivat jotenkin Maalaisliiton ja Sosialidemokraatit. Tuskin kuitenkaan ymmärsivät demokratiasta enempää kuin minäkään.

Kirjaimet SKDL herättivät kysymyksiä, aprikointia: Mikähän se on?
Korpelan tuvassa teki vaalityötä oma-alotteisesti Matti Myllynen. Pienen mökin mies Ohekanavan varrelta. Ei mikään järjen jättiläinen, mutta melkoinen suupaltti.
Akkaatta mummo touhusi hellan luona. Kysyi merkitystä.
Matti Myllynen valisti, puhui vuolaasti:
Se on temokraatti. Paljas temokraatti. Siinä ei ou mittään sosiaalia!  
Paljastemokraatit pyrkivät valtaan.

Ovatko tämän päivän poliitikot enemmän tai vähemmän "mattimyllysiä"? Heillä on oppiarvoja sekä titteleitä. Tavoitteena valta.
Poliitikot ja median henkilöt puhuvat vallasta ja sen halusta. Kunnallisvaalienkin yhteydessä mainitaan valta.  Sitäkö se vain on? Valtaa!  Eikö sen pitäisi olla vastuullista asioiden hoitamista.
Jos Suomen etu on kysymyksessä, niin silloin ei ole suurta eroa puolueiden kesken. Mutta kun on puolueiden etu, niin miksi se ei olisi Suomen etu?

Yksittäinen poliitikko usein tavoittelee mammonaa ja gloriaa. Inhimillistä.

Sote-soppaankin sotkevat valtapyrkimyksiä. Etelän keskukset vastaan "turvenuijat".  Tuommoista haukkumanimeä käyttivät "jälkiviisaat" merkkihenkilöt Erola ja Isokallio meikäläisistä maakuntien ihmisistä. Hymyilivät ivallisesti.

Juha Sipilä mainitsee miljardilukuja, jotka säästetään. IkiWanha eppäelöö. Hihasta vedetyiltä summat tuntuvat. IkiWanhan kokemus kertoo: Mitä tahansa poliitikot suunnittelevatkin, aina kustannukset lisääntyvät. Yhä enemmän miljardeja kuluu.  Todennäköisesti tässäkin tapahtuu niin.

Läänit lopetettiin tarpeettomina. Nyt puuhataan "maakuntien Suomea".  Järkee vai ei?  Sama uudelleen, vain eri paketissa. Läänien ja maakuntien alueet pysyvät ennallaan?! Ihmiset vain ovat katoava luonnonvara.
Kärrätään Helsinkiin kaikki kynnelle kykenevät ja loput "karjakunnan autoon".

"Sairaanhoitopiirit lopetetaan".  ?!?!  Mitä sitten tilalle?
Radiosta kuulemaani hätkähdin.  Miksikö?  Siksi että sillä hetkellä olin KYSin osastolla jonkin operaation takia. Mitä sen tilalle?  Mielestäni aiheellinen kysymys.  Tajuntaani ei silloin vielä pesiytynyt sotesoppa.
Menen vähän pilkkaamisen puolelle. Ovatko suunnittelijat täysjärkisiä, vaiko ainoastaan poliitikkoja?

Entä jos olisi käyttäydytty vanhojen kansojen kulttuurin tavoin ja istuttu persiitten päälle.  Eduskunnan istuntosalissa istuminen kun tuntuu hedelmättömältä! Enimmäkseen suunsoittoa ja vastapuolen nälvimistä. Ja vaalityötä!

Sain hyvää hoitoa, jota silläkin hetkellä koin. Ainoat kohtaamani epämiellyttävyydet tulivat henkilöiltä. Ei systeemin vikana.
Kohtuullisesti toimiva systeemi. Miksi ei vain alettu järkeistämään?

