Ei tullut mieleenikään! Sehän on vain urheilua! Joku tutkija esittänyt: "ei pitäisi maksaa". Ei pitäisikään, sanoo IkiWanha. Urheilu ei ole elintärkeää! Jos ammattiurheilu ei tule toimeen omillaan, olkoon tulematta. Ammattiurheilu ei ole yhteiskunnalle tärkeämpää kuin muukaan viihde! Liikunta ja ruumiin kulttuuri hyödyttää terveyttä ja hyvinvointia. Kun se tehdään vapaa-aikana ja ilman palkkaa! Sillä systeemillä Suomi voitti lukuisia mitaleita arvokisoissa. Paljonko maksaa ammattilaisten saama olympiamitali? Tarvitaanko olympiamitaleita? Siinäpä se! Suomella ei ole varaa niin kallisiin mitaleihin! Ruotsi, Norja ja Venäjä saavat useampia! Entä sitten? Pitäkööt hyvänään!
Minua viisaammatkaan eivät aavistaneet vaivaisen influenssan vaarallisuutta. Tämän hetkisen tiedon valossa se on helppo ymmärtää.
IkiWanhaa hirvittää! Hirvittää mikä? Tulevaisuus ja ihmisten ymmärtämättömyys. Näytää siltä, että etujärjestöt eivät ole heränneet.
Yrittäjien tukemisesta penäävät. Kuka sen maksaa? Kohdistuuko tuki oikeuden mukaisesti? Ei kohdistu. Se on mahdottomuus. Riittää sanomista.
Entä AY-liike? Osoittaa härskiä piittaamattomuutta puhua kunta-alan lakoista?!
Sairaanhoitajien palkkojen nostoa kannattivat kaikkien puolueiden edustajat. Palkkojen korotus silloin maksettiin valtion velalla. Siellä sekin on satamiljardisessa krediitissä.
Sairaanhoitajat työskentelevät tällä hetkellä kovan edessä.
Pitääkö sairaanhoitajille luvata kunnon palkka? Kukaan ei vastaa tuohon tyhmään kysymykseen kieltävästi. Mutta kukaan ei vastaa, tai kysy: "- Kuka maksaa? Verrataanpa; kuka maksaa Suomessa ja kuka maksaa Amerikassa?
Minulle sanottiin: " - Ikä on vain numero". Voin vakuuttaa siinä olevan hyvinkin paljon muuta.
Palkan korotus on vain numero. IkiWanha muistaa huonollakin muistillaan, miten inflaatio söi korotukset, tuskin musteen kuivuttua papereissa.
Nyt, vaikka vaikeudet jatkuvat, AY-väki vatii koronakorvauksia!!!! Kuka on syyllinen ja vastuuvelvollinen?
Ei voi syyttää edes kapitalismia. IkiWanha syyttää viime vuosisadan poliitikkoja puoluekantaan katsomatta. Jossakin tutkimuksessa jakaneet kansaa. Sen perusteella olen vasemmistoliberaali. Hyväksyn. Hyväksyn olevani sosialidemokraatti. Mutta en hyväksy "populismia". Sillä ymmärän tarkoitettavan, ettei vaan tulisi semmoisia päätöksiä, jotka näyttäisivät kannatusta heikentäviltä. "Niin on jos siltä näyttää".
Ikävä kyllä Demarit toimivat niin kuin toimivat, pelätesään kommunistien suosion nousua.
Syytävä sormeni ei osoita ketään virusten keksijöiksi. Syyttävä sormeni osoittaa tyhmiä populistipoliitikkoja. Populismiksi kuvataan Vennamon retoriikkaa. IKävä kyllä poliitikoilla ei ollut rohkeutta katsoa totuutta silmiin. Vennamon retoriikasta iti "Iso jytky".
Näkemykseni ja kokemukseni toivottavasti kehittyvät. Aikani loppuu, enkä ennätä muotoilla ajatuksia. Kovasti yritän, vaikkei niillä arvoa olekaan.
Miksi minä jankutan? Siksi, että minä pölkkypää ymmärsin, mitä ei Suomen poliitikot: "tyhjästä on paha nyhjästä". "Suomen kansa on kuin Huittisten hullu, syö enemmän kuin tienaa!" Joku sanoi noin! Hyvin sanottu! "Vaikka olisi kuinka rikkaan talon köyhä poika, mutta kun ei ole rahaa, niin ei ole."
On aivan sama, ymmärränkö minä, mutta kummasti tänä päivänä tyhmyys ilmenee. Tiivistyykö?
Tämän päivän viruksien torjunta onnistuisi sata kertaa helpommin, jos valtion kasassa olisi saman verran rahaa, kuin on velkaa?
Omassa kassassani on rahaa vähän, mutta ei ole velkaa. Toimeen tuleva eläkeläinen, vaikka eläketuloni on alle köyhyysrajan. Taidan olla, niin ... Hyvinvointikansalainen!
keskiviikko 29. huhtikuuta 2020
maanantai 27. huhtikuuta 2020
Korona ja viruna
Kyselevät vointia. En uskalla vastata: - kiitos, hyvin. Mutta pahoinkaan en voi. En pelkää koronaa, en ainakaan vielä. Suomessa koronaan kuolleiden keski-ikä; 84 v. Meni jo yli. Lukuihin liittyy uskomuksia. Niihin suhtaudun huumorilla. 3, 7, 9, 12, 13 ja kai vielä muita, ainakin 66. Oma lukuni vaikuttaa jotain, tai sitten ei. Vaikuttavan näköinen 88.
Käki enusti kukunnallaan minulle 88. se on tässä käsillä. Ennustiko käki koronaa? Tarkoittaisi tämän kevään korvalla!
Harvinaisen kaunis ilta. Kevyiden pilviverhojen välistä loistaa päivän kehrä. Aurinko valuu kohti taivaan rantaa. Viime päivien myrskytuulesta vain haalea muisto. Uskomattoman tyyni sää kurkistaa viereisestä ikkunasta. Pessimismi tipotiessään. Ainoa kauneusvirhe näkyy likaisissa akkunoissa.
