Jälleen lähestyi telefoonissa nettiyhteyden kauppaaja. Tuntui tietävän kaikki kotiosoitetta ja liittymää myöten. Tietää varmaan senkin, että olen vanha horisko, jolle voi myydä mitä vaan, vaikka minulla ei ole tarvetta. Tämä miekkonen puhui kuin lahkosaarnaaja, joka lupaa taivaan ilot. Lahkosaarnaaja uhkaa myös helvetin tulella, tämä tarjosi vain pelkkää hyvää ja taivaallista yhteyttä mokkulaan. Mokkulaan taivaisiin ulottuvaa nopeutta! Hän todella sanoi näillä sanoilla: --- sitten nopeus pomppaa tavaisiin!
Kimpaannuin, sanoin nopeuden riittävän. Sanoin riittävän töykeästi: --- lopeta tuo saarnaaminen, minä en osta kahta liittymää, on määräaikainen. Kuulin vielä sanat: --- minä tarjoan... Suljin puhelimen. Jos tätä joku lukee, kertokaa tuntemillenne senioreille keinoksi puhelimen sulkeminen, sitä ei pysty arvostelemaan epäkohteliaaksi, kun myyjä ei usko, vaan yrittää käännyttää näennäisen ystävällisellä puheella. Tätä kuuntelin tavallista pitempään. Normaalisti kuulleessani kysymyksessä olevan kauppiaan, sanon heti: --- en osta mitään! Kun se ei riitä, pistän kännykän hiljaiseksi. Moni on saanut kaksi yhteyttä maksettavakseen, kun jää kuuntelemaan huijareita.
Kaksi yhteyttä minullekin myytiin huijaamalla. DNA mokkula oli kaksi vuotta. Määräaikaisuus oli päättymässä joulukuun 14. DNA myyjä soitti marraskuussa. Herää kysymys: miksi otti yhteyttä? Kerroin hänelle selvällä Suomen kielellä, savolaisella aksentilla. --- Määräaikaisuus päättyy ja sen jälkeen haluan korottaa seuraavaan maksuluokkaan. 9,80 € - 13,90 €. Samalla siirrän puhelinliittymän dna:han, saan samaan laskuun. Kuinkas sitten kävikään? Heti marraskuussa tuli romppeet ja uusi nettiliittymä toimi, kun kytkin mokkulan. --- Sehän tuli nopeasti! Yhteys parani hiukan ja olin tyytyväinen. Kunnes päästiin helmikuulle ja tuli liian iso lasku. Siinä vaiheessa podin keuhkoputkentulehduksen jälkiseurauksia, eikä aivoni toimineet moitteettomasti. Meni monta päivää ennenkuin sain selville, että laskussa oli kolmen liittymän hinnat; puhelimen ja kahden mokkulaliittymän. Uuden mokkulan laskutus alkoi marraskuun 21 p:stä. Ja vanhan liittymän laskutus jatkui edelleen.
Tarkoituksellako lasku oli laadittu tuhannen kiemuraiseksi, niin ettei siitä saanut selvää? Se vain tuli ymmärretyksi, että kahdesta mokkulasta laskutetaan. Minkä takia laskuun ei haluta laittaa suoraan pelkkää yksikköhintaa 13,90 € ? Vaan pannaan lukemattomia numeroita numeron perään ja sitten muka alennuksia! Pankoot vaikka tuhat numeroa, kun vain saan selville yksikköhinnan ja loppusumman, jonka osaan laskea päässäni 2 X 13,90 €. Oleellista vielä, että tärkeimmät präntätään niin pienellä, että tarvitsen suurennuslasia! Onneksi lapseni lahjoitti terävän suurennuslasin!
Sitten reklamointi. Eläkeläisellä on aikaa, mutta kaikkien vanhojen ymmärrys ei yllä setvimään sotkuja, joita operaattori ei suostu oikaisemaan. Suomesta on rehellisyys hävinnyt kertakaikkiaan ja liittymien operaattorit huijaavat hyväuskoisia hölmöiksi arvioimiaan vanhuksia, ehkä muitakin.
Normaaliin kauppatapaan on kuulunut näihin päiviin, että selvät virheet oikaistaan. Nyt ei oikaista kirveelläkään, tai ehkä juuri sillä.
Lapsellisena luulin että dna-kaupassa pystyn esittämään asiani ja pydän oikaisua. Mutta sehän on vain välittäjä, eikä dna. Toriremontti saattoi hulluuden partaalle. Melu koski Mehiläisessä puhkottuihin korviin, lähes tainnuttavasti, eikä sekava puheeni ehkä ollut ymmärrettäväkään.
Puhelin? Ei puhelimella pääse. Sähköpostilla pääsee. Monta kertaa jankuttivat, että laskut täytyy maksaa. Maksoin, kun olen lähes yliherkkä, ettei vaan laskut unohtu. Joutunut lukeman liian monesti: "maksunne on viivästynyt". Postitin uudelleen ja uudelleen. Säilytin tulosteen jokaisesta lähteneestä ja saapuneesta postista. Viimeiseen postiini panin tekstin: "tämän jälkeen en enää lähetä postia."
Vihdoin?! Lähestyi puhelimella nainen. --- pahoittelen, että olemme tuottaneet asiakkaalle pahaa mieltä. Sen vuoksi hyvitän 30 €. Se oli suunnilleen oikea summa, eikä "kirjeenvaihto" maksanut paljon. Puhuin kuitenkin mielipiteeni kahdesta liittymästä. Miksi ei heti oikaistu, onhan selvää, etten tarvitse kahta mokkulaa. --- Emmehän me tiedä, voihan joku tarvitakin kaksi liittymää, ja valitus pitää tehdä 14 vrk kuluessa. Mutta kun sain laskun vasta helmikuulla, enkä 14 vrk sisällä. Aika päättyi joulukuun alkupuolella.
Virhe oli puhelinmyyjän: Eila Laasosen. Hänen motiivinsa ymmärrän, sai provision. Ovelaa ettei sopimuspaperissa ollut myyjän yhteystietoja, en voinut ottaa yhteyttä puhelimitse. Kun sanoin pahoittelijalle, etten ole allekirjoittanut sopimusta kahdesta liittymästä. Pahoitelija vetosi suullisen sopimuksen pitämiseen. Suullistakaan sopimusta en tehnyt liittymän ostamisesta, vain ja ainoastaan voimassa olevan korottamisesta. Todistaa ei voi myyjä enkä minä, mutta järki pitää olla kerjätessäkin.
Vaikuttiko "pahoittelijan" lähestymiseen kenties seikka: lähetin sähköpostissa irtisanomisilmoituksen siksi päiväksi kun määräaikaisuus päättyy. Siihen vastasivat: ei näin aikaisin voi. Päätökseksi tuli: --- kun aika tulee, sanon molemmat liittymät irti dna:sta.
Kirjeenvaihdon tein täsmällisin sanakääntein ja kaikki numerot mukaan. En haukkunut, en rähjännyt.
Katsoin asian käsitellyksi, kun näin laskussa hyvityksen 30 €, suunnilleen väärän laskutuksen määrä, mutta ei "kipukorvausta".
Maanvaivasta pääsee laittamalla numeron salaiseksi, mutta sekään ei ole jokaiselle hyvä ratkaisu, ei ainakaan yksinasujalle, joita uhrien enemmistö on. Itse ryhdistäydyin ja töykeästi vastaan, ellei uskota, suljen puhelimen. Yksi naispuolinen myyjä saattoi saada sielullensa vamman; suuttui ja aloitti: --- kuules kaveri.... Suljin puhelimen.