Tuhlattu aikaa ja energiaa, rahaakin?  Sinä aikana olisi ennättänyt korjata monta epäkohtaa, jos olisi ollut kanttia tunnustaa tehottomuutta.      
Mistä sitten säästetään?  Sairaanhoitajista, lääkäreistä, tai muusta henkilökunnasta?  Esimiehistäkö ei mielellään? Pomoja pomojenkin päälle halutaan!  Kun pomoiksi kelpaa poliitikot!

Jos joku sanoo ymmärtävänsä sotesoppaa, niin valehtelee. Kukaan ei pysty laskemaan edes miten monta yksityiskohtaa se sisältää. Tuhannet eivät riitä numeroiksi! Eikä kymmenet tuhannet!
Miljooniako?

IkiWanha eppäelöö, että sotkuinen soppa tulee. Ja hinta nousee. Entä miten paljon kustannuksia tulee läänien korvaamisella?
Kokonaisuutta ei poliitikot pysty hahmottamaan.

Kirjoitin taas tajunnan virtaa....

maanantai 26. lokakuuta 2015

Jari Tervon viisauksia.

Jari Tervo viisastelee: "Asuuko jumala Vantaalla?"  IkiWanha kysyy: Onko Jari Tervo uskovainen?
Minä vähä eppäelen!
Jari Tervoa harmittaa taantumukselliset pölkkypäät, kuten minä.  Onneksi Suuri kirjailija ei tunne minua, eikä lue kirjoituksiani. "Tasa-arvoinen" avioliittolaki ei tarkoita tasa-arvoisuutta. Tarkoittaa erivapautta. Erivapautta homoille. Homojen hyysäys menee kaiken edelle. Me heteroraukat onnettomat, emme saa edes omistakaan joukoistamme puolustajia.

Vetoavat uskontoon ja Raamattuun.  Jari Tervon sympatian saa piispa, joka kannattaa homojen siunaamista vastoin Raamattunsa oppeja.    
Jonkin verran huvittavaa on vetoaminen uskontoon kummankaan puolen kannattajilta. Jumala ei tule sanomaan mielipidettään, sallitaanko homojen avioliitto, tahi ei. Tässä asiassa ei IkiWanha ole väärässä, kunnes toisin todistetaan. Eikä Jumala ole määrännyt ketään minkään valtakunnan johtoon, vaikka jotkut sellaista väittävät. 

Jari Tervo on saavuttanut aseman, jossa mitä ilmeisimmin kohoaa "keltainen höyry" yläkertaan. Jari Tervo ei ole väärässä. Toisin ei ole todistettu.

Jari Tervo ei puutu perusasiaan:  Homous on poikkeavuus. Homous on luonnonvastainen. Näissä "imeväisten" lahkoissa, joihin kuulumme, tarvitaan uros ja naaras.
Kaiken elollisen perustana on elämän säilyttäminen.  Meillä se tapahtuu jatkamalla sukua parittelemalla.
Homojen parittelu jää hedelmättömäksi.
Sellaistakin kuisketta olen kuullut, että jotkin mönkijät sikiävät ilman siitosta. Joillakin ötököillä kuuluu olevan molemmat vehkeet ja "antavat" toisilleen tarpeellisen.

Opettivat minua: "Homostelevathan eläimetkin." Ikään kuin en tuota tietäisi. Olen nähnyt.
Sama lisääntymisen tarve käskee homostelemaankin, mikä lisääntymäänkin. Elokuvassa sanoi roolihenkilö: "kukaan ei ole täydellinen."
Kaltaisillamme eläimilläkin homostelu on poikkeavaa.

Jokaisesta poikkipuolisesta sanasta syytetään homofobiaksi. Sitä en tunnusta olevani.  Tunsin kaksi homoksi tunnettua miestä. Kohtasimme usein asiakaspalvelutilanteessa. Käyttäydyimme normaalisti. Arvostimme toisiamme ihmisinä, he minua ja minä heitä.
Senkin seikan tunnustan, jonka huomion olen tehnyt. Homoissa on paljon lahjakkuutta, lahjakkaita yksilöitä.
Aikoinaan kun luin merkkihenkilöistä, ei silloin mainittu "suuntausta". Kursailemattomana aikana ilmeni uskomattoman moni heistä homoiksi.   