Onko virus viisas vai julma? Vai tarkoituksen mukainen? Nuoret kestävät paremmin. Vanhat kaatuvat! Sehän on luonnon laki. Ihminen haluaa peukaloida luonnon ilmentymiäkin. Raamatun kertomuksen mukaan me olemme Jumalan kuvia! Uskonnolliset luottavat kaikessa. Sanovat: "Jumala määrää kaiken tapahtuvan". Kuitenkin piispat ja papitkin turvautuvat Jumalattomiin. Kunnanlääkäreihin ja keskussairaaloihin.
Seurailen sydämeni toimintoja. Joutilaalla on jotakin. En huolestu. Vai huolestunko? Minussa ei ole sisään rakennettu kuoleman pelkoa, eikä kovaa elämän halua. Naapuri-Eevan mies, sotaveteraani, kuoli muutama vuosi sitten. Eeva kertoi hänellä olleen viimeiseen asti erittäin kova elämän halu.
Tuosta tulikin mieleen melko vanha juttu. Lovisa Sarlotta Raak os Arpiainen, asui Korpelassa. Tyttärensä Akaatan hoivissa. Vimeisinä päivinään sairaana rukoillut: "Anna hyvä Jumala minun vielä vähän aekoo ellee". Sisareni Eila sattumalta kuullut. Sekin tekee toiveesta merkityksellisen, kun koko elämänsä ollut kovan kohtalon täyttämä.
Tänään on manantai. Lauantaina mittasin paineet. Lukemat 145 76 48. Liekö hyviä vai hunoja? Ovat niin paljon alempia Kekkosen päiväkirjojen lukuja. Kehuu omiaan nuoren miehen arvoiksi. Minä ole vanha; minä olen Ikiwanha!
Sykkeen alhaisuutta ihmettelevät. Osa on sukuvikaa. Lääkäri Sinikka Kuusisto sanoi: "Urheilijan sydän". Semmoisen päätelmän tein, että kun syke on suunilleen 48 - 51, sydämeni toimii normaalisti. Saattoi olla maaliskuussa, kun näytti korkeampaa. Jostain syystä pysyi jonkin aikaa korkeana. Mittasin monena päivänä.
155 77 55
142 76 54
145 83 64
136 83 65
146 72 49
Siitä tasantui ja pysynyt välillä 47 - 51. Paineet ovatkin siedetyissä lukemissa. Muutaman kerran ollut turhan kovat paineet satunnaisesti.
Jos sairastun tähän viruksen vitsaukseen, tuskin selviän. Luonnon laki. Kuulosteltuani kertomuksia, tulee mieleeni hengitys ja verenkierto. Keuhkoni luulen olevan kohtuullisessa kunnossa. Kuulin hengitysharjoituksista. Otin opiksi. Harjoittelen hengitystä joka päivä useaan kertaan. Munuaisten kunnosta ei tietoa. Veren hyytymistekijät on arvoitus. Sydämen peukaloimisen yhteydessä tuli lääkkeeksi Primaspan. Hyytymisen estoksi, sitä en pysty käyttämään. Häviää veri suoliston kautta. Olen kussut verta niin paljon, ettei sitä kukaan uskoisi jos olisin mitannut. Sen takia oli ainoat surkeat ajat. Äärimmäisen huono kunto. Rautatablettia ei kestä suolisto. Käytän nokkosta. En käytä Primaspania.
Uimahallilla ukot saattavat sanoa: "sinä oot hyväkuntonen". Enpä tiijjä.
Käki enusti kukunnallaan minulle 88. se on tässä käsillä. Ennustiko käki koronaa? Tarkoittaisi tämän kevään korvalla!
Harvinaisen kaunis ilta. Kevyiden pilviverhojen välistä loistaa päivän kehrä. Aurinko valuu kohti taivaan rantaa. Viime päivien myrskytuulesta vain haalea muisto. Uskomattoman tyyni sää kurkistaa viereisestä ikkunasta. Pessimismi tipotiessään. Ainoa kauneusvirhe näkyy likaisissa akkunoissa.
Onko virus viisas vai julma? Vai tarkoituksen mukainen? Nuoret kestävät paremmin. Vanhat kaatuvat! Sehän on luonnon laki. Ihminen haluaa peukaloida luonnon ilmentymiäkin. Raamatun kertomuksen mukaan me olemme Jumalan kuvia! Uskonnolliset luottavat kaikessa. Sanovat: "Jumala määrää kaiken tapahtuvan". Kuitenkin piispat ja papitkin turvautuvat Jumalattomiin. Kunnanlääkäreihin ja keskussairaaloihin.
Seurailen sydämeni toimintoja. Joutilaalla on jotakin. En huolestu. Vai huolestunko? Minussa ei ole sisään rakennettu kuoleman pelkoa, eikä kovaa elämän halua. Naapuri-Eevan mies, sotaveteraani, kuoli muutama vuosi sitten. Eeva kertoi hänellä olleen viimeiseen asti erittäin kova elämän halu.
Tuosta tulikin mieleen melko vanha juttu. Lovisa Sarlotta Raak os Arpiainen, asui Korpelassa. Tyttärensä Akaatan hoivissa. Vimeisinä päivinään sairaana rukoillut: "Anna hyvä Jumala minun vielä vähän aekoo ellee". Sisareni Eila sattumalta kuullut. Sekin tekee toiveesta merkityksellisen, kun koko elämänsä ollut kovan kohtalon täyttämä.
Tänään on manantai. Lauantaina mittasin paineet. Lukemat 145 76 48. Liekö hyviä vai hunoja? Ovat niin paljon alempia Kekkosen päiväkirjojen lukuja. Kehuu omiaan nuoren miehen arvoiksi. Minä ole vanha; minä olen Ikiwanha!
Sykkeen alhaisuutta ihmettelevät. Osa on sukuvikaa. Lääkäri Sinikka Kuusisto sanoi: "Urheilijan sydän". Semmoisen päätelmän tein, että kun syke on suunilleen 48 - 51, sydämeni toimii normaalisti. Saattoi olla maaliskuussa, kun näytti korkeampaa. Jostain syystä pysyi jonkin aikaa korkeana. Mittasin monena päivänä.
