keskiviikko 17. huhtikuuta 2019

Kirjoittelu

Pyörittelin rullakkoa. Mitä ovat lukeneet? Näin luetun "potkupallosta". Hämmästyin, kolme juttua peräkkäin. Mitä varten?
   Tarkistin ne. "Pyhiä" ei saisi pilkata. En pilkkaa, mutta en jumaloi. Teen tekstiä pienellä virneellä. Tajunnan virtaa.
   Olin kirjoittanut melko hyvin. Ylpeilenkö?

Typerä näytelmä

!952 Oslon talviolympialaisissa Suomen naiset pärjäsivät. Eilen sain tietooni silloisen kultamitalinaisen kuoleman. Muutaman vuoden minua vanhempi. Lyydia Wideman.
Oslon kisojen jälkeen lehden pakinoitsija (mies) ilkamoi:  "Niin siinä käy, kun ottavat akkoja mukaan, tekevät paremman työn kuin miehet.
   Kiekkonaiset tekivät urotyön, mutta kuka päätti, ettei Suomi saa voittaa? Tallimääräyskö???
En pysty enää näkemään vauhdikasta peliä kunnolla, mutta finaali ottelussa se näkyi aivan kuin olisi kääntänyt kirjan lehteä! Lukumiehelle tuli mieleen tuo kielikuva, kun vatuloivat, eivätkä hyväksyneet selvää Suomen tekemää maalia.!!!???
    Kyynikko mieleni ihmettelee "vallan kauhiast", Miksi väärän tuomion julistaminen kesti ikuisuuden? Senkin takia aika tuntui pitkältä, kun katson peliä korvat ilman luuria, enkä pysy ulkopuolisten tapahtumien tasolla. Kuuloni on heikentynyt ja siksi televisiota katsoessani käytän apuvälinettä, ettei naapurit häiriinny kovasta äänestä.
   Mutta siinä vaiheessa, mikä edelsi Suomen maalia, näkyi selvästi "kuin olisi avannut kirjan lehden". Suomalaiset eivät häirinneet, mutta suomalaisia häirittiin normaalissa pelitilanteessa. Paitsi USA:n maalivahti syöksyi, ja sai jäähytuomion, jota en kuullut. Jokaisen pelaajan toiminnan näin selvästi, jopa kiekonkin laukaisuhetkellä. Selvä Suomen maali.
    Onko siinä nyt laitaa, että maalivahdille määrättiin rangaistus ja Suomen maali hylättiin maalivahdin häirinnän takia? Mitä varten piti vetkutella selvässä virhetuomiossa?

"Sehän on vain urheilua". Onko jääkiekko urheilua?
Tekee mieleni selittää tapahtumaa vedonlyöjien kannalta. Ennalta suunnitellut kertoimet heittivät häränpyllyä. Eivät he uskoneet Suomen voittoon. (en minäkään), mutta en lyö vetoa. Tunnustan kerran lyöneeni vetoa yleistä käsitystä vastaan. Löin vetoa kahvikupillisesta Ingemar Johanssonin puolesta Floyd Pattersonia vastaan. Ingemar voitti sen kerran, mutta ei enää toista.

Suomen naiset panivat kertoimet perseelleen!

maanantai 8. huhtikuuta 2019

Nuoret ne tietävät ja ymmärtävät?