Avioliitto on yhteiskunnan säätämä instituutio, jumala ei sitä säätänyt. Eikä tämä kristittyjen seremonia ole ainutkertainen ja oikea. Se on laadittu tarkoituksen mukaiseksi määrättyjä tarpeita palvelemaan. Liitoja on monenlaisia. Pitäneekö paikkansa eskimoiden tapa? Varsin erilainen ja hirvittävän "syntinen". Eivät he ole tienneet mitään synnistä, ennen kuin kristityt tunkeutuivat heidän maailmaansa. Kysyn vain ovatko he kristityiksi pakotettuina onnellisempia kuin ennen "pakanoina"?
Kumpi oli lähempänä jumalaa?  Pakana eskimo vai tekopyhä kristitty?  Kumpi oli lähempänä luontoa?     

keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Dostojevski

Legendaarinen venäläinen kirjailijanimi ei oikein sovellu tuohon testiin. Älkää rinnastako ikiWanhaa häneen! Nettiin laitettu testi osoitti muka jotain sinnepäin. Höpöhöpö.
Kynnenmustuaisen verran olen perillä Venään kielestä. Sain testistä 8 oikein kymmenestä. Testi on laadittu ovelasti, eikä suosinut itäsuomalaisuuttani. Osa sanoista ei vaikuttanut ollenkaan lainatuilta Venäjän kielestä. Ratkaisin ne sillä tavalla, että suljin pois epäsopivat.

8 oikein vaatii hiukan Venäjän taitoja. Arvaamalla saa korkeintaan 3 oikein.

Yllättävän moni suomalaiselta tuntuva sana on lainattu Venäjästä. Suurin osa on lainattu jostakin. Perisuomalainen Perkele on kuulemma liettualainen jumala! Jumala kun jumala!
Rantasalmella törmäsin käsitteeseen; sarani. Minulle aivan outo. Meillä päin saatettiin sanoa; maliisi.
Mistäköhän kielestä se tulee? Suomessa tarkoitetaan isohkoa latoa. Koneiden tultua nimitettiin puimalaksi. Venäjäksi se tarkoittanee yksinkertaisesti maanviljelyksen varastorakennusta. Сарай.

Navetta ja läävä ovat tuttuja sanoja. Semmoinen sekaannus tulee mieleen: Pielavedellä sanottiin kuitukasveista: pellava ja liina.  Minua sotki luetusta tekstistä sana: hamppu. Pohdiskelin asiaa viimeistään silloin kun tuli eteen sanoja, kuten: marihuana ja siinä yhteydessä: hamppu.

Liina on laina venäjästä. Tarkoittaa pellavaa: лин.
Ja meillä sanottiin hamppua liinaksi.

Pakolaisten kurjuus

Suomeen tuli pakolaisia vähemmän.  Maailman syleilijät vaativat vapaata tulemista; portit auki. Omassa olossani pohdin: --- Entä jos tulee kymmenen miljoonaa? Eivätkä lähtömaiden asukkaat vähene yhtään. Johonkin naputtelin tuon tuumailuni. Sitä en löydä todisteeksi, kun en arkistoi järjestelmällisesti. Helppo syyttää jälkiviisaudeksi.

EU jakeli muutaman satatuhatta ihmistä sijoitettavaksi valtioihin.  Ilmoitettu määrä ei ole läheskään lopullinen. Se on jatkuva virta ja pian todennäköisesti miljoonia. Pelkään, että Eurooppa on vielä kusessa. Kuka pystyy ennustamaan?