155 77 55
142 76 54
145 83 64
136 83 65
146 72 49
Siitä tasantui ja pysynyt välillä 47 - 51. Paineet ovatkin siedetyissä lukemissa. Muutaman kerran ollut turhan kovat paineet satunnaisesti.
Jos sairastun tähän viruksen vitsaukseen, tuskin selviän. Luonnon laki. Kuulosteltuani kertomuksia, tulee mieleeni hengitys ja verenkierto. Keuhkoni luulen olevan kohtuullisessa kunnossa. Kuulin hengitysharjoituksista. Otin opiksi. Harjoittelen hengitystä joka päivä useaan kertaan. Munuaisten kunnosta ei tietoa. Veren hyytymistekijät on arvoitus. Sydämen peukaloimisen yhteydessä tuli lääkkeeksi Primaspan. Hyytymisen estoksi, sitä en pysty käyttämään. Häviää veri suoliston kautta. Olen kussut verta niin paljon, ettei sitä kukaan uskoisi jos olisin mitannut. Sen takia oli ainoat surkeat ajat. Äärimmäisen huono kunto. Rautatablettia ei kestä suolisto. Käytän nokkosta. En käytä Primaspania.
Uimahallilla ukot saattavat sanoa: "sinä oot hyväkuntonen". Enpä tiijjä.
torstai 23. huhtikuuta 2020
Nuoruus, kauneus, naiseus
Otsikon adjekdiiveja hehkuttivat vuosikausia. Nuo sopivat Sanna Mariniin kuin nenä päähän. Minä olen muinaismuisto siltä ajalta, kun populistipoliitikko moitti ansiokasta tilannetta: "- Valtion kassassa on liikaa rahaa, se pitää jakaa kansalle!"
Sitä on jaettu kansalle. Otettu suruttomasti valtion velkaa. "Ihmiskasvoinen hallitus" ?!
Nykyinen "huulipunahalltus" aloitti näyttävästi. Joutui kuitenkin tosiasioiden kurimukseen. Semmoista hallituksen ja kansan arki on. "Tosi ikenissä". Entä nyt?
Naisenergia teki heti ensi askelilla harkitsemattoman lupauksen yrityksien tukemisesta. Saa nähdä, selviääkö kuivin hameenhelmoin?
Näyttää, että Hallitus ei ymmärtänyt ikiaikaista kokemusta: Saaliinjaolle ilmaantuu ensimmäiseksi shakaalit. Huijarit ja raatojen saalistajat. Eikä hallitus ymmärtänyt lupaamansa tuen mittasuhdetta; montako miljardia? Rahaa ei riitä hukattavaksi.
Hallituksen kokemattomuus kävi selväksi. Tyylikäs esiintyminen ja "edistyksellinen ajatus" vaikuttaa ulospäin kauniilta, mutta tukien jakaminen humpuukifirmoille näyttää kaikessa alastomuudessaan arvostelukyvyn puutetta.
Hätkähdin, kuultuani lupauksen tukemisesta. Hätkähdin, nähtyäni ruudussa nimen Tiina Jylhä!?
Jo nimen maine kertoi suuresta epäluotettavuudesta.
Nykyinen viruksen vitsaus ei ole nykyisen, eikä minkää edellisen hallituksen syytä, Mutta vanhana sosialidemokraattina häpesin holtitonta meininkiä: "Kuin siat vatukossa". Kun joku erehtyi varoittamaan, sai kuulla kunniansa.
Entisten hallitusten vika näkyy niiden näkemyksettömyydessä. Eivät varautuneet "pahan päivän varalle".
Joskus oli valtion kassassa rahaa niin paljon, että populististen poliitikkojen sormia syyhytti! Järkevällä talouden pidolla selvittäisi helpommin kuin velkaisen valtion varoilla. Ei kertakaikkiaan ole muuta mahdollisuutta kuin velka!
Kysyvät, mitä vaikuttaa elämiseesi? Siinä onnellisen elämän tilanteessa; olen eläkeläinen, ei hetkauta. Varauduttiin vanhuuden varalle. Lainsäädäntö takasi eläkkeiden kertymisen, tosin sekin näyttäytyy epävarmalta. Nykyiset poliitikot varmaankin pystyvät romuttamaan senkin.
Ruikuttavat eläkkeiden pienuudesta. Se on hätävarjelun liioittelua. Minulle on riittänyt. Saamani euromäärä on nykynormien mukaan köyhyysrajan alapuolella. Entä sitten?
Saamani on suunnilleen 1000 € kuukaudessa. Joku maininnut köyhyysrajaksi 1300 €. Siinäpä se!
Tuolla tuhantisella olen kattanut tarpeeni. Ostanut kaksi autoa, tietenkin halpoja ja vanhoja. Pääsen liikkumaan. Ostanut pari käytettyä videokameraa, kuvaruutuja sekä editointiohjelmia. Lääkkeitä en tarvitse. Sen sijaan tuhlaan pieneen pulloon konjakkia, (aion vähentää). Yhtiövastikkeen lisäksi maksoin 8000 € putkiremonttilainaa. Tilinumeroni lähentelee kymppitonnia.
Suomen valtion taloutta hoidetaan huonommin.
"Valtiota ei voi hoitaa kuin yritystä." Miksi ei? Seuraava lainauksen lainaus on Adam Smidhiltä ; kuka lieneekään?
"- Mikä on järkevää yksityistaloudessa, ei voi olla järjetöntä suureen kuningaskuntaan nähden."
Sitä on jaettu kansalle. Otettu suruttomasti valtion velkaa. "Ihmiskasvoinen hallitus" ?!
Nykyinen "huulipunahalltus" aloitti näyttävästi. Joutui kuitenkin tosiasioiden kurimukseen. Semmoista hallituksen ja kansan arki on. "Tosi ikenissä". Entä nyt?
Naisenergia teki heti ensi askelilla harkitsemattoman lupauksen yrityksien tukemisesta. Saa nähdä, selviääkö kuivin hameenhelmoin?