Äänestäjistä on paljon alle 18 vuotiaita ja niin paljon yli 69 vuotiaita. Yle.fi sivulla vertailivat epäsuhtaa. Kun tarkkaillaan kannanottoja, tulee vaikutelma, että vanhat höperöt päättävät ja nuoret nerot kärsivät.
   Entä, jos alle 18 vuotiaat pääsisivät määräämään? IkiWanha sanoo, että järki ei riitä!
Mistä minä sain tuohon ensilauseeseen alle 18-vuotiset äänestäjät? Eihän alle 18-vuotiset saa äänestää! Entä, jos saisivat?
   Onneksi ei niin käy, että "penskat" määräisivät!
Se, että hommat takkuavat, ei johdu meidän ikäluokan töppöilystä. Me rakensimme Suomen. Astuimme "riviin", kun MIEHET olivat rintamalla. IkiWanhakin meni tukin kuorintaan 13-vuotisena. Maksettiin sotakorvauksia! Tämän päivän edunvalvojat eivät edes tiedä yhtään mitään sotakorvauksista. "Mitäs menivät lyömään päätään Karjalan mäntyyn"? Niinpä!
    Vaaleissa äänestämme puolueiden asettamia ehdokkaita. Emme äänestä tuntemiamme talouden ammattilaisia.
    Suurin ja naurettavin osoitus poliitikkojen typeryydestä oli "sotesopan" ajaminen jääräpäisesti niin pitkälle, että se sortui omaan mahdottomuuteensa. Ei poliitikot pysty semmoista aikaan saamaan! Sitä mieltä olin alun perin.

Nuoruudessani oli semmoinen periaate: "Otetaan rikkailta ja annetaan köyhille." Mielelläni olisin ottanut. Ei minulle annettu, vaikka olin köyhin mitä tunsin. Ei, vaikka äänestin sosialidemokraatteja.
Sosialidemokraatteja äänestäessäni edustin suuntaa, johon Suomi onnistui etenemään.
   Suomi eteni hyvään suuntaan, kunnes tuli Holkerin ja Sorsan hallitus. Sen hallituksen taloudellisesti katastrofaalista politiikkaa eivät kukaan näytä muistavan. Sen hallituksen politiikan virheistä syyttävät AhoViinasta. Eivät näytä muistavan, vaikka ruudussa näytettiin historiallisesta hetkestä: Iiro Viinanen oli lähdössä "kerjuulle", jotta saisiko Suomi jostain velkaa?   Suomi sai velkaa. Siitä sai kiittää meitä vastuullisuuden kantajia, jotka kannoimme keskenkasvuisilla hartioillamme. Siitä vastuun kantamisesta sain "turpiini" monta kertaa.
    Toverini Ohemäen kansakoulusta sanoi joskus 70 - luvulla: "-- Minä ihmettelen, miksi sinä et ole kommunisti, vaikka olet vielä huonommista oloista kuin minä?"
   Pauli Toloselta aiheellinen kysymys. Vastausta en tiennyt silloin, enkä tiedä tänäkään päivänä?
En todellakaan tiedä, miksi minulle kehittyi sosialidemokraattinen suuntaus ajattelussani. Sinä aikana, jolloin Neuvostoliitto oli mahtava ja kommunismi kukki suuressa loistossaan Suomessa. Kommunismi oli "suurin työnväen etu".
    Ainoaksi selittäväksi saattaisi katsoa lukutaitoni, joka kehittyi varhain?

Nuoret ovat vähitellen oppineet!  Muutamia vuosikymmeniä sitten, jotkut ihmettelivät: "-Miksi kansa ei nouse barrikadeille?" Miksi olisivat nousseet? Suomi kehittyi hyvää vauhtia! Mutta se vallankumous? 
    Nyt näkyi "penskoja" ruudussa puolustamassa maapallon ilmastoa. Niin kuin ilmasto paranisi heidän mekkalointinsa ansiosta. "Paskan marjat".  Ranskassa parveilevat "keltaliivit". Miksi? IkiWanhan käsityksen mukaan Ranska on keskimääräistä vauraampi valtio maailman mittapuulla.

Ilmaston puolustaminen on oma uskontonsa. Siihen vain tuskin uskoo kukaan. Kysyn vain: --- Mistä itse kukin suostuu luopumaan? Elintasosta vai sosiaaliturvasta? Ja kenen etuuksista?