Näyttivät kansan paljoutta Sloveniassa. Ihmiset rämpivät syksyisessä vesisateessa. Ei tarvitse kummoista asiantuntemusta ennakoidessa tautien leviämistä. Pieniä lapsiakin joukossa.  Miksi ei lapsia pelasteta ensiksi? IkiWanhan mielestä lapset etusijalle!!

Tänä päivänä kertovat Irakissa kolerasta.

maanantai 19. lokakuuta 2015

Erkin keittokirjasta

Hyvinvoivan näköinen nuorehko nainen valitti: "Se on kauheaa, kun ei voi ostaa mitä haluaa!" Ruoan hinnasta valittavat muodin vuoksi. Valittamista pitää olla. Jos ei ole valittamista.... niin mitä sitten?
Maailmassa on jokunen miljardi ihmistä, jotka eivät voi ostaa mitä haluaa. Paljon sellaisia, jotka eivät voi ostaa mitään. Suomessa en tunne ketään.
Joku surkutteli, kun pitää aina katsoa hintaa.  Entä sitten?  Katson hintaa ja etsin haukan silmin oransseja  lappuja.
Kaikkea hullua saa kokea. Aikanaan tuli lain voimalla päivämäärät. Ja typerä väite, ettei päivämäärän ohittanutta saa syödä. Suuret määrät hyvää ruokaa roskiksissa. Jotkut nuoret tekivät havainnolliseksi ilmiön. Kaivelivat roskiksista tarvikkeita. Tekivät ruokaa ja söivät. Nuori nainen löysi sievoisen palan erinomaista sisäfilettä: "En minä tämmöistä pysty kaupasta ostamaan!"
Isommissa kylissä "hurstit" jakoivat kansalle. Nyt järki-ihmiset, myös ikiWanha, saavat ostaa.

Kerään pakastimeen. Pakastaessa kuolee osa bakteereista. Kypsentäessä kuolee lisää. Suhteellisen turvallista.
Aluksi otin vain kokolihaa. Jauhelihaa en arvosta yhtä paljon. Nykyään otan jauhelihaakin joskus. Pähkäilin eilen: --- mitä ottaisin maanantain ruuaksi?  Otin jauhelihaa 700 g paketin jääkaappiin sulamaan yönseutuna.  Snellmanin tavaraa. Jauhelihakeittoa ajattelin.
Jauheliha tuottaa hankaluuksia keitoksessa. Sellaisenaan klimppiintyy.
Naisväen näin kärventävän pannulla, rakeet jäävät erilleen.  Semmoista yritin kerran huonolla menestyksellä. Keksin kärventää pihvimallisiksi. Keitto onnistui.
Tällä kertaa tavara oli erinomaista. Nautasika jauhelihaa. Tuoreen näköistä punaista. Oranssilla merkittyä. Siitä vaan kakkaroita pannulle. Ja keittokattilaan odottamaan. Pilkoin valmiiksi kaksi sipulia. Pannulle jääneen rasvan imeytin siihen, sain rasvan hyödyksi.
Muutamia porkkanoita jäänyt pussiin. Isosta kaalista melkoinen kimpale. Neljä isoa perunaa. Nokkosjauhetta. Suolaa.
Porkkanat ja kaalin panin pihvien kanssa samaan aikaan. Perunat puoli tuntia myöhemmin.
Iso kattila tuli pintaan asti täyteen. Valmistusaika saattoi olla kaikkiaan puolisentoista tuntia. Siihen en kiinnittänyt huomiota.

On muuten sanomattoman hyvää! Paistaminen ja sian rasva maustivat liemen ruskeahkoksi.
Keittoa on paljon.  Kunhan jäähtyy, lusikoin sen sopiviin marja-astioihin. Pari annosta jääkaappiin tiistaiksi ja keskiviikoksi. Arvioin tulevan vielä kolme annosta pakkaseen.

Muodostuu yksitoikkoiseksi. Sitä torjuakseni pakasteessa on pariakin eri ruokaa. Välillä teen jotain muuta.
Ei yllätä nälkä, eikä maksa paljon.