Näyttää, että Hallitus ei ymmärtänyt ikiaikaista kokemusta: Saaliinjaolle ilmaantuu ensimmäiseksi shakaalit. Huijarit ja raatojen saalistajat. Eikä hallitus ymmärtänyt lupaamansa tuen mittasuhdetta; montako miljardia? Rahaa ei riitä hukattavaksi.
Hallituksen kokemattomuus kävi selväksi. Tyylikäs esiintyminen ja "edistyksellinen ajatus" vaikuttaa ulospäin kauniilta, mutta tukien jakaminen humpuukifirmoille näyttää kaikessa alastomuudessaan arvostelukyvyn puutetta.
Hätkähdin, kuultuani lupauksen tukemisesta. Hätkähdin, nähtyäni ruudussa nimen Tiina Jylhä!?
Jo nimen maine kertoi suuresta epäluotettavuudesta.
Nykyinen viruksen vitsaus ei ole nykyisen, eikä minkää edellisen hallituksen syytä, Mutta vanhana sosialidemokraattina häpesin holtitonta meininkiä: "Kuin siat vatukossa". Kun joku erehtyi varoittamaan, sai kuulla kunniansa.
Entisten hallitusten vika näkyy niiden näkemyksettömyydessä. Eivät varautuneet "pahan päivän varalle".
Joskus oli valtion kassassa rahaa niin paljon, että populististen poliitikkojen sormia syyhytti! Järkevällä talouden pidolla selvittäisi helpommin kuin velkaisen valtion varoilla. Ei kertakaikkiaan ole muuta mahdollisuutta kuin velka!
Kysyvät, mitä vaikuttaa elämiseesi? Siinä onnellisen elämän tilanteessa; olen eläkeläinen, ei hetkauta. Varauduttiin vanhuuden varalle. Lainsäädäntö takasi eläkkeiden kertymisen, tosin sekin näyttäytyy epävarmalta. Nykyiset poliitikot varmaankin pystyvät romuttamaan senkin.
Ruikuttavat eläkkeiden pienuudesta. Se on hätävarjelun liioittelua. Minulle on riittänyt. Saamani euromäärä on nykynormien mukaan köyhyysrajan alapuolella. Entä sitten?
Saamani on suunnilleen 1000 € kuukaudessa. Joku maininnut köyhyysrajaksi 1300 €. Siinäpä se!
Tuolla tuhantisella olen kattanut tarpeeni. Ostanut kaksi autoa, tietenkin halpoja ja vanhoja. Pääsen liikkumaan. Ostanut pari käytettyä videokameraa, kuvaruutuja sekä editointiohjelmia. Lääkkeitä en tarvitse. Sen sijaan tuhlaan pieneen pulloon konjakkia, (aion vähentää). Yhtiövastikkeen lisäksi maksoin 8000 € putkiremonttilainaa. Tilinumeroni lähentelee kymppitonnia.
Suomen valtion taloutta hoidetaan huonommin.
"Valtiota ei voi hoitaa kuin yritystä." Miksi ei? Seuraava lainauksen lainaus on Adam Smidhiltä ; kuka lieneekään?
"- Mikä on järkevää yksityistaloudessa, ei voi olla järjetöntä suureen kuningaskuntaan nähden."
keskiviikko 22. huhtikuuta 2020
Ei hyvältä näytä
Hätkähdin, nähtyäni suojainten kaupan yhteydessä nimen Tiina Jylhä? Eikö Suomen yhteiskunnan palvelukseen valituilla ollenkaan soineet kilikellot? Hänen epäluotettavuutensa oli yleistä tietoa!? Häneltä en ostaisi mitään, jos jonkin kirstun vartiana olisin. Samassa yhteydessä mainitun miehen nimeä en aikaisemmin kuullut. Hienoa, että poliisi puuttui. Ovelalta tapaus vaikuttaa, kun mediasta selvisi, että ensiksi havahtui Viron pankki!?
IkiWanha sanoo: -Rosvot linnaan! Rosvoilta vaan pitää saada valuutat Suomeen. Se ei ole helppoa.
Hätkähdin huulipunahallituksen lupausta yritysten tukemisesta. Eivät ymmärtäneet mittasuhteita: -Riittävätkö rahat? IkiWanha sanoo: - Eivät riitä.
Olen hämmästynyt. Vaikka kokemanani aikakautena kaikenlaista näinkin, yllätti semmoinen sinänsä tosiasia; Huijarit ovat ensimmäisinä apajilla. Joku myy monilla miljoonilla Suomen yhteiskunnalle kelvotonta tavaraa. Toinen vilunkisakki anoo ja saa? Yritystukia, joihin tavallisen järjen mukaan ei suinkaan kuuluisi.
Onko totta, että Sanna Mariniin liittyvä yritys olisi tuen saajien joukossa? Se ei ole merkittävää, että minua oudoksuttaa, jos on totta?
Huutokauppakeisari vaikeroi somen kiusaamista. Onko se mikään ihme? Minunkaan mielestäni ei tämmöinen hädänalainen tilanne ole heidän kaltaisiaan valtion varoin "pelastettavia".
Tässä on pakko, väärin käsitysten välttämiseksi sanoa: Kunnioitan yrittäjiä. Myös huutokauppakeisaria. En olisi pystynyt samaan, mitä he! Suomen lakien mukaan toimineet ja menestyneet. Mutta sanon: -Että sen laatuinen yritys, vaikka menee konkkaan, ei vaikuta Suomen talouselämään kummoisesti. Eikä jää työttömien laumaa. Ei kuulu tukea! Miksi kuitenkin luvattiin?
Huulipunahallituksen kokemattomuus tulee ilmi. Joskus olen hokenut:
Suomen eduskunnassa on liian paljon nuoria, liian paljon kauniita ja liian paljon naisia.
IkiWanha sanoo: -Rosvot linnaan! Rosvoilta vaan pitää saada valuutat Suomeen. Se ei ole helppoa.
Hätkähdin huulipunahallituksen lupausta yritysten tukemisesta. Eivät ymmärtäneet mittasuhteita: -Riittävätkö rahat? IkiWanha sanoo: - Eivät riitä.