Onneksi voin haukata happea!  Vielä! 

keskiviikko 3. huhtikuuta 2019

Hätävarjelun liioittelu??

Jopa on sekava sepustus Yle.fi selostuksessa. Kaksi rosvoa kuritti 81 vuotiasta "nuorukaista". Minkälainen taikatempun tekijä onkaan? Ryöstäjät veivät aseen ja panokset ukkelilta. Missä vaiheessa äijä ennätti ampumaan? Ennen vai jälkeen pahoinpitelyn? Miten on mahdollista, että rintaan ammuttu rosvo on toimintakykyinen?  Melko tehoton ase, joka oli päätynyt rosvojen haltuun!?
   Rintaan ampuja oli loukkaantunut hengenvaarallisesti!  Ristiriitaista tarinaa.

Periaatteellinen puoli: vaikuttaa, että hyökkäyksen kohde ei saa puolustaa itseään. Kun henkeä uhataan, pitää konnan antaa suosiolla tappaa. Että poliisit saa tutkia ja laki rangaista. Ei mene kaaliin tuommoinen.
    Usein kohde on alakynnessä mahdollisuuksissa. Kun ei ole mustan vyön, eikä muunkaan kamppailulajin edustaja, tai rakenteeltaan ja voimiltaan heiveröinen, oikeudentuntoni ymmärtää jos uhri käyttää "kättä pitempää".
    Olen lähellä yhdeksää kymmentä. Hätätilassa olen melko avuton. Ainoa mahdillisuus on huitaista jollain käteen sattuvalla. Useimmiten ei ole mitään tarkoitukseen soveltuvaa. Ei ole pyssyä, eikä pesäpallomailaa.  Vasarakin on laatikossa. Ja kirves kellarissa.

maanantai 1. huhtikuuta 2019

Aleksandra Kollontai

Suuri rakkaus.   Ostin Pielaveden kirjastosta tuon kirjan. Semmoinenkin sattumus, että tuo Madam oli osittain juuriltaan suomalaisuuteen liittyvä. Siitä johtuen ostin tuon kirjan.
   Arvelevat sen olevan avainromaani. Vähäisellä sivistystasollani en voinut päätellä muuta kuin että kirjailijan "vastapuoli" tarkoitti Leniniä.
   Kirjan ostin aikoja sitten. En erikoisemmin nostanut sitä "korokkeelle". Tänään luin kirjan toisen kerran. Jostain syystä se ei kolahtanut tälläkään kertaa. Johtuiko ennakkoluulostani vai historian painolastista?
   En tietenkään lukenut sitä kirjaa kuin mitä tahansa romaania. Romaani ei sivua Suomen historiaa, mutta kirjoittaja hyvinkin merkityksellisesti.
   Semmoinen spekulaatio, että oliko kirjoittaja karkotettu Suurlähettilääksi? Sikäli kuin vaatimaton tietämykseni tajuaa: noin voimakkaat persoonat eivät olleet vallan tavoittelijoilleen saman tekeviä. Kateellisia riitti pilvin pimein.
  Madame Kollontai oli merkittävä persoona Suomen historiaan liittyvänä. Paasikiven muistelmista ja muistakin yhteyksistä tulee esiin Tukholman Suurlähettiläs Kollontai. Kylmällä tavalla. Talvisodan ankeina aikoina tavoittelivat suomalaiset vähiä mahdollisuuksia. (hukkuva oljenkorteen) .
   Mitä kertovat sanoneen arvon Madamen? Pitihän se arvata!
  -- Olemme pommittaneet 500 kilon pommeilla, alamme pommittamaan tuhannen kilon pommeilla!!! Ettekö taivu? Tämmöistä esitti kansainvälisen autuuden, sosialismin, uranuurtaja.

Jos hänet "karkotettiin" Suurlähettilääksi, ei ole tavatonta. "poissa silmistä..." Kirjassa esitetään "sankari"," Suuri ajattelija" eri näkökulmasta, mitä jalustalle nostettu hyväksytään.  Kirjoittaja kertoo inhimillisistä sattumuksista, joita ei saa kertoa "jumaluuksista". Pyhäin häväistystä!

Kirja julkaistu Venäjällä v 1923. Silloin ollut moni pää uhan alla.

Mikä huomio kiinnitti minua?
Kuinka korkealle jalustalle ihminen nostattaneen, sitä inhimillisemmät ominaisuudet voimistuvat. Suuret ajattelijat ja voimakas tahtoiset johtajat ovat varsin pikkumaisia ja lapsellisia perimmäiseltä ominaisuudeltaan.

Sallittaneenko typerä vertaukseni  : Lenin, Stalin ---- Kekkonen!!!

maanantai 25. maaliskuuta 2019

Puolustusvoimain komentaja vaihtuu

Sotilas puhuu sotilaan äänellä. Kenraali evp Gustaf Hägglund puhui hiukan toiseen suuntaan. Aivan hiljattain, muistaako kukaan? Korpifilosofina ja varusmieskersantin ymmärryksellä kallistun enemmän Hägglundin kannalle.
   Kehottaisin kaikkia Suomen sotahulluja tutustumaan Hägglundin ajatuksiin. Mielettömyyttä läheltä seuranneena ja kokeneena hänellä on auktoriteettia.

Väistyvästä Komentajasta kertovassa artikkelissa mainitaan periaate huolehtia, ettei tunnuksettomia henkilöidä pääse tulemaan. Siinä on asian "pihvi". IkiWanha korpifilosofi on kirjoittanut saman useaan kolumniin. Käytän heistä tuntemaani nimitystä: "Vihreät miehet". Pitääkö tuohon liittää tasa-arvon nimissä myös Naiset?  Väistyvä Komentaja sanoo tosiasian, ettei naisille saa asettaa pakollista asevelvollisuutta.  Tehtäviä riittää naisillekin. Sodan opetuksista puhuvat. Sekin tuli selväksi, että jokainen joutuu osallistumaan tavalla tai toisella.

IkiWanhakin osallistui? Ikää ehkä 11 v. Pielavedellä Kumpusen talon riihen luona pienittiin pilkkeitä armeijan tarpeeseen.  Halot sahattu sirkkelillä pätkiksi. Aikuisempi mies pilkkoi kirveellä, me "paskan pahimmaiset" käytimme kassaraa.
    Kirjoitin johonkin puisesta vesisangosta, jonka teki Pekka Rytkönen. Minä jouduin raahaamaan sen Kumpuselle Abel Tikkaselle.
   Nämä vähäpätöiset, merkityksettömiltä vaikuttavat tarinat ovat myös Suomen historiaa. En minä silloin osannut niin ajatella. Eikä moni vielä nytkään.

TODELLINEN SOTAHARJOITUS:
 Ei mitään leikkipeliä: Yksi ruotsalainen "kaatui".  Niinpä.
Sotaharjoituksessa on mielestäni vain yksi vika: siihen osallistuu myös USA:n ja Britannian joukkoja. Kaikki Paasikiven puheet ei ole jumalan sanaa. Kuitenkin muistutan alkuperäistä Paasikiven esittämää: Pohjoismaiden puolustusliitto. Paasikivi vielä tarkentaa: Ruotsi toimittaa riittävästi tarvikkeita ja Suomi huolehtii varsinaisesta toiminnasta. Se oli vain harras toive. Eihän Ruotsi siinä tilanteessa olisi vaarantanut itseään. Suomi kuitenkin onnistui estämään Puna-armeijan marssin Ruotsin kautta Norjaan meren rannikolle, vaikka Suomi hävisi sodan ja maksoi kalliin hinnan "niskoittelusta". Isänmaalliset henkilöt puhuvat häviöstä "torjuntavoittona".