Olen hämmästynyt. Vaikka kokemanani aikakautena kaikenlaista näinkin, yllätti semmoinen sinänsä tosiasia; Huijarit ovat ensimmäisinä apajilla. Joku myy monilla miljoonilla Suomen yhteiskunnalle kelvotonta tavaraa. Toinen vilunkisakki anoo ja saa? Yritystukia, joihin tavallisen järjen mukaan ei suinkaan kuuluisi.
Onko totta, että Sanna Mariniin liittyvä yritys olisi tuen saajien joukossa? Se ei ole merkittävää, että minua oudoksuttaa, jos on totta?
Huutokauppakeisari vaikeroi somen kiusaamista. Onko se mikään ihme? Minunkaan mielestäni ei tämmöinen hädänalainen tilanne ole heidän kaltaisiaan valtion varoin "pelastettavia".
Tässä on pakko, väärin käsitysten välttämiseksi sanoa: Kunnioitan yrittäjiä. Myös huutokauppakeisaria. En olisi pystynyt samaan, mitä he! Suomen lakien mukaan toimineet ja menestyneet. Mutta sanon: -Että sen laatuinen yritys, vaikka menee konkkaan, ei vaikuta Suomen talouselämään kummoisesti. Eikä jää työttömien laumaa. Ei kuulu tukea! Miksi kuitenkin luvattiin?
Huulipunahallituksen kokemattomuus tulee ilmi. Joskus olen hokenut:
Suomen eduskunnassa on liian paljon nuoria, liian paljon kauniita ja liian paljon naisia.
sunnuntai 19. huhtikuuta 2020
Oppivelvollisuus
Oppivelvollisuus ymmärrettiin koulupakolla, silloin kun minä olin oppivelvollinen. Alakoulussa en vielä ymmärtänyt. Kymmenen ikävuoden ylitettyäni kävi mielessä alakuloinen häivähdys; ??? Jospa minäkin? Se vaan ei ole mahdollista.
Olin opin haluinen. Kansakoulu päättyi varsinaisesti 12 vuotisena, mutta lain säädäntö määräsi jatkokoulun pakolliseksi, jos halusi saada kansakoulun päästötodistuksen. Siinä se oli oppivelvollisuus! Jatkokoulu meni siten, että iltaisin oleskeltiin koululla muodon vuoksi. Suoritettiin laskutehtäviäkin. Niitä, joita tehtiin varsinaisen koulun aikana.
Sanotaan, että oltiin olevinaan. Opin kuorma ei siitä yhtään lisääntynyt.
Kun minä mainitsen vanhoja juttuja esimerkiksi. Juttuni mitätöidään sanomalla: "Ennen oli silloin, mutta nyt on nyt! Minulle lausuttuna tarkoittaa itse asiassa: -Turpa kiinni!
Olen kirjoitellut. Niin, en minä muuta pysty. Ei ole vaikutusvaltaa. Kun joskus avaan suuni, vaientavat sanomalla: "Sinä et tiijjä mittään."
Kumma vain, kun ounasteluni ovat usein lähellä toteutunutta.
Oppivelvollisuudesta on selvä näkemys. Itseni esmerkkinä ja kokemuksen tuoma. Oppivelvollisuuden iän nostaminen on suuri virhe! Oppivelvollisuus ei tarkoita oppimisen velvollisuutta, vaan koulun penkin kuluttamista ja valtion rahojen tuhlausta. Aikanani suorittamani oppivelvollisena oppiminen olisi suorittunut alta vuoden, jos sen olisin suorittanut 10-11 vuotisena.
Menin alle seitsemän Ohemäen kouluun. Osasin lukea. Osasin laskea pienillä luvuilla päässä laskuja. Osasin kirjoittaa yksinketaiset sanat, mutta vaikeus oli käsialassa. Käsi ei totellut, oli jukertamista.
Mitä opin koulussa? Se oli vähäistä. Täysin erilaiset osaamiset tarvittiin. Tylsin esimerkki mainittakoon. Vielä tyttäreni koulussa tankkasi jonnin joutavaa: "Ruuben, Simeoni, Daan, Naftali, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin..." Kaikkia en muista!
Tässä kohtaa sopii kysyä: - Miksi uskonnon opetusta? Sitä varten kysyn: - Miksi? Kun se on todellisuudessa uskomaan opettamista. Eikä se ole johdon mukaista. Koulussa uskoin käsitteeseen "oikeauskoisuus." Opettaja Ida Remeksen kunniaksi lasken sen, että poikkesi opetussuunnitelmasta:
" - Muhamettilaiset sanovat meitä vääräuskoisiksi." En sanoiksi virkkanut, vain hiljaisessa mielessäni ihmettelin!? Olihan opetettu oikeaa uskoa! Kuinka sitä voi sanoa vääräksi?
" - En ole uskonnollinen. Israelin kansa ei ole Jumalan valittu kansa. Jumala ei valinnut Israelin kansaa, vaan Israelin kansa valitsi Jumalan."
Sitaattia lainaan luvattomasti, enkä lupaa kysy. Olen kertonut sen usein aikaisemmin.
Koulun historian opetus on sitten asia erikseen.
Kahdentoista korvilla alkaa kehittyä omaakin ajattelua. Nerot ovat asia erikseen. Siinä vaiheessa ollaan kysymyksen edessä: - Miksi pitää olla koulussa? Se ei ole itsestään selvyys. Eikä kehityksen käyrä noudata sääntöä. 7 vuoden ja 18 vuoden aikana. Kunpa politiikot tietäisivät, miten suuri kärsimys on vastentahtoinen ja vastenmielinen lojuminen turhan panttina.
Mieluummin he tekisivät jotain muuta. Oppisivat jotain ammattia, joka ei edellytä koulun penkin kuluttamista.
Otan esimerkiksi luokan. Ammattikoulun toisella luokalla autonasentajalinjalla, opettivat algebraa. Mitä tuumasivatkaan oppilaat? Käyneet peruskoulun.
" - Neljä vuotta tätä paskaa jauhettiin, ja vielä meidän pitää!"
Luokassa oli yksitoista. Yhdellä heistä oli matematiikkaan taipumusta. Huomattakoon, että tämä ei ollut suinkaan luokan priimus.
Ymmärrän kyllä, että matematiikka on välttämätöntä korkeammalla tasolla. Mutta kaikki eivät opi eikä jokainen tarvitse. Minua paljon oppineempi nainen, virassaan pätevä, sanoi. "Kertaakaan en tarvinnut algebraa."
Sääntöjen laatijat eivät tajua, kuinka paljon turhautumista kasaantuu turhassa koulunkäynnisä, jos ei opi mitään.
Joilla ei ole lahjakkuutta tai motiivia, turhautuvat.
" - Kun jokin viedään liian pitkälle, se viimein suuntautuu alkuperäistä tarkoitustaan vastaan."
Olin opin haluinen. Kansakoulu päättyi varsinaisesti 12 vuotisena, mutta lain säädäntö määräsi jatkokoulun pakolliseksi, jos halusi saada kansakoulun päästötodistuksen. Siinä se oli oppivelvollisuus! Jatkokoulu meni siten, että iltaisin oleskeltiin koululla muodon vuoksi. Suoritettiin laskutehtäviäkin. Niitä, joita tehtiin varsinaisen koulun aikana.
Sanotaan, että oltiin olevinaan. Opin kuorma ei siitä yhtään lisääntynyt.
Kun minä mainitsen vanhoja juttuja esimerkiksi. Juttuni mitätöidään sanomalla: "Ennen oli silloin, mutta nyt on nyt! Minulle lausuttuna tarkoittaa itse asiassa: -Turpa kiinni!
Olen kirjoitellut. Niin, en minä muuta pysty. Ei ole vaikutusvaltaa. Kun joskus avaan suuni, vaientavat sanomalla: "Sinä et tiijjä mittään."
Kumma vain, kun ounasteluni ovat usein lähellä toteutunutta.
Oppivelvollisuudesta on selvä näkemys. Itseni esmerkkinä ja kokemuksen tuoma. Oppivelvollisuuden iän nostaminen on suuri virhe! Oppivelvollisuus ei tarkoita oppimisen velvollisuutta, vaan koulun penkin kuluttamista ja valtion rahojen tuhlausta. Aikanani suorittamani oppivelvollisena oppiminen olisi suorittunut alta vuoden, jos sen olisin suorittanut 10-11 vuotisena.
Menin alle seitsemän Ohemäen kouluun. Osasin lukea. Osasin laskea pienillä luvuilla päässä laskuja. Osasin kirjoittaa yksinketaiset sanat, mutta vaikeus oli käsialassa. Käsi ei totellut, oli jukertamista.
Mitä opin koulussa? Se oli vähäistä. Täysin erilaiset osaamiset tarvittiin. Tylsin esimerkki mainittakoon. Vielä tyttäreni koulussa tankkasi jonnin joutavaa: "Ruuben, Simeoni, Daan, Naftali, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin..." Kaikkia en muista!
Tässä kohtaa sopii kysyä: - Miksi uskonnon opetusta? Sitä varten kysyn: - Miksi? Kun se on todellisuudessa uskomaan opettamista. Eikä se ole johdon mukaista. Koulussa uskoin käsitteeseen "oikeauskoisuus." Opettaja Ida Remeksen kunniaksi lasken sen, että poikkesi opetussuunnitelmasta:
" - Muhamettilaiset sanovat meitä vääräuskoisiksi." En sanoiksi virkkanut, vain hiljaisessa mielessäni ihmettelin!? Olihan opetettu oikeaa uskoa! Kuinka sitä voi sanoa vääräksi?
" - En ole uskonnollinen. Israelin kansa ei ole Jumalan valittu kansa. Jumala ei valinnut Israelin kansaa, vaan Israelin kansa valitsi Jumalan."
Sitaattia lainaan luvattomasti, enkä lupaa kysy. Olen kertonut sen usein aikaisemmin.
Koulun historian opetus on sitten asia erikseen.
Kahdentoista korvilla alkaa kehittyä omaakin ajattelua. Nerot ovat asia erikseen. Siinä vaiheessa ollaan kysymyksen edessä: - Miksi pitää olla koulussa? Se ei ole itsestään selvyys. Eikä kehityksen käyrä noudata sääntöä. 7 vuoden ja 18 vuoden aikana. Kunpa politiikot tietäisivät, miten suuri kärsimys on vastentahtoinen ja vastenmielinen lojuminen turhan panttina.
Mieluummin he tekisivät jotain muuta. Oppisivat jotain ammattia, joka ei edellytä koulun penkin kuluttamista.
Otan esimerkiksi luokan. Ammattikoulun toisella luokalla autonasentajalinjalla, opettivat algebraa. Mitä tuumasivatkaan oppilaat? Käyneet peruskoulun.
" - Neljä vuotta tätä paskaa jauhettiin, ja vielä meidän pitää!"
Luokassa oli yksitoista. Yhdellä heistä oli matematiikkaan taipumusta. Huomattakoon, että tämä ei ollut suinkaan luokan priimus.
Ymmärrän kyllä, että matematiikka on välttämätöntä korkeammalla tasolla. Mutta kaikki eivät opi eikä jokainen tarvitse. Minua paljon oppineempi nainen, virassaan pätevä, sanoi. "Kertaakaan en tarvinnut algebraa."
Sääntöjen laatijat eivät tajua, kuinka paljon turhautumista kasaantuu turhassa koulunkäynnisä, jos ei opi mitään.
Joilla ei ole lahjakkuutta tai motiivia, turhautuvat.
" - Kun jokin viedään liian pitkälle, se viimein suuntautuu alkuperäistä tarkoitustaan vastaan."
lauantai 18. huhtikuuta 2020
Anna mun kaikki kestää
Media ja politiikka jaksavat jauhaa typeristä kannatusluvuista. Mielestäni puolueiden ja hallitusten kannatusten mittaus pitäisi kieltää lailla ja asettaa muutaman miljoonan uhkasakko!
Eihän tuossa ole järjen häivää! Eduskuntavaalit kertoo (jos kertoo?) ja sen mukaan valitaan hallitus (jos valitaan?). Tekevät usein "lehmäkauppoja".