Mielipiteitäni kirjoitan joskus moneen kertaan. Panen tähän jälleen vain yhden huomion arvoisen, jota tosiasiaa eivät "viisaammat" näytä tunnustavan, eivätkö vaivaudu ajattelemaan:
Jos pahin pelko toteutuu: järjetön mylläkkä alkaa, vaikka vahingossa, ei meitä auta yhtään minkään liiton jäsenyys. Ei Naton, eikä pelastusarmeijan.
Ei, vaikka hornetteja olisi sata tai tuhat.   Suomen hornetteja ei kukaan pelkää! Ei missään sodassa. Eikä RAUHAssa tarvita.
Mistähän kumman syystä ei pidetä rauhanharjoituksia.

Itämeren tilanne tulee sitä rauhattomammaksi, mitä enemmän sinne kasataan raskasta sotakalustoa.
Jos Venäjän tankit aiheuttaa levottomuutta, sitä enemmän tuo USA:n sotalaivat.

Venäjän kalustoa ei ole USA:n "pihamaalla". USA:n voima kolkuttelee Venäjän "rappusilla".
Suomi on Lähempänä Venäjää, kuin Amerikkaa.  Joka ei muista sitä, hänen kannatta vilkaista karttaa.
Kertovat alikersannti Aarne Saarisen todenneen karttaa katsoessaan : "--Noin suurta maata ei voi valloittaa".    



    

sunnuntai 24. maaliskuuta 2019

Some-raivo

"Haavoittuneen villieläimen lopettaminen sai somen kiehumaan raivosta."  Siinähän se on syy, miksi minä en alkanut fasebookissa.  Sain jostain esimerkistä havaita kieroontuneita kommentteja. Tiedän, ettei psyykeni kestä sellaista.
   Vaikuttaa somessa vallitsevan kaaos ja huliganismi. En voinut kuvitella kenenkään täyspäisen sellaista ilmaisevan. Jonkinlaista häpyä kuitenkin pidettiin voimassa. Sain risuja kirjoittamisistani paikallislehteen. Arvosteluni kohdistui yhteiskunnan luottamushenkilöihin. Edelleen olen sitä mieltä, että arvostelun aihetta riittää.
    En ole supliikkimies, enkä valloittava persoona. Suullinen kommunikaatio epäonnistuu usein. Uimahallin saunassakin, kun erehdyn avaamaan suuni, kohtaan vastustuksen. Joku tietävämpi ja omasta mielestään tärkeämpi henkilö ryhtyy "opettamaan".
   Lehtikirjoituksissani oli aina tunnistettava signeeraus, vaikka pränttäsin vain Erkki, en salannut henkilöllisyyttäni. Aluksi ei yleisö uskonut minun pystyvän sellaisen tekstin tekoon. Käsittelin kunnallispolitiikkaa satiirisesti, vaikka en tiennyt mitä on satiiri, enkä sitä, mikä on satiiria.  Luulivat "Erkkiä" Erkki Miettiseksi". Erkki Miettinen kirjoitti oikaisevan selvennyksen.   
    Tapahtuu vahinko, sillä ajatuksiani joku seuraisi mielellään. Kirjoitan vain tähän kolumniin. En ota kommentteja. En halua menettää mielenrauhaani. Minulla ei ole suojana "paksu nahka". "Rennot lihaksetkin" siinä hommassa tarvitsee.    
    Montako selväjärkistä somessa vaikuttaa? Tuntuu olevan vain hävyttömiä typeryksiä. Sitä todistaa tuokin villieläimen lopettamisesta suivaantuminen. Haavoittuneen eläimen kärsimyksen lopettaminen on armollista. Somessa ei taida olla armolliset enemmistönä.
    Pali Pekkarinen tyrkytti fasebookia. Nimiluettelo vain oli sen tason ja lajin ihmisiä, etten tuntenut kuuluvani joukkoon.
   Tiedän menettäväni jotain.