Ei ollut mielestäni fiksua sellainenkaan "kehuminen", kun äänestänyt henkilö "ylpeili": "Minun ehdokkaani tuli valituksi!" Helppo varmistaa äänestäessä, kun valitsee "ennalta varman?
Tässä suhteessa sanon itseäni "oikeaoppineeksi". Turhauduin äänestämiseen. Vanhana sosialidemokraattina en jaksanut ymmärtää taloudellista osaamattomuutta, joka näkyy valtion velassa. Äänestin piruillessani sellaista, josta tiesin, ettei ole lähelläkään läpimenoa. Saatoin äänestää kokoomuksen tai perussuomalaisten ehdokasta.
Teen pienen poikkeaman. Tutkineet maahan muuton vastaisuutta. Jaotelleet haastateltujen arvomaailman vasemmisto- oikeisto liberaaleihin tai konservatiiveihin. Tuolta kantilta en ole osannut itseäni määritellä. Olen varma itsestäni, vasemmistoliberaali. Eikös se ole lähellä demaria?
Demarit paukuttelevat jälleen henkseleitä. Korkein kannatus! Hyvältä näyttää! Tyylikäs hallitus hoitaa Suomea jämäkästi. Naisenergiaa!
Tähän asti hoitaneet hallintoasioita. Nein pitää hoitaa!
Toimittaja kysyi hävittäjähankintoihin liittyen: "Onko meillä varaa? IkiWanha sanoo: -Ei ole varaa.
Mielipiteeni tueksi en tarvitse, enkä hyväksy jotain osaa abstraktista määreestä kansantuotteesta. Nimitys on väärä. Sanoisin kansantuhlaus.
Päässälasku riittää. Kun valtion tulot ovat viisikymmentä miljardia. Ja velka on jonkun verran yli sadan miljardin. Nykyisen tautiaallon valkutuksesta velkaannutaan parikymmentä miljardia, (tuskin sekään riittää?) sitten vielä kymmenen miljardia hävittäjiin, eikä se ole lähelläkään kokonaiskustannusta! Kunpa edustajat osaisivat päässälaskua edes sen verran kun osasin kansakoulussa.
Otan esimerkiksi demari Paavo Lipposen. Vallitsi keskustelu "sopeuttamisesta". Kysyivät tarvetta. Toimitaja kysyi: "Kaksi vai neljä miljardia?" Mitä sanoi Lipponen?
- Kaksi miljardia, kasvu tuo kuusi miljardia.
Kuinkas kävikään? Sopeuttamisen tarve oli seitsemän miljardia. Valtion Velka!
En fanittanut Kalevi Sorsaa. Runoilija oli kehno talousmies. Halveksi pienyrittäjiä. Näitä ei yleensä muisteta. Siihen asti Suomi-ajoneuvo vähän liukasteli, mutta Sorsan- Holgerin hallituksen toimien johdosta horjahti nelipyöräluisuun, eikä sitä tähän mennessä oikaistu. Halutanko oikaista? Salliiko Suomen Kansa? Kokemuksesta tiedän. Keran jouduin autollani nelipyöräluisuun. Kuulin kerrottavan ja havaitsin todeksi; nelipyöräluisua on mahdoton hallita. En ole kilpa-ajaja. Sain hetkeksi stoppaamaan ja selvisin vähin vaurioin.
Valtion taluden nelipyöräluisu on miljardeja kertaa vaikeampi oikaista. Uskaltaako demarit yrittää?
Annan mielihyvin tunnustusta naisenergialle! Kannatuslukuihin ei voi luottaa, vai eikö kukaan ole moista huomannut?
Hallituksen kanttia kysytään talouden tosiasioiden edessä. Pelaajia kannustavat naiset huusivat:
-Kynsissä jos kestää lakka, silloin et oo enää akka!
Eihän tuossa ole järjen häivää! Eduskuntavaalit kertoo (jos kertoo?) ja sen mukaan valitaan hallitus (jos valitaan?). Tekevät usein "lehmäkauppoja".
Ei ollut mielestäni fiksua sellainenkaan "kehuminen", kun äänestänyt henkilö "ylpeili": "Minun ehdokkaani tuli valituksi!" Helppo varmistaa äänestäessä, kun valitsee "ennalta varman?
Tässä suhteessa sanon itseäni "oikeaoppineeksi". Turhauduin äänestämiseen. Vanhana sosialidemokraattina en jaksanut ymmärtää taloudellista osaamattomuutta, joka näkyy valtion velassa. Äänestin piruillessani sellaista, josta tiesin, ettei ole lähelläkään läpimenoa. Saatoin äänestää kokoomuksen tai perussuomalaisten ehdokasta.
Teen pienen poikkeaman. Tutkineet maahan muuton vastaisuutta. Jaotelleet haastateltujen arvomaailman vasemmisto- oikeisto liberaaleihin tai konservatiiveihin. Tuolta kantilta en ole osannut itseäni määritellä. Olen varma itsestäni, vasemmistoliberaali. Eikös se ole lähellä demaria?
Demarit paukuttelevat jälleen henkseleitä. Korkein kannatus! Hyvältä näyttää! Tyylikäs hallitus hoitaa Suomea jämäkästi. Naisenergiaa!
Tähän asti hoitaneet hallintoasioita. Nein pitää hoitaa!
Toimittaja kysyi hävittäjähankintoihin liittyen: "Onko meillä varaa? IkiWanha sanoo: -Ei ole varaa.
Mielipiteeni tueksi en tarvitse, enkä hyväksy jotain osaa abstraktista määreestä kansantuotteesta. Nimitys on väärä. Sanoisin kansantuhlaus.
Päässälasku riittää. Kun valtion tulot ovat viisikymmentä miljardia. Ja velka on jonkun verran yli sadan miljardin. Nykyisen tautiaallon valkutuksesta velkaannutaan parikymmentä miljardia, (tuskin sekään riittää?) sitten vielä kymmenen miljardia hävittäjiin, eikä se ole lähelläkään kokonaiskustannusta! Kunpa edustajat osaisivat päässälaskua edes sen verran kun osasin kansakoulussa.
Otan esimerkiksi demari Paavo Lipposen. Vallitsi keskustelu "sopeuttamisesta". Kysyivät tarvetta. Toimitaja kysyi: "Kaksi vai neljä miljardia?" Mitä sanoi Lipponen?
- Kaksi miljardia, kasvu tuo kuusi miljardia.
Kuinkas kävikään? Sopeuttamisen tarve oli seitsemän miljardia. Valtion Velka!
En fanittanut Kalevi Sorsaa. Runoilija oli kehno talousmies. Halveksi pienyrittäjiä. Näitä ei yleensä muisteta. Siihen asti Suomi-ajoneuvo vähän liukasteli, mutta Sorsan- Holgerin hallituksen toimien johdosta horjahti nelipyöräluisuun, eikä sitä tähän mennessä oikaistu. Halutanko oikaista? Salliiko Suomen Kansa? Kokemuksesta tiedän. Keran jouduin autollani nelipyöräluisuun. Kuulin kerrottavan ja havaitsin todeksi; nelipyöräluisua on mahdoton hallita. En ole kilpa-ajaja. Sain hetkeksi stoppaamaan ja selvisin vähin vaurioin.
Valtion taluden nelipyöräluisu on miljardeja kertaa vaikeampi oikaista. Uskaltaako demarit yrittää?
Annan mielihyvin tunnustusta naisenergialle! Kannatuslukuihin ei voi luottaa, vai eikö kukaan ole moista huomannut?
Hallituksen kanttia kysytään talouden tosiasioiden edessä. Pelaajia kannustavat naiset huusivat:
-Kynsissä jos kestää lakka, silloin et oo enää akka!
tiistai 14. huhtikuuta 2020
Diktaattorit
Onko se huvittavaa, naurettavaa, vai nolottavaa? Miksi minä merkityksetön ihminen pohdin näitä asioita? Kuinka naurettavasta ja lapsellisesta ajatuksesta nämä juontuu?
Lähtee pikkujutusta (vai oliko se minulle pikkujuttu?) Ei se ollut minulle pikkujuttu. Häpesin. Mustosen kaupassa ensimmäisenä aamuna ei opastettu ollenkaan. Heti ensimmäisenä asiakkaana tuli nuori nainen. Mustoset patistivat: "mene kysymään!" Kauhean ujo, kompleksinen nuorukainen kysyinkin. Neito ilmaisi haluamansa.
"Kaks aleksanteria."
!!!?? Halusivatko nolata minut? "Ehkä ei".
Lähiseuduillani kasvuiässä asui Aleksanteri Koslonen. Jonkun aatelisen hevosenkin nimi saattoi olla Aleksander, mutta mistä korven kasvatti tiesi, että aleksander on leivos?
"Nimi on enne ja nimi on totta!" Onko? Ehkä ei".
Tässä tullaan perimmäisten kysymysten äärelle: Onko Erkki ihan täysjärkinen? "Ehkä on, ehkä ei".
"Lumipalloefekti" voi toimia tänäkin päivänä. Sysääkö sen liikkeelle Amerikan ppresidentti? Tänä päivänä vaikuttaa, että "Amerikan presidentti" tarkoittaa yhtä ja ainoaa USA:N presidenttiä?!
Joka tapauksessa USA:n presidentti käyttäytyy kuin maailman mahtaja. Kuin Amerikka olisi vain USA??!!
Satoja miljoonia muitakin!!!
Ja asiaan: Olen pohtinut dikdatuuria. Miten se pystyy nousemaan, vaikka jotkut epäilevät? Kyllä se vaan nousee jostakin "kätköistä". Tuleeko joskus jälleen uusi? Pahoin pelkään, että jonkin asialliselta vaikuttavan ideologian pohjalta onnistuu "profediaaninen henkilö".
"Tehdään Amerikasta jälleen suuri!" Onko siitä sytykkeeksi? Tajutaanko että Amerikka on enemmän kuin USA? "Ehkä ei".
En voi mitään ajatukselle, että maailman diktaattori olisi mielellään nykyinen USA.n johtaja!
Lähtee pikkujutusta (vai oliko se minulle pikkujuttu?) Ei se ollut minulle pikkujuttu. Häpesin. Mustosen kaupassa ensimmäisenä aamuna ei opastettu ollenkaan. Heti ensimmäisenä asiakkaana tuli nuori nainen. Mustoset patistivat: "mene kysymään!" Kauhean ujo, kompleksinen nuorukainen kysyinkin. Neito ilmaisi haluamansa.
"Kaks aleksanteria."
!!!?? Halusivatko nolata minut? "Ehkä ei".
Lähiseuduillani kasvuiässä asui Aleksanteri Koslonen. Jonkun aatelisen hevosenkin nimi saattoi olla Aleksander, mutta mistä korven kasvatti tiesi, että aleksander on leivos?
"Nimi on enne ja nimi on totta!" Onko? Ehkä ei".
Tässä tullaan perimmäisten kysymysten äärelle: Onko Erkki ihan täysjärkinen? "Ehkä on, ehkä ei".
"Lumipalloefekti" voi toimia tänäkin päivänä. Sysääkö sen liikkeelle Amerikan ppresidentti? Tänä päivänä vaikuttaa, että "Amerikan presidentti" tarkoittaa yhtä ja ainoaa USA:N presidenttiä?!
Joka tapauksessa USA:n presidentti käyttäytyy kuin maailman mahtaja. Kuin Amerikka olisi vain USA??!!
Satoja miljoonia muitakin!!!
Ja asiaan: Olen pohtinut dikdatuuria. Miten se pystyy nousemaan, vaikka jotkut epäilevät? Kyllä se vaan nousee jostakin "kätköistä". Tuleeko joskus jälleen uusi? Pahoin pelkään, että jonkin asialliselta vaikuttavan ideologian pohjalta onnistuu "profediaaninen henkilö".
"Tehdään Amerikasta jälleen suuri!" Onko siitä sytykkeeksi? Tajutaanko että Amerikka on enemmän kuin USA? "Ehkä ei".
En voi mitään ajatukselle, että maailman diktaattori olisi mielellään nykyinen USA.n johtaja!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)